A mai vasárnap szentírási részeinek középpontjában Isten törvénye áll.
Az első olvasmány a törvény iránti hűséget az Istennel kötendő szövetség
lényeges feltételeként mutatja be. Ez a hűség válasz Isten szeretetére,
aki oly közel került népéhez, aki meghallgat minden hozzá folyamodót,
aki elérhető az őt keresők számára, sőt a szentáldozásban, az Élet
Kenyerének vételében, egyesülni lehet Vele.
Az isteni törvény célja nem az ember rabságba döntése, hanem
emberségének kibontakoztatása, ebbe a felelősségteljes munkába akar
segítséget nyújtani az Úristen. Isten az ő törvényei által az ember
javát akarja, az ő barátságába gyökerező új élettel akarja
megajándékozni, életútját biztonságossá és szabaddá tenni, hogy
kellőképpen Célba juthasson. Isten törvényei olyanok, mint a közlekedési
szabályok, az útjelző táblák, amik az autós biztonságos célba jutását
szolgálják.
Isten törvénye, Isten szava az, amely képes vezetni az embert az élet
útján. Isten törvénye képes kivezetni az embert az önzés szolgaságából
és bevezetni az igazi szabadság és az élet földjére. A Bibliában ezért a
törvény nem teherként, elnyomásként, korlátozásként jelenik meg, hanem
mint az Úr legértékesebb ajándéka, tanúságtétel atyai szeretetéről,
népéhez való közelségéről, a vele való szövetségéről.
Ennek következtében, akinek a szívében az Isten lakik, annak a bensejébe
vésődik az Isten törvénye, amelynek gyakorlása megnemesíti az embert és
biztosítja arról, hogy az igazság és a jó útján halad, megadja neki a
reményt, hogy eljut Istenhez.
A szent leckében Jakab apostol a törvény bensőséges jellegét
hangsúlyozza. Az igazság szavaként mutatja be, amelyet az Isten oltott
az ember szívébe, hogy elvezesse az üdvösségre. „Fogadjátok tanulékony
lélekkel a belétek oltott tanítást, amely képes megmenteni
lelketeket”(1,21) – mondja az apostol. Az ember szívébe életnormaként és
vezetőként ugyanaz az isteni szó van belevésve, mint ami létbe hívta.
Az ember feladata tehát az, hogy szívében meghallgassa ezt a szót, majd
hűséges „végrehajtója” legyen. „A tanítást váltsátok tettekre, ne csak
hallgassátok, mert különben magatokat csaljátok meg”(1,22) – tanítja az
apostol.
Jakab apostol szerint a felebaráti szeretet Isten igazi szeretetének
konkrét kifejezése. „Az Isten és az Atya szemében ez az igazi, tiszta
vallásosság: meglátogatni nyomorukban az árvákat és az özvegyeket, és
tisztán maradni a világ szennyétől”(1,27).
Az evangélium az előbbi, törvénnyel kapcsolatos gondolatot mélyíti el.
Mózes ezt mondta: „Ahhoz, amit mondok, ne tegyetek hozzá semmit, és ne
vegyetek el belőle, hanem tartsátok meg az Úr parancsait”(Mtörv 4,2).
Mégis, az idők folyamán bizonyos helytelen buzgóság, aprólékos előírások
seregével halmozta el a törvényt, olyannyira, hogy az alaptörvények
szinte eltűntek. Jézus korában mintegy 615 tiltó, és parancsoló előírás
szabályozta a hívő ember életét, ezek közé tartozott például az
egyébként tiszta poharak, korsók, rézedények újbóli leöblítése, vagy
szombaton hány lépést szabad megtenni, ahhoz, hogy ne sértsék meg a
szombati munka tilalmat.
Az Úr Jézus tanítása szerint a bűn gyökere nem az ószövetségi
parancsolatok körül kialakult előírások, megtartásában, vagy meg nem
tartásában van, hanem a mi megosztott szívünkben.
Hitünk szerint a bűn szabad döntés Isten ellen. Ez a döntés azonban nem a
pillanat műve. A nagy bűnök is kisebb árulásokkal, csalásokkal
kezdődnek, amelyek aztán egymásra épülnek, olyan értelemben, hogy
lerontják a lelkiismeret éberségét, aminek következtében a nagydolgok is
lassan kicsikké válnak, illetve elhanyagolhatónak tűnnek, amikkel
kilehet egyezni, megalkuvást lehet kötni.
Júdás nem azért árulta el Jézust, mert gyűlölte volna, hanem mert jobban
szerette a pénzt; árulása korábbi apróbb csalásokkal, lopásokkal
kezdődött… Péter sem azért tagadta meg Mesterét, mert nem szerette,
hanem azért, mert félt, mert fontosabbnak tartotta saját, veszélybe
került életét, mint Mestere sorsát. A testvér, vagy szomszéd sem azért
megy késhegyre, vagy törvényszékre egy barázda földért, vagy az örökség
elhanyagolható részéért, mert gyűlöli testvérét, szomszédját, hanem mert
jobban ragaszkodik az anyagi javakhoz, mint embertársához. Pedig „Mi
haszna van az embernek, ha az egész világot megszerzi is, de lelke kárát
vallja? Mit is adhatna az ember cserébe a lelkéért?” (Mt 16, 26) –
teszi föl az elgondolkodtató kérdést az Úr Jézus.
A krisztusi életvitelben fontos ügyelni az apró hazugságokra,
megalkuvásokra, az anyagiakhoz való rendetlen kötödésekhez, a kisebb
törvények elhanyagolására, mert utána a fontosabb dolgokban is lazaság
fog beállni.
Jézus erőteljesen helyteleníti a külsőségeket hangsúlyozó, a csupán erre
alapozó gondolkodásmódot: „Képmutatók – mondja –, az Isten parancsait
nem tartjátok meg, de az emberi hagyományokhoz ragaszkodtok”(Mk 7,8).
A vallás valódi értelme nem más, mint hogy Istent hallgatva éljünk, hogy
az Ő akaratát, törvényét teljesítsük, ami létezésünk igazsága és segít,
hogy jól éljünk. Viszont ha a vallás elveszíti valódi értelmét, akkor
helyét másodlagos fontosságú szokások gyakorlása veszi át, amelyek
leginkább az embernek azt a szükségletét elégítik ki, hogy úgy érezze:
rendben van Istennel. A mai evangéliumi szakasz szerint ez a gyakorlat
már Jézus idejében is veszélyeztette a korabeli vallásokat, de sajnos
korunk kereszténységében is tetten érhető, ezért nekünk is el kell
gondolkodnunk azon, amit Jézus a farizeusoknak és írástudóknak mondott.
Jézus elítéli azt a magatartásformát, amely csupán a törvény betűjét
tartja szem előtt. Félretolja a kívülről származó tisztátalanság
fogalmát és a belső, a szív tisztaságára irányította a figyelmet. A
hegyi beszédben ezt mondja: „Boldogok a tiszta-szívűek, mert ők
meglátják az Istent”(Mt 5,8). Isten a tiszta szívűeknek mutatja meg
önmagát. Még akkor is, ha talán koszos, mosatlan a kezük. Ugyanis,
„kívülről semmi se kerülhet be az emberbe, ami beszennyezhetné, hanem
ami belőle – a szívéből – származik, az teszi az embert
tisztátalanná”(Mk 7,15).
Képmutatás, ha valaki csak a törvény betű szerinti megtartására
törekszik, aki csak a külsőségre, a látszatra ad, arra, hogy mit szólnak
az emberek, vagy túlzott fontosságot tulajdonít bármi más külsőségnek,
ugyanakkor szíve tele van bűnnel.
Azt hiszem ma is, sok esetben igazat adhatunk India nagy bölcselőjének
Mahatma Gandhinak, aki egy alkalommal ezt mondta: „A képmutatásnak és az
őszinteség hiányának a korában élünk. Bármely valláshoz is tartozzanak
az emberek, csupán a vallás külsőségeivel törődnek. Annak alapvető
elveire ügyet sem vetnek”.
Éppen ezért az embernek belső világát kell megtisztítani először,
tanítja Jézus, mivel „az ember szívéből származik minden gonosz
gondolat…”(Mk 7,21). A szív megtisztítása nélkül nem lehet megtartani
Isten törvényeit sem, mivel a törvényeknek pontosan az a céljuk, hogy
kiszabadítsák az embert a káros szenvedélyek szolgaságából, a bűn, az
anyagvilág rabságából, és így szabaddá, s alkalmassá tegyék Isten és a
felebarát szeretetére.
Igaz, olyan társadalomban élünk, amelynek a megbecsülését ki kell
érdemelnünk ahhoz, hogy elmondhassuk magunkról, hogy értékesek vagyunk,
mert „vittük valamire” – mindegy, hogy becsületes, vagy becstelen módon.
Ezt tesszük például a ruházatunk, az autónk, a házunk, az anyagi
javaink mutogatásával. Ezzel szemben ugyanakkor nehezünkre esik a lelki
értékekről beszélni, sőt olykor nehéz önmagunkban még a lelket is
megtalálni…
Olyan társadalomban élünk, amelyben az ember egyre többet vár el, egyre
többet akar, folyton úgy érzi, hogy neki ennél több járna. Ám minél
többet birtokolunk, érdekes módon annál kevésbé tudunk örülni neki. Hány
és hány szülő, testvér és szomszéd állítja, hogy békében, szeretetben
és egyetértésben éltek, míg vissza nem kapták a földeket, erdőket, míg
sor nem került a szülői örökség elosztására, de miután visszakapták,
miután osztozkodni kellett föllőtte, megszűnt a béke, ádáz ellenségekké
lettek…
Hogy miért van ez így, azt már 800 évvel ezelőtt Szent Ferenc atyánk
megfogalmazta, azért, mert: „Nem mi birtoklunk, hanem a tulajdonunk, a
vagyonunk birtokol bennünket”. Ez a paradoxon, ellentmondás rejlik
minden anyagi vagy szellemi jó birtoklásában. Mennél inkább az anyagi
javakra vágyódunk, annál több dolog hiányzik a megelégedettségünkhöz.
Ugyanakkor annál kevesebb időnk marad Istenre és embertársa egyaránt.
Újabban, nagyon sok „időmegtakarító” kényelmi eszköz van forgalomban, az emberek mégis folyton rohannak, és soha sincs idejük.
Ha a lélek kifelé tevékenykedik, kevesebb idő marad a bensőre, a
lélekből forrásozó szeretetre, és így természetesen a másik ember
észrevétlenül fogyasztási cikké silányul a számunkra.
Mit tud ez az ember tenni értem – kérdezzük szinte magunk előtt is
titokban, hogy lehet hasznos a számomra? Vajon tudja-e gazdagítani az én
önmagamról alkotott képemet? Hozzá fog-e járulni ahhoz, hogy erősebbnek
érezzem magam?
Így aztán kevés tapasztalatunk van az önzetlen, igaz barátságról,
amelynek a kapcsolaton kívül nincs más érdeke, hátsó gondolata. Ezek
után nem lephet meg, hogyha már sejtelmünk sincsen a szellemi, a lelki,
az istenes életről, mert Isten is már fogyasztási cikké lett, a saját
önzésünk tulajdona.
Ezzel szemben Jézus olyan társadalmat akart, ahol az ember van az első
helyen, és utána jönnek a dolgok. Az Úr Jézus tanítása szerint az
embereket szeretni, a dolgokat pedig használni kell. A mi társadalmunk
azonban pont a fordítottját teszi: a dolgokat szereti, és az embereket
használja, illetve kihasználja, s aztán eldobja…
Szent Bonaventúra, a ferences hittudós mondja: „Lenni és jónak lenni egy
és ugyanaz!” Ugyanis az igazi szabadság abban áll, hogy az ember örömét
leli a jóban, kedve telik Isten akaratának teljesítésében és az emberek
boldogításában, a nekik való örömszerzésében.
Az Isten akarata: szeretni. Egyébként az Úr Jézus az ószövetségi
törvényt, az Isten és a felebarát iránti szeretett parancsában
teljesítette be. Aki pedig szeret, az semmit sem tesz szívesebben, mint
éppen azt, hogy szeret. Ezért mondja Pál apostol, hogy a belénk öntött
Szentlélek szívünk „törvényévé” lesz, úgyhogy aki a Lélek szerint él,
beteljesíti a törvényt (Róm 8,2-4).
„Higgy és szeress!” – ezt parancsolja az ószövetségi törvény
beteljesítője, Jézus Krisztus, s erre ösztönöz a Szentlélek is. Minden
más törvény, parancs, előírás nem más, mint ennek az alaptörvénynek az
aprópénzre váltása.
Akiben a Szentlélek tüze ég, az fogja átélni igazán Szent Ágoston híres
mondásának igazságát: „Szeress és tégy, amit akarsz!” Ha szeretsz,
mindig azt teheted, amihez kedved van, mert soha nem fogsz rosszat
tenni, soha nem fogsz olyat tenni, amivel árthatnál embertársadnak. S ha
mégis ártasz, fájdalmat okozol, akkor ez azt jelenti, hogy nincs meg
benned az igazi, a krisztusi szeretet.
Az az igazi jó ember, akinek kedvére van jónak lenni, másoknak örömet
szerezni; aki nem muszájból, félelemből, gyávaságból „jó”, hanem azért,
mert örömét leli benne. Az ilyen emberben Isten is kedvét leli, és majd
egykor, földi pályafutása végén azt fogja mondani: lépj be Urad örömébe.
Befejezésül, kérjük a Boldogságos Szűzanyát, az Esztelneki Madonnát,
hogy segítsen minket nyitott és őszinte szívvel hallgatni Isten Igéjét,
hogy az Ige irányítsa gondolatainkat, döntéseinket, szavainkat és
tetteinket. Ámen.
Szentírási részek: MTörv 4,1-2. 6-8. - Jak 1,17-18. 21b-22. 27. - Mk 7, 1-8. 14-15. 21-23
Kommentáld!