![](http://3.bp.blogspot.com/-rj6AsDpMRLU/USn10QilrxI/AAAAAAAAL2k/fTM-7w7itII/s1600/Dia20.JPG) |
A táborhegyi bazilika szentélye – Szilveszter archívum
|
A nagyböjti szent idő különleges ajándéka által arra kapunk meghívást,
hogy egy egészen bensőséges, szent találkozást és együttlétet éljünk át
az Úr Jézussal, mint Péter, Jakab és János a színeváltozás hegyén. Ő hív
meg bennünket arra, hogy megismertesse velünk szeretetének
kimondhatatlan gazdagságát. De, ehhez szükséges, hogy legyenek az
életünkben olyan időszakok, amikor elhagyva a mindennapok megszokott
világát, fölmegyünk Isten hegyére, hogy szemléljük, és amennyire képesek
vagyunk rá, befogadjuk a felfoghatatlant, a megmagyarázhatatlant, a
csodát, vagyis Isten minden értelmet meghaladó szeretetét. A hegy mindig
szent hely, ahol Isten megnyilvánul, ahol az ember közelebb van Hozzá,
mint a völgyben, mint a szürke hétköznapok ködében.
Isten hegyén, Isten jelenlétében fedezhetjük föl, a kiválasztott
apostolokhoz hasonlóan, hogy mennyire jó, örömteli, szép és értelmes
Jézushoz tartozni, és vele közösségben lenni. Ezt az élményt élte át nem
csak a kiválasztott három személy a színeváltozás hegyén, de Zakeus, a
vámos, amikor hajlékába fogadta a Mestert, - a Jézus lábát olajjal
megkenő bűnös nő, - a vámasztaltól elhívott Lévi, a dúsgazdag
posztókereskedő fiaként megszólított Assisi Ferenc és megannyi követője
Krisztus Urunknak. Erre az élményre hív bennünket is Jézus a húsvéti
ünnepekre való előkészületek szent negyven napjában.
A színeváltozás pillanatai mindig ajándékok, sem önmegtagadással, sem
elmélkedéssel nem lehet kierőszakolni és megtartani. Az imádságban
váratlanul megtörténhet, hogy alvás és szunyókálás közben fényességet
tapasztalunk, hirtelen minden világos lesz, átlátjuk, szemlélhetjük a
végső, szilárd alapot. Néhány másodperc erejéig minden világos bennünk.
De aztán jön a felhő, és mindent elfed. Az Ószövetségben a felhő Isten
jelenlétének a képe, itt azonban elhomályosítja a fény tapasztalatát. A
tanítványok félnek. A világosság e nagyszerű tapasztalata, élménye után
úgy látszik, mintha minden elszállna. Istenből már nem lehet semmit sem
érezni, a sötétség és a félelem veszi át az uralmat.
Ebbe a félelembe kiált bele egy hang: „Ez az én szeretett Fiam, őt
hallgassátok!” Azzal, hogy Krisztusra hallgatunk, oszlik a sötétség. Ezt
a szót egyszersmind, mint létemben megerősítő szót is érthetem. Isten
így szól hozzám: „Te vagy az én szeretett fiam, Te vagy az én szeretett
lányom, benned telik kedvem!” Szabad léteznem, mert szeret engem az
Isten! Feltétel nélkül szeret és elfogad!
Ezekben a szent napokban nekünk is föl kell mennünk Jézussal a
kinyilatkoztatás hegyére, hogy megismerjük az ő dicsőséges arcát, és így
elfogadhassuk a "kereszt botrányát", megváltásunk szent titkát. Mert a
kereszt, a szenvedés titkát nem önmagában tiszteljük és fogadjuk el.
A nagyböjt, húsvét nélkül, önmagában értelmetlen és kegyetlen végzet,
amelyet nem érdemes ünnepelni. De éppen a húsvéti hajnal dicsősége teszi
szemlélhetővé és széppé Jézusnak a szenvedésben eltorzuló arcát. Mert a
keresztről ránk tekintő Jézus arcra is tökéletesen érvényes és igaz a
felhőből megszólaló szózat: „Ez az én szeretett Fiam, őt hallgassátok!".
Jézus megdicsőült és szenvedő arca egyaránt, szavak nélkül is hirdeti a
legfontosabbat, amire mindig hallgatnunk kell: életünkre vonatkozólag,
az Atya akaratának teljesítése, megvalósítása a valódi szeretet és
tökéletesség.
Ennek csodálatos előképe mindaz, amit az ószövetségi olvasmányban, Mózes
első könyvéből olvastunk Ábrahám áldozatáról. Őt is Isten szólította
meg. Előtte is a kinyilatkoztatás tárja fel Isten kegyetlennek tűnő,
mégis a szeretet próbájaként megmutatkozó akaratát. Neki is el kell
hagyni megszokott világát, hogy elmenjen Mória földjére, és ott
bizonyítsa feltétlen szeretetét és bizalmát Isten atyai szeretetébe és
szövetségéhez való hűségébe. Mennyire megrendítő az a szilárd bizalom,
amivel Ábrahám indul, hogy Isten akaratát megvalósítsa.
Pedig micsoda dráma játszódott le az idős pátriárka szívében! Annak
idején Szodomáért és Gomoráért szót emelt, most saját fiáért és
önmagáért nem. „Hittel engedelmeskedett”, ahogyan a Zsidókhoz írt levél
mondja róla, már akkor, amikor Isten hívását hallva, szülőföldjét
elhagyva más vidékre kellett költöznie (11,8).
Istent azonban Ábrahám nemcsak hatalmasnak ismerte meg, hanem jóságosnak
is, igaznak, ezért remélt benne a reménytelenség ellenére is. Hitt
benne akkor, amikor éppen hitének alapjai rendültek meg, amikor
elsötétült előtte az addig ragyogó Isten-arc.
Hisz Ábrahámtól valami olyasmit kíván az Isten, amire a meg¬szokott
erkölcsi kategóriák szerint nem kerülhetne sor. Olyan válságba sodorja,
amelyet csak akkor viselhet el, ha egészen egyedülálló bizalommal
Istenre tudja bízni önmagát. Nem csak a hit próbája ez. Az egyházatya
Origenész szerint: Ábrahám szeretete is mérlegre kerül. Valami olyan
magatartásformát provokál itt ki az Isten, amely egyszerre hit, remény,
szeretet, engedelmesség, megsemmisülés, amely az emberi személyiséget
teljesen kifordítja sarkaiból, és Isten karjába veti.
Így lett Mória hegye egy nagy tapasztalata a hívő embernek, vagyis az,
hogy Isten hitünket, szeretetünket, olykor próbára teszi. Miért?
Biztosan azért, hogy megerősödjön, hogy tudatosuljon, hogy élő maradjon,
hogy végül az ő karjaiba vessük magunkat. Jézusnak a kereszten
elhangzott szavai is erről tanúskodnak: „Istenem, Istenem, miért hagytál
el engem?” (Mk 15,34). Ugyanis Húsvét hajnalfényéig csak az jut el,
akinek hitét, hűségét ez a pillanatnyi sötétség nem rendíti meg.
Nagyböjt annak az ideje, hogy mi is kilépjünk megszokottságunk világából
és megtegyük határozott lépéseinket Isten akaratának őszinte
megvalósítása felé. Mennyire nehéz elindulni, hogy bocsánatot kérjünk
attól, akinek fájdalmat, szomorúságot okoztunk, akinek a becsületében
kárt tettünk, hazug, rosszindulatú megszólásunkkal, kritizálásunkkal.
Mennyire késedelmesek tudunk lenni, amikor egy-egy házasság előtti,
házasságon kívüli bűnös kapcsolat felszámolásáról van szó, amikor a
bűnbe vivő társaság, illetve kísértést okozó újság, könyv vagy film
mellőzéséről lenne szó.
Mennyire udvariatlanok tudunk lenni, akkor, amikor Isten szeretetét,
ingyenes ajándékát, bár szükségünk van rá, mégis visszautasítjuk,
azáltal, hogy nem élünk a szentségek kínálta kegyelmekkel, a bűnbánat
nyújtotta kiengesztelődéssel, az oltáriszentség nyújtotta erőforrással.
Mennyire csak a szavaink vallanak szívünk szeretetéről, de a
cselekedeteink távol járnak az Úrtól, akkor, amikor szentgyónásainkban
ígéretet teszünk arra, hogy a bűnt és a bűnre vezető alkalmat kerülni
fogjuk, s közben a gyóntatószéket elhagyva, a templomból távozva, eszünk
ágába sincs kerülni a bűnre vivő alkalmat, felszámolni a bűnös
állapotot, minden folytatódik ott, ahol abbahagytuk mielőtt beléptünk
volna a templomba. Vigyázat, a gyóntatót meg lehet téveszteni, de a
szíveket-veséket vizsgáló Istent nem lehet becsapni.
Mit tesz Ábrahám, amikor megszólítja az Úr? Szó nélkül engedelmeskedik
Istennek. Isten parancsoló szavára Ábrahám részéről a válasz mindig a
tett. Nagyböjt a cselekvés ideje. Mert a valódi böjt mindig a
szeretetből önként vállalt áldozatok meghozatalából, megvalósításából
áll. „A tett halála az okoskodás” - mondják.
Ábrahám esetében nem gondolkodás nélküli, vakon engedelmeskedő,
megalkuvó emberi magatartásról van szó, hanem éppen ellenkezőleg egy
átgondolt és megfontolt, tudatos engedelmességről, mely képes őszintén
bizakodni abban a Valakiben, aki az ígéreteket tette és továbbra is
hiszi, hogy Isten megtartja adott szavát. Valóban megérdemli az „atyánk a
hitben” címet. Isten nem Izsák halálát akarta, hanem meg akart
bizonyosodni Ábrahám vitathatatlan hitéről és engedelmességéről.
Valódi engedelmességről csak akkor beszélhetünk, ha megtaláljuk benne a
gondolkodó és bizalom teli mozdulatot. Nem is marad el ennek az ábrahámi
magatartásnak a jutalma: "Magamra esküszöm - ez az Úr szava -, hogy
mivel ezt tetted és egyetlen fiadat sem tagadtad meg tőlem, gazdagon
megáldalak".
Az Isten akaratára figyelő és azt következetesen megvalósító emberi
magatartás jutalma az Isten gazdag áldása. Bizonnyal mindenki, aki
törekedett már megvalósítani az Isten akaratát életében,
megtapasztalhatta ezt az áldó jóakaratot, mely nem az ember kényelmét
szolgálja, hanem lelki javát építi fel. Mindezek megvalósításához nem
elég a magunk ereje. Magától Istentől kapunk hozzá erőt és kegyelmet,
melyet azonban már nekünk kell kamatoztatva felhasználni. Szívünkben
hordozzuk a tapasztalást erről a segítségről, Isten jelenlétéről az
életünkben.
És ez az, amiről a második olvasmány, Szent Pál római levelének részlete
tanít bennünket. "Ha Isten velünk, ki ellenünk?" - írja az apostol.
Isten erejében valóban képesek vagyunk legyőzni önmagunkban minden
kishitűséget, bizalmatlanságot és késedelmeskedést. Ez az Istentől jövő
erő pedig éppen abban áll, hogy ő saját Fiát sem kímélte, hanem
mindnyájunkért áldozatul adta, és így vele együtt nekünk ajándékozott
mindent. Ami Ábrahám áldozatában előképként jelent meg, azt Jézusban az
Atya tökéletesen megvalósította.
Megismertetett bennünket a szeretet lényegével, és azzal a titokkal,
hogy miért kéri tőlünk a teljes elkötelezettséget. Mert ő sem csak
valamit ajándékozott nekünk úgy általában, hanem Fiában mindent odaadott
értünk a golgota ormán, a kereszten.
Bármerre is vezetnek útjaink, a Moria vagy a Tábor hegyére, vagy éppen a
golgotára, tudnunk kell, hogy minden utunk végén a jóságos Isten vár
bennünket: az az Isten, aki az ember pártjára állt, aki saját Fiát sem
kímélte, hanem irántunk való szeretetének zálogaként feláldozta értünk,
aki tehát hajlandó minden mást is nekünk ajándékozni. Ha a Szeretetre
szeretettel válaszolunk.
Nagyböjti elcsöndesedésünk arról szól, hogy legyen bátorságunk szemlélni
ezt a mindent odaajándékozó isteni szeretetet, és merjünk válaszolni is
rá. És bár mindig újra tapasztaljuk saját gyöngeségünk sebeit, mégis
merjünk bizakodni abban, aki nem ítél el bennünket, mert meghalt, sőt
fel is támadt, és az Isten jobbján közbenjár értünk.
Szentírási részek: Ter 22, 1-2. 9a. 10-13. 15-18 Mk 9, 2-10
Kommentáld!