Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szent Péter apostol székfoglalásának ünnepe
február 22.
Az apostolok az Egyház életének és szervezetének fontos
pillérei. A mi hitünk elsősorban a kinyilatkoztatásra épül, mely Jézus
életével ért véget, és az apostolok szilárd hitére. Az apostolok
részesei voltak a megváltás művének, betekintést nyertek a mennyei
misztériumokba, valamint küldetést és vezető feladatot kaptak
közvetlenül Jézus Krisztustól. Az ő tudásuk közvetlenül tőle származik,
hiszen őt hallgatták.
Jézus Krisztus szándéka volt a "Cathedra Petri" is, azaz Péter
elsőbbsége az apostolok és minden keresztény között. Pétert rendelte
saját Egyházának földi fejévé, hogy "amíg ő nincs velünk", addig ő és
utódai vezessék a rá bízott nyájat. Ennek a nyájnak pedig szüksége van
tanítóra és pásztorra, hiszen a "sötétben tévelyeg"...
Péter apostol megbízatása
Egy napon Jézus az apostolokkal beszélgetett. Feltett nekik egy kérdést:
"Kinek tartják az emberek az Emberfiát? - Így válaszoltak: Van, aki
Keresztelő Jánosnak, van, aki Illésnek, Jeremiásnak vagy valamelyik más
prófétának. Ezután Jézus az ő véleményükre volt kíváncsi: "Hát ti mit
mondtok, ki vagyok?" - Péter válaszolt: "Te vagy Krisztus, az élő Isten
Fia." Erre Jézus válaszolt neki: "Boldog vagy Simon, Jónás fia, mert nem
a test és a vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én mennyei Atyám.
Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem Egyházamat, s az
alvilág kapui sem vesznek rajta erőt. Neked adom a mennyek országa
kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit
feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva. - Aztán lelkére
kötötte tanítványainak, ne mondják el senkinek, hogy ő a Krisztus" (Mt
16,13-20; részben Lk 9,18-22 és Mk 8,27-30).
Ez az elbeszélés két alapvetően fontos elemet tartalmaz. Mindenekelőtt
Jézus istenségének elismerését, amit Péter mondott ki a tizenkét apostol
nevében. Nem ez volt az első eset, amikor istenségét imádták, hanem
például korábban a vihar lecsendesítése után "térdre hullottak előtte és
megvallották: Valóban Isten Fia vagy!" (Mt 14,33). A péteri feladat
tehát (és az apostolutódok feladata) elsősorban az, hogy Isten népét
Jézus Krisztus imádására ösztönözzék, mely elsősorban a liturgiában
valósulhat meg. "Leborulva áldlak, láthatatlan istenség...." (SzVU 119)
Az apostolok kapják a feladatot, hogy a messiási titkot továbbadják - de
nem azonnal. És nem is most, amikor egy csaknem pogány vidéken
tartózkodnak, ahol sok zsidó lelki-szellemi zűrzavarban él. Még nekik is
mélyebbre kell menniük ebben a felismerésben, mielőtt képesek lennének
másokkal is megértetni. Ezért parancsol nekik Jézus hallgatást. Jézus
Krisztus létének hirdetése alapos felkészültséget követel meg, hiszen a
pogány és hitetlen ember, vagy a hívő, aki nem lát tisztán, számos
kérdéssel és kétséggel nézhet szembe. Azokra pedig meg kell tudni
felelni. Péter széke és az apostolok testülete tehát nem működhet
megfelelő felkészültség nélkül - pontosabban nagyobb a felelősségük
annál, mintsem a puszta tényeket hirdetni.
A másik fontos elem a szövegben Péter fölszentelése az eljövendő Egyház
fejévé. A Péter név jelentése szikla, kő, arámul "Kéfás"-nak hangzik. Ez
a rendíthetetlen férfiú, ez a biztonságos szikla lesz hivatott Krisztus
Egyházát hordozni. Ez a mondat igazolja a pápa tekintélyét is.
A kulcsokra való utalás erősen semita jellegű. Még ma is van az arab
országokban olyan háztulajdonos, aki saját fontosságát hangsúlyozva két
nagy kulcsot akaszt vállára; Izajásnál pedig olvassuk (22,22), hogy a
király házának udvarmestere a vállán hordja Dávid házának kulcsait, s
hogy "amit kinyit, azt senki be nem zárja, s amit bezár, azt senki ki
nem nyitja".
Péter apostolt megerősíti Jézus Krisztus abban, amit róla mondott,
amikor Messiásnak jelentette ki. Bejelenti egyben, hogy ő, Péter lesz a
keresztények közösségének a feje. Ezek az igazán hűségesek (az
apostolok), akik Jézussal maradtak akkor is, amikor az élet kenyeréről
mondott beszéd eltávolította tőle a hallgatóság felületes részét (Jn
6,68), megérdemelték, hogy megismerjék a messiási titok legmélyebb
részét is.
Milyen érdekes az ünnep liturgikus ideje is: ugyanis ettől a momentumtól
kezdve "Jézus azon volt, hogy tanítványait előkészítse rá: Jeruzsálembe
kell mennie, sokat kell szenvednie a vénektől, a főpapoktól és az
írástudóktól, megölik, de harmadnap feltámad" (Mt 16,21-23; Mk 8,31-33;
Lk 9,22). Ez a szenvedés első bejelntése. És tudjuk, hogy most, a
liturgikus évben is igen közel vagyunk a nagyböjthöz, a nagyhéthez,
melyben Jézus szenvedésének emlékét elevenítjük föl. És Péter kétkedése,
tagadása is ezekben az eseményekben történik majd...
A pápai primátus (elsőség), és a mindenkori pápa az apostolok hitén kell
hogy álljon. Milyen érdekes összefüggés található az előbb idézett
szentírási szakasz és a jelenlegi pápa között. Még főpapok, tudósok is
ellene beszélnek és ténykednek (ld. a német nyelvterület liberális
professzorai és püspökeinek legutóbbi támadása). Tartott már
katekéziseket az apostolokról, egyházatyákról is, mely könyv formájában
is megjelent - magyarul is. A szentekről minden elmélkedése során
beszél, vagy idéz tőlük. Ezzel ad mintát minden keresztény számára, hogy
a Jézus Krisztusban való hit az apostolok hite, akik kitartottak még
emberi gyengeségeik ellenére is a Messiás győzelmének hirdetésében.
Minden kereszténynek az apostolokhoz és szentekhez kell hasonulniuk,
akik valamit felfogtak Isten misztériumaiból, életükkel hirdették, és
amikor elestek, újra fel tudtak állni, és tovább haladtak a krisztusi
úton...
XVI. Benedek a pápai primátusról
A Szentatya 2008. máricius 5-én, a szokásos szerdai kihallgatáson a pápai primátusról beszélt. Gondolatait Nagy Szent Leó pápa
alakjához fűzte. „Valóban az egyik legnagyobb pápa volt, aki valaha is
megtisztelte a Római széket, nagymértékben hozzájárulva ahhoz, hogy
megerősítse annak tekintélyét” - mondta a pápa.
Róma első püspöke volt, aki a Leó nevet vette fel (ezután még 12 pápa).
Az első pápa volt, akinek prédikációi ránk maradtak: mintegy 100
szentbeszédet és 150 levelet hagyott ránk. Ezeknek témái ma is
időszerűek. Nagy gondot fordított híveire, valamint a különböző helyi
egyházak közötti szeretetközösségre és szükségleteikre. Fáradhatatlanul
támogatta és előmozdította a római primátus kérdését, Péter apostol
hiteles utódjának vallva magát. Ékesszólóan megvédte a 451-es
kalkedóniai zsinatra írt levelében Jézus isteni és emberi természetét,
szemben az eretnekkel, akik tagadták Isten Fiának emberségét. A zsinati
atyák egyöntetűen így kiáltottak fel: „Péter szólt Leó által!''
Nagy Szent Leó 461-ben halt meg, 21 évi pápaság után. Nehéz időkben
uralkodott, amikor a barbárok betörései válságba sodorták a polgári
hatóságokat. Ezeket sok esetben a vallási vezetők helyettesítették.
Mindkét tekintélyt óvatosan, de szilárdan gyakorolta az ötödik században
élt pápa. A béke embere volt, aki a zűrzavaros kor ellenére hatékonyan
hirdette az evangéliumot, a liturgiát összekapcsolta a keresztények
mindennapi életével.
Nagy Szent Leó megtanította híveinek, hogy a keresztény liturgia nem a
múlt eseményeinek emléke, hanem olyan láthatatlan valóságok
megjelenítése, amelyek jelen vannak mindnyájunk életében. Azt tanította,
hogy a hitben tanuljuk meg a szeretetet. Tanuljuk tehát meg Nagy Szent
Leó pápától, hogy higgyünk Krisztusban, a valóságos Istenben és
valóságos Emberben, és ezt a hitet valósítsuk meg napról napra a
testvéreink iránti szeretetben, törekedve a békére – mondta
katekézisében a Szentatya.
Forrás: A SZENT KERESZT OLTALMÁBA AJÁNLOTT BLOG.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!