Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Megváltó jövendő őrzője:
"József úgy tett, amint az Úr angyala megparancsolta, és magához vette feleségét”.
Az első évszázadok egyházatyái épp az evangélium indítására
hangsúlyozták, hogy Szent József, amilyen szeretetteljesen viselte
gondját Máriának és amilyen örömmel szentelte magát Jézus Krisztus
nevelésének, ugyanígy oltalmazza és őrzi annak Titokzatos Testét, az
Egyházat, melynek előképe és példája maga a Szent Szűz.
Száz éve jelent meg XIII. Leó pápa Quamquam pluries kezdetű enciklikája
A Názáreti József Máriával együtt részese volt e misztériumnak, mert Isten őt is bevonta a tulajdonképpeni üdvtörténeti eseménybe, és ugyanannak a szeretetnek lett a védelmezője, amelynek hatalma révén
az Örök Atya
“eleve arra rendelt minket, hogy Jézus Krisztus által fiai legyünk”.
Az evangélium adatai:
“József, Dávid fia, ne félj magadhoz venni feleségedet Máriát, mert a
gyermek, amelyet a szíve alatt hordoz, a Szentlélektől van. Fiút fog
szülni, akit Jézusnak nevezel el, mert Ő szabadítja meg népét bűneitől”.
“Jézus Krisztus születése így történt: Anyja, Mária jegyese volt
Józsefnek. Még mielőtt egybekeltek volna, úgy találtatott, hogy
gyermeket fogant a Szentlélektől”
Az angyal szavai — “Üdvözlégy, kegyelemmel teljes, az Úr van teveled” — Máriában komoly nyugtalanságot keltettek és gondolkodóba ejtették. A hírnök ekkor megnyugtatta a szüzet, és kinyilatkoztatta Isten reá vonatkozó különleges tervét:
“Ne félj, Mária, mert kegyelmet találtál Istennél. Gyermeket fogansz, fiút szülsz, és Jézusnak fogod nevezni. Nagy lesz Ő, a Magasságbeli Fiának fogják nevezni. Az Úr Isten neki adja atyjának, Dávidnak trónját…
Néhány verssel korábban az evangélista megerősítette, hogy az angyali
üdvözletkor Mária “jegyese volt egy József nevű férfinak, aki Dávid
házából származott”. E jegyesség lényegét Lukács közvetve magyarázza
meg, amikor Mária az égi hírnök szavainak meghallgatása után a gyermek
születésével kapcsolatosan megkérdezi: “
Hogyan történik mindez, amikor férfit nem ismerek?”
. Erre a következő választ kapja:
“A Szentlélek száll rád, s a Magasságbeli ereje borít be árnyékával. Ezért a születendő gyermek szent lesz és Isten Fiának fogják nevezni”.
Mária, még ha József “jegyese” is, szűz marad, mert az angyali üdvözlet során benne megfogant gyermek a Szentlélek közreműködésével fogant.
“Történjen úgy, ahogy mondtad”.
Miután Mária igent mondott Isten tervére, a következő napokban és hetekben nyilvánvalóvá vált az emberek és József előtt, hogy gyermeket vár, hogy szülni fog és az anyaság titkát hordozza magában.
Ilyen körülmények között “József, aki igaz ember volt és nem akarta a
nyilvánosság előtt megszégyeníteni, elhatározta, hogy titokban bocsátja
el”. Nem tudta ugyanis, hogyan viselkedjen Mária “csodálatos”
anyaságával kapcsolatban. Választ keresett a nyugtalanító kérdésre, és
kiutat a számára nehéz helyzetből. “Míg ezen töprengett, álmában
megjelent neki az Úr angyala, és így szólt hozzá:
‘József, Dávid fia, ne
félj magadhoz venni feleségedet, Máriát, mert a benne fogant élet a
Szentlélektől van.
Fiút szül, akit te Jézusnak nevezel, mert Ő szabadítja meg népét bűneitől’”.
“
"Amikor József felébredt, úgy tett, ahogy az Úr angyala parancsolta, és magához vette feleségét”.
Magához vette őt anyaságának egész titkával, magához vette a fiúval együtt, akinek a Szentlélek ereje által kellett világra jönnie: így a Máriáéhoz hasonló készséges beleegyezésről tett bizonyságot mindazzal kapcsolatban, amit Isten rábízott a küldötte által.
Amikor Mária nem sokkal az angyali üdvözlet után belépett Zakariás házába, hogy meglátogassa rokonát, Erzsébetet, a köszöntéskor megértette a szavakat, melyeket Erzsébet “a Szentlélekkel eltelve” mondott. Az angyal köszöntésével egybehangzó szavai után Erzsébet így szólt:
“Boldog, aki hitt annak beteljesedésében, amit az Úr mondott”.
E szavak adták a vezérgondolatot Redemptoris Mater kezdetű enciklikánkhoz, amellyel a II. Vatikáni Zsinat tanítását kívántuk elmélyíteni, mely azt mondja:
“A Boldogságos Szűz a hit zarán-dokútját járta. A Fiával való egységet hűségesen megőrizte, egészen a keresztig”,
József személyes útja, hitbeli zarándoklása előbb ér véget, mint Máriáé. Mária még ott áll a Kálvárián a kereszt tövében, és miután Krisztus visszatért az Atyához, ő még jelen van az utolsó vacsora termében pünkösdkor, azon a napon, amikor a világ előtt nyilvánosságra lép az Igazság Lelkének erejéből született Egyház. Mégis, József a hitnek ugyanazt az útját járja, mint Mária. Az ő útját is teljességgel az a misztérium határozza meg, amelynek Máriával együtt lett első letéteményese.
A megtestesülés és a megváltás ugyanis feloldhatatlan, bensőleg
összefüggő egységet alkot, amelyben “a kinyilatkoztatás üdvrendje
egymáshoz lényegileg kapcsolódó eseményekben és szavakban bontakozik
ki”. Épp eme bensőséges kapcsolat miatt rendelte el XXIII. János pápa,
Szent József kiváló tisztelője, hogy a megváltás örök emlékezetében,
nevezetesen a római misekánonban, Szent József neve Máriáé mellé
kerüljön, megelőzve az apostolok, a pápák és vértanúk neveit.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!