|
Játszó gyerekek - Kaplony |
Ma, hajnali szentmisénk evangéliumi hasonlata a gyermekkor játékainak világát idézi:
a gyermekek két táborra oszlanak,
hogy egymást szólítva és egymásnak válaszolva dramatizálják az élet
valamelyik jelenetét – jelen esetben a lakodalom és a temetés jelenetét.
Minthogy a gyermek fantáziája csapongó, kitartását pillanatokban
lehetne mérni, ezért az ilyen játékok általában rövid életűek: a
partneri kapcsolat megszakad, mert valamelyik tábor tagjai előbb-utóbb
megunják a játékot, és új szórakozást keresnek.
Jézus a játékot szeszélyesen megszakító gyermekek
csoportjához hasonlítja a zsidókat, akik nem akarnak személyes
kapcsolatban maradni Isten küldötteivel, sőt magával Istennel sem.
Magyarázatként utal arra az elgondolkoztató tényre, hogy észre sem
vették az emberek, hogy mennyi jelét adta Isten annak, hogy kapcsolatba
akar lépni velük, ami sajnos nem idegen a mi korunktól, sőt, olykor
tőlünk sem.
Vagy ami még gyakoribb: bíráljuk, elégedetlenkedünk
azzal, amivel megajándékoz minket az Isten. Eljött János, a Megváltó
követe. Nem voltak megelégedve vele: nem eszik, nem iszik. Sőt!
Ráfogták, hogy ördöge van. – Most itt van, közöttük van a Megváltó, és
vele sincsenek megelégedve; azt mondják róla: bűnösök barátja, falánk,
borissza ember... A sok kritikának, válogatásnak az a vége, hogy
óhatatlanul eltévedünk az élet kacskaringós útjain... Ha ez az eltévedés
huzamosabb időn át tart, akkor félő, hogy lelkiismeretünk eltompul,
érzéketlenné válik.
Az emberi elme bámulatos teljesítményekre
képes, ha arról van szó, hogy kifogást keressen és megokolja, miért nem
tesz meg valamit, ami a hitből fakadó kötelessége lenne. Mindig sikerül
belekapaszkodnia egy apró ténybe, jelentéktelen mozzanatba, amellyel
igazolni tudja – legalább önmaga előtt –, hogy helyesen cselekszik,
amikor nem akar figyelni a szíve mélyén jelentkező isteni hívásra.
Valójában a belső fegyelem hiányáról van itt szó: arról a magatartásról,
amely fennakad a külsődleges elemeken, hogy ne kelljen erőfeszítést
tennie és mélyebbre ásnia, komolyan vennie Isten szavát, elvárását.
A
farizeusokat megijesztette Keresztelő János kemény fellépése és az a
szigorú aszkéta életmód, amely szavainak igazi súlyt adott. Jézussal
szemben viszont éppen őrá és tanítványaira hivatkoznak, amikor a
böjtölésről beszélnek. Egyiküket megpróbálva kijátszani a másik ellen
saját élethazugságukat igyekeznek igazolni, mert Keresztelő János és
Jézus egyaránt szívbéli megtérést sürget, erre pedig nem hajlandóak.
Keresztelő
János és Jézus két különböző módon kereste az emberekkel való
kapcsolatot. Ők azonban a szigorú életű Jánost éppúgy elutasították,
mint a bűnösöket barátjává fogadó Jézust. S mindezt ésszerű indok nélkül
tették, miként a játékot elrontó gyermekek.
Életünk az akarás és
a nem akarás szeszélyei között hullámzik, hiányzik belőlünk a
következetesség hitünk és tetteink között. Pedig csak az egész életet
átölelő és elkötelező teljes odaadás teszi lehetővé az Istennel való
eleven és baráti kapcsolatokat. „Aki szeret engem, az megtartja
tanításomat…” (Jn 14,23).
Tudnunk kell, hogy az Istennel való
személyes kapcsolat, a vele való egyesülés ezen a földön sokkal inkább
az akarat, mint az értelem által valósul meg. Nagyon lényeges: én
tudatosan törekedjek az Istennel való személyes, élő kapcsolatra, én
akarjam szeretni Krisztust, mert ha a Krisztus iránti szeretet irányítja
minden szavamat, cselekedetemet, ha a Krisztus iránti szeretet sürget
engem, akkor senki és semmi sem választhat el tőle. Ebben az esetben
minden tettem, ügyem, munkám – nemhogy elszakítana Istentől – hanem
eszköze lesz Istennel való egyesülésemnek.
A mai
rorátés szentmisén gondoljunk arra, hogy ebben az adventi szent időben
Isten velünk is személyes kapcsolatba akar lépni, bennünket is játékba
hív, egy olyan élet-játékba, amelynek tétje örök boldogságunk.
Személyes, élő kapcsolatra szólít bennünket, mert ajándékát, azaz Őt
magát a Betlehemi Kisdedben, csak úgy nyerhetjük el, ha együttműködünk
vele.
Mi ne tartozzunk azok közé, akik sem a Keresztelőre, sem a
Messiásra nem hallgatnak! Figyeljünk az Úr szavára, s az evangéliumnak
megfelelő élettel válaszoljunk hívására, hogy isteni műve teljessé
válhasson bennünk.
Kommentáld!