Nagy Szent Gergely kora elmúltával a latin egyház hagyományában a
liturgiában, a legendákban, a művészetben és a népi ájtatosságokban
Mária Magdolna alakja egybeolvadt Betániai Máriáéval, Márta és Lázár
húgáéval, valamint a névtelen ,,rossz hírű nő''-ével (Lk 7,36). S bár az
újszövetségi kutatások már elég régen igazolták a keleti egyházat, ahol
megkülönböztetik a három nőt, és Betániai Máriát, valamint Mária
Magdolnát külön-külön tisztelik, ezt misekönyveink még mindig nem
tükrözik. Vajon meddig tartható fenn ez a téves azonosítás? Nem volna- e
helyénvaló, hogy amint az idők folyamán bemázolt régi, értékes képeket
megszabadítjuk a rákerült festékrétegtől, úgy Mária Magdolnát is
megszabadítsuk a hozzátapadt két másik újszövetségi nőalaktól?
Mária Magdolna hiteles alakját a róla kialakult népies kép
eléggé eltorzította, de talán nem annyira, hogy meg ne kísérelhetnénk
újra megrajzolni. Kettős neve igazában annyi jelent: Magdalai Mária.
Magdala sózott haláról híres halászati központ volt a Genezáreti tó
nyugati partján.
Nem tudjuk, hogy Jézus, aki az északi parton, kedves városában,
Kafarnaumban szeretett tartózkodni, járt-e valamikor Mária városában,
Magdalában. Az evangéliumok az ördögűzések és gyógyítások leírása során
nem tudósítanak róla, hogy ez a nehéz sorsú magdalai asszony miként
találkozott a Názáreti Jézussal. Csak Lukács egy rövid utalásából (8,2
skk.) és Márk egy megjegyzéséből (16,9) tudjuk, hogy Jézus ,,hét
ördögöt'' űzött ki belőle. A Biblia nyelvében a hét (vö. Lk 11,26; Mt
12,45) meghatározatlan, de mindenképp nagy számra utal, s legtöbbször a
teljességet, a totalitást érzékelteti. Mária Magdolna tehát ez a rövid
utalásnak a ,,hírértéke'' egészen ,,megszállott'' volt, mindenestül a
,,démonok'' hatalmában állt, teljesen eluralkodott rajta a gonoszság, a
sötétség. De Jézus tanítása szerint a gonoszságért és a sötétségért nem
lehet egyszerűen csak a Sátánt felelőssé tenni: ,,A szívből törnek elő a
gonosz gondolatok, a gyilkosság, a házasságtörés, a kicsapongás, a
lopás, a hamis tanúság, a káromlás'' (Mt 15,19). Az ember felelősséggel
tartozik tetteiért, bűneiért, nem teheti meg csak a Sátánt bűnbaknak.
Önmagának kell felrónia bűnül, hogy a Sátán hatalmába esett, és a házát a
gonosz szellemek számára söpörte ki és díszítette fel (Lk 11,25; Mt
12,44).
Mária Magdolna tehát egészen ,,kézzelfogható'' módon tapasztalhatta
(mekkora vigasztalás ez számunkra!), hogy Isten a szívünkben Fia, Jézus
Krisztus által megtöri a gonosz hatalmát. Jézus kiszabadította őt a
gonosz hatalmából, s miután mindenható szavával széttörte a bilincset,
amivel a gonosz szellem fogva tartotta, és feloldotta az önző vágyak és
szenvedélyek köteléke alól, meghívta, hogy szegődjön a nyomába, legyen a
követője és szolgálja: ,,Ezután bejárta a városokat és falvakat,
tanított, és hirdette az Isten országát. Vele volt a tizenkettő és
néhány asszony, akiket a gonosz lelkektől és a különféle betegségektől
megszabadított: Mária, melléknevén Magdalai, akiből hét ördög ment ki,
Johanna, Heródes intézőjének, Kuzának a felesége, Zsuzsanna és még sokan
mások, akik vagyonukból gondoskodtak róla'' (Lk 8,1-3).
Mária Magdolna tehát az asszonyok között volt, akik közvetlenül
szolgálták az Urat, akik elkísérhették Jézust, amikor tanítványaival
járta a városokat és falvakat, hirdetve az Isten országát, s
gondoskodhattak a kis csapatról, amelynek se nyugta, se otthona nem
volt, és magáról az Emberfiáról is, akinek nem volt ,,hova fejét
lehajtania'' (Mt 8,20; Lk 9,58). Más szóval Mária Magdolna egy volt azok
közül az asszonyok közül, akiket a Mester arra méltatott, hogy közelről
hallgassák tanítását, és a Golgotára is elkísérjék, amikor a
tanítványok János kivételével elfutottak. Ezek az asszonyok haláláig
hűek maradtak Mesterükhöz, aki őket nem törődve az akkori felfogással,
amely a nőket szellemileg és erkölcsileg egyaránt alacsonyabb-rendűnek
tekintette emberszámba vette és becsülte, ,,befogadta''. Sőt hűségük a
halálon túl is töretlen maradt. S ahányszor csak említik nevüket az
evangéliumok, Mária Magdolna mindig az első helyen szerepel (Lk 8,2; Mk
15,40; 15,47; 16,1; Mt 27,56; 27,61; 28,1; Lk 24,10). Ez minden
bizonnyal hozzájárult ahhoz, hogy már az Újszövetség keletkezése idején
legenda szövődjék Mária Magdolna alakja köré.
Márk evangéliumában olvassuk a szenvedéstörténetben, a Jézus
haláláról és a százados hitvallásáról szóló rész után: ,,Asszonyok is
álltak ott, és messziről nézték, mi történik. Köztük volt Mária
Magdolna, Mária, az ifjabb Jakab és József anyja és Szalóme. Ezek már
Galileában is vele tartottak, és a szolgálatára voltak. Rajtuk kívül még
többen is jelen voltak, akik vele együtt mentek fel Jeruzsálembe'' (Mk
15,40 skk.). A két Mária mindvégig kitartott Jézus mellett, egész estig
ott maradtak keresztje közelében, s jelen voltak akkor is, amikor
Arimateai József levette Jézus holttestét a keresztről, gyolcsba
göngyölte, és sziklába vájt sírboltba helyezte: ,,Mária Magdolna és
Mária, József anyja megfigyelték, hogy hova temette'' (Mk 15,47).
Amikor a szombat elmúlt, ,,a hét első napján, kora reggel'' (Mk
16,8) kimentek a sírhoz, mégpedig azzal a céllal, hogy a drága
holttestet bebalzsamozzák. Kedves halottuk miatti szomorúságuk érthetővé
teszi, hogy az üres sír megzavarta az asszonyokat, s bár az angyal
bátorította őket, és a feltámadást adta nekik tudtul, ,,félelem és
szorongás'' vett rajtuk erőt (Mk 16,8). Jézus elsőként Péternek, az
Egyház sziklaalapjának jelent meg (1Kor 15,5). De az ősegyházban az
asszonyok kezeskedtek róla, hogy az Úr valóban feltámadt, mégpedig test
szerint, s ez a hittel tanúsított esemény azóta is minden idők
kritikáját kiállta.
Szent János szerint Mária Magdolna külön is tanúja volt a
feltámadásnak. A történet, amelynek köszönhetően Mária Magdolna alakja
oly kedvessé vált a keresztények számára, ez: ,,Mária ott állt a sír
előtt és sírt. Amint így sírdogált, egyszer csak benézett a sírba.
Látta, hogy ott, ahol Jézus teste volt, két fehér ruhába öltözött angyal
ül, az egyik fejtől, a másik lábtól. Megszólították: Asszony, miért
sírsz? Mert elvitték Uramat, s nem tudom, hová tették. E szavakkal
hátrafordult, s látta Jézust, de nem tudta róla, hogy Ő az. Jézus
megkérdezte: Asszony, miért sírsz? Kit keresel? Abban a hiszemben, hogy a
kertész áll mögötte, így felelt neki: Uram, ha te vitted el, mondd meg,
hová tetted, hogy elvihessem magammal. Jézus most nevén szólította:
Mária! Erre megfordult, s csak ennyit mondott: Rabboni!, ami annyit
jelent: Mester!. Jézus ezt mondta neki: Engedj! Még nem mentem föl az én
Atyámhoz. Inkább menj a testvéreimhez, és vidd nekik hírül: Fölmegyek
az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, az én Istenemhez és a ti
Istenetekhez. Mária Magdolna ment, és hírül adta a tanítványoknak:
Láttam az Urat, s ezt mondta nekem!'' (Jn 20,11--18).
Igen, az asszony megy és hírül viszi az apostoloknak: ,,Láttam az
Urat!'' János evangéliumában Mária Magdolnát, akit kiszabadított a
gonosz hatalmából, az Úr arra választotta ki, hogy megvigye az
apostoloknak a feltámadás örömhírét, az apostoloknak, akik még mindig
nem akarták érteni az Írásokat (Jn 20,9). Ezért kapta Magdolna az
apostolok apostola nevet.
Vajon az Egyház történetében nem ismétlődik-e meg újra és újra, hogy
nőknek kell Jézus örömhírét megvinniük? Vajon nem állnak-e napjainkban
is nők az Evangélium szolgálatában? Mária Magdolna épp az ő szentjük!
Ünnepét a 8--9. században Keleten általában július 22-én ülték, a
nyugati egyházban azonban csak a 12. sz. után terjedt el a tisztelete.
Ma már a liturgiában nem emlékezünk meg sem a betániai Máriáról, sem a
névtelen bűnös asszonyról, akiről Lk 7,36-50 szól, hanem csak Mária
Magdolnáról.
A legenda szerint az Úr mennybemenetele után Mária Magdolna Krisztus
iránti szeretetében nem akart többé embert látni. Ezért elment Aix-les-
Bains környékére (ma Dél-Franciaország), és itt élt egy barlangban 30
esztendeig, ismeretlenül, vezekelve. Az imádság minden órájában angyalok
emelték az égbe ilyenkor arca ragyogott, mint a nap. Egyszer csak
rábukkant egy pap és elvitte a templomba. Ott megáldozott és karját
kitárva elszenderedett az oltár mellett.
A legendák, kivált a középkoriak, sok csodát említenek. Például:
Burgundia hercege, Gerhard kolostort alapított Verolay-ben. S hogy művét
betetőzze, elküldött Aix-be egy barátot, hogy hozza el onnan Mária
Magdolna ereklyéit. Az meg is találta a sírt csodálatos módon rá volt
vésve a szent története. Hanem amikor hazatérőben már csak egy fél
mérföldnyire volt a kolostortól, egy lépést sem tudott tovább menni a
szent ereklyékkel. Csak amikor üzent az apátnak, s az a többi baráttal
ünnepélyes körmenetben elé jött, akkor tudták az ereklyetartót
elmozdítani és tovább vinni.
Egy lovag, aki minden esztendőben elzarándokolt Mária Magdolna
sírjához, egy összetűzés alkalmával életét vesztette. Amikor ravatalon
feküdt, a barátai panaszkodtak, hogy Mária Magdolna ezt a hű lovagot
hagyta bűnbánat és gyónás nélkül meghalni. Erre a halott mindnyájuk
rémületére felült, papot kért, meggyónt, magához vette a szent
Útravalót, aztán újra lefeküdt és meghalt.
Egy hajón, amely veszedelemben forgott, volt egy várandós asszony.
Segítségül hívta Mária Magdolnát, és megfogadta, ha megmenekül és fia
születik, kolostorba küldi. Erre megjelent egy ragyogó női alak,
kivezette a partra, a többiek pedig mind odavesztek.
Egyszer egy férfi felírta bűneit egy cédulára, és Mária Magdolna
oltárára tette, a terítő alá, s kérte a szentet, esdje ki számára bűnei
bocsánatát. Amikor visszavette a cédulát, nem volt rajta semmi, teljesen
tiszta volt.
Irgalmas Istenünk, kinek feltámadott Fia, a mi Urunk, Jézus Krisztus
Mária Magdolnát az apostolok apostolává tette, kérünk, add meg nekünk
az ő közbenjárására, hogy mi is az élő Krisztust hirdessük, és
megláthassuk dicsőségedben Őt, aki veled és a Szentlélekkel egységben él
és uralkodik mindörökkön örökké!
forrás: Dr. Diós István
Kommentáld!