Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
SZENT ISTVÁN KIRÁLY, MAGYARORSZÁG FŐVÉDŐSZENTJE
(Eredetileg Vajk, 969. Esztergom – 1038. augusztus 15. Székesfehérvár vagy Esztergom)
Hol
vagy, István király? Téged magyar kíván! Gyászos öltözetben teelőtted
sírván” – énekeljük minden évben apostoli királyunk ünnepén. Tőlünk,
magyaroktól talán már megszokta a világ, hogy siránkozunk, panaszkodunk –
még vigadozni is csak sírva tud a magyar –, s hogy pesszimistán látjuk
magunkat, a világot.
Pedig annak a népnek, amelynek ilyen királya
van, mint Szent István, semmi oka nem lenne a borúlátásra. Szent István
két dolgot tudott nagyon jól: alapot vetni és építkezni. Sziklára, azaz
Krisztusra épített országot, életet, egyházat, nemzetet. Nem csak a
kőből épített templomokra volt gondja, hanem a lelkek templomát is jól
meglapozta. Bár megtépázták az évszázadok és a gonoszság erői, a pokol
kapui nem vesznek erőt rajta. „Újuljatok meg lélekben” – olvassuk a mai
szentleckében. Keresztény életünknek is folyamatos megújulásra, van
szüksége.
Igazi ünnepünk akkor lesz, ha levetjük magunkról a
„gyászos öltözetet”, és felöltjük magunkra a megszentelő kegyelem
köntösét. Ha felhagyunk az önsajnálattal, ha vállaljuk magyarságunkat és
kereszténységünket, ha nem csak elméletben fogadjuk el Jézus Krisztust
és az általa kinyilatkoztatott igazságokat, hanem merjük azok szerint
élni életünket.
"Ím eljött az áldott új nap
zengő üdvös ünnepe
szent királyunk-Istvánunknak!
Míg tart e világ heve,
örvendjen, ki őáltala
lőn Urunk örököse
s érdeméből nyeri vala,
hogy a mennynek részese ..."
A
tatárjárást követő reménységesebb időkben keletkezett, latin nyelvű
himnusz-krónikás ének magasztalta így Szent Istvánt. István királyunk
sírját 1083. augusztus 20-án - szentté avatásakor - nyitották fel a
székesfehérvári bazilikában, s az egyház azóta is ezt a dátumot tartja
ünnepként. Ferenc császár 1818-ban megengedte Szent István Budán
őrzött kézereklyéjének a budai Várhegyen történő ünnepélyes
körülhordozását azóta messze földön híressé váltak a budai
István-napok. Ez az esemény terebélyesedett a XVIII. század végén
országos méretűvé. Ezeken az ünnepnapokon az ünnepi asztal ékessége az
új lisztből készült kenyér.
István király törvényeivel a
keresztény tanításokat az állam minden alattvalójára kötelezővé tette.
Nevéhez tíz egyházmegye megszervezése kötődik, ezek élén érsek, illetve
püspök állt. A keresztény tanítás a királyság legszilárdabb bázisává, a
társadalom mindennapi életének megtartó erejévé vált. A kitűnő
hadviselő és belső ellenfelein győzedelmeskedő, erőskezű uralkodó
1038-ban a történészek becslése szerint 63 éves korában hunyt el.
45
esztendővel később VII. Gergely pápa Istvánt és fiát: Imre herceget, a
szentek sorába iktatta. A magyar nép erre az időpontra 1083. augusztus
20-ára évszázadok óta kegyelettel emlékezik. Államalapító Szent István
ünnepe, amely a hagyomány szerint egyben az új kenyér napja nemzeti
ünnep. Az Országgyűlés döntése értelmében 1991-től augusztus 20-a a
Magyar Köztársaság hivatalos állami ünnepe is.
A Szent Jobb évezredes útja
A
szentté avatás alkalmából Szt. László emeltette ki Szt. István
maradványait a székesfehérvári sírból. Hartvik legendája szerint az
exumáláskor az uralkodó jobb kézfejét épségben találták. Történelmi
tény, hogy az erekje őrzésére Szt. László megalapította a benedekrendi
szentjobbi (berettyói) apátságot.
A török uralom alatt a Szent
Jobb Boszniába került, ahonnan keresztény kereskedők váltották meg.
István kézfejét ekkor a ragúzai dominikánusok kolostorában helyezték el.
Több mint kétszáz évig őrizték ezen a helyen anélkül, hogy
Magyarországon tudtak volna az ereklye hollétéről. Csak Mária Terézia
uralkodása idején derült fény a Szent Jobb “titkos" lelőhelyére. A
királynő az ereklyét előbb Schönbrunnba, majd Budára vitette. Őrizetét
udvari plébánosára: a zsigmondi prépostra, valamint az angol
kisasszonyok főnökasszonyára bízta. A szent ereklye számára a magyar
püspöki kar 1862-ben nemes fémekkel és kövekkel ékesített ereklyetartót
készíttetett. A Szent Jobbot a budapesti Szent István bazilikában őrzik.
,Ah, hol vagy magyarok tündöklő csillaga?
Ki voltál valaha országunk istápja,
Hol vagy István Király?
Téged Magyar kíván,
Gyászos öltözetben
te előtted sírván.
Reád emlékezvén csordulnak könnyei,
Lankadnak szüntelen vitézlő karjai,
Nem szűnnek iszonyú sírástól szemei,
Virágoskert vala híres Pannónia,
E kertet öntözé híven Szűz Mária,
Isten igéje élt, bő volt szép virága,
Meghomályosodott örvendetes napja.
Elődbe borulunk, bús magyar fiaid árva maradékid:
Nézz már István király, bánkódó hazádra,
Fordítsd szemeidet árva országodra
Te Hozzád Mária Szent István királlyal,
Keresztfán érettünk szenvedő fiaddal,
Egész Magyarország
sír és panaszkodik,
Mint Patrónájához
Óhajt, s fohászkodik."
A
Kárpát-medence magyar törzseit vagy fegyverrel, vagy békés úton
hajtotta uralma alá, a lázadásokat pedig leverte. Uralkodása alatt a
magyar törzsek szövetségéből létrehozta az egész Kárpát-medencére
kiterjedő keresztény magyar államot, és az ezer éves magyar törvénytár
az általa alkotott törvényekkel kezdődik. Ő szervezte meg a magyar
keresztény egyházat, nevéhez fűződik a tudományosság magyarországi
kezdete is. Magyarországon minden év augusztus 20-án I. István király
szentté avatásának napját ünnepeljük.
Kevesen tudják azonban,
hogy az "új kenyér ünnepe" eredetileg nem augusztus 20-án volt, és nem
is 1947-48-ban találták ki. A kenyér- és gabonaünnepként ismert Szent
István-napi esemény (amikor nemzetiszínű szalaggal átkötött kenyérrel
köszöntik a vendéget) valójában Darányi Ignác nevéhez köthető. Az
egykori földművelésügyi miniszter ugyanis a 19. század végén kirobbant
aratósztrájkok megfékezése érdekében országszerte aratóünnepeket szervezett.
Az
új kenyér napját a középkori Magyarországon július 15-én, az apostolok
oszlása ünnepén tartották: ekkor vitték be a kenyeret a templomba, ahol
megáldották, megszentelték. Ehhez a naphoz köthető az aratási felvonulás
is, amikor a kalászkoszorút vivő lányokat a többiek lovaskocsin
követték. Első útjuk a templomhoz vezetett, ahol hálaimát mondtak az
aratás befejezésére. Az első magyar kenyérünnepet 1937-ben Szegeden,
Péter-Pál napján rendezték meg. A másodikat 1941-ben, a Bácska
visszacsatolása alkalmából, Szabadkán. 1945 után pedig a politikai
pártok mindegyike megpróbálta a rítust saját ideológiájának
szolgálatába állítani.
1989
óta a régi hagyományok szerint rendezik meg az augusztus 20-i állami és
egyházi ünnepeket, ahol a régi és a kevésbé régi hagyományok és
szokások keverednek. A Magyar Országgyűlés hosszas viták után 1991.
március 5-én augusztus 20-át a Magyar Köztársaság hivatalos állami
ünnepévé nyilvánította.
Géza fejedelem és Szent István király
munkássága és életszentsége
Apjának,
Géza fejedelemnek nagy szerepe volt Szent István munkásságában, hisz õ
kezdte el azt az utat, melynek létünket köszönhetjük.
A kalandozó
hadjáratokban elszenvedett vereségek kényszerítõerõvel vetették fel a
két szomszédos nagyhatalommal, a Német-római Császársággal és a déli,
Kelet-római Császársággal való megbékélés szükségességét. Mindkét
birodalom keresztény volt, az emberek többsége mind a kettõben
földmûveléssel foglalkozott; a mellettük élés és a megbékélés csak a
keresztény vallás felvételével, s az ennek megfelelõ magatartási normák
átvételével, azaz a nagyarányú életformaváltás árán volt elképzelhetõ.
Géza
nagyfejedelem ezt ismerte föl. Nyugat felé nyitott, a római pápától
kért térítõ püspököt. Géza fejedelem a nyugati rítus szerint
keresztelkedett meg, s fiát Vajkot is így kereszteltette. Keresztény
hitre nevelte kiskorától fogva. Ráadásul elõretekintett és nyugati
keresztény leányt választott számára feleségnek, II. (Civakodó) Henrik
bajor herceg (aki nem sokkal késõbb II. Henrik néven császár lett)
leányát, a buzgón vallásos Gizellát, akinek a kísérete révén, kik
papokból és fejlettebb nyugati harcmodort képviselõ lovagok érkezésével
rövid idõ alatt elterjedt a keresztény vallás és a nyugati életforma.
Tehát fontos politikai jelentõsége volt. Azért még Gézánál a pogány
szokások még éltek mutatja ezt az is, hogy fiát Vajknak kereszteltette,
mely pogány név.
Az európai vallásunkat még annak köszönhetjük,
hogy lassan a betelepült népektõl és a hazánkba téríteni jött papoktól
elsajátítottuk a vándorló legeltetésnél ugyan fárasztóbb, ám jóval
nagyobb haszonnal járó szántás-vetés fogásaira. Így következhetett be az
ezredfordulón a szóban forgó változás a gyökeres átalakulás: az addigi
nomád és pogány életforma felváltása a letelepült és keresztény
életformával. Ez az átalakulás tette lehetõvé az európaivá válásunkat.
Kétség
kívül István királyé a fõ érdem, hogy hazánk a nyugati kereszténység és
az európai kultúrkör része lett. Ne feledjük azonban, hogy – részben az
István körül kialakult vallásos, majd általános tisztelet, részben a
keresztségben Géza által is felvett István név miatt – a régebbi
történetírás nemcsak a Géza alatti térítésrõl feledkezett meg, hanem
arról is, hogy elsõ királyunk vetése a már apja által alaposan
elõkészített talajon fejlõdhetett ki.
Istvánnak viszont szembe
kellett szállnia a trónért elvileg jogosan igényt tartó Koppánnyal ki a
nép támogatását élvezte, hisz õ a pogány szokásokat akarta megtartani és
nem akart behódolni a kereszténységnek. A keleti népek szokása (a
levirátus – sógorházasság) szerint az elhalt családfõ utódja mindig a
fivére, ennek hiányában a legidõsebb férfi az Árpád leszármazottak közül
megörökli a vagyont ,a trónt és az elhunyt feleségét is. Mivel Koppány,
Árpád elsõszülött fiának leszármazottja volt magának követelte ezeket.
Istvánnak az érdemeit növeli, hogy képes volt szembeszállni rokonával a
magyarság érdekeit szem elõtt tartva. A korszerûbb hadseregével legyõzte
Koppányt és elrettentésül 4 felé vágatta és az ország különbözõ
pontjaira vitette, hogy mindenki lássa a lázadókkal ez fog történni.
Ezek
után István 1000-ben megkoronáztatta magát a pápától és a császártól
kapott szent koronával. István politikai bölcsességére és ügyességére
vall, hogy a császár részérõl akkoriban megmutatkozó, egész Európára
kiterjedõ felsõbbségi igényekkel szemben is meg tudta õrizni országa
függetlenségét, s miközben államszervezõ munkásságában német mintákat is
átvett, az egyházszervezés során a pápával egyetértésben járt el –
ugyanakkor nem került hûbéri alávetettségbe egyik hatalommal szemben
sem. István vaskézzel, de igazságosan kormányzott. Erre egy példa, hogy
vasárnap csak a tûzet õrzõ emberek maradtak otthon, mindenki másnak
kötelezõ volt templomba mennie különben nagy büntetésben részesült.
A
koronázással István fõpapi jogokat is szerzett, és arra is jogot nyert,
hogy püspökséget alapítson. Az egyháztörténet tíz egyházmegye
szervezését fûzi elsõ királyunk nevéhez: Esztergom, Kalocsa (érseki
méltóság birtokába jutottak), Bihar, Csanád, Eger, Gyõr, Pécs, Vác és
Veszprém székhellyel. Az egyházszervezésben kiemelt helyet kapott
Pannonhalma bencés apátsága. Az István-kori magyar térítés és hitélet
jeles alakjai voltak (kiket István hívott be terjeszteni a keresztény
vallást): a cseh udvarból érkezõ Radla, szerzetesi nevén Sebestyén, a
Domonkos érsek és Asztrik apát, valamint a Velencébõl hazánkba érkezett
Gellért püspök.
István az ország irányítására tisztségeket hozott
létre. A király után a nádor a legfõbb ember, ki egyben az udvar feje
is. A vármegyék élére az ispánokat állította. A vármegyék katonai
parancsnoka a hadnagy. A várnagy a kikiáltók, börtönõrök fõnöke volt. A
nép számára minden vasárnap vásárokat tartott. A társadalmi piramis
felsõbb rétegéhez tartoztak a hatalmukat és befolyásukat az
államszervezés után is megõrzõ volt törzsfõk és nemzetségfõk, a
szomszédos országokból beköltözött és a király szolgálatába állt
lovagok, a vendégek, a fõpapok, az uraik kíséretében fegyveresen
szolgáló vitézek. Mindenki aki a szolgálatába állt felesketett a magyar
koronára és sikeres munkájuk révén megjutalmazta õket (némelyeket
földdel is). Viszont, ha megszegte az esküt gyakran az életével fizetett
érte. Mindezek olyan vezetõ osztályt alkottak, amelynek tagjai
földtulajdont birtokoltak, s ezért cserébe katonáskodni tartoztak.
István arra törekedett, hogy az õsi, nagycsaládi közös földbirtoklást megszüntetve, a földek magántulajdonát honosítsa meg.
A
kereskedelem céljait is szolgálta az értékálló pénz verése. Királysága
alatt terjedt az írás-olvasás tudása igaz ezek fõleg a kolostorokban,
templomokban a papok körében. Az építészet fellendült. Elrendelte, hogy
minden 10 falu építsen magának egy templomot. Az ötvösmunka evvel egy
idõben terjedt el.
István utolsó az a gond keserítette meg, hogy
kire hagyhatja az általa alapított keresztény királyságot. Egyetlen
fiát, Imre herceget ugyanis – akinek nevelésére maga is, és a késõbb
ugyancsak szentté avatott Gellért püspök is annyi gondot fordított – egy
vadászaton vadkan ölte meg. A családi örökösödés rendje szerint a trónt
az oldalági Vazul (Vászoly) kapta volna, õ azonban meggondolatlan és
könnyelmû ember volt, személyisége egyáltalán nem biztosította, hogy
István útját fogja követni. István király ezért merészen szakított a
fiági örökösödés rendjével: és nõvére és a velencei dózse fiát, Orseoló
Pétert tette meg utódjának. Vazul merényletet tervezett a király ellen. A
felbérelt orgyilkos azonban kudarcot vallott. Ezek után István
megvakítatta és – fülébe forró ólmot öntve – megsüketíttette Vazult.
Gyermekeit (Andrást, Bélát, Leventét elkergette), kiket késõbb majd
visszahívtak a trónra. Ezek a cselekedetek is mutatják István királyunk
mily vaskézzel, de bölcsen uralkodott.
István 1038. augusztus
15-én halt meg – a késõbbi legenda szerint – szemeit az égre emelve,
utolsó szavaival Szûz Mária oltalmába ajánlotta életmûvét, valamint
alattvalóit.
Összefoglalva, hogy szerintem miért avatták szentté István királyunkat
Magyarország
István (997-1038) uralkodása alatt, az apja – a Géza nagyfejedelem
(992-997) idején megindult átalakulást folytatva és lényegében befejezve
– a feudális fejlõdés útjára lépett, és beilleszkedett Európába. Ezt
ügyes külpolitikájának köszönhetjük, mert mindig a békét kereste a
környezõ országokkal szemben. Az István és népe által felvett nyugati
típusú kereszténység azóta is él hazánkban és a Kárpát-medence
legnagyobb részén. A történelmi választás és váltás helyessége
nyilvánvaló.
Katonai gyõzelmeivel István – nem tudunk vesztes
csatáról – megerõsítette Magyarország hatalmi pozícióját
Kelet-Közép-Európában. Az országot vaskézzel, de igazságosan
irányította. Néha saját érdekeit félretéve cselekedett az ország
érdekeit tartva szem elõtt. Az általa alapított keresztény monarchia
csaknem egy évezredig, 1918-ig fennmaradt. Életmûve a feudális rendet
kísérõ, a keresztény vallással együtt járó társadalmi, gazdasági
fejlõdés és mûveltség számára is megnyitotta az utat.
Nem
véletlen, hogy nemcsak a személyét szentjei közé emelõ katolikus egyház
tisztelte és tiszteli István királyt, hanem méltán soroljuk legnagyobb
történelmi személyiségeink közé, akirõl a legkülönbözõbb társadalmi
osztályok képviselõi – a összes történetírót egybevetve – a legnagyobb
elismeréssel és tisztelettel szóltak minden idõben. Ezt mutatja a Szent
Jobb és a Szent Korona tisztelete, melyek a magyarság legfontosabb
ereklyéi.
Hisz egész életét a magyarság megmentéséért áldozta föl.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!