A szerzetes nem pap és nem is átmeneti lény az ún. "egyszerű" hívő és pap között.Az
ő hivatása, létmódja és küldetése nem a papság szentségének és
küldetésének erőterébe tartozik (lásd: szerzetesnők! - ők ugyanannyira
szerzetesek, mint a szerzetestestvérek). Ezért értetlenül állok azelőtt,
ha valaki egy szerzetes testvérünktől, akinek nincs papi hivatása,
elvárja, hogy, ha már szerzetes, akkor legyen pap is. Az más kérdés,
hogy egy férfi szerzetes kaphat papi hivatást is, és azt minden
"ütközés" nélkül szerzetes módon gyakorolhatja, hiszen a szentatyák
korában a legnagyobb és az egyház életét leginkább meghatározó püspökök
szerzetesek voltak. Ennek emléke, hogy a keleti egyházban a püspökké
kinevezett papnak, ha előbb nem volt szerzetes, be kell lépnie a
szerzetesek közé.
Mindezt csak azért írtam, hogy sikerüljön jól
megragadnunk a keresztény szerzetesség gyökereit, amelyek az első és
legfontosabb szentség misztériumaiba nyúlnak bele, illetve abból nőnek
ki.
Valójában a nagy szerzetesalapítók csak keresztények,
Krisztus követők akartak lenni. Assisi Szent Ferenc sem egy új
szerzetesrendet akart alapítani, hanem egyedül Krisztust akarta követni.
A gazdag, Assisiből való polgár, Bernát csatlakozása, pontosabban az a
tény, hogy Ferenctől kér tanácsot az Úr követésére vonatkozóan viszi
bele Ferencet egyfajta új közösségbe, amelyből szerzetesrend lesz.
A keresztség: a szerzetesélet alapjaÚgy tűnik tehát, hogy van
a keresztség szentségének egy sajátos megvalósulása, amely különbözik a
világban elkötelezett, családban élő keresztény életformájától. Itt
tehát elsősorban nem a tökéletes és a kevésbé tökéletes Krisztus-követés
áll egymással szemben, hiszen az Újszövetség szerint egyetlen
tökéletesség van, a szeretet tökéletessége, hanem egy prófétai
Krisztus-követés és egy rejtettebb.
A szerzetesi Krisztus-követés
sajátosan prófétai, tehát nyílt, azonnal látható. Ez azt jelenti, hogy a
szerzetes életének minden-napjain átlátszik, azonnal láthatóvá válik az
Atyaistenhez való tartozás Jézus Krisztus által a Szentlélekben, míg a
világban élő keresztény életében ez rejtett, de nem kevésbé fontos!
Ha
egy szerzetes ateistává lenne, de továbbra is hordaná szerzetesi
ruháját azonnal embernek is ronggyá és hiábavalóvá válna, míg ha egy
világban, családban élő keresztény válna hitetlenné; emberi kötelékei,
családi feladatai, polgári elkötelezettségei stb. - még bizonyos
értelemben életét igazolttá, elfogadhatóvá tennék.
Ki a szerzetes?Az a jó szerzetes, akit se munkája (lehet az
pasztoráció is), se kivívott egyházi és társadalmi elismertsége,
"rangja", se emberi kötelékei nem igazolnak, csak egyedül az a tény,
hogy Jézus Krisztus az Isten Fia megtestesült, meghalt és feltámadt és
dicsőségesen újra eljön; vagyis a Hiszekegy nagy tényei, igazságai.
A
szerzetes olyan megkeresztelt hívő, akit a Lélek arra kényszerít, hogy
szinte megbotránkoztatóan radikálisan és kizárólagosan tartozzék Jézus
Krisztushoz, aki érte meghalt és föltámadt.
Az a szerzetes férfi,
akinek oldalsebét nem gyógyíthatja be Éva, csak Krisztus oldalsebe; õ
nem kevésbé vágyik a szeretetre, mint egy világi keresztény férfi, hanem
minden mértéket felülmúló módon. Az a szerzetes nővér, akinek egyedül a
meghalt és feltámadt Krisztus lesz testének megváltója az örökkévalóság
napján: a föltámadáskor.
Az a szerzetes, aki a keresztségi
hitvallás letétele előtti hármas ellentmondást napi, éspedig elsődleges
feladatának tartja: az ellentmondást a test kívánságának, a szemek
kívánságának és az élet kevélységének, de olyan radikális módon, hogy az
ún. megengedett, sőt a házasság szentségében megszentelt valóságot sem
teszi magáévá, mert ő Krisztust és Szent Anyját a szüzességben is
követni akarja. Ki merészelné azt mondani, hogy ebben tilos követni
Krisztust? Ki merné azt állítani, hogy természetellenes az, ahogyan
Jézus Krisztus élt? Az ilyen összetévesztené a természetfelettit a
természetellenessel, ami ma igen gyakori! Holott éppen napjainkban
látható, hogy ahol az embertől elveszik a természetfelettit, ott az
ember természetellenes irányba indul, mert Isten az ő képére teremtette
az embert.
A hármas fogadalomA hármas fogadalom, (szüzesség,
engedelmesség, szegénység) később alakult ki abból, ami a
szerzetességben kezdettől fogva megvolt (ld. pusztai atyák élete és
mondásai), a keresztségi szertartás "ellene mondok" sajátos, radikális
vállalásában.
A ferencesek kordáján a három csomó ezt a három
"ellene mondok"-ot jelenti, és még többet: a "lemondok róla" világát is.
Milyen esetleges az emberi nyelv az igazán nagy dolgok kifejezésére. Ez
a három "nem", ez a három "ellene mondok", és "lemondok" egyetlen
"igenből" hajt ki. Ez pedig igenmondás Jézus Krisztus mindenek fölött
való szeretetére. Viszont a szerzetesek tapasztalatból tudják, hogy
mihelyt valóban megszeretnek valakit, szinte az egész világ az
ellenségükké lesz. Nagy kísértés, hogy ők is ellenségessé váljanak. Erre
is nemet kell mondani. Csak a bűn szerzőjének, a Sátánnak és a bűnnek
legyenek ellenségei, de soha ne az embereknek.
Az igazi nagy
szeretetben (szerelemben) van valami, amit mintha szégyellni kellene,
mert legbensőbb intimitásunk tárul fel benne. A nem túl nagy
szeretetben, a bűnös szeretkezésben vagy az érdek barátságban nincs mit
szégyellni a világ előtt, mert azt a világ megérti, de az ingyenesség
szentháromságos világába belenyúló, ragaszkodó, szinte megszállottságig
menő szeretetet a világ nem érti, sokszor az elrongált egyházi közízlés
sem.
Már az emberek között Istenben vállalt minden érdeket
felülmúló, ragaszkodó, tiszta szeretet is szégyelli magát, mert igazolni
lehetetlen, de megnevezni is. Nincsen rá szavunk, mert a szavakkal
kifejezhető világon túlra ér. Ilyen a szerzetes kapcsolata Krisztussal.
Csak ezt mondhatná: "Jézusom - mindenem." Egy ilyen mindenek fölé
emelkedő, örök szeretetkapcsolat Jézussal eredményezi azt, hogy a
szerzetes lemond, ellene mond, tagad, elvet... Pontosan ezekben lehet
lemérni azt, hogy kicsoda neki Krisztus, hogy ti. mit ad oda érte. Így a
szerzetes eleve teológus. Nem abban az értelemben, hogy előadásokat ad a
krisztológia területéről, hanem, hogy bemutatja akarva-akaratlanul,
hogy mennyit ér neki Krisztus.
Szerzetesek és világiakA világban élő hívő hite is erre a
pontra tart. Ő lassan, és élete egész folyamán a haláláig folyamatosan
ad oda mindent azért a Krisztusért, aki érte meghalt és föltámadt. A
szerzetes azzal kezdi, amivel a nem szerzetes hívő befejezi, de a
szerzetes ezért, pusztán ezért nem tökéletesebb, legföljebb prófétaibb. A
szerzetes nem tehet mást, ha szerzetes. Mivel a szerzetesség az õ
számára a szent keresztség vállalása, tehát egyben az ő üdvösségének az
útja is. Ne hordja fenn az orrát, nem különb senkinél, sőt Szent Pál
szavai szerint ő a salak, a semmit érő, akit Krisztus kiválasztott, hogy
megmutassa benne az õ föltámadásának erejét.
Amit most leírtam,
az félelmetes következményekkel jár ránk, szerzetesekre nézve. Ha a
szerzetesség egyszerűen az én üdvösségem útja, akkor elhagyni a
szerzetességet annyi, mint elhagyni üdvösségem útját (örökfogadalom
után). A szerzetesség nem fakultatív másodállás a kereszténységen belül.
Arra
is oda kell figyelnünk, hogy amikor a hivatását elhagyó, aposztatáról
írok, akkor senkit nem ítélek el. Ők bűnbánatukban megelőzhetnek
bennünket Isten országában; de tettük félelmetes, sötét tett. Nem
egyházi állapotot hagytak el, hanem a számukra kijelölt üdvösség útját.
Ezután üdvösségük csak Isten mindenhatóságának és irgalmának egy újabb
jele lehet.
Ha engem Isten nem erre a radikális útra hív meg,
hanem családosnak, világában élőnek - én elvesztem volna, mert nem
vagyok olyan erős, mint világi keresztény testvéreim.
Aki a
szerzetesi életen belül a szigorításra vágyik, mint én is, és képes
lenne, ha botrányokat nem okozna vele (lehet, hogy egyszer azt is meg
kell tenni), egy még radikálisabb életvitelre, az ezt azért teszi, mert
gyöngébb, mint a többi. Van, aki a világban járkálva, részt véve minden
emberi összejövetelen, követve a legutóbbi nyári divatot, strandra
járva, TV-t nézve képes szerzetesnek maradni. Csodálom! Tartozom azonban
egy kiábrándító vallomással, én így élvén aposztatává lennék.
Szinte
percről percre kell keresnem Krisztus arcát, jelenlétét, szavát,
szentségi reális praesentiáját, templomát, a róla szóló lángoló szerelmű
írásokat, a szentek barátságait, hogy egyáltalán emberi szinten
maradhassak. Engem egyedül Krisztus emel az emberek közé és tart meg
közöttük.
Írásom befejezetlen, mert csak a hármas ellentmondásról
írtam, majd valamikor egyszer talán írok arról is, hogy a szerzetes
élete nem más, mint a keresztségi hitvallás (Hiszekegy) nagy tételeinek,
valóságainak sajátos megélése, védelme, illetve megvalósulása...
Még
annyit, hogy a keresztségben nem mi szenteljük oda magunkat a Szentnek
(Istennek). Ez eretnekség. Hiszen tagadnánk így a kegyelmet. Maga Isten
ölel minket magához: az Atya a Fia által a Szentlélekben isteni
természete részeseivé téve bennünket.
Akkor a szerzetesi
consecratio sem azt jelenti elsősorban, hogy én szentelem magam oda az
Istennek, hanem Ő von magához, és én ezt engedem... Mikor vesszük már
egészen komolyan Urunk szavait: "Nem ti választottatok engem, hanem én
választottalak titeket..." (Jn 15,16).
Forrás:
Vigília
Kommentáld!