 |
Esztelnek - Ferenc-rendi templom |
„Mi tanúi vagyunk… Mi ettünk és ittunk vele, miután feltámadt a
halálból.” (ApCsel 10,39) – olvastuk az imént az Apostolok
Cselekedeteiből Péter apostol vallomását.
Minden egyházmegye főpásztora évenként legalább egyszer-kétszer
körlevélben szól híveihez a nagyobb ünnepek: Karácsony, Húsvét
alkalmával. Ha az Úr Jézus föltámadása után körlevelet akart volna írni
követőinek, akkor annak a körlevélnek a rövid tartalma ez lehetett
volna: A sírba már ne keressetek. A többiről kérdezzétek barátaimat. De ő
nem akart körlevelet írni, hanem rábízta az örömhírt és minden földre
hozott kincsét, hűségét, evangéliumát és szeretetét választottaira, az
Egyházra, akik századok és ezredévek múltán hamisítatlanul, hitelesen és
megbízhatóan állítják: igenis mi vagyunk az ő tanúi!
Ha valaki ma, a kereszténység legnagyobb ünnepén veszi a fáradságot és
elolvassa mind a négy evangélista leírása szerint az Úr Jézus
föltámadásáról szóló híradásokat, annak szemébe ötlik a tény, hogy nincs
bennük semmi rendkívüliség. Egyszerű, rövid, mondhatnánk szűkszavú
tényközlések, melyek kiegészítik egymást. Semmi elragadtatás, álom,
rémtörténet, mese, hanem éppen ellenkezőleg: „normális” körülmények
között, mégis páratlanul rendkívüli esemény. A szűkszavúságból jellemző a
Jánosról, a szeretett tanítványról szóló állítás a mai evangéliumi
szakaszban: „Látta mindezt és hitt!” (Jn 20,8)
Az asszonyok híradása után János ért legelőször a sírhoz, de csak Péter
után lépett be, és saját élményéről jegyzi le: akkor látott és hitt.
Mint ahogy majd a Tibériás-tónál is igen kevés szóval, csupán ennyit
mond Simon Péternek, a föltámadt Krisztust látva: „Az Úr az!” (Jn 21,7)
Jézus föltámadásának ténye valami olyan bizonyosság, amiről nem regények
szólnak, nem lexikonnyi kötetek bizonygatják, hanem elég róla egy-egy
lényeges szóval beszélni, hiszen a valóságot nem a szavak áradata
hitelesíti, hanem a tény ereje.
Az Újszövetség, az Úr Jézus feltámadására vonatkozó tudásunk kettős okát
jelöli meg: az üres sír tényét, és Krisztus megjelenéseit. A sírt
asszonyok találták meg felnyitva, ők Jézus föltámadásának legelső tanúi.
Amennyiben ez legenda, vagy az apostolok kitalálása lenne, akkor egész
biztosan nem asszonyokkal hitelesíttették volna, akik abban az időben
nem számítottak érvényes tanuknak.
Az üres sír arról beszél, aki benne feküdt, annak szentségéről, aki
másként élt, mint mi, mert másokért élt, halálával pedig a
legtökéletesebb kiszolgáltatottságot vállalta értünk.
Az üres sír ugyanakkor beszél a síron túli életről, az örök élet
valóságáról, amelyről annyit beszélt az Úr Jézus, s ami több, mint a
naimi ifjú, Jairus leánya, vagy Lázár életre keltése, akiknek egyszer
újra meg kellett halniuk. Jézus megjelenései pedig Péternek, az
apostoloknak és mintegy 500 személynek azt bizonyítják, hogy ő nem
kísértet, szemtanuk látták, ettek vele, beszéltek vele, sőt sokan a
vérüket ontották a föltámadás hitének igazáért.
„Ha Krisztus nem támadt föl, hiábavaló a mi igehirdetésünk, és hiábavaló a ti hitetek” – állítja Szent Pál (1 Kor 15,14).
A kétezer éves Egyház krisztusi hitében osztozva talán nem is az üres
sír, vagy a megjelenések elfogadása a legnagyobb kérdés, hanem ennek a
fáradt, elöregedett, kétségbeesett, közömbös emberiségnek a mindennapi
élete, amelyhez alig jut közel Isten örömhíre.
Hányan tartják csukva a szemüket, fülüket azok iránt az értékek iránt,
amelyek a föltámadás hitigazságából erednek, amelyek felemelték az
embert, az irodalom, a munka, az esztétika, a művészetek, az
orvostudomány és betegápolás, a nevelés és a zene terén?
Hányan csukják be a fülüket, mindkét fülükbe egész napon át szóló
fülhallgatót rakva, s keményebbnél keményebb zenét hallgatva, vagy a
munka, a pénzszerzés lázában égve, vagy csak a hasznosság elvét követve.
Mennyire más lenne az életük, és valamennyiünk élete, ha ők is hinni
tudnának a „szép csendesen” világot teremtő Istenben, aki Mária méhében
titokzatosan megtestesült, és aki húsvét hajnalán ugyanilyen
„észrevétlenül” föltámasztotta a sírból Jézust; abban, aki ugyanígy,
minden szenzáció nélkül, mégis csodálatosan rendezi a világot és benne a
mi életünket is.
Nagyon fontosnak kell éreznünk tanúságtevő szerepünket, a tanúskodást:
szóval, életpéldával annak hiteles közlését, hogy Jézus él, Isten nem
mondott le semelyikünkről, a mi nemzedékünkről sem! Isten a keresztények
tanúságtételén keresztül (is) meg akarja győzni a világot arról, hogy
jobb dolog élni, mint meghalni, hogy jobb tisztán, nyílt szívvel fölfelé
tekinteni, mint bujkálni, bujdosni, búsulni, rettegni, bűnhődni.
A ma élő keresztényeknek az egész világon az a legfőbb kötelességük,
hogy helyreállítsák a világ megrendült hitét a szeretetben. Ahogy Ludwig
Wittgenstein filozófus állítja: „Csak a szeretet hihet a föltámadásban.
Vagy a szeretet az, ami hisz a feltámadásban... a megváltás az, ami
legyőzi a kételyt”.
Feltámadunk! – írták mélyen hívő elődeink a temetők kapui fölé; „béke –
nyugalom – élet” – írták az őskeresztények a katakombák márvány sírzáró
tábláira.
Az első Húsvétkor az ember, az emberiség számára új reménység virradt.
Ez a világosság a sötétségben ragyog, az Egyház szolgálatán keresztül
pedig szerteszét áradt a világban.
Tudjuk, hogy a halált legyőző élet reménységében lesz a fiatal másokat
elfogadó ifjúvá, a szülő értékhordozó édesapává és édesanyává, majd
megbecsült nagyszülővé; s a föld, amelyen élünk, így válik szeretett
Szülőfölddé és benne minden ember útitárssá.
Nagypéntek keresztje és húsvét üres sírja együtt hirdetik a mai
világnak, hogy győzött a halálon az élet. Jézus feltámadásának örömhíre
ajándékozza meg embertársainkat, családjainkat, Egyházunkat, Nemzetünket
és az egész világot azzal az igazi erővel, amely alkalmas az élet
értékesebbé, szebbé és kiegyensúlyozottabbá tételére. Ámen
Kommentáld!