Élete
Damazusz valószínűleg 305 körül született Rómában. Liberius pápa
diákonusa volt, akit hűségesen elkísért a számkivetésbe is, ahova
Constantius császár űzte a pápát. Liberius halála után, 366-ban viharos
pápaválasztásra került sor, amelynek következményei beárnyékolták
Damazusz pápaságának első felét. Egy kis csoport ugyanis először egy
Ursinus nevű diákonust választott meg pápának, és ez a Santa Maria in
Trastevere-templomot tette meg ,,székhelyévé''. Egy sokkal nagyobb
csoport rövidesen Damazuszt emelte Péter székébe, s ő a lateráni
bazilikát foglalta el. Ursinus és Damazusz hívei között összecsapásokra
került sor. Egy alkalommal az egyik templom volt a csatatér, s többen
meg is haltak. Damazuszt emiatt a város prefektusa bevádolta, de később
fölmentették a vád alól.
Damazusz idejében zárult le az ariánusokkal folytatott hitvita, maguk
az ariánusok sok apró pártra oszlottak. A szentháromságtan és a
krisztológia kérdései a keleti teológusok -- főképp Szent Atanáz, Nagy
Szent Vazul, Nisszai Szent Gergely és Nazianzi Szent Gergely --
munkássága során tisztázódtak, s Damazusz elfogadta a tanításukat. Nagy
Theodosius (379--395), akinek személyében a niceai hitvalláshoz hű
császár került a keletrómai birodalom élére, 380-ban rendeletet adott
ki, amellyel fölszólította a birodalom összes keresztényeit, hogy
csatlakozzanak ahhoz a hitvalláshoz, amelyet az igazhitű püspökök
személyes aláírása hitelesít, köztük Damazuszé is.
Hit dolgában teljesen egyetértett az I. konstantinápolyi zsinattal
(381), joghatósági intézkedéseiben azonban már talált kifogásolnivalót. E
zsinat harmadik kánonja ugyanis úgy határozott, hogy az új
császárváros, Konstantinápoly püspökének elsőbbsége van az alexandriai
és az antiochiai püspökkel szemben. E két régi, kiemelkedő fontosságú
püspökség védelmében Damazusz zsinatot hívott össze Rómába, és 382-ben
újra megalapozta ezek rangját az egész Egyházban azáltal, hogy
fölelevenítette a püspökségek ,,Péter-féle'' rangsorát. Ennek értelmében
a római egyháznak az összes többi püspökséggel szemben elsőbbsége van,
mert Rómában halt meg a két apostolfejedelem, Szent Péter és Szent Pál,
és sírjuk is ott van. A második helyen Alexandria áll, mert ezt a
püspökséget Péter apostol parancsára Márk alapította, aki Péter
tanítványa volt.
A harmadik helyen áll Antiochia, mivel itt mind a két
apostolfejedelem működött. Konstantinápolynak a második helyre történő
besorolását -- azzal a megindoklással, hogy császári város -- Damazusz
határozottan visszautasította. Ez a döntés nagyban hozzájárult a római
püspökség tekintélyének növekedéséhez. Ettől kezdve honosodott meg a
pápák szóhasználatában a ,,Sedes Apostolica -- Apostoli Szentszék''
megjelölés.
E fejlődéssel azonos irányban hatott a pápának az a törekvése, hogy
előtérbe helyezze a latin nyelvet. A szentmisében kötelezővé tette a
latin használatát, s csak a Kyrie maradt meg a korábbi görög nyelv
hírmondójának. Ez a rendelet magával hozta, hogy a szentmise olvasmányai
számára gondoskodni kellett a Szentírás megfelelő latin fordításáról. A
feladattal Damazusz Szent Jeromost bízta meg, aki pápasága utolsó két
évében a titkára volt, s aki a halála után a feladatot végre is
hajtotta.
Damazusz pápa nagy érdeme a vértanúk tiszteletének fölélesztése. Sok
feledésbe merült vértanú sírfeliratát maga készítette el vers formában,
és nagyon szép írással kőbe vésette, majd elhelyezték a vértanúk sírján.
Különös gondot fordított Szent Lőrinc vértanú diákonus tiszteletére;
minden bizonnyal tőle származik a gondolat, hogy Szent Lőrinc Róma
városának patrónusa legyen.
Jó kapcsolatot tartott fenn a város világi vezetőivel. Ezekben az
években nagy vita folyt, hogy a szenátus üléstermében -- tekintettel
arra, hogy a szenátorok többsége keresztény -- megtűrhető-e a pogány
Victoria istennő oltára. Ráadásul az ősi szokásoknak megfelelően a
szenátus üléseinek kezdetén erre az oltárra áldozati adományokat
helyeztek el. A kérdést a Milánóban élő császár elé terjesztették, s
Ambrus közvetítette az ügyet.
A császár úgy határozott, hogy az oltárt
véglegesen távolítsák el a teremből. Damazusz jóban volt a még pogány
prefektussal, Praetextusszal is, aki egyszer jókedvében így szólt: ,,Ha
megválasztanának Róma püspökévé, azonnal megkeresztelkednék!''
Ennek ellenére Damazuszt egész pápasága alatt sok rágalom érte. Mindez
azzal a ténnyel állt összefüggésben, hogy akkoriban sok asszony és leány
tért meg a római arisztokrácia családjaiból, és vagyonukból bőkezűen
adakoztak az Egyház céljaira. Mivel pedig a pápa a kezébe került
javakból nem csupán a karitatív szolgálatokat fedezte, amelyek egyébként
nagyon jól meg voltak szervezve a városban, hanem a templomokat
ékesítette, s méltó környezetet teremtett a vértanúk sírjai köré,
ellenségei a ,,dámák fülcimpája'' csúfnévvel illették.
Ahhoz azonban Damazusz túlságosan energikus volt, hogy a püspökökkel és
a teológusokkal ne támadjanak surlódásai. Egyesek második Szent
Atanázként magasztalták, mások ellenben becsmérlően gondolkodtak és
nyilatkoztak róla. Nem szolgált a pápa örömére, hogy Nazianzi Szent
Gergely elhagyta kisázsiai püspökségét és átment a konstantinápolyi
székre. Úgy ítélte meg, hogy ez ellentétben áll az Egyház hagyományos
gyakorlatával, és tűrhetetlennek tartotta a püspökök törekvését a
tekintélyesebb székhelyek felé. Nagy Szent Vazullal sem volt teljes az
összhang. Mindketten másként gondolkodtak és beszéltek a teológia
kérdéseiről, s más jellegű kérdésekben sem voltak azonos állásponton.
Ezért nem túlságosan kedvező és jóindulatú Vazul véleménye a pápáról.
Damazusz 384. december 11-én halt meg. A Via Ardeatina mentén akart
nyugodni. Nem akart a Callistus-katakomba pápasírjai között sírhelyet
magának, inkább a családi sírboltba kívánkozott. Anyjának Laurentiának, a
nővérének, Irénének és saját magának külön sírboltot készíttetett.
Maradványait később bevitték a városba.
Amit Damazusz pápáról a források elmondanak, annak alapján egy
föltűnően energikus, tetterős ember rajzolódik ki előttünk, aki minden
erejével harcba szállt a Niceában megfogalmazott hitvallás megőrzéséért.
Hivatkozva a Péternek adott ígéretre: ,,Te Péter vagy, és én erre a
kősziklára építem Egyházamat'' (Mt 16,18), a pápaság tekintélyének
növeléséért többet tett minden elődjénél.
Fáradhatatlan volt a liturgia rendezése és a vértanúk tisztelete
dolgában. Személyes jámborságáról a források hallgatnak, még csak
következtetési támpontokat sem adnak.
Ünnepe a 11. században terjedt el az egész Egyházban.
Legendáiból
Néhány jelentéktelennek látszó, de hiteles adat alapot ad ahhoz, hogy fölidézzük a szent pápa életének néhány jelenetét.
A titkár csöndesen lépett be a pápa dolgozószobájába. Jeromos mindig
pontosan érezte, mikor nem zavarja a pápát, akit urának és barátjának is
tekinthetett. A pápa egyszerre volt érzékeny, költői lélek, akire a
pillanatok nagy hatással voltak, s ugyanakkor az Egyház távolba tekintő
kormányosa nagy tervekkel. Jeromos ezúttal gondolkodás nélkül sietett a
fehér ruhát viselő, ősz pápa felé, aki elmélyülten tanulmányozott egy
iratot, de a léptek zajára csodálkozva föltekintett.
,,Örvendj, atyám -- kiáltotta feléje Jeromos --, ma beteljesedett régi
kívánságod! Éppen a katakombáktól jövök, szemtanúja voltam, hogy a
munkásoknak sikerült szabaddá tenniük a katakomba bejáratát, miután
csigákkal, nagy erőfeszítések árán eltávolították a hatalmas köveket.
Rendelkezésed megsokszorozta a munkakedvüket!''
,,Való igaz, ez jó hír számomra, és te tudod a legjobban, hogy mennyire
szívemen viselem a katakombák ügyét'' -- felelte a pápa, majd az
ablakhoz ment, ahonnan messzire ellátott a város fölött. S inkább
magának, mint művelt titkárának mondta: ,,Igen, a mi ősi Rómánk
elvesztette a fényét. Az atyák erényeit erőszakos tettek és hazugságok
tépázták meg. Igaz, atyáink pogányok voltak, de sok nemes lelkű ember
élt közöttük. Az utóbbi években számtalan a keresztséget kérő ember, de
többen keresték a külsőséget, mint a hit elevenítő erejét. Nekem is
tapasztalnom kellett, hogy az állítólagos keresztények a pártviszály
idején milyen hévvel támadtak Péterre, és hogyan ontottak vért a szent
helyeken. Mennyire más volt, amikor még száz esztendővel ezelőtt is
vértanúk vére folyt ebben a városban. Csak a hit elerőtlenedése
válthatta ki azt, hogy megfeledkezzenek a vértanúk sírjairól, s hogy a
leomló épületek még a katakombák bejáratait is eltorlaszolják. Ez lett a
gyümölcse annak a szabadságnak, amelyet az Egyház mindössze két
emberöltő óta élvez!''
,,Túl szigorúan ítéled meg korunkat -- próbálta félbeszakítani Jeromos
--, hiszen éppen most vált lehetővé az újrakezdés. Te összegyűjtötted a
vértanúk nevét, az életükre és vértanúságukra vonatkozó följegyzéseket,
és szép verseket írtál róluk. Most már szabaddá vált az út is, amely a
föld alatti sírokhoz vezeti a hívőket. Hívnod kell az embereket ezekre a
szent helyekre, és a vértanúkra való emlékezés föl fogja éleszteni
bennük a hitet, és példát vesznek majd az állhatatosságra is!''
A pápa hálás mozdulattal tette kezét titkára vállára, aki nemcsak
munkatársa, hanem lelki barátja is volt: ,,Igen, ennek így kell lennie,
de azt is el kell mondanunk, hogy a vértanúk sírja csak jel, fölhívás,
figyelmeztetés, és nem több. Az imádás egyedül Istent illeti. Hiszen én
is bizonyos vagyok abban, hogy nagy dolgok fognak történni. Miként a
vértanúk kiontott vére magvetés volt, úgy a sírjaik körül bontakozó
tisztelet is új élet forrása lehet az Egyházban. Sokan közülük olyan
fiatalok voltak, amikor odaadták az életüket! Gondolj csak Lőrincre,
Pongrácra vagy Cecíliára. Úgy hiszem, Isten általuk |zeni: az Egyház
ifjúságának ereje nem halt ki, hanem újra elevenné válik, ha úgy fogunk
hinni, mint ők. Ezt kell a mi kortársainkban is tudatossá tenni!''
Még azon a napon, délután pápai hírvivő kopogtatott Furius Dionysius
Philokalus kőfaragó mester ajtaján, és jelentette, hogy a pápa föl fogja
keresni. Ez a közismert kőfaragó mester és művész már korábban is
megörvendeztette a finom ízlésű Damazuszt különböző alkotásaival. A
hírvivő szava szerint ismét munkát és megbecsülést várhat a pápától.
Az előre jelzett órában meg is érkezett a pápa néhány klerikus
kíséretében a műhelybe, ahol nyers márványtömbök és félig kifaragott
szobrok sora állt.
A pápa és a művész szívélyesen üdvözölték egymást,
majd Damazusz kivett a diákonusa kezében lévő pergamentekercsek közül
egyet, kigöngyölte, és a mester elé terítette: ,,Nézd csak Philokalus!
Verseket írtam pápa elődeimről és a vértanúkról. Csak a te művészkezed
alkalmas arra, hogy ezeket a sorokat kőbe vésse és megörökítse az utókor
számára. A márványod ragyogó, s a vésőd úgy dolgozik, mint a legszebben
dolgozó írnok tolla! Hirdesd velem együtt Isten csodálatos tetteit,
amelyeket a vértanúkban vitt végbe akkor, amikor legyőzhetetlen
szeretetét a szívükbe véste. A kőtáblák a vértanúk sírját fogják
ékesíteni, de kérjük Istent, hogy a mi nevünket is írassa be az élet
könyvébe!'
|
Kommentáld!