Az imént felolvasott evangéliumi szakasz megértésében nagy segítséget
jelent számunkra, ha visszaemlékszünk az utóbbi két vasárnap evangéliumi
szakaszára, mint előzményekre. A mai történet előzménye a gonosz
szőlőmunkásokról szóló beszéd, akik megölik Isten küldötteit, valamint a
királyi menyegzőről szóló tanítás, amelyre a meghívottak nem mennek el.
Mindkét beszédben Jézus elítéli a farizeusok és írástudók tetteit és
helyteleníti magatartásukat. Egyértelműen leleplezi a vezetők
alattomosságát, kétszínűségét, megkérdőjelezi őszinteségüket,
hitelességüket, ami kiváltja a Jézussal szembeni ellenállásukat.
Ezt követően „félrevonultak és megtanácskozták, hogyan tudnának
belekötni Jézus szavaiba”- hogyan tudnának ártani neki. A tanácskozás
gyümölcse, a döntés eredménye a fondorlatos csapdaállítás. Figyeljük
csak meg, mennyire alattomosan és kétszínűen közelednek az Úr felé,
először dicsérnek, hogy leplezzék a rosszindulatú közeledést, a támadás
szándékát: „Mester! Tudjuk, hogy igazat beszélsz, és az Isten útját az
igazsághoz híven tanítod, és nem vagy tekintettel az emberek
személyére.” Igen, tudjuk, hogy igazat beszélsz, tudjuk, hogy szelíd
vagy és alázatos szívű, de azért mond meg, és most jön a csapdának szánt
kérdés: „Szabad-e adót fizetni a császárnak vagy nem?”
A római császárnak lefizetett adóban egyesek Isten uralmának
korlátozását látták a választott nép fölött, a fizetés megtagadását
viszont könnyen a politikai hatalom elleni lázadásként lehetett
értelmezni.
A kérdésből tehát kiderül, hogy olyan válaszra akarják kényszeríteni
Jézust, ami vagy a választott nép fiainak, akik hallgatják őt, vagy a
rómaiaknak, akik uralkodnak fölöttük nem lesz elfogadható.
Az Úr Jézus eljövetele előtt húsz évvel galileai Júdás, lázítást szított
a megszálló rómaiak ellen. „Isten választott népe vagyunk, nem fizetünk
adott a pogányoknak – jelszóval. A lázadást vérbe fojtották, de a
zsidókban tovább élt a gyűlölet a megszálló római hatalom ellen.
Most ezt használják fel Jézus ellenségei, és olyan kérdést tesznek fel,
amelyre szerintük – bármilyen választ is ad – biztos csapdát jelent:
„szabad-e adót fizetni a császárnak vagy nem?” – Ha azt válaszolja, hogy
igen, akkor a nép előtt veszíti el a tekintélyét, mert a zsidók, mint
Isten választott népe jogtalannak tartották az idegeneknek fizetett
adót, így tehát a mózesi törvény és a nemzeti függetlenség árulójának
mondhatják. Viszont, ha azt mondja, nem szabad adót fizetni a
császárnak, akkor, mint lázítót bevádolhatják a római hatóságnál, aki
lázítás címén letartoztathatja. Azonban Jézus nagy meglepetésükre olyan
választ adott, amire nem is gondoltak.
Az Úr Jézus kikerüli a csapdát, túllép a „szabad” és „nem szabad”
kérdésén. Nem úgy válaszol, ahogyan várják tőle, sőt, magasabb szintre
emelve a kérdést rámutat a törvények eredeti, Istentől származó
értelmére. Az adófizetésről szóló kérdés esetében ez a mélyebb értelem
az, hogy az embernek e világon is teljesítenie kell kötelességeit, de ez
nem kerülhet az istentisztelet elébe.
Kérésére mutatnak egy adó pénzt, amin a római császár képe és felirata
van. Ezt a pénzt használják a mindennapi életben, tehát gyakorlatilag
elfogadják a rómaiak uralmát. Ebből a tényből kiindulva mondja Jézus,
hogyha használják, igénybe veszik a római pénzt, amelyen a császár képe
és felirata van, akkor adják meg a császárnak az adót, és a neki kijáró
engedelmességet, de ne feledjék, hogy az abszolút hódolat, engedelmesség
és tisztelet egyedül Istent illeti meg. Vagyis „Adjátok meg a
császárnak, ami a császáré, és Istennek, ami az Istené”.
Itt Jézus választóvonalat húz a politikai és az isteni hatalom közé. A
politikai hatalom is Istentől származik, maga Jézus mondja ezzel
kapcsolatosan kereszthalála előtt Pilátusnak: „semmi hatalmad nem volna
rajtam, ha felülről nem adatott volna neked…”(Jn 19,11), ezért
engedelmességgel tartozunk a törvényeinek, amennyiben ezek a köz-javát
szolgálják, és nem ellenkeznek az isteni törvényekkel.
A keresztények a világban élnek; beilleszkednek a polgári társadalomba,
engedelmeskednek a törvényes hatalomnak. De amikor az Isten- és
egyházellenes hatalom hitük és a keresztény erkölcs megtagadását kéri
tőlük, ellen kell, hogy álljanak, meg kell, hogy tagadják az
engedelmességet. Inkább kell engedelmeskedni Istennek, mint a
császárnak, a kényszerítő hatalomnak. A vértanúk serege ad példát erre a
századok során.
A kereszténynek meg kell tartania és védenie szabadságát, hogy Istent
minden törvény és minden politikai hatalom fölött tisztelje, mivel
„inkább kell engedelmeskedni Istennek, mint az embereknek”(ApCsel 5,29) –
vallják az apostolok a megvesszőzés ellenére is, amikor a főtanács
megtiltja, hogy Jézus nevében beszéljenek, amikor a főtanács meg akarja
határozni nekik, hogy miről beszélhetnek és miről nem.
Ugyanakkor a keresztény legyen meggyőződve arról, hogy Isten a
legellentétesebb és legalattomosabb politikai helyzeteket is képes
felhasználni az üdvösségterv megvalósítására. Még a pogány Római
törvények is a Jézus születésére és halálára vonatkozó isteni tervek
megvalósulását szolgálták. Ugyanígy a nagy birodalom békés helyzete,
majd a rákövetkező keresztényüldözések is alkalmas eszközei voltak az
evangélium terjedésének.
Továbbfolytatva a gondolatot, figyelembe kell vennünk azt, hogy az ember
két világban él, a természetes és a természetfelettiben, s mindkettő
felé el van kötelezve: Isten és a világ, a lélek és a test, élet és a
hitélet. Éppen ezért nem szabad az egyiket, a másik rovására kijátszani.
A hit nem jogosít fel a tudatlanságra, az Istenre való hivatkozással
nem értékelhetjük le az embert, a lélek nevében nem vethetjük meg a
testet, az örökkévalóságra figyelve nem hanyagolhatjuk el az időt és a
kereszt nevében nem lehetünk ellenségei az örömnek.
Ebből az következik, hogy a természetfeletti életbe, Isten országába
csak itt a földön lehet belépni. – A kereszténységet sokan vádolják
azzal, hogy a természetfeletti élet utáni vágy eltereli az emberek
figyelmét az evilági feladatoktól. „Ha az igazi élet odaát kezdődik,
akkor a földi életet nem kell túl komolyan venni…”
Ha ez így lenne: mi következnék ebből? Az akarat bénulása,
nemtörődömség, menekülés a világból, életidegenség. De ez a vád hamis,
azon keresztények esetében, akik komolyan veszik hitüket! Annál is
inkább, mert a keresztény ember számára, az, hogy milyen lesz az
örök-élete, itt a földön dől el. Örök boldogsága, vagy boldogtalansága
attól függ, hogy hogyan élte meg mindennapjait. Mennyire törekedet a
szürke-hétköznapok közepette megvalósítani a Krisztusi tanítást, a
rávonatkozó isteni tervet.
A Jézusi magvetésnek itt a földön kell szárba szökkennie és bőséges
termést hoznia, a talentumokat, emberi képességeinket itt kell
kamatoztatni, itt kell a szomorúakat vigasztalni, és a rászorulókat
segíteni anyagilag és erkölcsileg. Ez az élet nem arra adatott, hogy
tétlenségben éljük le azt, vagy éppen végig szórakozzuk, hanem feladatot
kell teljesítenünk: ez a világ nem váróterem, ahol semmittevően, lustán
üldögélhetünk, hanem Isten szőlőskertje, hol alkonyatig dolgoznunk
kell, illetve Isten menyegzős lakomája, ahová mindannyian hivatalosak
vagyunk… Ezért hát: „Adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és
Istennek, ami az Istené”.
Éljünk bár kedvező vagy kedvezőtlen körülmények között, fontos az, hogy
szilárdak maradjunk a hitben, még ha ellenségeskedésbe ütköznénk is, s
legyünk biztosak abban, hogy „Isten mindent javára fordít azoknak, akik –
őszinte szívvel – szeretik őt” (Róm 8,28).
Kommentáld!