|
Esztelneki Madonna – Futásfalvi templomba |
A mai napon a Boldogságos Szűzanya Szeplőtelen fogantatását ünnepeljük.
Hogyan is ünnepelhetnénk advent idején az eljövendő és várva-várt
Üdvözítőt anélkül, hogy ne gondolnánk a Szűzanyára, aki a szíve alatt
hordozta azt, akit az egész világ várt. Ezért egyesek az adventet
liturgikus Mária-hónapnak is nevezik. Erre szolgálnak elsősorban a
rorátés, a korai szentmisék. Szép, igazán kifejező szimbólum van abban,
hogy a hajnal pirkadásakor mondjuk ezeket a szentmiséket, mert Mária a
hajnal csillaga, aki jelezte, hogy jön Krisztus, a világ világossága, az
igazi Nap.
Szent Bernát írja: „Mária a Jákobból támadt nemes csillag, melynek fénye
az égen tündököl, bevilágítja a földet, felmelegíti a szíveket,
növekedésre serkenti az erényt. Mária a nemes és fényes csillag, e
végtelen tengerünk fölött magasló, amely érdemei miatt ragyog, és példái
által megvilágosít minket… Ha követed őt, sohasem tévedsz el utad
során. Ha kéred őt, nem veszíted el a reményt… Oltalma alatt eléred a
kikötőt.”
Ennek ellenére kevés olyan ünnep van, amelyet oly sokan félre értenek,
mint éppen a mait: Szűz Mária Szeplőtelen Fogantatásának ünnepét. Pedig
jelentése nagyon egyszerű: Szűz Mária Jézus előlegezett érdemei miatt -
létének első pillanatától kezdve, vagyis ahogy édesanyja szíve alatt
megfogant, mentes volt az áteredő bűntől, a szeplőtől, a piszoktól.
A Boldogságos Szűzanya, az élő Isten tabernákuluma, Szent Fiára való
tekintettel soha, még egy pillanatra sem lett a sátán rabja, mindig
érintetlen teremtmény maradt, egészen Istené, a Magasságbélinek
szeretett leánya, akire Isten mindig a legnagyobb tetszéssel
tekinthetett. Úgy is mondhatnánk, hogy az áteredő bűn által minden ember
börtönre születik, mert feje felett ott van a kárhozatra szóló
"adós-levél" amit Pál apostol szerint Krisztus törölt el "és a keresztre
szegezve megsemmisített".
Az eredeti bűn következtében Szűz Mária is, mint Ádám leánya az adósok
börtönére volt kötelezve, neki is hordoznia kellett volna a bűn-adóság
szomorú örökségét. Ahogy azt a nagy ferences hittudós, Boldog Johannes
Dun Scotus hasonlattal fejezi ki: Ádámban az egész emberiség a bűn
mocsarába zuhant. A Szűz Anyának is ebbe kellett volna esnie, de Isten
különös kiváltsága még a bűnbeesés előtt, zuhanás közben kiragadta őt
Mert mi az áteredő bűn? „Megfosztottság az eredeti szentségtől és
igazságtól”, tanítja az Egyház Katekizmusa (405), vagyis minden egyes
ember erkölcsi hiányossága, hajlandósága a rosszra, amivel e világra
született. Ezt mindannyian saját bőrünkön tapasztaljuk. Amikor tudjuk,
hogy nem vagyunk, olyanok amilyeneknek lennünk kellene, amilyenek lenni
szeretnénk. Talán jól-rosszul megtesszük kötelességeinket, szeretjük
embertársainkat, de éppen amikor megpróbálunk igazán szeretni, akkor
érezzük, hogy rosszul szeretünk, vagyis még sokkal önzetlenebbül kellene
szeretni. Minden számítgatás és megszorítás nélkül kellene igent
mondani a másik embere. Persze többnyire azzal szoktuk vigasztalni
magunkat, hogy "megteszünk mindent, ami tőlünk telik". De közben
érezzük, hogy többet is tehetnénk.
Mária Isten kegyelmével, jelenlétével teljes, benne nem sérült az
eredeti szentség és igazság. Vagyis nincs benne az a hiány, amit eredeti
bűnnek nevezünk. Őt Isten úgy választotta ki a világ teremtése előtt,
hogy mentes maradt Ádám bűnétől. A Szent Szűz az ember Isten iránti
romlatlan, tiszta szeretetének képviselője, s ezért egyedül ő lehet
Isten méltó társa a megtestesülés, a megváltás művében.
Isten, Máriában egy olyan nyitott emberszívet teremtett magának, amelybe
betérhet. Olyan szívet, amelytől bármit meg lehet kívánni, bármilyen
sokat követelni, mérték nélkül túl lehet terhelni. Egy emberszívet,
amely "IGEN" -jének erejében mindig tovább megy vele, a keresztig, az
elhagyatottság éjszakájáig, mindig ugyanolyan alázattal, ugyanolyan
bátorsággal szolgálva az üdvösség művét.
Ennek ellenére Mária kiválasztott és kiváltságos volta nem jelentette
azt, hogy ne maradt volna meg a szabad akarata, a szabadsága. Ez a
szabadság azonban nem elsősorban a rossz választásának lehetősége, hanem
sokkal inkább a minden emberi megfontolástól, félelemtől, megalkuvástól
való szabadság: vagyis igent mert mondani Isten akaratára, mindentudás
és előrelátás nélkül.
"A világosság tulajdonába jött - írja Szt. János - és övéi nem fogadták
be". Ez áll mindannyiunkra, ránk áteredő bűnben születettekre, akik egy
határozott ponton - az áldozat vállalás határán - megtagadjuk a
világosság követését.
"Mindazoknak azonban, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten
gyermekei legyenek". Ez elsősorban arra érvényes, aki valóban és
föltétel nélkül befogadta a világosságot: „Íme, az Úr szolgáló leánya,
legyen nekem a te igéd szerint" - mondja Mária az angyali üdvözlet
alkalmával.
Erre a mondatra várt a bűnbeesés óta az egész megváltásra szoruló világ.
Ezzel az IGEN-nel kezdődik a világ újjáteremtése, hiszen ebben a
pillanatban a második isteni Személy, „az Ige testté lett”!
Itt mutatkozik meg a názáreti szűz nagysága, aki hatalmas akadályt
gördített el az emberiség megváltásának útjából. Innentől érthető, miért
hívták a történelem során oly sokszor segítségül a bajbajutott
keresztények Máriát, akinek hite hegyeket mozdít.
„Most segíts meg Mária” – mily sokszor imádkozta ezt népünk a történelem
során az egész Kárpát medencében, de itt ebben a templomban is, illetve
az ezt megelőző, 1921-ben leéget templom
Esztelneki Madonna szobra előtt is. És nagyon sokszor meg is tapasztalta imáinak foganatját, meghallgatását.
Mária, azóta is mutatja, bizonyítja, hogy Ő hűséges hívő gyermekeihez,
de elvárja, hogy hallgassunk az Ő Fiára, ahogy ezt a kánai menyegzőn
mondta a szolgáknak: „Tegyétek, amit mond!”
„A keresztény hit nagy kincs, és az evangélium arra szólít fel, hogy
ennek mindent alá kell rendelni” – mondta Szent II. János Pál pápa, aki
életében különleges módon is megtapasztalta mennyei édesanyjának
hathatós közbenjárását. Ő biztat minket is: fedezzük fel Mária
nagyságának titkát és kövessük őt a hitben! Akkor mi is megtapasztaljuk
azt a kegyelmet, amit Erzsébet így fogalmazott meg Mária látogatásakor:
„Boldog, aki hitt annak beteljesedésében, amit az Úr mondott neki.”
Higgyük, hogy Mária gondjába vett minket Szent István fölajánlása óta,
mint nemzetet, és higgyünk abban is, hogy a hétköznapi életünk gondjait
is szívén viseli, illetve továbbítja a Mindenhatóhoz.
Ma sem kevesebb a szenvedés a minket körülvevő világban, mint volt
régen. Mennyi a meg nem értett, a magányos, a testileg-lelkileg beteg
ember! Hány embert gyötörnek családi gondok! Mennyi házastárs életét
keseríti meg a vak féltékenység, vagy a házastársi hűtlenség. Hányan
szenvednek annak következményeitől, hogy saját hibájukból, vagy azon
kívül valamilyen szenvedélynek lettek a rabjai, s nem tudnak szabadulni
belőle.
A megoldás mégsem a külső tényezőkben rejlik, mint inkább saját
lelkünkben. Mert boldogságunk már itt a földön végső soron azon dől el,
mennyire vagyunk egységben az Atya akaratával, mennyire igyekszünk, akár
áldozatok árán is azt tenni, amit Isten kíván tőlünk, amit szent Fia
mond. Nem annyira a körülményeink, mint inkább Istennel és az emberekkel
való kapcsolatunk határozzák meg a békességünket.
Fontos tudnunk, hogy Mária nagysága nem csak az angyalnak kimondott
egyetlen nagy igenjében rejlik, hanem a hosszú hétköznapok során
kimondott sok-sok kis igenjében is, amelyekkel minden körülmények között
hűséges maradt Istenéhez. Pedig az agg Simeon jövendölése – a te
lelkedet is tőr járja át –, életében valóra vált: ő lett a hétfájdalmú
Szűz, aki annyit szenvedett, akinek annyi sok megpróbáltatásban volt
része, mégis boldognak mondja minden nemzedék.
Kérjük a dicsőséges Máriát – de figyeljünk közben a rejtett Máriára is.
Az asszonyra, aki nem neheztelt Józsefre, amiért nem sikerült neki
szállást találnia élete nagy és nehéz napján, a szülés pillanatára. Az
édesanyára, akiben nem volt harag, amiért egyetlen fia magára hagyta és
elment, hogy megtalálja és teljesítse a hivatását. Nézzünk az anyára,
aki nem sértődött meg, amikor fia azzal utasította el hívását, hogy „aki
teljesíti Atyám akaratát, az nekem mind testvérem, nővérem és anyám”.
Figyeljünk az anyára, aki Fia bántalmazóinak és gyilkosainak
megbocsátott. És igyekezzünk példát venni a nőről, akinél nem volt
fontosabb asszony a világtörténelemben, ennek ellenére sohasem
fáradozott azon, hogy saját fontosságát hangsúlyozza – ellenkezőleg
mindvégig a háttérben maradva Fiára irányította az emberek figyelmét.
A mai ünnepen az Egyház azt kéri gyermekeitől, dicsérjék Istent
mindazért a csodáért, amit Máriában, az alázatos szűzben véghezvitt:
"Énekeljetek az Úrnak új éneket, mert csodadolgokat cselekedett"
(zsolt). E csoda, amit Isten az alázatos Szűzben véghezvitt,
megszakította az Ádám valamennyi fiát megkötöző eredeti bűn láncát.
Máriában pedig, már Jézus születése és az üdvösségmű történelmi
beteljesedése előtt, létrehozta az üdvösséget.
A keresztény embernek ezért nincs más feladata, mint hogy életét a
Szeplőtelen Szűzéhez alakítsa, utánozza őt a kegyelem befogadásában, az
Isten iránti állandó nyitottságban és készségben. S mint Máriában a
kegyelem teljessége az Isten és emberek iránti szeretetben virágzott ki,
a kegyelem által ugyanígy kell növekednie minden hívőben az Isten és az
emberek iránti szeretetnek a Magasságbeli dicsőségére, az Egyház javára
és a lelkek üdvére.
Imádkozzunk! Urunk, jó Atyánk, köszönjük a Szeplőtelen fogantatás
ünnepét és az adventi időszakot, amikor várakozik a lélek és készülhet a
szív, hogy te Jézusban eljöjj, kopogtatva az ajtón és leülj a mi
asztalunkhoz. Olyan megfoghatatlanul szép és áldott ez a reménység, és
ezt te magad adod a mi szívünkbe! De még inkább köszönjük a te
adventedet, hogy magad is vársz miránk, olykor tékozló fiaidra és
leányaidra. hogy hátha megjobbítjuk életünket, megtérünk és méltóbbakká
leszünk az estéhez, amelyen te vagy a kedves vendég, aki nálunk akarsz
megszállni.
Kommentáld!