„Milyen nagy öröm, hogy átadhatom nektek ezt az üzenetet: Krisztus
feltámadt! Szeretném, hogy eljusson minden házba, minden családba,
különösen oda, ahol több a szenvedés, a kórházakba, a börtönökbe…” -
mondta a Szentatya, Ferenc pápa a 2013-as húsvéti ünnepi szentbeszéde
kezdetén. „Mindenekelőtt azt szeretném, hogy [ez az üzenet] eljusson
minden szívbe, mivel Isten ott akarja elvetni ennek az Örömhírnek a
magvát: Jézus feltámadt, van remény a számodra, többé már nem állsz a
bűn, a rossz uralma alatt! Győzött a szeretet, győzött az irgalom!
Mindig győz Isten irgalmassága!”
Az Egyház nem tud betelni a húsvéti örömmel. Ennek a gondolatnak
szenteli Húsvét másnapját, mint tanácsolt ünnepet, Húsvét nyolcadát, sőt
a Pünkösdig terjedő húsvéti időt.
Az Egyház örül, hogy a sokat szenvedett, halálra ítélt és megfeszített
Jézus feltámadt és él. S életet, sőt örök életet ad azoknak, akik
hisznek benne és hűségesek maradnak hozzá.
Ezek közé tartozik Mária Magdolna, aki az egyház ősi himnusza által így
vall: „Feltámadt reményem, Krisztus” (húsvéti szekvencia).
Mária Magdolna az első, aki húsvét reggelén találkozik a feltámadt
Jézussal. Sietve elment a többi tanítványhoz és repeső szívvel hírül
adta nekik: „Láttam az Urat” (Jn 20, 18).
A mai evangéliumi szakasz szerint a kenetet vivő asszonyok is hasonló
élményben részesülnek, találkozhatnak a Föltámadott Úrral, Aki azzal a
feladattal bízza meg őket, hogy siessenek, s vigyék hírül a testvéreknek
is a történteket, tapasztaltakat, tudniillik, hogy találkoztak Vele.
Ma, mi is, akik áthaladtunk Nagyböjt pusztaságán és Jézus
kínszenvedésének fájdalmas napjain, mi, akik lélekben végig jártuk az Ő
keresztútját, szemléltük a golgota tragikus eseményeit, azt a
megbízatást kaptuk, hirdessük a világnak: „Feltámadt Krisztus!” Mit
jelent az, hogy Jézus feltámadt? Azt jelenti, hogy Isten szeretete
erősebb a rossznál, sőt magánál a halálnál is; azt jelenti, hogy Isten
szeretete átalakíthatja életünket, virágba boríthatja azokat a sivatagos
tájakat, amelyek a szívünkben vannak.
Mi, akik, nagyböjt folyamán az elmélkedésekben, az imákban és az
énekekben számtalanszor fölidéztük Jézus keresztútját, azt az utat,
amely látszólag zsákutcába, a sötét sírba vezetet, hirdessük: hogy
valójában ez az út Jézus feltámadásával megváltoztatta az emberek
életét, és történelmét, egyszer s mindenkorra átbillentette a mérleget a
jó, az élet, a megbocsátás oldalára, s megnyitotta az utat az „új ég és
új föld” felé (Jel 21,1). Hiszen a föltámadt „Jézus nem tért vissza a
korábbi életéhez, a földi élethez, hanem belépett Isten dicsőséges
életébe, és a mi emberi valónkkal lépett oda be, és ezzel megnyitotta
előttünk a reménnyel telt jövőt.”(Ferenc pápa)
Kt. Minden keresztény újra átéli, illetve minden kereszténynek át
kellene élnie Mária Magdolna és az asszonyok tapasztalatát: a
föltámadottal való találkozást. Ez a találkozás megváltoztatná az
életünket: hiszen találkozás ez azzal az egyetlen Emberrel, aki
megismerteti velünk Isten teljes jóságát és igazságát, aki nem
felületesen, pillanatnyilag, hanem gyökeresen szabadít meg bennünket a
gonosztól.
Ő képes teljesen meggyógyítani bennünket, és visszaadni méltóságunkat,
amit a bűn lerontott bennünk. Ezért hívja Magdolna Jézust „reményemnek”:
mert Ő volt az, aki révén újjászületett, Ő adott neki új jövőt, jó
életet, amely mentes a gonosztól.
„Reményem Krisztus” – ez annyit jelent, hogy minden jóra való
vágyakozásom Őbenne talál valós lehetőségre: Vele remélhetem, hogy
életem jó és teljes, örök, mert maga Isten jött annyira közel hozzánk,
hogy végül be is lépett emberségünkbe.
De Mária Magdolnának, csakúgy, mint a többi asszonynak és tanítványnak,
látnia kellett azt a Jézust, akit a nép vezetői megtagadtak, akit
elfogtak, megostoroztak, halálra ítéltek és keresztre feszítettek.
Elviselhetetlen lehetett a látvány, hogy magát a megtestesült Jóságot
alávetették az emberi gonoszságnak, hogy az Igazságot kigúnyolta a
hazugság, az Irgalmasságot meggyalázta a bosszúállás.
Úgy tűnt, hogy Jézus halálával meghiúsult azok reménye, akik Benne
bíztak. De az a hit soha nem fogyatkozott meg teljesen: főleg Szűz
Mária, Jézus anyja szívében eleven maradt a kicsiny láng az éjszaka
sötétségében is. A Szűzanya szívében, aki elkísérte Fiát a fájdalmas
úton, aki a kereszt tövében állt Fia halála órájában, aki bátorította a
születendő egyházat, hogy éljen az Úr jelenlétében.
A reménynek ebben a világban számot kell vetnie a gonosz
kérlelhetetlenségével is. Nem pusztán a halál fala állít akadályt a
remény elé, de még sokkal inkább az irigység és gőg, a hazugság és az
erőszak elmérgesedett végpontjai.
Ennek ellenére milyen jó tudnunk, hogy Jézus áthatolt ezen a halálos
szövedéken, hogy megnyissa számunkra az élet Országa felé vezető utat.
Volt egy pillanat, amikor látszólag legyőzték Jézust: sötétség
árasztotta el a földet, Isten csöndje teljes volt, a remény már csak
üres szónak tűnt. És íme, a szombat utáni nap hajnalán a sírt üresen
találják. Azután Jézus megmutatja magát Magdolnának, a többi asszonynak,
és a tanítványoknak. És ekkor a hit újjászületik; sokkal élőbb és
erősebb, mint valaha, most már legyőzhetetlen, mert döntő tapasztalaton
alapszik, ahogy az ősi himnusz vallja: ”Élet itt a halállal / megvitt
csodacsatával. / A holt életvezér / ma Úr és él!”
A feltámadás jelei, s még inkább a Föltámadottal való találkozások
bizonyítják az életnek a halál, a szeretetnek a gyűlölet és az
irgalmasságnak a bosszúállás feletti győzelmét: „Az élő Krisztusnak
sírját, / s fölkeltnek láttam glóriáját, / Angyali tanúkat, / szemfedőt
és gyolcsokat”.
Ha Jézus feltámadt, akkor – és csak akkor – valami valóban új dolog
történt, ami megváltoztatja az ember és a világ helyzetét. Akkor Jézus
olyasvalaki, akire feltétel nélkül ráhagyatkozhatunk, és nem csak
egyszerűen bízhatunk az üzenetében.
Őrá hagyatkozhatunk, mert a Feltámadott nem a múlthoz tartozik, hanem
élőként van jelen ma is. Ezért Krisztus remény és vigasz különösen a
keresztény közösségeknek és az egyes személyeknek, amelyeket hitük miatt
a leginkább sújt a hátrányos megkülönböztetés és az üldöztetés. A
Feltámadott, a remény ereje által jelen van a szenvedés és az
igazságtalanság minden emberi helyzetében.
Húsvét üzenete, hogy a csapások és nehézségek idején nem vagyunk
egyedül; a föltámadt Jézus jelen van szeretetével, támaszt nyújt
kegyelmével és energiát ad nekünk szentségeinek vételével, hogy tovább
haladjunk. Krisztusnak eme szeretetéhez kell fordulnunk, amikor az
emberi eltévelyedések és nehézségek azzal a kockázattal fenyegetnek,
hogy megsebzik emberi életünket.
Krisztus kínszenvedésének, halálának és feltámadásának misztériuma arra
bátorít, hogy reménnyel folytassuk utunkat, mert a fájdalom és a
megpróbáltatás időszaka, ha Krisztussal, és a belé vetett hittel éljük
meg, már magában hordozza a feltámadás fényét, a feltámadt világ új
életét, mindazoknak a Húsvétját, akik hisznek Szavában. Abban a
keresztre feszített Emberben, aki Isten Fia, maga a halál is új
jelentést és irányt nyer. Krisztus megváltotta és legyőzte a halált: „Ha
a búzaszem nem esik a földbe és el nem hal, egyedül marad; de ha elhal,
sok termést hoz” (Jn 12,24).
Ajánljuk magunkat, s mindazokat, akikért imádkozni tartozunk, Krisztus
Anyja, az Esztelneki Madonna oltalmába. Ő, aki elkísérte Fiát a
fájdalmas úton, Ő, aki a kereszt tövében állt Fia halála órájában, Ő,
aki bátorította a születendő egyházat, hogy éljen az Úr jelenlétében,
vezesse el szívünket a kínszenvedés titkától a húsvéti titokig, a felé a
fény felé, amely Krisztus Feltámadásából tört elő és megmutatta a
szeretet, az öröm, az élet végleges győzelmét a rossz, a szenvedés, és a
halál felett.
Kommentáld!