Britannia +Chelles kolostora, Párizs mellett, 680 körül, január 30.
Bathildis életét a 7. század mozgalmas frank történetének hátterében
kell szemlélnünk, hogy egyáltalán megértsük. Klodvig birodalma
széttöredezett, a Meroving nemzetség ereje kiégett. Az öntudatosodott
frank nemesség egyre erősebb lett, és a király hatalmának
visszaszorítására törekedett. A két hatalom között a majordomusok, a
korszak voltaképpeni urai gátlástalan politikát folytattak. A frank
hierarchia veszélyes játékba bocsátkozott, voltak olyan
egyházfejedelmek, akikről valamivel később rémülettel eltelve írta Szent
Bonifác Gergely pápának. ,,A püspöki székben kapzsi laikusok vagy
simóniás papok ülnek''. A nép jámborsága is ijesztő mértékben
külsőségessé vált, elvadult, babona és primitív csodavárás torzította
el. Annál fényesebben emelkednek ki ebből a sötét háttérből a kor
szentjei. Közéjük tartozik Bathildis is.
Származása homályos. Egy régi életrajz arról tudósít, hogy
angolszász leány volt, akit kalózok hurcoltak el, majd eladtak egy
galliai rabszolgapiacon. Erchinoald udvarában szolgálóként nőtt fel és
feltűnő szépségűvé virágzott ki. II. Klodvig király meglátta,
megtetszett neki és 649-ben feleségül vette. Nyolc éven át foglalta el
férje, Neustria és Burgundia ura mellett a fő helyet. Hallatlan
szerencséje nem zavarta meg az egykori szolgálót. Az angolszász
hadifoglyok iránti szeretetre méltó gondoskodásával bebizonyította, hogy
nem felejtette el, s még kevésbé akarta megtagadni származását.
Bathildis három fiúval ajándékozta meg II. Klodvigot, s ezek később
egymás után királyok lettek. 657-ben meghalt Klodvig, Bathildis pedig
átvette az uralkodást a még kiskorú hercegek helyett. Hét évig viselte a
koronát olyan országban, amelyet rémséges hatalmi küzdelmek rendítettek
meg. Sikerült megőriznie az országot bár csak rövid időre az
összeomlástól, megmentenie fiai örökségét és védekeznie az engedetlen
nemességgel szemben. Mindenekelőtt a Neustriától való elszakadásra
törekvő Burgundiában kellett levernie véres felkeléseket. Lyonban a
zavargások közben kivégeztek kilenc püspököt, akik a burgundiai lázadás
vezérei voltak. Bathildis ezekben a zavaros időkben, amelyeket a
történelem még ma sem tud minden részletében megvilágítani, Ebroin
segítségére támaszkodott. Ez azonban később ellene fordult, ő pedig
664-ben vagy 665-ben miután legidősebb fiát nagykorúsította visszavonult
az uralkodástól, és belépett Chelles általa alapított kolostorába.
Valószínűleg inkább a politikai szükségszerűségek kényszerét
követte, mint szabad döntését, de ha már egyszer elhatározta magát a
belépésre, igent mondott minden következményével együtt. Nem vett
igénybe semmi kiváltságot, amely őt mint egykori királynőt megillette
volna, hanem az ott töltött tizenöt év alatt Szent Bertilla (+705 körül)
apátnő vezetésével a nővérek vezeklő, imádságos és kemény munkával
teli, szigorú életét élte. Jól mutatja nagyságát, hogy az egyszerű
életbe való visszatérés éppen olyan tökéletesen sikerült számára, mint a
királynői élete. Nem valószínű, hogy egy politikailag ennyire
tehetséges, okos és energikus asszonyt sohase fogott volna el a hatalom
kísértése, de legyűrte.
Kortársai számára Bathildis szentsége megnyilvánult már az Egyház
rendjéért például a simónia ellen vívott harcában, és az Egyház iránti
pazarló bőkezűségében is. Mindenekelőtt Corbie és Chelles később oly
híres kolostorának megalapításával lépett be a történelembe. Ez az
adakozókészség egymagában nem elegendő, hogy szentnek tekintsük a
királynőt. Az adományozás és alapítás gesztusa a legkevésbé sem szent
Meroving királyoknak is sajátja volt, egyszerűen a fejedelmi
reprezentáció kötelezettségeihez tartozott. Valamivel többet szeretnénk
tudni Bathildis személyes jámborságáról. Külső élete eléggé érdekes;
üstökösként bukkant fel a homályból, rövid időn belül a legnagyobb
történelmi jelentőség fényében izzott fel, majd elsüllyedt egy kolostor
rejtettségében. Nem könnyű azonban a források által nyújtott szűkös
adatokból feltárni, hogy milyen volt belső élete.
A szolgáló, királynő és nővér szentségének titka az, hogy élete
fordulóin őszinte engedelmességgel adta át magát Isten akaratának. Korai
életrajza közöl egy epizódot, amely világosan bizonyítja ezt a
magatartást. Bathildis özvegyként is pompás öltözetekben jelent meg
ékszerekkel díszítve, amelyek készítéséhez annyira értettek az ő
korában, és amelyeket nagyon szeretett is. Szent Eligius (588/90-660)
püspök, akit Bathildis nagyon tisztelt, röviddel a halála után egy
klerikusnak látomásban megparancsolta, hogy feddje meg a királynőt
hiúsága miatt. Bathildis első válasza önigazolás és védekezés volt: úgy
gondolja, ezzel a megjelenéssel tartozik a helyzetének. Utána azonban
egy nagyszerű gesztussal letette ékszereit, megparancsolta, hogy
készítsenek belőlük ereklyetartót, és soha többé nem viselt sem aranyat,
sem drágaköveket.
Hívő bizalmát látomása fejezi ki: úgy látta, hogy a kolostor
Szűzanyaoltáráról fényből szőtt létra emelkedik fel az ő számára és elér
Isten trónusáig. Bathildis 680. január 30-án halt meg; Chelles-ben
temették el. Amikor a sírjánál történt sok csoda arra késztette Jámbor
Lajost, hogy 833-ban felnyittassa a sírt, a szent testét épségben
találták. Ekkor a király értékes koporsóba helyeztette, major domus
(latin ,,háznagy'') eredetileg a királyi udvartartás élén álló
tisztségviselő a korai középkori Nyugat-Európában.
A majordomusok később a leghatalmasabb földbirtokosokká váltak.
forrás: Dr. Diós István
Keresztény Magyarország Portál - Nap Szentje - 2015. Január 30.
Kommentáld!