.
A mai szentírási részek két nőt, két szegény özvegyasszonyt állítanak 
elénk, akiknek életét a hit, az Istenre való ráhagyatkozás és a 
nagylelkűség jellemzi. 
Az első egy careftai asszony, aki a szárazság miatt fiával együtt, 
nyomorúságos helyzetbe került. S mégis Illés próféta kérésére, nemcsak 
vizet ad neki inni, hanem az utolsó marék lisztjéből sütött kenyeret is,
 amit fiával fogyasztott volna el. „Megesszük, aztán meghalunk”- mondta 
az asszony drámai helyzete ecsetelésére a prófétának. Egy kenyér nem 
nagydolog, de igen sok, sőt minden, akkor, amikor az egyetlen élelem. 
Nem mindennapi nagylelkűségre vall, ha valaki az utolsó falat kenyeret 
is képes odaadni. 
Hasonló esetről számol be az evangéliumi szakasz is. Az esemény 
szemtanúja maga Jézus, aki megfigyelte a templom perselyébe pénzt dobó 
embereket. A gazdagok között, akik „sokat dobtak be”, rejtőzött egy 
özvegy, aki „csak két fillért” hullatott a perselybe. Senki sem figyel 
rá, mert adománya s egyáltalán egész megjelenés nem rendkívüli, de annál
 őszintébb és igazabb. Jézus azonban rámutatva ezt mondja 
tanítványainak: „Ez a szegény özvegy többet adott mindenkinél, aki csak 
dobott a perselybe. Mert ők a feleslegükből adakoztak, ez pedig mindent 
odaadott, ami csak szegénységétől telt, egész megélhetését”.
A szegény özvegy cselekedete nem nagy, a perselybe dobott pénze nem sok,
 de a jó szándéka vitathatatlan. Isten pedig a szíveket vizsgálja, nem 
az eredményt, nem az ajándék nagyságát nézi, hanem az emberi szívet és 
az ajándékozó lelkületét. A gazdagok adakozásából és életéből sokszor 
éppen a szív és a lélek odaadása hiányzik, amit nem lehet külsőséggel, 
látszattal és mutatós gesztusokkal pótolni. Amikor az özvegy Isten 
szeretetéért megfosztja magát mindattól, amije van, sokkal többet ad, 
mint azok, akik nagy összegeket ajándékoznak, anélkül, hogy ez jólétüket
 a legkevésbé is befolyásolná. 
Az özvegy utolsó darab kenyere, vagy két fillérje teljes ráhagyatkozást 
jelentett a Gondviselő Istenre: mindent odaadtak, fenntartás, aggodalom 
és mellék szándék nélkül. Lemondanak minden emberi támaszról. Nem 
tudják, hogy másnap miből fognak élni, de feltétlen odaadással 
ráhagyatkoznak Istenre. 
Ez a ráhagyatkozás, ez az odaadás először azonban a szívben, a lélekben,
 az ember bensőjében történik, a külső, a tettekben kifejeződő odaadás 
csak a következménye és jele ennek a benső lelkületnek.
Dicséretes dolog, ha az ember feleslegét odaajándékozza a rászorulóknak.
 De a keresztény nagylelkűség ott kezdődik, amikor készek vagyunk 
másokkal megosztani azt is, amire szükségünk van. A nagylelkűség 
megmutatkozhat abban is, ha olykor nemcsak anyagi javainkat, hanem 
időnket, türelmünket, együttérzésünket osztjuk meg azokkal, akik hozzánk
 fordulnak, akik magukra maradtak, akik magányosak. 
A mai szentírási részekben szereplő özvegyasszonyok magatartását csak 
azzal a mérhetetlen hittel lehet magyarázni, amivel kizárólag Istenre 
támaszkodtak s éppen ezért tettüknek nincs semmi más célja, minthogy 
egész szívvel szolgálják az Urat. 
Ez a magatartás éles ellentétben áll az írástudók és törvénymagyarázók 
viselkedésével, akikről Jézus azt állítja, hogy: „Felélik az özvegyek 
házát, közben színleg nagyokat imádkoznak: szigorú ítélet vár rájuk”. 
Az Úr Jézus a szigorú ítéletet az imaéletük és az egyszerű emberekkel 
szembeni magatartásuk közötti szakadék miatt helyezi kilátásba. Nem 
lehet ugyanis őszinte az imádsága annak, aki megkárosítja, kihasználja 
embertársát, a szegényeket, aki visszaél mások nyomorúságával, 
kiszolgáltatottságával. 
Ha az ember lelke mélyén nem egyenes és őszinte, még a vallást is a maga
 önző céljaira fogja kihasználni. Az igazi vallásosság abban áll, hogy 
Istent tiszta szívvel szolgáljuk, „Lélekben és igazságban” imádjuk (Lk 
4,24), imánkat önmagunk odaadásával kísérjük, még ha utolsó fillérünket 
is oda kell ajándékoznunk. Az igazi vallásosság azt is jelenti, hogy az 
embertársban olyan szeretettel szolgáljuk az Istent, amely nem 
méricskél, nem csak a feleslegből ad, hanem kész a szükségest is 
megosztani. 
Az alamizsna csak akkor fakad igazi, keresztény szeretetből, ha 
valamiképpen az adakozásban önmagunkat is odaajándékozzuk. Az ilyen 
ajándék elképzelhetetlen áldozatok, lemondások vállalása nélkül, 
anélkül, hogy valamit meg ne vonjunk magunktól. 
Igazából a pénteki böjti-bűnbánati napnak is csak akkor van igazi 
értelme, ha ebből a lelkületből fakad, ha önmegtagadásunk tárgyát – 
Isten iránti szeretetből, abból a megfontolásból, hogy Jézus is, életét 
adta értünk a kereszten, pénteken – elajándékozzuk a rászorulóknak. Így,
 ha például pénteken nem eszem meg a húst, mondván, hogy böjtölök, de 
félreteszem másnapra, és nem a szegényeknek adom, akkor a Biblia 
tanítása szerint nem beszélhetek böjtölésről, hanem csak egyszerű 
spórolásról. 
A keresztény szeretet azt jelenti, hogy együtt sírunk a sírokkal, hogy 
megosztjuk a szegények életét, nélkülözését, s végső esetben éhezését 
is. Így tett a careftai özvegy odaadva utolsó darab kenyerét, így tett a
 zsidó özvegy, odaajándékozva egész megélhetését a perselybe. S így tett
 a Vörösmarty Mihály által idézett özvegy „A szegény asszony könyve” 
című versében, odaajándékozva agyonhasznált imakönyve felét: 
„Hát mi jót hoz, Sára néni?'
"Istenem! bár tudnék hozni.
Egy kéréssel jöttem volna,
Ha miatta meg nem szólna.
Oly nehéz most a szegénynek,
Tán jobb volna, ha nem élnek.
Imádságos könyvet kérnék,
Higgye meg, most oly jólesnék.
Mert hiszen ha már az ember
Szépszerint jóllakni sem mer,
Már ha szűken él kenyérrel,
Éljen Isten igéjével,
Így legalább árva lelkünk
Az imádság tartja bennünk.
Itt, tudom, van heverőben:
Adjon az Isten nevében."
,Jó asszony, felelt az özvegy,
Könyvem nincs több, csak ez az egy,
De ha már úgy megkívánta,
És ettől függ boldogsága,
Vegye egy felét jó névvel,
Én beérem más felével.'
S fele ide, fele oda,
Könyvét kétfelé osztotta.
Most a két jó öregasszony,
Hogy semmi jót ne mulasszon,
Fél könyvből, de nem fél szívvel,
Imádkoznak este, reggel,
S ha van Isten mennyországban,
Nem imádkoznak hiában. 
Mindegyik özvegy közös vonása, hogy teljesen rábízta magát Istenre, akár
 Jézus, kereszthalála előtt. Így a szegénységükből valami kimondhatatlan
 kincs származott: a bizalom, aminek jutalma az üdvösség. 
A feltétel nélküli Istenre hagyatkozás, a készséges, odaadó lelkületre 
Jézus adta a legszebb példát és nyomában a szentek. Ő mindent odaadott 
értünk, „hogy áldozatával eltörölje a bűnt”. Ő „feláldozta” istenségét, -
 ahogyan Szent Pál mondja – „kiüresítette önmagát”. 
Minden szentmise ezt az áldozatot és jézusi lelkületet jeleníti meg. 
Éppen ezért minden szentmise a teljes odaadásra szólít fel minket 
Istenért és embertársainkért. 
Ezt a lelkületet kell megtanulnunk, mindjobban elsajátítanunk a 
szentmisén való részvétellel. Erre a bensőséges odaadó lelkületre 
figyelmeztet a mai napon mindannyiunkat Isten üzenete, mert ez az 
Istennel való tökéletes egyesülés útja: az életszentség útja. 
 
Kommentáld!