Ma, az egyházi év utolsó vasárnapján Krisztust, az Atya egyszülött Fiát,
aki Szűz Máriától született, mint a világmindenség királyát ünnepeljük.
Krisztus király volta harmincéves koráig rejtve maradt, amíg Názáretben
élte mindennapi életét. Azután nyilvános működése idején Jézus
megnyitotta az új Országot, amely „nem e világból való” (Jn 18,36), és
végül beteljesítette azt, halálával és föltámadásával. Feltámadása után
apostolainak megjelenve azt mondta: „Én kaptam minden hatalmat az égen
és a földön” (Mt 28,18): ez a hatalom szeretetből fakad, amelyet Isten a
maga teljességében mutatott meg nekünk Fia kereszt-áldozatában.
Az első keresztények hittel vallották, hogy Krisztus uralma a történelem
végén mindenki előtt nyilvánvalóvá válik majd, és azoknak is el kell
ismerniük, akik most elutasítják.
Viszont ahhoz, hogy a végső számadáskor, amiről a mai evangéliumi
szakasz beszél, a Király, vagyis Krisztus szavai kedvezőek lehessenek a
mi számunkra: „Jöjjetek, Atyám áldottai, vegyétek birtokba a világ
kezdetétől nektek készített országot!” Fontos tisztáznunk, hogy Krisztus
Király uralmának ebben az időszakában, amelyben mi élünk, hogyan
nyilvánul meg a hatalma? Alattvalói, vagyis mi, hogyan tehetünk
tanúbizonyságot arról, hogy elfogadjuk uralmát, alávetjük magunkat
tekintélyének? Ma, Szent Máté evangéliuma ezekre a kérdésekre válaszol.
Krisztus királysága hogyan van jelen a világban? Szent Máté
elbeszélésében olyan cselekedetek jellemzik Krisztus uralmának
jelenlétét a világban, amelyek legkevésbé sem tartoznak az evilági
hatalom megnyilvánulásaihoz.
A történelem arról tanúskodik, hogy a hatalmon lévők uralkodni akarnak,
saját akaratukat érvényesíteni mások fölött, ennek érdekében minél
látványosabban szeretnék fitogtatni, bizonyítani erejüket.
Ezzel szemben Krisztus országa, amelynek eljövetelét kérjük a
Miatyánkban: jöjjön el a te országod, azaz Krisztus uralma a szeretetben
nyilvánul meg. Ez azonban most nem passzív elfogadást jelent, hanem
aktív cselekedeteket, amelyek arra alkalmasak, hogy a szeretetet
kinyilvánítsák. Bár ebbe a keretbe mindenki beletartozik, mégis a
krisztusi szeretetnek van jellemző megnyilvánulási területe.
Az evangélium szerint, Krisztus Urunk megkülönböztetett figyelmet
szentel mindazoknak, akik valamilyen testi, vagy lelki szükségben
szenvednek. Ehhez tartoznak azok, akik nélkülözések között élnek, tehát
nincs megfelelő táplálékuk, amely éhségüket csillapítaná, nincs
megfelelő ruhájuk, amelybe öltözhetnének, nincs alkalmas fedél a fejük
felett, ami megvédhetné az időjárás viszontagságai ellen.
A szükségben szenvedők másik csoportjához a betegek tartoznak.
Betegséggel sokféle módon találkozunk az életben. Jézus most azokra
gondol, akiknek életéhez tartós módon kapcsolódik a betegség. Ide
tartoznak elsősorban a meggyengült idősek, az ágyhoz kötöttek, és
természetesen mindazok, akiknél valamilyen oknál fogva az egészség
tartósan megromlott, megfogyatkozott.
Amikor Jézus az utolsó ítéletről szól, akkor arról beszél, hogy a végső
napon aszerint fogják az embert jobbra, vagy balra állítani, hogy
adott-e az éhezőnek enni, a szomjazónak inni, a mezítelent igyekezett-e
fölruházni és a beteget, börtönben lévőt meglátogatni. És azt mondja,
hogy amit egynek a legkisebbek közül tettetek, nekem tettétek, vagy amit
tőle megtagadtatok, tőlem tagadtátok meg.
A hagyomány ezt elsősorban a jótékonykodásnak, a klasszikus értelemben
vett karitatív igyekezetnek a szentesítéseként szokta értelmezni. Pedig a
keresztény hagyomány ezt az utolsó ítéletről szóló krisztusi szót abban
az értelemben is szokta értelmezni, hogy aki a szegény jogaiért küzd,
az voltaképpen Krisztus jogaiért küzd, és aki egy olyan társadalom
megteremtésén munkálkodik, amelyikben az ember nem szorul rá arra, hogy
mezítelenségéből más alkalmi jósága emelje ki, az Krisztusért fáradozott
és ugyanúgy vagy még inkább várhatja azt a bizonyos jutalmat, amelyről
Krisztus beszél.
A legszegényebbek közé állt, hogy azt mondhassa: amit az ember a legszegényebbért tett, azt érte tette.
Ezt úgy is mondhatnánk, hogy Isten lesz a jutalma annak, aki a szegény
szegénységét megszünteti, akár alkalmi jótékonysággal, akár pedig
valamifajta olyan erőfeszítéssel, amely egy igazságosabb társadalmat,
közösséget teremt meg, vagy intézményesen segít a rászoruló embereken és
jutatja őket emberibb élethez.
Igen, Isten lesz a jutalma annak, aki a szegény szegénységét
megszünteti, de Jézus arról is beszélt, hogy a kárhozat lesz annak a
jutalma, aki nem tett semmit a szegényért, sőt még inkább annak, aki az
rászorulót kizsákmányolja, a szükségben lévőt kihasználja, s visszaél a
védtelen, a szegény élethelyzetével.
A Második Törvénykönyvben ez áll: a „szegény és nélkülöző munkás bérét…
ne tartsd vissza… Különben az Urat hívja ellened, s bűn nehezedik
rád”(MTörv 24, 14-15). Szent Jakab apostol így figyelmeztet: „Rajta…
jajveszékelve sírjatok a rátok törő nyomorúság miatt! … Vagyonotokat
gyarapítottátok még az utolsó napokban is. Nos, a bér, amelyet a
földeteket learató munkásoktól levontatok, felkiált, és az aratók szava
felhatolt a Seregek Urának fülébe”(5, 1–4).
Milyen jó lenne, ha a mai modern társadalom rabszolga tartói,
megszívlelnék a biblia üzenetét, ha nem is a szegények iránt érzett
felelősségükből, de legalább saját lelkük üdve, boldogsága miatt.
Isten Fia alázatban és szenvedésben szabadította meg az Atyától rábízott
nyájat, de az idők végén majd dicsőséges Királyként tér vissza, hogy
megítélje azokat, akikért meghalt a kereszten. „Jézus, akit királyként
gúnyoltak ki a kereszten, királyként fogja megítélni a világot.”
(Jakubinyi)
Milyen alapon fog ítélni? A szeretet alapján, mivel tanítását a
szeretetben lehet összegezni, mivel üdvözítő művének mozgató ereje és
célja a szeretet. Aki nem szeret, az akarattal kizárja magát Krisztus
országából, s az utolsó nap csak megerősíti ezt a kizárást.
A szeretet alapján szóló ítélet nagyon egyszerű lesz. Nem a szavakra,
hanem a tettekre kerül a hangsúly: „Éhes voltam, és adtatok ennem,
szomjas voltam és adtatok innom, beteg voltam, kitartóan és hűségesen
ápoltatok… az igazságtalanság áldozata voltam és ti felkaroltatok,
kizsákmányolt voltam és ti mellém álltatok, becsületembe gázoltak és ti
szót emeltetek értem…”
Az Úr Jézus bár dicsőséges Király, mégsem felejti el, hogy az idők
beteltével testvérünk lett Betlehemben, és kijelenti: „Amit a legkisebb
testvéreim közül eggyel is tettetek, velem tettétek… Jöjjetek, vegyétek
birtokba a világ kezdetétől nektek készített országot!”
A szeretet, a keresztény élet öszfoglalata alkotja azt a feltételt,
amely által beléphet valaki Krisztus országába, ami a szeretet országa.
Aki szeret, annak nem kell félnie Krisztus, a szeretet Király
ítéletétől.
Befejezésül elmondhatjuk, a mai evangéliumi részlet nem hagy kétséget
afelől: hogy Krisztus Király nemcsak hitvalló magasztalást, szép
szavakat kíván tőlünk, hanem azt is elvárja, hogy minden
embertársunkban, de főleg a rászorulókban, őt szolgáljuk.
Hódolatunk, tiszteletünk, iránta érzet szeretetünk, csak akkor válik
hitelessé, ha nem csupán dicsőítő szavainkkal valljuk őt életünk Urának,
hanem életvitelünkkel is, amelyben azt tesszük alapelvnek, amely Jézus
életének alapelve volt: a szeretetet és az ebből fakadó irgalmasságot.
Ezért hangsúlyozza a Szentatya, Benedek pápa, hogy a keresztények
feladata „az emberi történelem tökéletesítésén” való fáradozás. El kell
vinniük Krisztus „hatalmát”, amely a szeretetből fakad, az emberi élet
minden területére, hiszen Ő „történelmünk és kultúránk fókuszpontja, az
emberi nem középpontja, és minden szív boldogsága”.
Ne feledjük, Krisztus szeretetének örökkévaló országa itt és most
szövődik közöttünk, és hogy minden elmúlik, de „a szeretet és művei
megmaradnak” örökre.
Szűz Mária, akit Isten különleges módon kapcsolt Fia királyi mivoltához,
eszközölje ki számunkra, hogy befogadjuk Őt, mint életünk Urát, hogy
hűségesen együttműködjünk uralma megvalósulásában, Országa
eljövetelében, amely a szeretet, az igazságosság és a béke birodalma.
Kommentáld!