A szentírási részek üzenetét Szent János evangélistától vett szavak által foglalhatjuk össze:
„A szeretet Istentől van... Isten szeretet” (1 Jn 4, 7-8).
A szeretet a legnagyobb a világon. A hívő ember legboldogítóbb ismerete a háromszemélyű egy Istenről, hogy ő a szeretet.
Szeretet az Atya, aki „elküldte a világba Egyszülött Fiát, hogy általa
éljünk”. Szeretet a Fiú, aki nemcsak „barátaiért” adta életét, hanem
ellenségeiért is. Szeretet a Szentlélek, „aki nem tesz a személyek közt
különbségét”, és türelmetlenül kiakar áradni minden emberre.
Az isteni szeretet elébe sietett az embereknek, akiknek valóban semmi
érdemük sincs: „A szeretetnek nem az a lényege, hogy mi szeretjük
Istent, hanem hogy Ő szeret minket” (1 Jn 4,10). Isten megelőző
szeretete nélkül – semmiből megalkotta az embert, aztán megváltotta a
bűntől – az ember soha nem lett volna képes szeretni.
A szeretet hasonlóan az élethez, amely nem a teremtménytől, hanem a
Teremtőtől származik, a szeretet sem az embertől, hanem Istentől
származik.
Isten szeretete Krisztus által éri el az embert. „Amint engem szeret az
Atya, úgy szeretlek én is titeket” (Jn 15,9) – mondja Jézus a mai
evangéliumban. Igen, Jézus árasztja ki az emberekre az Atya szeretetét,
ugyanazzal a szeretettel szeretve őket, amellyel őt az Atya szereti. Azt
akarja, hogy az emberek ebben a szeretetben éljenek, ezért mondja:
„maradjatok meg a szeretetemben”.
Amiképp Jézus, teljesítve az Atya akaratát, megmarad szeretetében, úgy
kell az embereknek is, parancsait megtartva, megmaradni szeretetében. És
most ismét visszatérünk ahhoz a parancshoz, amit ő így hangsúlyoz: „az
én parancsom”: „Szeressétek egymást, amint én szerettelek benneteket”. A
tanítványoknak úgy kell szeretniük egymást, amint Jézus szerette őket.
Barátai lesznek, ha teljesítik ezt a parancsot: „Ha megteszitek, amit
parancsolok nektek, a barátaim vagytok”. A barátság megköveteli a
szeretet kölcsönösségét.
A barátnak megfelelő görög szó (filosz) szorosan összefügg a
szeretettel. Voltaképpeni jelentése: „szeretett személy”. Nem felületes
jó viszonyt jelöl a szó – a magyar „barát” főnevet így is lehet érteni
–, hanem a szeretet legmélyebb kötelékét. A tanítványok éppen azért
lehetnek Jézus barátai, mert Jézus szeretetét – az élet feláldozásáig
terjedő szeretetet – tapasztalták meg, s a Jézustól kapott
kinyilatkoztatás által az Atya és a Fiú szeretetközösségét ismerhették
meg, sőt annak részeseivé válhattak.
Krisztus szeretete úgy cserélődik ki, hogy egész szívvel szeretjük őt és
a testvéreket, akikkel ő azonosítja magát, azt állítva, hogy amit, a
legkisebbek, a nélkülözök közül eggyel is teszünk, azt neki tesszük (Mt
25, 40). Vagyis amikor enni adunk az éhezőnek, vizet a szomjazónak, időt
a magányos embernek, azáltal, hogy meghallgatjuk, akkor igazából, Jézus
állítása szerint Vele teszünk jót és ezáltal kiérdemeljük, hogy az
utolsó ítéleten a jobbjára állhassunk és elnyerhessük az örök
boldogságot.
Megindító és megható az az állhatatosság, amellyel Jézus az utolsó
vacsorán a kölcsönös szeretet parancsát ajánlja tanítványainak. Olyan,
szeretettől egybekovácsolt közösséget akar belőlük kialakítani, amelyben
minden széthúzás megszűnik, és mindenki testvérnek érzi magát, és
egymásért él.
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a szeretetet leszűkítik a hívők
körére, ellenkezőleg: minél inkább egyesülnek Krisztus szeretetében,
annál inkább képesek lesznek arra, hogy a többi embernek megvigyék ezt a
szeretetet. Hiszen tudják, hogy Isten is azt értékeli bennük legjobban,
ha szeretik Őt és embertársaikat.
Ne feledjük, a szeretet adja meg cselekedeteink legfőbb értékét is. Aki
igazán szeret, annak egyetlen cselekedete sem vész kárba.
Hogyan lehetnének a keresztények a szeretet hírnökei, ha nem szeretik egymást?
Magatartásukkal azt kell megmutatniuk, hogy Isten szeretet, és hogy aki
hisz benne, az megtanulja ezt a szeretetet, sőt maga is szeretetté
válik. Azt kell hirdetniük, hogy az evangélium szeretet és Krisztus nem
hiába tanította az embereknek, hogy szeressék egymást. Arról kell
tanúskodniuk, hogy a Krisztusra épülő szeretet legyőzi a
nézetkülönbségeket, eltörli a távolságokat és kiküszöböli az önzést, a
versengés és a széthúzás szellemét.
Minden más eszköznél ez a magatartás vonz a legjobban, ez győz meg. Az
apostoli tevékenység termékeny voltát is ez biztosítja, Jézus ezt
parancsolta apostolainak: „menjetek, teremjetek gyümölcsöt, maradandó
gyümölcsöt” (Jn 15, 16). Csak az teremheti a szeretet értékes
gyümölcsét, aki szeretetben él.
De hogyan is néz ki a szeretet? Milyen az arca, milyen az alakja,
alkata, lába, keze?- teszi fel a kérdést a nagy püspök, Szent Ágoston.
Senki sem tudja. És mégis van lába, amely az Egyházba vezet; van keze,
ami adományt nyújt a szegényeknek, van szeme, ami felismeri a szükségben
lévőt... Ezek a tagok nem különböző helyeken találhatók, mert akiben
szeretet van, az mindent és egyazon időben lát – állítja ugyan csak
Ágoston.
Végül is mi a szeretet? A magyar jezsuita, Varga László atya szerint: „A
szeretetnek nincs színe, hangja, íze vagy alakja, nincs súlya és
keménysége és nincs ára, mert semmiféle vagyonnal nem lehet megfizetni.
Végtelenül könnyebb, mint a fény, és nehezebb, mint az arany. Hozzá
képest minden édesség, minden élvezet keserű, és minden vagyon koldusi
nyomor”.
A Szent atya, Ferenc pápa szerint „a szeretet nem egy tévéfilm, nem
fantázia, hanem konkrétum, valóság. Nem is egy pillanatnyi
fellelkesültség mert az igazi szeretet néha fájdalmas, elég csak a
keresztjét hordozó Jézusra gondolni. Az igazi szeretetnek a művei a Máté
evangélium 25. fejezetében olvasható, ez az utolsó ítélet
forgatókönyve. Enni, inni adni, felruházni, meglátogatni…, ez mind
konkrétum!”
Szent Ágoston azt mondja, hogy „aki szeret, annak nem kell magyarázni,
hogy mi a szeretet. Aki pedig nem szeret, annak hiába magyarázzák''. Ez
igaz, csak az a baj, hogy nemcsak a hallgató, hanem a magyarázó szívében
is éppen, hogy pislákol a szeretet lángja. Akkor mégis, hogyan
merészelünk beszélni róla.
Testvéreim, hogy mi keresztények mégis beszélhetünk a szeretetről, azt
nem magunknak, hanem egy Másvalakinek, Jézusnak, az Istenembernek
köszönhetjük, mert Ő a szeretet.
A szeretet, amelyről Jézus beszél, amire Jézus tanít, és amit megélt,
nem érzelem és nem az embertárs személyes értékeinek kedvelése, hanem az
élet föláldozása a másik ember üdvösségéért.
A Jézusi szeretet nem annyira érzelmi szeretet, mint inkább akarati,
mely el akarja halmozni minden jóval a másik embert. Nem fontos, milyen
az a másik ember, kedves, vagy nem, csúnya, vagy szép, tele van-e
hibákkal és bűnökkel, vagy sem. Csak az a fontos, hogy a szeretet
szeretni akarja őt, azért, hogy ezáltal jobbá váljon.
„Az igaz szeretet közli, továbbadja önmagát – mondotta a Szentatya. Nem
marad elszigetelt, hanem ugyanazt az utat követi, ami az Atya és a Fiú
között létezik, ami egy valóságos kommunikáció, melyet a Szentlélek
művel.” Igazából a szeretet odafordulást jelent a másik ember felé. Mert
van az emberben valami, ami áradni akar mások felé, mert érdekel a
sorsuk, mert részesedni akarunk örömeikben és szomorúságukban.
A szeretet az ember ismertető jele, lelki örökségünk, a teremtő Isten
kézjegye rajtunk, a szív szomjúsága és kényszerítő ereje, hogy
kiáradjon, hogy adjon. A Szentatya szerint „az igazi szeretet nem tud
elszigetelődni. Ha mégis elszigetelődik, az már nem szeretet, hanem az
én-nek egy spirituális formája, önmagába zárva, mely a saját hasznát
keresi.”
„Jézus szeretetében megmaradni – a Szentatya szerint – azt jelenti, hogy
cselekszünk, párbeszédben az Istennel és a társainkkal. Igen, bár ez
egyszerű, mégsem könnyű. Hiszen az önzésünk, a saját érdekünk megkísért
bennünket.”
Ősi, szép szokás, hogy eljegyzéskor arany gyűrűt húznak egymás ujjára a
fiatalok, mert a szeretet az élet aranya. De hányszor fordul elő, hogy a
naiv vásárlót becsapják a piacon, és hamis aranygyűrűt adnak neki.
Valahogy így vagyunk a szeretet aranyával is, sajnos azt is sokszor
meghamisítják.
Vigyázzunk, Jézus szándéka éppen az volt, hogy hamisítatlan szeretetet
vigyünk a világba. Ezért, ahogy Ő szeretett bennünket, nekünk is úgy
kell szeretnünk felebarátjainkat.
Kommentáld!