Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
7 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
KÉPGALÉRIA – klikk a képre!
Az ünnepen a kormány, a helyi önkormányzat, valamint a Jeruzsálemi Szent Sír lovagrend is képviseltette magát.
Az ünnepi szentmise kezdetén Pajor András plébános köszöntötte a jelenlévőket, jelképes cselekedetként átnyújtotta Erdő Péter bíboros, prímásnak a templom kulcsát, amelyet a szertartás végén visszakapott a főcelebránstól.
A bíboros homíliájában megemlékezett arról, hogy a Szentlélek tiszteletére emelt plébániatemplomot nyolcvan évvel ezelőtt Serédi Jusztinián bíboros szentelte fel. „Maga a plébánia már 1919 óta létezett, de temploma, a ma is működő Hermina-kápolna volt, amely nem tudta befogadni a hívők népes közösségét. Az új templom hamarosan megszenvedte a háborút, évtizedek kellettek a sérülések kijavításához, a belső díszítés munkájának folytatásához. Orgona csak az ötvenedik évfordulóra készülhetett. Ezután újult meg a liturgikus tér. 1994-ben az altemplomban kolumbárium is épült. De ami ennél is fontosabb, a Szentlélek kísérte és kíséri ennek a közösségnek az életét. Mindig újra meg újra felszólít minket a lelki megújulásra. Erre gondoljunk, amikor templomunk homlokzatára nézünk és ott az ajándékait osztó Szentlélek képét szemléljük” – mondta Erdő Péter, majd a napi evangéliumot magyarázta, amely komolyan bírálja az írástudókat és a farizeusokat.
Az írástudók művelt emberek voltak, a törvény tudói, Mózes törvényének hivatalosan elismert, hivatásos szakértői. Nagy befolyásuk volt, mert feladataik közé tartozott, hogy másokat képezzenek, sőt ítéleteket fogalmazzanak meg a bíróságokon.
A farizeusok viszont nem alkottak külön osztályt a társadalomban. Az volt a meggyőződésük, hogy Mózes törvénye minden szabályt megad a vallási és a polgári életre nézve mind az egyén, mind a társadalom számára. Az írástudók és a farizeusok tehát értelmiségiek voltak, nemcsak a szó modern értelmében, hanem mélyebb értelemben is: sajátos tudományos, erkölcsi és vallási tekintélyük volt – fejtette ki a bíboros.
Elmondta, hogy Jézus a farizeusok és írástudók elleni kritikáját egy elismerő mondattal kezdi. Azt mondja, hogy ők „Mózes tanítói székében ülnek” (Mt 23,2), ezért tanításuk irányadó a hívő emberek számára. Ma is található a zsinagógákban egy tanítószék, amit Mózes székének neveznek. Él az a tudat, hogy aki arra megbízást kapott, az valamiképpen a hivatalából fakadó sajátos kegyelemben is részesül — magyarázta Erdő Péter, majd hozzátette: A zsidók főpapjának tisztségéhez annak idején a prófétai adottság is hozzátartozott. Ezt a János-evangélium is elismeri. Kaifás főpap megjegyzéséhez ugyanis, hogy „jobb, ha egy ember hal meg a népért”, hozzáfűzi, hogy ezt nem magától mondta, hanem mint főpap jövendölte meg. Jézus ugyanis tényleg a népért halt meg, sőt nem csak a saját népéért (Jn 11, 50-52). Az evangélista tehát megállapítja, hogy Kaifás főpap tudtán és akaratán kívül, tisztségénél fogva mégis prófétai szavakat mondott.
A keresztény közösségen belül is fontosnak tartották az apostolok tisztségét, az apostolutódok, a püspökök és a papok küldetését is. A széket pedig, a tanítószéket katedrának nevezték, a püspöki székesegyházakat pedig katedrális névvel illették – folytatta a bíboros. John Henry Newman szerint a Péter székével kapcsolatos teológiai tanítás is a „Mózes széke” szellemiségéből eredeztethető, természetesen az Újszövetségben kiteljesedett formájában.
Erdő Péter ugyanakkor rámutatott, hogy Jézus felhívja a figyelmet a farizeusok hibáira is. Elviselhetetlen terheket róttak a népre, életszerűtlen törvényeket, amelyeket ők maguk sem tartottak meg. De ennél még súlyosabban esett latba az, hogy mindezt saját pozíciójuk, hatalmuk megerősítésére, azaz a közösség java helyett a személyes javukra fordították.
Minden kornak megvannak a maga farizeusai és írástudói, akiknek keresniük kell az adott helyzetben a cselekvés útját és irányt kell mutatniuk a társadalom számára. Napjainkban értelmiségieknek nevezzük őket.
A közelmúltban a kommunizmus idején láthattuk az értelmiség helyteleníthető magatartását a világi hatalomhoz való igazodás (szellemi konformizmus) eseteiben, jelen korunkban pedig a nyugati agnoszticizmus kerül önmagával ellentmondásba, amikor irányítani akar társadalmi folyamatokat, annak ellenére, hogy azt vallja, az élet értelme nem megismerhető, az értékek relatívak, és lemond az objektív igazság kereséséről.
A kereszténység ezért ma jel a világ számára, vallja, hogy Krisztus elmondta, mi az élet értelme, az emberiség történelmének és a világnak a sorsa: hogy a szerető Isten által az örök boldogságra vagyunk teremtve. S a főparancsot is kinyilatkoztatta, amely az isten- és emberszeretetben összegződik. Ezt továbbadni minden keresztény tanító hivatása, és egyúttal minden keresztény közösség küldetése, amelynek teljesítéséhez kérjük a Szentlélek segítségét! – zárta beszédét a bíboros.
Az ünnepi szentmisét követően Erdő Péter bíboros, a püspökök és a világi hivatalok képviselői megtekintették a helyi, archív fotókkal gazdagon illusztrált templomtörténeti kiállítást, amelyen többek közt a háromezer főt befogadni képes templom kicsinyített mása is látható, amelyet Medveczky Zoltán MÁV-tisztviselő készített.
A herminamezői Szentlélek-plébániatemplom (Kassai téri templom) jogelődjét, a Hermina-kápolnát 1856. szeptember 8-án szentelték fel József nádor fiatalon meghalt leánya, Hermina főhercegnő emlékére.
1919-ben Csernoch János bíboros hercegprímás az erzsébetvárosi plébániához tartozó Budapest-Herminamezőt önálló plébániai rangra emelte és a vezetésével Mihalovics Zsigmond pápai prelátust, tiszteletbeli kanonokot bízta meg. A következő években a hívek száma annyira megnövekedett, hogy új, nagyobb templom építéséről kellett dönteni.
Mihalovics Zsigmond megkezdte a gyűjtést a költségekre, aminek eredményeképpen 1936. szeptember 20-án Serédi Jusztinián bíboros hercegprímás jelenlétében megtörtént a templom alapkőletétele a főváros által adományozott telken. Az építkezés Petrovácz Gyula építészmérnök tervei szerint folyt. 1937. november 14-én Serédi Jusztinián bíboros, hercegprímás felszentelte az első, Szentlélek tiszteletére épült budapesti templomot. (Ekkorra a szemben levő plébániaépület is elkészült.)
A második világháború súlyos károkat okozott a neoromán stílusú templomban. A közeli Rákosrendező pályaudvar bombázása miatt az ajtók és ablakok megrongálódtak, a tető károsodott, sőt az eredetileg csúcsíves toronysisak is ledőlt.
Az 1960-as évek elején Kontuly Béla készítette el a szentély feletti (45 négyzetméteres) és a két oldalán lévő freskókat. Halála után Takács István mezőkövesdi festőművész fejezte be a templomhajó kifestését.
1973 és 2002 között Tarnai Béla kanonok plébánosi működése idején újjáéledt a hitélet, megszépült az épület: elkészült a templomtorony, a tetőzet, az ablakok felújítása, újrafestették a templomot.
A szentélyben látható, Keresztelő Szent János szobrával díszített keresztelőkutat a főoltárral együtt Fischer Ferenc és Fischer Ágoston szobrászművészek készítettek ruskicai márványból.
A 85 színes ablak Zsellér Imre alkotása, magyar szenteket, a Szentlélek hét fő ajándékát, továbbá a főváros címerét és Jézus Krisztust ábrázolják.
A bejárattól jobbra található a Mamertini feszület kápolnája. Rómában, a Mamertini börtönben, Szent Péter és Pál apostol raboskodásának helyén a zarándokok évszázadok óta tisztelnek egy csodálatos fafaragású feszületet. A XI. Piusz pápa áldásában részesült ajándék, a Mamertini feszület pontos másolatát az 1938-as budapesti Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson ajándékozta az olasz Actio Chatolica a kongresszust megszervező magyar népnek. Serédi hercegprímás az újonnan felszentelt templomnak ajándékozta az ereklyét, mivel ennek a plébániának területén folytak a kongresszus legjelentősebb eseményei és ez a plébánia vette ki leginkább részét a szervezésben.
2005. szeptember 14-én, Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepén P. Alberto olasz kapucinus atya a hívek jelenlétében jelkésesen ismét átadta Pajor András plébánosnak a feszületet és ezzel megújult rendszeres tisztelete.
Fotó: Merényi Zita
Körössy László/Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!