Kemény hangvétellel találkozunk a mai szentírási részekben. A
Tízparancsolat nem magyaráz, és nem bocsátkozik részletekbe, hanem
nagyon határozottan előír és elvárja a parancsok megtartását. Nincs is
helye a mérlegelésnek, hiszen az egyetlen és igaz Isten megnyilatkozása
ez az ember felé, azzal a kifejezett szándékkal, hogy akik ezt olvassák,
azok értsenek a szóból, s átérezzék annak súlyát.
Az első olvasmányhoz kapcsolódik bizonyos értelemben az evangélium is,
hiszen abban arról van szó, hogy az Isten Fia hatalommal lép fel, kicsit
félelmetesen, de ellentmondást nem tűrően. Jézus megtisztítja a
templomot, és emlékeztet annak eredeti rendeltetésére, vagyis arra, hogy
az, az Isten és ember találkozóhelye.
„Emészt a házadért való buzgóság!” A zsoltárok (69,10) imádságos
gondolata fogalmazódik és szólal meg a tanítványok szívében, amikor a
templomot megtisztító, az árusokat, pénzváltókat kikergető és
asztalaikat felforgató, pénzüket szétszóró Jézust látják. És ez a mai, a
harmadik nagyböjti vasárnap lényegét összefoglaló gondolat is: emésztő
buzgóság. Vagyis tettekben megnyilvánuló imádás, tisztelet és szeretet.
Mert Jézus templomot megtisztító prófétai cselekvése mindenekelőtt
kinyilatkoztatás, mely az atyai ház új fényében mutatja be a templomot.
Jézust nem az áldozathoz megvásárolható állatok látványa bántja
elsősorban, hanem az a közöny és üres kereskedő szellem, ahogyan az Atya
házával bánnak az ott lévők. „Ne tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká” –
mondja, mintegy magyarázva tettének értelmét.
Milyen megilletődött szeretet tölthette el Jézus lelkét, amikor belépett
a templomba, amikor a kövekben, az épületben otthonra talált, mert az
Atya házát fedezte fel bennük. Igaz, hogy Istent mindenhol
megtalálhatjuk, de Istennek szenteltsége folytán, minden templom Isten
közelségének különleges helye, éppen ezért szent és nem mindegy, hogy
hogyan lépünk oda be, és miként viselkedünk ott.
Nem is állították meg az Úr Jézust cselekvésében, a kiűzött kereskedők
sem ellenkeztek, nem protestáltak, hanem szó nélkül elhagyták a
templomot, ami arra utal, hogy tudatában voltak viselkedésük
rendellenességének.
Protestáltak viszont a zsidók, akik egyenesen csodajelet kértek
Jézustól, hogy ez által igazolja magát és viselkedését. És Jézus nem is
késlekedett a legszentebb és leghitelesebb jelről beszélni tettének
igazolására: „Romboljátok le ezt a templomot, és én három nap alatt
fölépítem!”
Persze, akik a kőből emelt épületben nem látják már az atyai házat, nem
tartják azt szentnek, hogyan is érthetnék Jézus szavait, melyek nem a
kőtemplom újjáépítéséről, hanem az Ő haláláról és feltámadásáról, az új
élet kezdetéről szólnak. Mert az Atya ajándéka abban áll, hogy életre
kelti a holtakat, és ezzel megvilágítja mindennek az értelmét.
Az evangélium üzenetének szimbolikus értelmét nekünk is meg kell
látnunk. Testünk a bennünk lakó Szentlélek temploma, melynek hivatása,
hogy megdicsőítse az Atyát. Épen ezért a Tízparancsolat rendeltetése is
az, hogy tisztává tegye az embert, alkalmassá Isten befogadására. Maga
az ember Isten szent temploma, s akinek élete a parancsok és törvények
megtartása mellett zajlik, az nem csak találkozik Istennel, de hordozza
is magában, hiszen Szentlelke által Isten az emberben lakozó valóság.
Ha nagyböjt számunkra is az emésztő buzgóság ideje, akkor nekünk is meg
kell szentelnünk testünket, hogy az Atyának tetsző áldozatokat
mutathassunk be. A juhok, az ökrök, a pénzváltók pénze szimbolizálják
azokat a kísértéseket, melyek elkényelmesítenek, megszokottá és
közömbössé teszik életünket, Istenhez és egymáshoz való viszonyunkat.
Jelképezik azokat a bűnöket is, melyek akadályozzák bennünk a lényeg
meglátását, az Atya szeretetének fölfedezését. Ne feledjük, minden
területnek, térnek megvannak a kényes, a nehezen tisztán-tartható zugai,
ahol megjelennek a nem kívánatos pénzváltók és árusok, ahol Jézus
ostorának kell rendet raknia.
Mennyire szükségünk van nekünk is arra ezekben a napokban, hogy valódi
buzgósággal kiűzzük magunkból mindazt, ami nem méltó Isten templomához, a
keresztségben kapott fölszenteltségünkhöz, mely a mi szívünket is az
Atya házává formálja. Le kell rombolnunk magunkban a régit, hogy
fölépülhessen az új, meg kell halnunk bűnös önmagunknak, hogy életre
kelhessünk Jézussal, az Atya dicsőségére.
Jézus tudja, mi lakik bennünk – írja az evangélista. Nem szorul arra,
hogy bárki is felvilágosítsa rólunk. Éppen ezért állítja elénk e napon
az evangélium ezt a képet, hogy ne féljünk radikálisan szakítani
magunkban a bűnnel, hogy ezen túl már ne önmagunknak éljünk, hanem
annak, aki értünk meghalt és föltámadt. Ez a radikalitás fájdalmas, de
szükséges, hiszen az orvos sem sajnálni, hanem gyógyítani akarja a
beteget, amikor belép a műtőbe és hozzá lát a műtéthez.
A szeretet pedig nem kellemesen csengő, hízelgő szavak füzére, hanem
tetteink gyümölcse, elkötelezettségünk igazolása. „Aki szeret engem,
megtartja parancsaimat” – mondja Jézus az utolsó vacsorán
tanítványainak. Ebben az összefüggésben látjuk magunk előtt és olvassuk a
Mózes második könyvéből vett ószövetségi olvasmányt, mely a
Sínai-hegyen kihirdetett Tízparancsolat törvényét állítja elénk. A
szeretet ezekben mérhető le. Aki engedelmeskedik Isten kinyilatkoztatott
törvényeinek, az szereti Őt.
Nagyböjt a Tízparancsolattal való szembesülésünk ideje is. Bizony nem
ritkán nekünk is ostort kell fonnunk, hogy megtanítsuk önmagunkat a
valódi szeretet titkát magában rejtő parancsok valódi értékére, és
megtartásának útjára. Testünk temploma ezekből a súlyos kövekből épül
fel. Mennyi önmegtagadásra, alázatra és szelídségre van szükségünk, hogy
kilépjünk önzésünk világából és akarjuk élni az Isten és a felebarát
iránti szeretet lehetőségeit.
„Az egyháznak vonzónak kell lennie. Ébresszétek fel a világot!” – mondotta a Szent atya, Ferenc pápa 2014-ben a szerzeteseknek, de általuk minden kereszténynek, majd hozzá tette:
„Tanúskodjatok
arról, hogy lehet másképp is cselekedni, lehet másképp is élni.
Másfajta életmód is lehetséges ezen a világon… Amit tehát várók tőletek,
az a tanúságtétel”.
Igen, hivatott tanúk vagyunk. Mert a világ, melyben élünk, egyáltalán
nem a Tízparancsolat szellemében és nem a Tízparancsolat szerint él.
Sőt, pontosan az ellenkezőjét valósítja meg. Mert bőven van más istene
az igaz Istenen kívül, hamis bálványainak sokaságával veszi körül magát,
káromolja Istent és egyáltalán nem is akarja megszentelni az Úr napját.
Nem tiszteli a családot, öl, házasságot tör, lop, hamisan tanúskodik,
hazudik és másokat becsap, félrevezet, irigy és önző. S mindezt úgy
fogalmazza meg: hiszek Istenben, de nem vagyok elvakult, tudok élni is.
Bár manapság szokás az Isten "humánus", mindenki számára feltétel nélkül
vonzó tulajdonságait kiemelni a magyarázatokban azzal a meggondolással,
hogy talán nem is szükséges a kialakuló Isten-ember kapcsolatot
"megzavarni" Isten egyéb, kevésbé szimpatikus arcaival. Pedig itt
határozottan a haragvó, az ostorral csapkodó, a mindent összedöntő, a
felforgató Jézust állítja elénk az evangélista, akit talán saját
tanítványai is ugyanolyan félelemmel párosult meglepetéssel figyeltek,
mint bármely idegen.
Bár a vallási szokás előírásainak, az áldozatbemutatás valós és
szükséges kellékeit árulták a zsidó templom előterében, bizonyára mégis
sok minden bekerült oda, aminek nem ott volt a helye, s ez dühítette fel
a Mestert. Ezzel kapcsolatosan el kellene gondolkodnunk azon, hogy ha
az Úr a mi lelkünk "templomába" látogatna el, akkor mit találna ott,
minden rendben lenne, vagy egy csomó mindent ott is felborogatna és nagy
"rumli" maradna utána?
Ezek után föl tehetjük a kérdést, hogy szükségünk van-e nekünk is a
Jézussal való találkozás megtisztító kegyelmére? Fölismerjük-e, hol
nehéz a mi életünkben megvalósítani a szeretet Tízparancsolatban
megfogalmazott útját? Mert így és itt válik igazán böjtté, vagyis
szeretetté mindaz, amit teszünk.
A jó szándék megvan bennünk, de gyakran kevésnek érezzük az erőt
önmagunkban a szándékok megvalósításához. Honnan az erő? Erre a kérdésre
válaszol Szent Pál apostol a mai szentleckében, a korintusiakhoz írt
első levélben, amikor azt mondja, hogy „mi a megfeszített Krisztust
hirdetjük, aki a meghívottaknak Isten ereje és Isten bölcsessége”.
Az Istenhez fűződő kapcsolatainknak a végletekig egyszerűnek és
őszintének kell lenniük, akárcsak a felebarátjainkkal való
viszonyunknak. Megtörténhet, hogy az istentiszteletben vagy a
Tízparancsolat bármely pontjának megtartásában jobban ügyelünk a
külsőségekre, a betűszerinti előírásra, mint a benső jelentésre, lelki-
tartalomra; ebben az esetben többé-kevésbé megszentségtelenítjük a
templomot, megcsúfolják a vallást és Isten törvényét.
Szent János evangélista megjegyzi, hogy Jézus a „zsidók húsvétja”
közeledtével tisztította meg a templomot a kereskedőktől és áruiktól. Az
Egyház „a keresztények húsvétja” közeledtével megismétli ezt a
gesztust, azt kérve a hívőktől, tisztítsák meg szívüket, hogy imájuk
tisztábban szálljon fel Isten felé. Jézus azonban egy méltóságban
végtelenül magasabb rendű templomról, „teste templomáról” is beszélt.
Erre utalva jelentette ki: „Bontsátok le ezt a templomot, és én
harmadnapra fölépítem”. Ezeket, a zsidókat megbotránkoztató szavakat a
tanítványok is csak az Úr halála és feltámadása után értették meg.
-
Jézus, húsvéti misztériuma által, az Ószövetség temploma helyé¬be saját
testét - a Szentháromság eleven templomát - állította és ajánlotta fel a
világ üdvösségéért; ezzel eltörölte a „galambok, juhok és ökrök” minden
áldozatát, amelyeket eddig a jeruzsálemi templomban mutattak be. Az
ószövetségi templom ezért elvesztette létjogosultságát. Az Újszövetség
központja már nem egy kőből épült templom, hanem „a megfeszített
Krisztus, aki a zsidóknak ugyan botrány, a pogányoknak meg balgaság, a
meghívottaknak azonban... Isten ereje és Isten bölcsessége”.
Kommentáld!