Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A
kereszt mindennapi életünk tudatos, vagy éppen véletlenszerű tartozéka.
Ott van a szobánk falán, néha a szemünkbe ötlik egy-egy hegytetőn,
templomtornyon, a nyakunkban hordjuk, vagy pedig éppen ima előtt
magunkra rajzoljuk,- keresztet vetünk.
Szent Kereszt
felmagasztalásának a napján, Anyaszentegyházunk a kereszt fontosságára
és üzenetére irányítja a figyelmünket. A mai ünnep Jeruzsálemben
keletkezett. Nagy Konstantin császár a szent sír fölé templomot
építtetett, és az itt megtalált szent Keresztet a mai napon ünnepélyesen
felmutatták az összegyűlt népnek. Innen a név - Szent Kereszt
felmagasztalása. Azóta az egyház minden évben megüli ezt a napot -
felemeli a keresztet, hogy rátekintsünk, és tudatossá legyen, hogy az Úr
Jézus mit vállalt értünk, és nekünk Krisztus követőknek,
keresztényeknek milyen irányba kell haladnunk.
Ennek
már az Ó-szövetségben is volt előképe, erről szólt az első olv. A
választott nép vándorlása idején veszélybe került, kígyók mardosták,
gyötörték őket. Isten parancsára Mózes rézkígyót tűzött egy póznára, aki
hittel és bűnbánattal tekintet a kígyóra megmenekült a mérges kígyók
marása elől.
A mózesi rézkígyót maga Jézus is említi
Nikodémusnak, és önmagára alkalmazta, mint kereszthalála előképét. Így a
megváltás pillanatától kezdve a kereszt Isten irántunk való nagy
szeretetének a jele - kegyelmi erőforrásunk.
A szentek közül
hányan meg hányan voltak a kereszt szerelmesei, mert felfedezték, hogy a
keresztet nem iktathatják ki az életükből, hanem a kereszten
szentelődnek meg. Így született meg a mondás is, hogy, aki a keresztet
el akarja kerülni az, Krisztust kerüli.
Tudjuk például, hogy
Szent Ferencnek és társainak kezdetben szegényes körülményeik miatt nem
volt imakönyvük, még szentképük sem. Ezért Szent Ferenc egy nagy
keresztet állított fel a szegényes hajlékukban, ez pótolta az
imakönyvüket és elmélkedési könyvüket. A kereszt volt az evangéliumos
könyvük, amely megtanította őket Krisztus tökéletes követésére. Sőt
szent Ferenc még azt a kegyelmet is meg kapta, hogy a testén hordozhatta
az Úr Jézus szent sebhelyeit, a keresztre feszítés nyomait. Szent
Ferenc számára ez állandó fizikai fájdalmat jelentett, amelyet az Úr
Jézus iránti szeretetből nagy türelemmel viselt.
Megkeresztelt
emberként mi is Krisztus követésére vállalkozunk. Azt a hivatást kaptuk,
hogy megszenteljük azt az életkörülményt, amelyben élünk. Arra lenne
szűkség, hogy ne csak nézzünk, hanem lássunk is. Észre kellene vennünk,
az életünk üdvösséget hozó mindennapi keresztjét, amely megjelöl. A
naponkénti bosszankodást, a jelentkező betegséget, a jócselekedetre
felkínálkozó alkalmat. Nem kirívó nagy dolgok, de mindennap jelen
vannak. Ezekből szövődik az életünk, s ha tudatos vállalással nem
színezzük egyszerűen sima, dísztelen és szürke lesz minden.
A
Kereszt nemcsak központi jelképe hitünknek, hanem központi tartalma is. A
Kereszt által nyertük el megváltásunkat, a Kereszt útján mutatta meg
Isten irántunk való végtelen szeretetét. De Krisztus Keresztje hitünk és
életünk legvigasztalóbb üzenete is, mert általa tudjuk hogy egyetlen
szenvedés sem hiábavaló, ha képesek vagyunk Krisztus szenvedéséhez fűzni
azt. Nincs élet kereszt nélkül; a kérdés csupán az, hogyan visszük
keresztünket? A választ erre a kérdésre megtaláljuk, ha lélekben
felmegyünk a Kálváriára és megállunk Krisztus keresztje előtt.
A
Kálvárián három kereszt állt. Megszoktuk, hogy csak a középsőt, Jézus
keresztjét vesszük komolyan. A másik kettő mintha nem jelentene semmit
nekünk, mintha véletlenül kerültek volna oda. De nem így van. Ez a három
kereszt egymáshoz tartozik, mert ezek képviselik az egész emberiséget,
Krisztussal, a világ Megváltójával együtt.
Álljunk meg először
egy pillanatra a baloldalon található kereszt előtt, amelyen a bal lator
függ. A művészek leginkább sötét színekkel festik meg ezt a keresztet,
mivel a bal lator nem keresi a kapcsolatot a középen lévő kereszttel.
Úgy viselkedik mint Krisztus ellensége. Számára a kereszt értelmetlen,
csak a fizikai leszállás a keresztről jelentené a menekülést ebből az
értelmetlen helyzetből. De nem szállhat le a keresztről. Ez a nem
megváltott kereszt, annak ellenére, hogy ilyen közel van Jézus
keresztjéhez. Kérdezhetjük magunktól, hány ilyen nem megváltott kereszt
van az életünkben? Minden olyan szenvedés nem megváltott kereszt,
amelyet nem vagyunk hajlandók elfogadni Isten kezéből, minden olyan
élethelyzet, amelyben lázadunk Isten ellen.
A jobboldali
keresztet a festők világos színekkel festik meg. A rajta függő lator
arcvonásai nyugodtak, megbékéltek. Tudatában van annak, hogy
megérdemelte büntetését. Elismeri, hogy Jézus ártatlan. Ez a különbség
közte és a bal lator között: a jobb lator keresi a kapcsolatot Jézussal.
E kereszt előtt kell elidőznünk, mert ez adja meg a választ a szenvedés
fájó kérdésére. Szenvedésünknek csak úgy tudunk értelmet adni, ha
felnézünk a kereszten függő Jézusra.
Középen, a két lator között áll
Jézus keresztje. Megrendít bennünket ez a kép és a belőle fakadó
gondolat: ahol szenvedés van, ott van a közelben Krisztus is. Ha úgy
érezzük magunkat, mintha a keresztre lennénk szögezve, elég felemelni
tekintetünket és rádöbbenünk arra, hogy ott áll mellettünk Krisztus
keresztje is.
A Kereszt titkát azonban Krisztus feltámadása tárja fel
véglegesen. Krisztus feltámadása előtt a kereszt a legnagyobb
tehetetlenség, reménytelenség és szégyen jele volt. Krisztus feltámadása
után a Kereszt a remény, a győzelem és a szeretet jelévé vált.
Amíg
tart a történelem, az emberek végtelen tömege menetel a jobb és a bal
lator keresztje irányába. De az idők végeztével csak egyetlen kereszt
marad majd meg, a középső, mint az Emberfiának győzelmi jele, amely
kettéhasítja az eget napkelettől napnyugatig és bevezeti a benne hívőket
az Atya örömébe. De amíg a földön élünk, a kereszt és a szenvedés
gyakran titok marad számunkra. Addig az egyetlen megoldás az, hogy
felemeljük tekintetünket Krisztus keresztjére. Amikor tekintetünk megáll
Jézus szenvedő arcán, akkor a szenvedések más fényben jelentkeznek:
ahelyett, hogy lázadnánk, belenyugszunk a szenvedésbe, majd elfogadjuk a
szenvedést és felajánljuk azt Istennek. A keresztre szegezett tekintet
továbbá elcsitítja lázadó lelkünket, amelyet felháborít a világban
uralkodó igazságtalanság. Tudatosul bennünk, hogy semmi sincs elveszve,
ha az igazságtalanságban is képesek vagyunk meglátni Krisztus
keresztjét. Mert ne felejtsük el, hogy Jézus is igazságtalan vádak
áldozata volt, hogy őt is gyűlöletből szegezték a keresztre. A testi
fájdalmak mellett el kellett szenvednie az erkölcsi megaláztatásokat is,
a gúnyt és emberi méltóságának lábbal való tiprását. Ellenségei meg
akarták semmisíteni Jézust, de Ő, áldozata árán, megváltotta a világot.
Ezt a dicsőséget és ezt a fényt akarja adni mindazoknak, akik hisznek
benne.
Az ünnepi szentmisében tegyük az oltárra a küzdelmeinket,
szenvedéseinket, kéréseinket és biztosak lehetünk abban, hogy Jézus
Krisztus azokat átalakítja, és értékessé teszi, hogyha bizalommal és
hittel járulunk hozzá. A mai nap, ez az ünnep jó alkalom arra, hogy újra
felszítsuk a jó szándékot, a tettrekészséget. Tekintsünk az Úr Jézus
keresztjére, hogy erőt és kegyelmet nyerjünk mi is az üdvösséges
kereszthordozáshoz.
Szeptember
14-én, a Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepén két történelmi
eseményre, Krisztus keresztjének megtalálására, valamint
visszaszerzésére emlékezik az Egyház.
A Szent Kereszt
felmagasztalásának ünnepe 335. szeptember 13-ára nyúlik vissza, amikor
Jeruzsálemben felszentelték a bazilikát, amelyet Nagy Konstantin császár
emeltetett Krisztus sírja fölé. A Szent Keresztet Nagy Konstantin
császár édesanyja, Szent Ilona találta meg Jeruzsálemben. A Keresztet
szeptember 14-én ünnepélyesen felmutatták az összegyűlt népnek. Innen az
elnevezés: Szent Kereszt felmagasztalása.
Az ereklyét, amelyet
később elraboltak a perzsák, Hérakleiosz császár 630 körül szerezte
vissza és vitte őrzési helyére – a legenda szerint mezítláb, szegényes
ruhában, a saját vállán.
Az egyház minden évben megüli a Kereszt
felemelésének és felmagasztalásának ünnepét. Felemeli a Keresztet, hogy
rátekintsünk, és tudatossá legyen, mit vállalt értünk Jézus, és milyen
úton kell haladnia minden kereszténynek.
[/color]
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!