 |
Kaplonyi deportáltak - Szilveszter archívum |
Valaki mesélte egyszer, hogyha a mennyországban lenne egy hivatal, amely
a benyújtott panaszokat fogadná, akkor oda a legtöbb panasz, a „meg nem
hallgatott ima” címszó alá érkezne. Az emberek imádkoznak, de sokszor
úgy tűnik, mintha nem nyernének meghallgatást, mintha nem kapnának
választ kéréseikre, kérdéseikre.
Hallgat az Isten, távol az Isten, elfelejtett az Isten, talán nincs is
Isten, talán üres az ég és nincs remény... Hány ember szívéből törnek
fel napjainkban ilyen gondolatok! És mégis, ennek ellenére olykor
felcsillan az ember szívében a felismerés, visszatekintve életünkre:
hogy amikor a legkevésbé vártuk, a legkevésbé reméltük, akkor
tapasztaltuk meg Isten jelenlétét, akkor fedeztük fel Isten működését az
életünkben. Az igazság az, hogy Isten mindig és mindenütt jelen van,
csak szem kell, hogy lássuk, fül kell, hogy halljuk, szív kell, hogy
érezzük, befogadjuk.
A mai szentírási részek ebben akarnak segítségünkre lenni, amikor az
Üdvözítő Istenben való remény üzenetét tolmácsolják a mi számunkra, mert
Izajás próféta jövendölése szerint „megnyílik a vakok szeme, és a
süketek füle hallani fog… és a némák nyelve örvendezve ujjong”(Iz 35,
5-6).
A kinyilatkoztatás Istene a történelem eseményeiben működik. Nem úgy,
hogy ebben a fejlődő világban minden ellentétet megszüntet, mindent
összehangol, hanem úgy, hogy jövőt ígér. Akárcsak a választott népnek a
babiloni fogság idején. A teljes elveszettség pillanatában Izajás
próféta arra buzdítja a népet, hogy egyedül Istenben keresse
szabadulását. „Bátorság! Ne féljetek! Íme eljön Istenetek… jön, hogy
szabadulást hozzon nektek!”(35,4) – olvastuk az első olvasmányban. A
próféta bár nem látja a szabadulást, de szilárdan hiszi, hogy Isten
közbe fog lépni népe javára, ami később meg is történt.
Isten kezdettől fogva úgy mutatkozott be, mint aki népét megszabadítja, a
gyengét megerősíti, a vándornak hazát ad, az éhezőt jóllakatja, a
keresőt kielégíti. Jézus Krisztusban még mindezekhez hozzáfűzte: Ő az,
aki a holtakat feltámasztja, és a mulandó életet örökléttel cseréli fel.
Nem a jelen helyzetet merevíti meg, nem a földön kialakult
igazságosságot, reményt és szeretetet állandósítja, hanem teljességet
ígér. Istenben olyan teremtő és üdvözítő áll előttünk, „akinél minden
lehetséges” (Mt 12,27).
Annak ellenére, hogy Ő a természetfeletti, az egészen „más”, az egészen
távoli, mégis jelen van. Ő áll minden jogos igény, minden igazi szeretet
mögött. Nemcsak kívül áll történelmünkön, hanem egészen benne is van:
az Ő igazságossága követeli a gyengék védelmét, az elnyomottak
felszabadítását, az Ő szentsége kötelez a bűn megbánására és kerülésére,
az Ő irgalma írja elő a megbocsátást. Az egyház nem azt az Istent
hirdeti, aki egyszerűen van, hanem azt, aki itt van, velünk van, aki
bennünk és általunk működik, s írja a történelmet. Őt hallgatjuk,
megszólítjuk, tőle kérünk, neki hálát adunk.
A megszabadulás művéről Izajás két szempont szerint jövendöl: a
csodálatos gyógyulások visszaadják az embernek fizikai épségét:
„megnyílik a vakok szeme, s a süketek füle hallani fog… a némák nyelve
ujjongva ujjong”(Iz 35, 5-6), s a sivatag bővizű, kellemes tartózkodási
hellyé válik: „vizek fakadnak a pusztában”.
Mindez azt a mély átalakítást hirdeti meg előre, amelyet az
újszövetségben Krisztus művel az emberben és a teremtésben. Mert
Krisztus óta az emberi lét hozzá van kötve Istenhez, s nincs az a
reménytelen helyzet, amely azt a kapcsolatot elszakítaná. Azért
„dicsekszünk a reménységgel, hogy az isteni dicsőség részesei lehetünk.
De nemcsak ezzel, hanem még szenvedéseinkkel is dicsekszünk, mert
tudjuk, hogy a szenvedésből türelem fakad, a türelemből pedig kipróbált
erény, a kipróbált erényből reménység. A remény pedig nem csal meg” (Róm
5,3-4).
Kétezer év keresztény millióinak élete bizonyítja, hogy a keresztény
ember alapvető érzelmi beállítottsága nem a félelem, hanem az öröm, a
hála és a remény. Hiszen „ha Isten velünk, ki ellenünk? – vallja Pál
apostol. – Ki szakíthat el bennünket Krisztus szeretetétől?” (Róm
8,31-39). Szent János apostol pedig azt állítja, hogy: „A szeretetben
nincs félelem, a tökéletes szeretet kizárja a félelmet” (1Jn 4,18-19).
Békét, az ő békéjét hagyta ránk Jézus (Jn 14,27). Örömöt, az ő örömét
adta nekünk (Jn 16,22). Senki tőlünk azt el nem veheti.
Az evangéliumi szakasz, a süket meggyógyításával, a Messiásra vonatkozó
prófétai ígéretek megvalósulását mutatja be, s egyben igazolja, hogy a
választott nép reménye nem volt hiábavaló. A Jézus által művelt
csodálatos gyógyítások erre a kiáltásra ragadják a népet: „Csupa jót
tett, a süketeknek visszaadta a hallásukat, a némáknak
beszélőképességüket”(Mk 7,37). Ezek a csodák azt bizonyítják, hogy az
ószövetségi prófétai jövendölés nem maradt puszta szó, annak ellenére,
hogy Jézusig eltelt néhány száz év: ugyanakkor jelei egy olyan teljesebb
megszabadulásnak, amely az embert bensőjében újítja meg, a bűnbánat
szentsége által.
Az Úr Jézus, aki hallóvá tette a süketeket és megszólaltatta a némákat, a
keresztség szentségében ma is, megszabadítva az embert a bűntől,
alkalmassá teszi arra, hogy lelkében a remény csírája szárba szökkenjen,
hogy meghallja Isten szavát, megvallja hitét, és dicsérje az Urat.
Igaz a süketség, a fizikai némaság és sok más betegség továbbra is
gyötri az emberiséget, de az is igaz, hogy a Krisztusban újjászületett
keresztény belsőleg már se nem süket, se nem néma, se nem vak vagy
sánta. Szelleme megnyílt a hit felé, lelke alkalmas a remény
befogadására, szíve pedig fogékony a szeretetre. Az ilyen ember képes
arra, hogy megismerje Istent, és az Ő útjain haladjon.
A Biblia üzenete, a kinyilatkoztatás a mindennapi bajokkal küzdő
embernek szól, vagyis nekünk: itt és most. Nem áltat azzal, hogy az élet
megpróbáltatásai elől elmenekülhetünk, de biztosít arról, hogy a
küzdelmek vége a biztos győzelem lehet. Ezért a remény összefonódik a
türelemmel (Róm 5,4; 8,25). A remény központi helyzetét és lendítő
erejét a rómaiakhoz írt levél világítja meg: „A buzgóságban ne
lankadjatok, legyetek tüzes lelkűek: az Úr az, akinek szolgáltok. A
reményben legyetek örvendezők, a nyomorúságban béketűrők, az imádságban
állhatatosak, segítsetek azokon, akik szükségben vannak” (12,11-13).
Tudjuk, hogy az isteni ígéret, amely reményünket felélesztette, halálunk
után érhető el, de csak azzal a helytállással, amelyet a földi életben
tanúsítunk. Ugyanis a remény pozitív erény, ez azt jelenti, hogy nem
passzív tétlenségben, semmittevésben mutatkozik meg. Így csak abban van
meg, aki buzgó a kötelességteljesítésben, türelmes a nehézségekben,
állhatatos az imában és együtt érez mások bajaival, segít megoldani
gondjaikat.
Az öröm abból fakad, hogy a hittel az élet forrása felé irányítottuk
életünket, és tudjuk, hogy fáradozásunk nem hiábavaló. Igazi öröm csak
az lehet, amelyben benne van a maradandóság biztosítéka. Krisztus ezt a
teljes örömet ígérte (Jn 16,24), de csak azoknak, akik kitartanak
mellette, illetve őt követik. Külön hangsúlyozza, hogy amit az ő nevében
kérnek az Atyától, azt is megszerzi nekik.
Olyan a keresztény remény, mint egy kis mécses lángocskája, amelyet a
Szentlélek olaja táplál. Rátörhet mindenfelől a világűrt betöltő
sötétség, mégsem tudja eloltani. Mert ha óriásinak is tűnik a sötétség,
elég, hogy egy kis lángocska a közelébe érjen, és máris kitűnik: a
sötétség semmi, erősebb a fény!
Csodálatos láng ez a remény, amelyet ezer kiábrándulás, csalódás sem tud
kioltani. Hogy mennyire igaz ez, arról a leginkább, és a
leghitelesebben azok tudnak beszélni, akik közöttünk élnek és kemény
megpróbáltatásokon mennetek át.
Itt eszembe jutnak a kaplonyi deportáltak, az idős sváb férfiak és nők,
volt plébániám hívei, akikkel volt szerencsém találkozni, beszélgetni,
akik megjárták a szovjetdeportálással járó poklokat és testileg, fizikai
erejükben megfogyatkozva, de hitükben megerősödve tértek haza. Érdemes
megkérdezni a kemény megpróbáltatásokon átment hívő embereket reményük
felől, különösen akkor, amikor kishitűeknek bizonyulunk, akkor, amikor
szinte minden semmiség miatt reményt vesztettekké válunk, és kétségbe
esünk, amikor arról panaszkodunk, hogy az Isten se hallgat meg minket.
Igen, csodálatos láng ez a remény, amelyet ezer kiábrándulás, csalódás
sem tud kioltani. S mind ez azért van, mert a reményt hatalmas erő
élteti és táplálja a századokon át: Isten Lelkének ereje.
Azt hiszem, befejezésül semmi sem talál jobban ide, mint Szt. Ferenc
atyánk imája, amelyben kérjük: Fölséges és dicsőséges Isten, ragyogd be
szívem sötétségét, és adj nekem igaz hitet, biztos reményt és tökéletes
szeretetet, érzéket és értelmet, Uram, hogy megtegyem a te szent és igaz
parancsodat.
Szentírási részek: Iz 35, 4-7: Mk. 7, 31-27
Kommentáld!