Gyermekkorát és fiatalságát homály borítja, csak annyit tudni, hogy
alacsony sorban született
Toszkanában valamikor 1020 és 1025 között. Eredeti neve Hildebrand volt,
s korán Rómába került, ahol apát nagybátyja nevelte. Iskoláinak
elvégzése után szerzetes lett és VI. Gergely pápa szolgálatába állt.
Amikor 1046-ban III. Henrik császár (az egyidejűleg trónoló másik két
másik pápával együtt) VI. Gergelyt is letette tisztségéről, követte őt a
németországi száműzetésbe, majd Gergely halála után egy évre Cluny
híres apátságába vonult vissza.
1049-ben IX. Leó pápával együtt
visszatért Rómába, ahol az egyházi diplomácia fontos szereplője lett. A
következő negyedszázadban legátusként kényes diplomáciai feladatokat
látott el, miközben jelentős szerepet játszott az 1059-es pápaválasztási
szabályzat megszületésében. Harcolt az egyház tekintélyét aláásó
simónia (a papi hivatalok áruba bocsátása), a papok nősülése és a laikus
invesztitúra (a királyoknak az a joga, hogy betöltsék az egyházi
tisztségeket) ellen.
1073. április 22-én II. Sándor pápa halála
után pápává választották, s a Gergely nevet vette fel. Megválasztásának
módját később sokszor és sokan támadták, mert az nem felelt meg az éppen
általa fogalmazott 1059-es regulának. A széles látókörű, energikus új
egyházfő kemény kézzel látott neki a reformoknak. Már 1074-ben
eltiltotta a szolgálattól a nős és simóniás papokat, foglalkoztatta az
1054-es egyházszakadás orvoslása valamint a Szent Sír visszaszerzése.
|
A Canossa-járás
|
Gergely
legfontosabb céljának tekintette, hogy kivívja az egyház függetlenségét
a világi hatalomtól, sőt érvényesítse a pápai felségjogot. Közvetlen
fennhatóságot igényelt Szardínia, Korzika, Spanyolország és Magyarország
fölött, hűbérének tekintette Oroszországot, Provence-t, Dél-Itáliát.
1075-ben
megtiltotta, hogy a laikusok egyházi hivatalt adományozzanak, és külön
rendeletben azt is, hogy a német-római császár az invesztitúrát
gyakorolja. IV. Henrik ennek ellenére a régi mód szerint nevezte ki a
kölni és a milánói érseket, sőt, a feldühödött uralkodó Wormsba
birodalmi gyűlést hívott össze, ahol a német püspökök letették
Hildebrandot, aki "már nem pápa, hanem ravasz barát". Gergely válaszul a
legfélelmesebb fegyverhez nyúlt: kiközösítette a császárt, alattvalóit
pedig felmentette hűségesküjük alól. Mivel a német fejedelmek az
alkalmat megragadva úgy döntöttek, hogy ha Henrik a kiátkozás
évfordulóján sem lesz tagja az egyháznak, a trónt üresnek tekintik, az
uralkodónak meg kellett alázkodnia.
1077 januárjában
elzarándokolt Canossa várába, ahol a pápa éppen időzött és a fagyban egy
szál csuhában, mezítláb vezekelt három napig a bezárt kapu előtt - azaz
Canossát járt. A pápa kénytelen volt megadni a feloldozást a
"bűnösnek", noha tudta, hogy az hatalmát visszanyerve még ádázabb
ellenfele lesz. Három évi `hitegetés,
színlelés és vesztegetés` után, amikor IV. Henrik legyőzte otthoni
ellenfeleit, 1080-ban kitört a szabályszerű háború. Gergely másodszor is
kiátkozta Henriket, aki III. Kelemen néven ellenpápát választatott,
majd hadseregével személyesen is megjelent Itáliában. Csapatai
elfoglalták Rómát, ahol a bíborosok 1084-ben formálisan is
megválasztották jelöltjét. Gergely az Angyalvárba szorult vissza,
ahonnan a normannok ugyan kiszabadították, de a felmentő sereg dúlásai
miatt nem maradhatott a lázongó városban. Salernóba menekült, ott is
halt meg 1085. május 25-én, utolsó szavai a 44. zsoltár keserű
variációja voltak: `Szerettem az igazságot, gyűlöltem az
istentelenséget, ezért halok meg száműzetésben`.
VII. Gergely a
középkor legnagyobb pápáinak egyike. Meggyőződése volt, hogy az egyházat
Isten alapította és feladatául szabta minden ember összefogását egy
olyan közösségben, ahol az isteni törvény érvényesül. Isteni eredete
révén az egyház a szekuláris államon felül áll, a pápa Isten földi
helytartója, így az ellene szegülés az isteni törvény ellen szegülés.
Vallotta, hogy `pápai hatalmánál fogva joga van megítélni, ki áll Isten
és ki a Sátán szolgálatában, továbbá joga van a méltatlan uralkodót
hatalmától megfosztani`. E harcias és szenvedélyes pápa már kortársait
is megosztotta, vagy az utánozhatatlan szent vagy a megtestesült ördög
képét festették róla, szerették és félték. Ő tette meg az első lépéseket
az egyházi jog kodifikálása felé és utána nem vonták többé kétségbe a
papi nőtlenséget. A római egyház erkölcsi befolyását napjainkig sok
tekintetben az általa adott irányításnak köszönheti.
VII.
Gergelyt 1584-ben XIII. Gergely pápa vette fel a boldogok közé, 1606-ban
V. Pál pápa avatta szentté. Ünnepét 1728-ban vették fel a római
naptárba május 25-ére.
Kommentáld!