Húsvét
negyedik vasárnapján, a jó pásztor vasárnapján ünnepeljük a papi és
szerzetesi hivatások világnapját, az idei az 52. A következőkben a
Szentatya, Ferenc pápa, ezzel kapcsolatos üzenetét szeretném megosztani,
amelynek témája: a kivonulás, a hivatás alapvető tapasztalata
(élménye).
Kedves Testvérek!
Húsvét negyedik vasárnapja elénk állítja a Jó Pásztor ikonját, aki
ismeri juhait, nevükön szólítja, táplálja és vezeti őket. Ezen a
vasárnapon, immár több mint ötven éve, a hivatások világnapját
ünnepeljük. Ez minden alkalommal felhívja figyelmünket az imádság
fontosságára – amint Jézus mondta apostolainak –, hogy „az aratás ura
(…) küldjön munkásokat az aratásába” (Lk 10,2). Jézus ezt a parancsot
egy olyan alkalommal fogalmazza meg, amikor éppen misszióba küldi
tanítványait. A tizenkét apostolon kívül további hetvenkét tanítványt is
meghív, és kettesével elküldi őket a misszióba (vö. Lk 10,1–16).
Valóban, ha az egyház „természetéből fakadóan missziós” (II. vatikáni
zsinat, Ad gentes, 2.), a keresztény hivatás nem születhet meg
másképpen, mint egy missziós tapasztalaton belül. Így amikor
Krisztusnak, a Jó Pásztornak a hangját halljuk és követjük, s engedjük,
hogy Ő magával ragadjon és vezessen bennünket, neki szenteljük
életünket, ez azt is jelenti: engedjük a Szentléleknek, hogy bevezessen
minket a misszió dinamizmusába, felkeltve bennünk a vágyat és az
örömteli bátorságot, hogy felajánljuk életünket, és odaadjuk Isten
Országáért.
Csak akkor vagyunk képesek életünket felajánlani ebben a missziós
lelkületben, ha kilépünk önmagunkból. Ezért a hivatások 52. világnapja
alkalmából éppen arról a sajátos „kivonulásról” szeretnék elmélkedni,
amit a hivatás, jobban mondva az Istentől ajándékba kapott hivatásra
adott válaszunk jelent. Amikor a „kivonulás” szót halljuk, gondolatunk
rögtön az Isten és a gyermekei alkotta nép közötti szeretet csodálatos
történetének kezdeteire száll vissza, amelynek főbb eseményei az
egyiptomi rabszolgaság drámai napjai, Mózes meghívása, a megszabadulás
és az út az ígéret földje felé. A Kivonulás könyve – a Biblia második
könyve –, amely elbeszéli ezt a történetet, egyben ábrázolja az egész
üdvtörténet példázatát és a keresztény hit alapvető dinamikáját is.
Valóban, a rabságban élő régi ember átmegy az új életre Krisztusban: ez a
megváltás műve, amely végbemegy bennünk hitünk révén (vö. Ef 4,22–24).
Ez egy valódi „kivonulás”, a keresztény lélek és az egész egyház útja
egy olyan lét felé, amely teljes mértékben az Atya felé fordul.
Minden keresztény hivatás gyökerénél megtalálható a hit
megtapasztalásának ez az alapvető mozzanata: hinni azt jelenti, hogy
kilépünk saját magunkból, énünk kényelmességéből és rugalmatlanságából,
hogy életünk középpontja Jézus Krisztus legyen. Ábrahám nyomdokain
elhagyjuk saját földünket, bizalommal útra kelünk abban a tudatban, hogy
Isten megmutatja számunkra az utat az új föld felé. Ez a „kilépés” nem
azt jelenti, hogy megvetjük saját életünket, érzéseinket, emberségünket.
Éppen ellenkezőleg: aki Krisztus nyomdokain járja az utat, az élet
bőségét találja meg, miközben önmagát teljesen Isten és az Ő országa
szolgálatába állítja. Jézus mondja: „Aki nevemért elhagyja otthonát,
testvéreit, nővéreit, apját, anyját, feleségét, gyermekeit vagy a
földjét, százannyit kap, s az örök élet lesz az öröksége” (Mt 19,29).
Mindennek legmélyebb gyökere a szeretetben van. Valóban, a keresztény
hivatás elsősorban szeretetteli meghívás, amely vonzza az embert, és az
önmagán való túllépésre, az önközpontúságból való kilépésre ösztönzi,
amely egy „állandó kivonulás a magába zárkózó énből önmaga
elajándékozásának szabadsága felé, s éppen ezáltal önmaga megtalálása,
sőt Isten felfedezése felé” (XVI. Benedek, Deus Caritas est kezdetű
enciklika, 6).
A kivonulás megtapasztalása a keresztény élet paradigmája, különösen
azok esetében, akik az evangélium szolgálatára sajátosan átadott
hivatásban élnek. Ez a megtérés és átalakulás folyamatosan megújuló
alapállása, az úton maradásé, a halálból az életre történő átmeneté,
ahogyan azt az egész liturgiában ünnepeljük: ez a húsvét dinamizmusa.
Végül is Ábrahám meghívásától Mózeséig, Izrael pusztai vándorlásától a
próféták által hirdetett megtérésig, egészen Jézus missziós útjáig,
amelynek csúcspontja halála és feltámadása, a meghívás mindig Isten
cselekedete, amellyel arra indít, hogy kilépjünk kezdeti állapotunkból,
megszabadít a rabszolgaság minden fajtájából, kiragad a megszokásokból
és a közönyösségből, és elindít az öröm felé, amelyet az Istennel és a
testvérekkel való közösség jelent. Az Isten hívására adott válasz tehát
nem egyéb, mint hogy engedjük kivezetni magunkat Őáltala a hamis
biztonságérzetből, hogy útra keljünk Jézus Krisztus felé, aki életünknek
és boldogságunknak kezdő- és végpontja is egyben.
A kivonulásnak ez a mozzanata nemcsak a meghívott egyénre vonatkozik,
hanem az egész egyház missziós és evangelizációs tevékenységére is. Az
egyház annyira hű ténylegesen Mesteréhez, amilyen mértékben „kivonul”,
nem aggódik önmaga, struktúrái és eredményei miatt, hanem képes
nekiindulni, megmozdulni, találkozni Isten gyermekeivel azok valós
élethelyzetében és együtt tud érezni (szenvedni) velük sebeik miatt.
Maga Isten is kilép önmagából a Szentháromság szeretetdinamikájában,
meghallja népének nyomorúságát, és fellép, hogy megszabadítsa (vö. Kiv
3,7). Az egyház ugyanerre a lét- és cselekvésmódra kapott meghívást. Az
evangelizáló egyház elindul az emberek irányába, hirdeti az evangélium
szabadító üzenetét, Isten kegyelmével gyógyítja a lélek és a test
sebeit, felemeli a szegényeket és a szükséget szenvedőket.
Kedves testvéreim, ez a szabadító „kivonulás” Krisztus és a testvérek
felé egyben az az út is, amelyen teljes mértékben megérthetjük az
embert, és amely lehetővé teszi az ember és a társadalom fejlődését. Az
Úr hívásának meghallása és elfogadása nem intim magánügy, amelyet
összekeverhetnénk a pillanatnyi érzelmekkel, hanem konkrét, valóságos és
teljes elköteleződés, amely átfogja egész életünket, és azt Isten
országa építésének szolgálatába állítja itt a földön. Ezért a keresztény
hivatás, amely az Atya szívének szemlélésében gyökerezik, ugyanakkor
testvéreink, különösen a legszegényebbek szabadságáért való tevékeny
szolidaritásra indít minket. Jézus tanítványának ki van tárva a szíve a
határtalan horizontra, és az Úrral való bensőséges kapcsolata soha nem
menekülés az életből és a világtól, hanem éppen ellenkezőleg:
„lényegében mint missziós közösség mutatkozik meg” (Evangelii gaudium
kezdetű apostoli buzdítás, 23).
A kivonulásnak ez a dinamikája, amely az Isten és az emberek felé vezet
minket, életünket örömmel és értelemmel tölti meg. Ezt szeretném főként a
fiatalabbaknak elmondani, akik koruknál fogva és az előttük feltáruló
jövőkép miatt képesek készségesnek és nagylelkűnek mutatkozni. Olykor az
ismeretlen, a jövővel kapcsolatos aggodalmak és a mindennapok
bizonytalansága azzal fenyegetnek, hogy megbénítják lendületüket, gúzsba
kötik álmaikat, s egészen odáig jutnak, hogy azt gondolják: nem érdemes
elköteleződni, és hogy a keresztény hit Istene korlátozza a
szabadságukat. Ezzel szemben, kedves fiatalok, ne legyen bennetek
félelem aziránt, hogy kilépjetek önmagatokból, és útra keljetek! Az
evangélium az az Ige, amely felszabadítja, átalakítja és szebbé teszi az
életünket. Milyen szép is engedni, hogy meglepjen Isten hívása,
befogadni az Ő Igéjét, életetek útját Jézus nyomában járni, az isteni
misztérium imádásában és a felebarátok iránti nagylelkű odaadottságban!
Életetek ezáltal napról napra gazdagabb és örömtelibb lesz!
Szűz Mária, minden hivatás példaképe nem félt kimondani „igen”-jét az Úr
hívására. Ő kísér és vezet bennünket. Mária a hit nagylelkű
bátorságával énekelte meg azt az örömöt, hogy kilépett önmagából, és
rábízta életének terveit az Istenre. Hozzá fordulunk, hogy teljesen
nyitottak legyünk arra a tervre, amelyet Isten mindannyiunknak egyenként
készített; hogy növekedjen bennünk a vágy a kivonulásra, és hogy sietve
elinduljunk a többi ember felé (vö. Lk 1,39). Szűz Mária védelmezzen
bennünket, és járjon közben mindnyájunkért.
Vatikán, 2015. március 29. virágvasárnap
Ferenc pápa
Kommentáld!