Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az alábbiakban teljes terjedelmében közöljük Dr. Pápai Lajos győri megyéspüspöknek a révfalui és a kisbácsai hívek nagyböjti zarándoklatának alkalmából, a 2014. március 14-én, pénteken tartott szentmise keretében elmondott szentbeszédét.
Az elmúlt pénteken láttuk, hogy az újszövetségi tanúságtétel, az
apostoli igehirdetés formája: „tényközlő tanúságtétel”. S így bár
lehetetlen egy mai értelemben vett „Jézus életét”- írni, ugyanakkor meg
lehet történelmileg is közelíteni Jézus Krisztus életének egyes
fontosabb eseményét. Ezt végzi el az u. n. „alapvető hittan”. Ez nem
pótolja a hitet, de azt értelmes hódolattá teszi. Ahogy a KEK (Katolikus
Egyház Katekizmusa) írja: „Sok dolog, ami érdekes lenne az emberi
kíváncsiság számára Jézussal kapcsolatban, nem szerepel az
evangéliumban. (…) Amit viszont megírtak az evangéliumokban, azért
írták, „hogy higgyétek: Jézus a Messiás, Isten Fia, s a hit által
életetek legyen benne.” (Jn 20,31) (KEK 514 p.) A KEK is éppen ezért nem
Jézus Krisztus életéről beszél, hanem ezt a címet adja: „Krisztus
életének misztériumai.”
A misztérium szó leginkább a páli
levelekben fordul elő. De ez feltételezi e szó ószövetségi használatát.
Az Ószövetségben, a hellenista kor irataiban azzal az értelemmel jelenik
meg, ami közeli a szó profán használatával: vagyis a „titok”
értelmében: így titkos szándékok, a király titkos terve, stb. Dániel
könyvében ezt a terminust az isteni döntésekre alkalmazzák, melyeknek az
értelmét a próféta kapta meg, s amelyek jövőbeli eseményekre
vonatkoznak (vö. Dán 2,18.19. 27-30.47).
Az Újszövetségben,
húsvét után az „apostolok és próféták” (Kol 1,26; Ef 3,5), de főleg
Szent Pál megkapták a Szentlélek által a „misztérium” megértését: vagyis
Isten bölcsességének a tervét. Szent Pál így ír erről: „Isten
titokzatos, rejtett bölcsességét [hirdetjük], amelyet Isten öröktől
fogva megdicsőülésünkre rendelt. (…) Nekünk [azonban] feltárta Isten a
lélek által.” (1Kor 2,7.10) A rómaiakhoz írt levelében viszont ezt írta:
„Annak pedig, akinek hatalmában áll megerősíteni benneteket
evangéliumomban, a Jézus Krisztusról szóló tanításban, annak a titoknak
(misztérium) kinyilvánításában, amelyre ősidők óta csend borult, de
amelyet most az örök Isten parancsára a próféták írásai
kinyilatkoztattak, és minden nemzet előtt ismertté tettek, hogy így a
hit befogadására eljussanak:
neki, az egyedül bölcs Istennek legyen
dicsőség Jézus Krisztus által
örökkön-örökké! Ámen.” (Róm 16,25-27)
Vagyis a titok (misztérium) kezdettől jelen volt Istenben, s,
ahogyan kezdett megvalósulni, úgy vált ismertté. Csúcspontját Jézus
Krisztus eljövetelével, megváltásával érte el. De folytatódik,
kibontakozik az Egyházban, és az Egyház által az idők végéig. Ahogy P.
Yves Congar O.P. írta: „Mindezen szövegekben jelen van egy tény
állítása, hogy Jézus Krisztus-ban egy döntés – ami addig el volt rejtve
Isten örökkévalóságában, és ami érinti az egész emberiség, sőt minden
látható és láthatatlan teremtmény végleges sorsát – ki lett nyilvánítva
és egyben megvalósítva.” (Yves Congar: Un peuple messianique. Paris,
1975 30. lap) De mi ez a tény, ez a döntés, ami öröktől rejtve ott volt
Istenben? Szent Pál válaszolt erre is: „…milyen fönséges gazdagságot
rejt a pogányok számára ez a titok: Krisztus bennetek a megdicsőülés
reménye.” (Kol 1,27), valamint: „Úgy tetszett az Atyának, hogy benne
(ti. Jézus Krisztusban) lakjék az egész teljesség, s hogy általa
békítsen ki magával mindent a földön és a mennyben, minthogy ő a
kereszten vérével békességet szerzett.” (Kol 1,19-20) Ezért fogalmazott
így Szent Ágoston: „Non est aliud Dei mysterium, nisi Christus.” azaz:
Nincs Istennek más misztériuma csak – Krisztus.
Szent Pál leveleit követve Antiochiai Szent Ignác (+107 körül)
leveleiben a misztérium szót nemcsak Jézusra alkalmazza, aki egyszerre
megvalósította s így ki is nyilatkoztatta Isten titkát, hanem Jézus
Krisztus életének azokra az eseményeire is, amelyekben ez a titok főleg
megvalósult. Így ezt írta: „Rejtve is maradt evilág fejedelme előtt
Mária szüzessége és szülése, hasonlóképpen az Úr halála is: három kiáltó
misztérium, mely Isten csendjében ment végbe.” (Ef. XIX, 1.) Majd egy
másik levelében: „…ne a szombatot tartsák, hanem éljenek az Úr napja
szerint, mely napon felkélt életünk általa és halála által, amit egyesek
tagadnak, mely misztérium által nyertük el a hitet, és azért tartunk
ki, hogy Jézus Krisztus, egyetlen tanítónk tanítványainak találtassunk.”
(Magn. IX, 1.) Így aztán az egyetlen misztérium, vagyis Krisztus
mellett, lassan életének jelentős eseményeit is misztériumnak nevezték. A
KEK szerint: „A hitvallás életére vonatkozóan csak a megtestesülés
(fogantatás és születés) és húsvét (szenvedés, keresztre feszítés,
halál, eltemetés, alászállás a poklokra, föltámadás, mennybemenetel)
misztériumát említi. Semmit nem mond kifejezetten Jézus rejtett és
nyilvános életének misztériumairól, de a hitvallásnak Jézus
megtestesülését és húsvétját érintő cikkelyei megvilágítják Krisztus
egész földi életét. „Mi mindent tett és tanított Jézus egészen
mennybemenetele napjáig, mikor meghívatást adott a Szentlélek által
kiválasztott apostoloknak” (ApCsel 1,1-2), ez karácsony és húsvét
titkának fényében szemlélendő.” (512. p.)
Tehát Jézus Krisztus egész élete misztérium:
-
„Jézus Krisztus egész élete az Atya kinyilatkoztatása: szavai és
cselekedetei, csendje és szenvedése, az, ahogyan él és beszél.” (KEK
516. p.)
- „Jézus Krisztus egész élete a megváltás misztériuma” (KEK 517. p.)
-
„Krisztus egész élete az egybefoglalás misztériuma. Minden, amit Jézus
tett, mondott és szenvedett, mindenekelőtt azt a célt szolgálta, hogy a
bukott embert visszahelyezze eredeti hivatásába.” (KEK 518. p.)
Ezért beszélünk „Jézus Krisztus életének misztériumairól” és nem „Jézus életéről.”
Az
egyik ilyen misztérium Jézus megkeresztelkedése. Ez volt Jézus
nyilvános működésének kezdete. Mikor Júdás helyett új apostolt
választottak, Péter ezt szabja feltételül: „Kell tehát, hogy azok közül,
akik mindig velünk tartottak, amikor a mi Urunk, Jézus közöttünk
járt-kelt, kezdve János keresztségétől egészen mennybevétele napjáig,
valaki velünk együtt tanúskodjék feltámadásáról.” (ApCsel 1,22) Amikor
az Evangéliumok íródtak, az ősegyház már vallotta Jézus istenfiúságát,
már tanúi voltak ugyanis halálának és feltámadásának. Így nehezen tudták
ezzel összeegyeztetni, hogy Jézus alávetette magát János „bűnbánati
keresztségének.” Az is probléma volt számukra, hogy úgy tűnik, Jézus
először Keresztelő János tanítványa volt. Ugyanakkor a szinoptikus
evangéliumok mégis leírták a keresztelkedés tényét, s ez is az
evangéliumok történeti hitelességét bizonyítja. De ahogy leírták, abban
már jelen van a hitük is, vagyis az, hogy – bár János keresztelte meg
Jézust – mégis, Jézus nem János utóda, küldetése közvetlenül az Atyától
ered. Szent Márk írja, hogy a keresztelés után „…látta, hogy megnyílik
az ég, és a Lélek galamb alakjában leszáll rá. Szózat is hallatszott az
égből: „Te vagy az én szeretett Fiam, benned telik kedvem.” (Mk 1,10)
Ebben a két mondatban már világosan megfogalmazódik a Szentháromság
titka. S az evangéliumokból tudjuk teológiailag, hogy az Ószövetség,
amit itt János képvisel, testesít meg, milyen viszonyban van az Isten
országával, ami Jézus Krisztusban jelent meg.
De kérdezhetnénk: miért keresztelkedett meg Jézus? Kereszty Rókus így válaszol rá:
„Osztozik
népe érzelmeiben: átéli híveinek terhét, a megtisztulás, újjászületés
utáni vágyát. Így értjük meg, miért látták az evangélisták (később,
mikor az evangéliumokat írták!) Jézus keresztségében halálának előképét.
Népével és azon keresztül minden emberrel való szolidaritásból merült
alá a halált jelképező vízbe. Mint az új Izrael (Máté) és az újjá
született emberiség (Lukács) első tagja emelkedik ki a vízből egy új,
Isten Országának szentelt élete.
Jézus az Atya akaratát
teljesítve merült alá a halálba. Az Atya erre az engedelmességre Jézus
feltámasztásával és megdicsőülésével felelt: a feltámadt Jézus Isten
hatalomba öltözött Fia lett. (Róm 1,4)
Hasonlóképpen, mikor Jézus
az Atya akaratát keresve megkeresztelkedik a Jordán vizében, az Atya
szavát hallja: „Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik.” (Mt
3,16-17) (Kereszty Rókus: Krisztus. Jn: Teológiai vázlatok III. Szent
István Társulat, 1989, 462. lap)
A szinoptikus evangéliumokban
Jézus megkísértésének leírása szervesen kapcsolódik a keresztelés
leírásához. A következő misztérium tehát: Jézus Krisztus megkísértése.
Szent Márk csak a tényt írja le röviden, de nem fejti ki bővebben. (Mk
1,12-13) Szent Máté és Szent Lukács viszont bővebben kifejtik mindezt.
Tanúsítani akarják, hogy mindjárt, nyilvános működése kezdetén a Mester,
Jézus tudatosan vállalta az Atya akaratát. Szenvedései, az
ellentmondások és üldözések, majd kereszthalála nem magyarázhatóak
véletlenekkel, a körülmények játékával. A Kísértő a messiási
küldetésétől való öncélú eltérésre akarta rábírni Jézust. Arra, hogy ne
az Atya akaratát cselekedje, hanem önmaga dicsőségét keresse. A
megkísértés leírásait így úgy tekinthetjük, mint a nyilvános működését
már előre összefoglaló „prológusokat.” Jézus kezdettől, és tudatosan az
Atya akaratát akarta teljesíteni.
Szent Máté úgy írja le a
kísértéseket, hogy Jézus mintegy újra átéli az Izrael egész történelme
folyamán elszenvedett kísértéseket, s legyőzi azokat. Ez megfelel Máté
egész evangéliuma felfogásának, ami szerint Jézus, az új Mózes,
beteljesíti a törvényt: valóban mindenben egyedül Istent szolgálja és
imádja. Mindez azt is mutatja, hogy Jézus nem „véletlen” Izraelnek, és
hogy Ő a „teljesség.”
Lukács története sok részletben különbözik
Mátétól. Lukács Jézus kísértéseit nem annyira Izrael, mint inkább az
egyetemes emberi történelem távlatában látja. „Jézus, mint Ádám fia küzd
meg a tipikus emberi kísértésekkel: testi szükségleteidet helyezd Isten
akarata fölé, keresd saját hatalmadat és dicsőségedet. Itt csillan fel
először Jézus emberségének egyik csodálatos titka: egyedül Isten Fia (és
mindenki más csak a vele való közösség mértékében) képes a teljes,
hiteles emberi existencia megvalósítására, mert egyedül Ő éli életét
minden kísértés ellenére a maga teljes igazságában, mint állandó isteni
ajándékot.” Kereszty R.: Jézus Krisztus. Szent István Társulat, 1995,
76-77. lap)
Számunkra az is érdekes, hogy 2000 év óta ugyanazok a
kísértések érik az Egyházat is. Ez ugyanakkor nem is olyan meglepő,
hiszen az Egyházban is Krisztus él. Pascal szellemes megjegyzése szerint
a négy passió mellett (Máté-Márk-Lukács-János) létezik egy ötödik is:
„Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum historiam.”, azaz: „Jézus
Krisztus kínszenvedése a történelem szerint.” A Kísértő Jézus Krisztust,
s az Egyházat is látszólag, vagy ideig-óráig önmagában jó dolgokkal
kísérti: kenyeret adni, látványos csodával hitre vezetni embereket,
hatalommal terjeszteni a hitet stb. De Krisztus válasza ezekre az volt –
s az Egyházé sem lehet más –, hogy: Távozz tőlem, Sátán! S nekünk is
szól az Evangélium figyelmeztetése: „…ha igazságotok nem múlja felül az
írástudókét és a farizeusokét, nem juttok be a mennyek országába.” (Mt
5,20)
Kedves Testvérek!
A KEK szerint: „Krisztus számunkra
legyőzte a Kísértőt: „Főpapunk ugyanis nem olyan, hogy ne tudna együtt
érezni gyöngeségeinkkel, hanem olyan, aki hozzánk hasonlóan mindenben
kísértést szenvedett, a bűntől azonban ment maradt.” (Zsid 4,15). Minden
esztendőben, nagyböjt 40 napja folyamán az Egyház egyesül Jézus
misztériumával, amelyet a pusztában megélt.” (540. p.)
Ámen.
Győr, Nagyboldogasszony-székesegyház, 2014. március 14.
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!