Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
5 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
A helyi szokás szerint az imaalkalom kezdetén kézfogással köszöntötték egymást a jelenlévők, majd Fekete Károly felolvasta a máltai keresztények által e napra kiválasztott szentírási szakaszt, amely Pál apostol Málta szigetén folytatott tevékenységéről szól (ApCsel 28,8–10). A református püspök hangsúlyozta: Pál végigjárta a saját odüsszeiáját, de nem kalandvágyásból, hanem az evangélium Rómába juttatásának szándékával.
Palánki Ferenc püspök igehirdetésében arról szólt, küldetésünk, hogy tanúskodjunk: Jézus Krisztus közöttünk él, Isten országa bennünk van. Ő a megkeresztelt ember szívében lakik, és rajtunk múlik, hogy befogadjuk-e mindennap, vagy a bűneinkkel visszautasítjuk. Isten országa jelen van az emberi kapcsolatainkban is: ha két ember szeretetben, nagylelkűségben él együtt, ott Isten uralma él, de ha gyűlöletben, akkor a poklot tapasztalják meg – hangsúlyozta a főpásztor.
A debrecen-nyíregyházi megyéspüspök ezután arról beszélt, hogy a pogányok, akiket Pál apostol meggyógyított, természetes jóságukról tettek tanúságot, ez pedig megmutatja, hogy az ember istenközpontú létező. Isten úgy teremtett bennünket, hogy a szívünk rá van hangolva. A bűn ezt a kapcsolatot akadályozza, de Jézus Krisztus kereszthalálával megváltott minket, visszakaptuk a „jóemberséget”. Tertullianus, a korai egyház egyik legfontosabb gondolkodója szerint „az ember lelke természetszerűleg keresztény”, vagyis az isteni emberség, amit Jézus Krisztus megmutatott a földön, eredetileg bennünk volt. A megváltás után ezt visszakaptuk, sőt a megváltó kegyelem magasabb szintre emelte bennünk, hogy ne csak teremtmények legyünk, hanem Isten gyermekei, akikben ő gyönyörködni akar – hangzott el a homíliában.
Palánki Ferenc egyik lelkipásztortársa tanulmánya alapján arról szólt, hogy Európában az emberek többsége a legnagyobb hiányt nem anyagiakban szenvedi, hanem életének értelmes voltába vetett hite ingott meg. Boldogtalan, mert nem érti, hogy miért érzi rosszul magát, amikor sosem volt rossz sora. A modern ember Chesterton szerint erkölcsi hajléktalan, aki elfelejtette, hogy embernek lenni isteni dolog. Az emberséget, amely a másik emberhez és az Istenhez való viszonyunkat mutatja, az Istenembertől tanulhatjuk meg. Jézus Krisztus megmutatta egészen a kereszthalálig, hogyan kell szeretni.
Palánki Ferenc ezután az emberi kapcsolatok fokozatait foglalta össze: Sajnálkozunk, amikor rossz hírt hallunk, de különösebben nem indít meg bennünket. A szimpátia, rokonszenv az érzelmeink alapján osztályozza az embereket, így annak segítünk, aki szimpatikusabb. Az empátia, beleérzés az együttérzés képessége, ehhez tartozik a figyelmesség, amikor észrevesszük, hogy mire van szüksége a másiknak. Ennél még magasabb lépcső az együtt szenvedés (compassio), amikor nemcsak együttérzünk valakivel, hanem ott vagyunk vele, együtt szenvedünk vele. A legmagasabb szint pedig, amit Jézus megmutatott a kereszten, az értünk vállalt szenvedés, a proexistentia, a másokért való létezés, a helyettesítő szenvedés. Jézus az utolsó vacsorán szeretettel kimondta, hogy „értetek adatik”, „kiontatik” – és nem miattatok. Ez az isteni emberség legmagasabb fokozata, amire mindannyian meghívást kaptunk.
Legyünk érzékenyek mindannyian erre a jóságra, és éljük az Istenembertől tanult emberséget a másokkal való kapcsolatainkban. Ezzel a rendkívüli, nem mindennapi szeretettel – amely Isten számára mindennapi – szeressük egymást mindennap, hogy teljesíthessük Jézus Krisztus missziós parancsát” – fogalmazott a püspök.
* * *
A Debrecen jelképének számító Nagytemplomban 24 harangból álló harangjátékot létesítenek. Ennek a művészetiélmény-nyújtáson túl missziós feladata is lesz, hiszen a zömmel egyházi és népi dallamok a keresztény hittudatot, valamint a nemzeti önbecsülés erősítését szolgálják majd. Az ökumenikus imahét perselyadományát e cél megvalósítására fordítják a városban.
A teljes beszámoló ITT olvasható.
Forrás és fotó: Kovács Ágnes/Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!