Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A szentély déli fala
„A nagyon közeli jövőben sort kellene keríteni a templomon belüli régészeti kutatásra, amihez azonban ki kell költöztetni a jelenleg még bent álló padsorokat és anyagi forrásról is gondoskodni kell hozzá. Igaz, a templom jelenleg sem alkalmas a hitéletre, hiszen inkább építési területhez hasonlít” – mondta el a magazinnak Srna Zoltán, Százd polgármestere, aki évek óta a Szent Miklós-templom kutatásának és helyreállításának legfőbb szorgalmazója.
„Eddig mindössze egy kutatóárkot ástak az épületen belül, abban egy olyan csontváz feküdt, amely nem volt a keresztény hagyománynak megfelelően tájolva, így a szakemberek feltételezték, hogy a sír a templom felépülése előtti, s a templom építői nem is tudtak róla. A helyi elbeszélések szerint kell lennie egy kriptának is, de annak sem találta az ugyancsak korlátozott kutatás a nyomát.”
Szent Ferenc stigmatizációja
Egy templomon belüli feltárás nyilván sok mindent tisztázhatna az épület múltjáról, akadna azonban kutatnivaló az épületen kívül is. Az eddigi adatok szerint a 13. század végén, a Búr patak völgye fölé magasodó Morda hegy oldalába épült templomtól néhány lépésnyire északkeletre két méter mélységben kváderköves alapozás nyomaira bukkantak korábban. Ez a feltételezések szerint akár egy lakótorony maradványa is lehet, azonban a részletes kutatás hiánya miatt ezt nem lehet igazolni. Szintén lehatárolásra vár a templom körüli középkori temető.
Szent Pál
A százdi Szent Miklós-templomnak azonban már most is vannak látható értékei, mégpedig a szentélyben már restaurált falképek. Az ábrázolások túlzás nélkül európai jelentőségűek, a 14. századi képzőművészet kimagasló alkotásai. Az elkészítésükre a művészettörténeti kutatás szerint akkor került sor, amikor Szerecsen Jakab, I. Lajos király udvari gyógyszerésze kapta meg a százdi birtokokat. A patikus életének sok részletét nem ismerjük még, nem tudjuk, mikor született és halt meg, származása is vitatott – a legtöbben itáliainak, azon belül padovainak tartják – és az sem ismert, hogy miért lett a király kegyeltje. Szerecsen Jakab a gyógyszerészeten kívül az államigazgatásba is belekóstolt: több ízben harmincadispán, majd a kamarahaszna ispánja volt, az általa vert pénzeken szerecsenfej látható. A király kegyeltjeként két adriai szigetet is kapott adományul.
Előrajzolt falkép a hajóban
A Szent Miklós-templom szentélyében látható egész alakos szentábrázolások készítőjének személyét még nem sikerült azonosítani, de feltehetően a mai Észak-Olaszországból, valószínűleg Lombardiából érkezett. Szerecsen Jakab számára a pénz valószínűleg nem jelentett akadályt, meg tudott fizetni másutt már bizonyított, kvalitásos alkotót. A szentélyben egykor a tizenkét apostolt ábrázolhatták (négy teljes egészében, hat pedig töredékesen látható), statikus alakjaikkal éles ellentétben áll Szent Ferenc stigmatizációjának ábrázolása a diadalíven – a másik oldalon Szent Antal alakja sajnos sérült állapotban maradt fenn. A falképek legalább két periódusban készülhettek.
„A hajóban eddig folytatott szondázó kutatás azt bizonyítja, hogy az is ki volt festve, vagy legalábbis elkezdték, a déli falon például egy újrarajzolt kép feltehetően a gyermek Jézusnak a templomban való bemutatását ábrázolja” – tette hozzá Srna Zoltán.
Évtizedekkel korábban, egy templom melletti középkori sírból került elő a gyűrű
A százdi templom – bár az egyik keleti pillére már évszázadok óta statikai problémákat okoz, ezért is volt szükség a szentély vasbeton megerősítésére – komolyabban sohasem sérült meg. Tűz sem pusztította, a feltehetően néhány évtizeddel később, a 14. században épült sekrestyéjének a boltozata is eredeti. A 16. századtól a templom jó időre a protestánsoké lett, akik lemeszelték és ezzel akaratlanul megvédték a kifestését. A freskókra csak a 20. század elején bukkantak rá. Az épület felújítása az 1990-es években kezdődött el, de nagyobb lendületet csak nemrég vett. Idén a déli homlokzatot állították helyre, részben a magyar állam Rómer Flóris Terve kétmillió forintos támogatásából.
Forrás és fotó: Műemlékem.hu
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!