Szeptember
26-án a keleti egyház két jeles szentjét ünnepeljük. A III. században
élt Szent Kozma (Koszmasz) és Szent Damján (Damianosz) keresztény
orvosok voltak. A Diocletianus római császár által elrendelt 303-as
keresztényüldözés során szenvedtek vértanúhalált a szíriai Cirusban.
Első templomuk a sírjuk fölé épült.
Meglehetősen kevés történeti adat áll rendelkezésünkre. Az első hiteles
tanúságot Cirus városának püspökétől, Theodorétosztól kapjuk, aki az
V. század közepén úgy emlékezik meg a két szentről, mint a hit jeles
bajnokairól és csodálatraméltó vértanúkról - írja Diós István a Szentek
életében.
Kozma és Damjn tisztelete eleinte a keleti egyházban,
Konstantinápolyban virágzott, majd Rómában is kibontakozott. A róluk
elnevezett templom egyike a legszebb római ókeresztény templomoknak.
Az Arábiából származó Kozma és Damján ikertestvérek voltak.
Kis-Ázsiában, a kilikiai Aegea városában születtek.
Szenvedéstörténetüket elbeszélő legendájuk szerint nagy érdeklődés élt
bennük a tudományok, különösen az orvoslás tudománya iránt. Elhagyva
szülőföldjüket Szíriába mentek tanulni; mindketten a gyógyítást
választották élethivatásul. Elvégezvén tanulmányaikat, továbbmentek
Kilikiába, és ott Égé városában telepedtek meg. Mivel keresztények is
voltak, nemcsak orvosai, hanem apostolai is lettek a városnak.
Az
emberek szeretetét azzal nyerték meg, hogy soha nem fogadtak el pénzt
sem a gyógyításért, sem a gyógyszerekért. Keresztényként betegeiknek
nemcsak a testét, hanem a lelkét is ápolták. Annyi kegyelmet kaptak a
Szentlélektől, hogy minden betegségből kigyógyították nemcsak az
embereket, de még a jószágot is.
Nagyon sokan tértek meg jóságuk és prédikálásuk hatására. Ezért amikor
a Diocletianus római császár által elrendelt 303-as üldözés vihara a
keleti egyházat is elérte, a helytartó, Lisias elsőként „az ingyen
orvosló apostolokat” ítélte kínvallatásra, ám eredménytelenül. Mivel
hitük megtagadására nem tudták rávenni őket, különféle módokon
próbálták megölni mindkettőjüket: először megkötözve a tengerbe
vetették, de a kötelékek a vízben kioldódtak, és ők kiúsztak a partra.
Ezután máglyát gyújtottak alájuk, de a lángok nem érték őket. Akkor
oszlophoz kötötték őket és nyíllal lőttek rájuk, de a nyílvesszők nem
találtak soha célba. Végül karddal oltották ki az életüket.
Szentté avatták őket, és a Justinianus által a tiszteletükre emelt templomba betegek ezrei zarándokoltak el gyógyulást keresve.
Amikor Párizsban 1260-ban megalakult a sebészek első kollégiuma, őket
választotta védőszentül. Tiszteletük már az V. században túlnőtt
működési területükön. Ünnepük, eredetileg szeptember 27-e, a VII.
században került a liturgikus könyvekbe. Úgy tartják, hogy első római
templomuk fölszentelésének a napja volt ez. Páli Szent Vince ünnepe
miatt 1969-ben egy nappal korábbra, szeptember 26-ra helyezték át.
Különösen a keleti egyház tartja nagyra őket, de mint az orvosok,
felcserek és borbélyok, patikusok patrónusai és a betegségekben
szenvedőké, a járvány sújtotta vidékek lakóié, egy időben nyugaton is
népszerűségnek örvendtek. Kozmát inkább az orvosok, Damjánt a
patikusok. Kultuszuk Szicíliában máig eleven.
Szerepkörükből adódóan elsősorban fogadalmi képeken találkozunk velük a
Szűzanya kísérőiként, néha más gyógyító szentek, például Rókus és
Sebestyén társaságában. Az orvosok egykori viseletéről ismerhetők fel:
prémmel szegélyezett sötétvörös talárt és kerek vörös sapkát viselnek.
Attribútumaik: patikamérleg, gyógykenőcsös doboz, sebészkés,
gyógyszerészmozsár és hasonlók.
Első római templomukat IV. Félix pápa (525-530) építtette a Fórumon.
Konstantinápolyban épített bazilikájuk zarándokhellyé vált, és az a
különös szokás alakult ki, hogy a betegek a bazilikában aludtak, mert
úgy tapasztalták, hogy álmukban eljön hozzájuk a két szent orvos, és
vagy meggyógyítja őket, vagy néha egészen rendkívüli gyógymódot
javasolnak, amelynek következtében később valóban elnyerik
gyógyulásukat. Ezekről a gyógyulásokról a 6. századig visszamenő
följegyzések tanúskodnak.
Magyar Kurír
Szent Kozma és Szent Damján vértanúk
Kommentáld!