|
Genezáreti tó - Szilveszter archívum |
Akik részt vettek a múlt vasárnapi szentmisén, azok bizonyára
visszaemlékszenek, hogy az akkori evangéliumi szakaszban arról
olvastunk, hogy Jézus szétküldte apostolait, hogy ők is hirdessék az
evangéliumot, Isten országának eljöttét.
Az imént felolvasott evangéliumi rész elmondja, hogy a feladat
teljesítése után „az apostolok visszatértek Jézushoz, és beszámoltak
róla, mi mindent tettek és tanítottak”. Az Úr Jézus az apostolokkal való
találkozó, s azok beszámolója után így szólt hozzájuk: „Gyertek velem
külön valamilyen csendes helyre, és pihenjetek egy kicsit!” (Mk 6,30-34)
Ezeket a szavakat Jézus intézte tanítványaihoz és általuk intézi hozzánk
is. Bár sürgette az idő, mégis fontosnak tartotta a csendes elvonulást.
Nem erőltette a féktelen, lázas tevékenységet, éjt nappallá téve, az Úr
napját is hétköznappá szürkítve, embert nyomorítva.
Jézus tudatosítani akarja övéiben és bennünk is, hogy nagy értéke van a
csendnek, a pihenésnek. Természetesen itt nem a tétlenkedésről, nem
haszontalan semmittevésről van szó, hanem a termékeny Istenre
figyelésről. A gyermek odasimulásáról Atyjához, lesve jóváhagyó, bíztató
tekintetét, várva áldásának simogatását. A lélek érlelődésének,
kibontakozásának alkalmai ezek a csendes elvonulások az élet zakatoló
zajától.
Kemény munka közben egy pillanatra meg szoktunk állni, hogy
“szusszanjunk” egyet. Mindennapi életünk nagy hajszájában ilyen
“szusszanás”, Istenhez sóhajtás az egyéni és közösségi ima, Isten
üzenetének olvasása, a szentmisébe való bekapcsolódás, az elmélyülés a
szent, az életünket megszentelő gondolatokban.
„Gyertek velem külön egy csendes helyre, és pihenjetek egy kicsit!" –
Látszólag eljött végre a pihenés pillanata a tizenkét apostolnak, miután
visszatérnek missziós küldetésükből és mindenről beszámolnak Jézusnak.
De alig érnek vissza, újra rájuk szabadul a tömeg. Nem tudnak pihenni.
Milyen valószerű bemutatása annak, amit sokan közülünk megtapasztalnak,
hogy nincs önmagukra, családjukra,barátaikra, embertársaikra idejük. A
tanítványok is megpróbálnak hát Jézussal a tavon menekülni, hogy nyugodt
helyre jussanak. De hiába fáradnak, mert az emberek átlátják
szándékukat és megelőzik őket.
Az apostolok "elrontott" szabadsága lenne ez? A hosszú út után az
apostolok kétség kívül pihenésre vágytak, amelyet Mesterüknél találnak
meg. De Márk evangélista úgy állítja elénk Jézust, mint aki
fáradhatatlanul gondoskodik az emberekről, akiknek céltalan az életük,
"akik a pásztor nélküli juhokhoz hasonlítanak".
Szabadságon lenni és kipihenni magunkat – gyakran a szeretettel és belső
békével függ össze. Jézussal kipihenni magunkat – nem azt jelenti, hogy
kényelmes menedéket keresünk, puha fészket, ahol elássuk magunkat.
Jézus mellett pihenni: sokkal inkább azt jelenti, hogy tanulunk Isten
népe iránti szeretetéből; azt is jelenti, hogy felfedezzük, hogy a
küldetés nem más, mint továbbadni Isten szeretetét, amit túláradóan
ajándékoz övéinek. Csak ezáltal nyer új értelmet az élet: szavainkat új
tartalommal tölti meg és mozdulataink értelmet kapnak. Isten a béke
ígéretének beteljesülése, az emberiség ínsége és nyomorúsága közepette,
azé a békéé, amelyet mindannyian keresünk, hogy szívünk legmélyebb vágya
lecsillapodjék.
Vajon ez azt jelentené, hogy mi apostolként Krisztus követői vagyunk és
nincs jogunk szabadságra és pihenésre? – Semmiképp sem! Nekünk is
szükségünk van szabadságra és pihenésre és önmagunkra fordított időre,
éppúgy, mint a betevő falatra. De a szeretetben nincs szabadság. – Ezt
IS Jézus mutatta meg nekünk.
A hétköznapi munka után eljöttünk a templomba, hogy pihenjünk egy kicsit
és lélekben feltöltődjünk. Az öntudatos keresztény ember, aki nem csak
felszínesen akarja megélni hitét, minden vasárnap Jézustól indul el,
hogy a hétköznapokban is a Krisztustól tanultakból éljen, s a hétvégén
Krisztushoz tér vissza, miként egykor az apostolok is, amikor a Mester
missziós útra küldte őket, s hozzá tértek vissza.
Tévedés volna azt gondolnunk, hogy Jézus csak egy röpke hétvégi
együttlétre hív bennünket, s nem akar velünk lenni a mindennapokban.
Mind a munka, mind a kikapcsolódás idején Jézus velünk van, velünk akar
lenni, ha engedjük.
„Gyertek velem külön valamilyen csendes helyre, és pihenjetek egy
kicsit!” – szól Jézus. Szavai azt is jelentik, hogy a vasárnap
megszentelése nem merülhet ki a munkától való tartózkodásban, hanem a
lelki feltöltődés ideje kell, hogy legyen minden keresztény számára.
Azért jövünk Jézushoz, hogy tanításával és Testével tápláljuk lelkünket.
Tanításának hallgatása és a szentáldozás erőt ad nekünk a mindennapi
feladataink végzéséhez a munkahelyen és otthon, családunk körében.
A szünet nélkül végzett fizikai vagy szellemi munka egy idő után teljesen kimeríti az embert, és tragédiához vezethet.
A legenda szerint Szent János apostol szívesen játszott időnként egy
szelíd sas madárral. Egy vadász, aki egy alkalommal meglátogatta,
csodálkozva szemlélte az apostol és a sas játszadozását. Nem értette,
hogy egy ilyen kiváló képességű ember miért pazarolja az idejét a
játékra. Ezért megkérdezte Szent Jánost: „Miért fecsérled idődet egy
állattal való haszontalan játékra?” Az apostol visszakérdezett: „Miért
nincs a nyilad, amit a kezedben tartasz, mindig kifeszítve?” A vadász
ezt válaszolta: „Ha a nyilam állandóan megfeszítve volna, elveszítené
erejét. És ha ki akarnék lőni egy nyílvesszőt, az nem repülne messzire.”
Szent János a következőkkel fejezte be a beszélgetést: „Látod, én is
pontosan ugyanezt teszem. Ha én is állandóan kifeszített állapotban
lennék, s minden időmet csak a munkára fordítanám, akkor egy idő után
elveszíteném erőmet. Időnként játszom ezzel a sassal, hogy pihenjek és
visszanyerjem erőmet. Aztán pedig megújult erővel látok hozzá újra a
munkának.”
A legenda tanulsága világos számunkra: Szükségünk van a pihenésre és a
lelki feltöltődésre. Nem dolgozhatunk hétfő kora reggeltől vasárnap késő
estig megállás nélkül. Szükségünk van az értelmes és hasznos
kikapcsolódásra, a testi-lelki felüdülésre.
Azért van szükség erre, mert csak a csendben, a lélek magányában leszünk
képesek felismerni Istennek életünkre vonatkozó akaratát, s felfedezni a
megváltás csodáját: aminek gyümölcse a vérizzadás, kínok-kínja, agónia
kísérte vajúdás által megszületet új élet, a FELTÁMADÁS.
A napnak egy bizonyos szakaszában, a hétnek egy napján: vasárnap, az
évnek egy időszakában – szabadság alatt – minket is elcsendesülésre,
nála való megpihenésre és az egymással való találkozásra hív meg Jézus.
Örvendjünk ennek a kegyelmi időnek! Használjuk fel a vele való
egyesülésnek sajátos eszközeit, a napi imát, a Biblia olvasását, a
szentségekhez való járulást, szentgyónást, szentáldozást, a naponkénti,
de legalább a vasárnapi és ünnepnapi szentmiséken való részvételt, a
felebaráti szeretetnek gyakorlatait, hitéletünk építésére, lelki
gyarapodásunkra!
A mai evangélium szerint a küldetésből visszatérő apostolokkal
találkozik Jézus és velük együtt félrevonul egy magányos helyre, hogy
megoszthassák vele élményeiket, tapasztalataikat, örömüket és bánatukat,
de egyben biztosíthassa pihenésüket is. Viszont az is több helyen
előfordul az evangéliumokban, hogy Jézus egészen egyedül vonul vissza,
keresi a magányt, hogy idejét az imádkozásnak, az Atyával való
beszélgetésnek szentelje.
Keressük mi is azokat az alkalmakat, amikor egyedül lehetünk Istennel,
amikor legalább vasárnaponként visszatérhetünk az Oltáriszentségben
köztünk élő Jézus Krisztushoz és beszámolhatunk neki munkánk sikereiről
vagy kudarcairól, amikor az elkövetkező hét feladatainak végzéséhez
kérjük segítségét. De ugyanakkor azokat az alkalmakat is keressük,
amikor Isten jelenlétében együtt lehetünk családtagjainkkal,
barátainkkal, ismerőseinkkel, akikkel őszinte, mély párbeszédet
folytathatunk az élet nagy kérdéseiről, akikkel megoszthatjuk a hitünk
által fémjelzett élményeinket, tapasztalatainkat, sőt a legutóbb
hallott, vagy olvasott viccünket, humoros történetünket, ami derűt
csalhat gondterhelt embertársunk arcára.
Ne feledjük, hogy egymás hitéből, hitből fakadó életéből, és derűs
magatartásából is erőt meríthetünk ahhoz, hogy sikeresen járhassuk végig
az élet útját, amely az örök életbe torkollik!
Kommentáld!