Egész emberi mivoltunk, földi létünk és örök boldogságunk azon alapszik,
hogy a Jó Pásztor, Krisztus Urunk életét adta értünk. Azonban ebben nem
merül ki megmentő, megváltó műve. Kereszthalála nem ragad ki egyszer s
mindenkorra a gonosznak karmaiból, az elnyert bűnbocsánat nem teremt
újjá egy csapásra, hogy azután már tökéletes engedelmességben, tiszta
életben járjunk Isten színe előtt, és soha többé ne szakadhassunk el
Tőle.
Nem úgy áll a dolog, mint a mesében, hogy az Úr, egy pillantás alatt,
varázspálcával újjáteremt minket. Mégpedig úgyhogy ami eddig rossz volt
bennünk, az most egyszerre jóvá lesz, ami gyűlölet volt, az szeretetté
alakul át, ami hamisság és hazugság volt, az igazsággá és őszinteséggé,
ami irigység volt, az bőkezű adakozássá válik, úgyhogy nyugodtan
magunkra hagyhat, mert most már úgyis minden rendben van, meg tudunk
állni a saját lábunkon, nélküle is.
Sajnos, távolról sincsen ez így! Aki igazán Krisztus tanítványának
vallja magát, aki igazán a bűnbocsánatból él, az tudja ezt legjobban! De
éppen ezért jött a földre a második isteni személy, az Úr Jézus, mint
szőlőtő, és ezért oltja bele Önmagába, mint szőlőtőbe vesszőként az Ő
követőit, hogy megromlott, bűnre hajló természetünkbe átáradjon az Ő, a
szőlőtő életnedve és éltessen minket, éltesse bennünk az új, tiszta
életet és teremje bennünk ennek nagyszerű gyümölcseit.
Az Úr Jézus nem érte be azzal, hogy egyszer megváltotta az embereket,
hanem azt akarja, hogy az üdvösség műve Őbenne, az emberekkel való
bensőséges közössége által valósuljon meg.
Azt a nagy igazságot, hogy Őbelé vagyunk oltva, maga nyilatkoztatta ki
apostolainak kínszenvedése előestéjén, amikor a következőket mondta: „Én
vagyok az igazi szőlőtő, és Atyám a szőlőműves… Maradjatok bennem,
akkor én is bennetek maradok. Miként a szőlővessző nem hozhat gyümölcsöt
magától, ha nem marad a szőlőtőn, úgy ti sem, ha nem maradtok bennem”
(Jn. 15, 1. 4.).
Elképzelhető ennél személyesebb és bensőségesebb kapcsolat? A
szőlővesszők és a szőlőtő rostjai azonosak. Az életképesség, az erő és a
tápanyag akadály nélkül és folyamatosan jut a gyökérből a vesszőkbe.
Ilyen az öntudatos kereszténynek Krisztussal való kapcsolata is,
amennyiben Benne lakozik, és Tőle veszi táplálékát.
De hogyan történik az igazi szőlőtő életének, éltető nedvének átáradása a
szőlővesszőkbe, vagyis belénk? – tehetné föl valaki a kérdést. Először
is a személyes hit gyakorlásán keresztül: "Hit nélkül lehetetlen
Istennek tetszeni..." (Zsid 11:6), mert a hit az, ami összeköt bennünket
a mennyei erővel és tesz alkalmassá a sötétség erőivel való küzdelemre.
"Az a győzelem, mely legyőzte a világot, a mi hitünk" (1Jn 5:4).
Másodszor az Ige, vagyis a Bibliában leirt krisztusi tanítás által: „Ti
már tiszták vagytok a tanítás által, amelyet hirdettem nektek” (Jn. 15,
4) – mondja Jézus. Azután válaszul gazdagon kapja az élet nedvét az
imádságra: „Ha bennem maradtok, és tanításom is bennetek marad, akkor
bármit akartok, kérjétek, és megkapjátok”(Jn. 15. 8) – állítja az Úr. És
az Ő követői elsősorban, és mindennek felett Őt akarják, Őt kérik, mint
az emmauszi tanítványok, hogy maradjon náluk, maradjon őbennük.
Végül, ha nem is szól róla a felolvasott evangéliumi részlet, de már
maga a szőlőtő képe is emlékeztet rá, hogy szinte el sem képzelhető
mértékig és gazdagságban adja Krisztus Urunk az Ő életét – a kenyér és a
bor külső színe alatt – az utolsó-vacsorán, az oltáriszentségben a
vesszőknek, azaz követőinek, akiket a keresztségben önmagába oltott.
Sajnos úgy áll a dolog, hogy ebben a táplálkozásban még mindig
mértéktartók vagyunk, vagy épen megszokásból, felszínesen járulunk a
szentáldozáshoz! Pedig tőle függ a gyümölcstermésünk is. Mert nem
magunkért éltet a szőlőtő, hanem azért, hogy sok gyümölcsöt teremjünk.
Az Úr Jézus a mai evangéliumi szakaszban erőteljesen hangsúlyozza, hogy
nincs megváltás, nincs természetfeletti élet, nincs kegyelem másképp,
csak Őbelé oltva, Őbenne élve. Mindannyian jól tudjuk, hogy a
szőlővesszőben nincs élet, gyümölcsöt sem hozhat, ha nincs eleven, élő
kapcsolatban a szőlőtővel. Ehhez hasonlóan, az emberek üdvösségének és
megszentelődésének elengedhetetlen feltétele az a rendkívüli szoros
kapcsolat, amelyet Jézus akart teremteni önmaga és az emberek között.
Krisztus közvetítése nélkül a legkisebb kegyelem sem juthat el az
emberhez, mint ahogy az életnedv legkisebb cseppje sem érhet el az ágig,
ha az nincs kapcsolatban a törzzsel. „Krisztus igazi szőlőtő: életet és
termékenységet ad a vesszőknek, akik Őbenne maradunk, az egyház által,
és semmit sem tehetünk Őnélküle”(LG 6) – tanítja a II vatikáni zsinat.
Jézus azt is kijelenti, hogy aki benne marad, az nemcsak a
természetfeletti életet kapja meg, hanem a mennyei Atyának, a misztikus
szőlőtő művesének különleges gondoskodásában is részesül. És valóban, a
Mennyei Atya, amennyiben egyetlen Fiában, Krisztusban látja őket,
fogadott gyermekeinek ismeri el az embereket, így szereti őket és viseli
gondjukat. A gyermekké fogadás kegyelme átöleli mindazokat, akiket az
Atya Egyszülött Fiához kapcsolva talál, vagyis akik Őbelőle élnek, amint
a szőlővessző eleven tagja a szőlőtőkének.
„Maradjatok bennem”(Jn 15,4) – biztatja a Mester tanítványait. Nem lehet
ott maradni, ahol az ember már előzőleg nincs jelen. Jézus azért
mondja: „Maradjatok bennem”, mert a beoltás már befejezett tény. Ő
minden ember számára kiérdemelte halálával és feltámadásával, és minden
egyes hívőben egyénileg is megvalósítja a beoltást a
keresztségszentségében. Krisztus saját vére által oltotta be az embert
önmagába. Így hát Tőle függ az, hogy „benne” vagyunk, s még teljesebben
az, hogy „benne maradunk”.
A Krisztusba oltódáshoz elég a keresztség, a megszentelő kegyelem pedig
ahhoz, hogy mint eleven szőlővesszők benne maradjunk. A buzgó keresztény
azonban nem éri be ennyivel. Tudatában van, milyen végtelenül értékes
ajándékot kapott, és azon fáradozik, hogy Krisztusba oltódása egyre
mélyebb legyen. Bensőséges életegységben akar élni Krisztussal, azt
akarja, hogy Ő legyen élete középpontja, és napja.
Jézus nem véletlenül mondta: „Maradjatok bennem”,- arra akart utalni,
hogy a Benne való élet megköveteli az ember személyes közreműködését.
Aki valóban Őbenne akar élni, annak el kell köteleznie Krisztus mellett
minden erejét, egész értelmét, akaratát és szívét. A keresztény minél
jobban törekszik arra, hogy Krisztusban maradjon, mint szőlővessző,
annál mélyebben kapcsolódik Hozzá, és annál bőségesebben kapja az élet
nedvét, hogy bőséges gyümölcsöt teremjen.
„Maradjatok bennem, akkor én is bennetek maradok”, vagyis: minél
szorosabban egyesül a hívő ember Krisztussal, tudniillik a szentségek
vétele, a bensőségesen végzett ima, a szeretet és a jó-cselekedetek
gyakorlása által, Krisztus annál inkább benne marad, és általa dicsőíti
mega a Mennyei Atyát.
A keresztény így nemcsak élő szőlővessző lesz, hanem gazdagon termi az
életszentség gyümölcseit, vagy Pál apostol szavaival élve, a Lélek
gyümölcseit, ami nem más, mint a szeretet, öröm, békesség, türelem,
kedvesség jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás (Gal. 5,22).
Mindegyik gyümölcsről külön himnuszt lehetne zengeni, hisz belőlük él a
világ, s mi mindannyian. Épen ezért tudatosítanunk kell, hogy ha egyszer
egészen kifogynának a világból ezek a gyümölcsök, akkor ez a világ,
siralomházzá válnék. Ellenben, ha arra törekszünk, hogy a Lélek
gyümölcseit teremjük, és bő termést hozzunk, akkor ezzel megdicsőítjük a
Mennyei Atyát is. „Azáltal dicsőül meg Atyám, hogy bő termést
hoztok”(Jn 15, 8).
Testvéreim! Mutassuk meg a világnak, hogy mit jelent szőlővesszőnek
lenni és teremni mindazokat a gyümölcsöket, amelyek után ma is milliók
vágyakoznak! És ne ijedjünk meg, hogyha ennek érdekében meg kell
ismerkednünk a szőlőmetsző kés okozta fájdalommal. Mert mindazt a
szőlővesszőt, amely gyümölcsöt terem, előbb megtisztítják, hogy még több
termést hozzon. A metszőkés használata fájdalommal jár, nyomában
kibuggyan a szőlővesszőn is a „könny”. De az áldása, a még több
gyümölcs, a még nagyobb termés...
Tehát a Szőlőművesnek, a mi Mennyei Atyának nem a lemetszett és tűzre
vetett szőlővesszőkben telik öröme, hanem azokban, amelyek sok
gyümölcsöt teremnek.
Május Királynőjének, az Esztelneki Madonnának és templomunk
védőszentjének, Szent György vértanúnak közbenjárására, az Isten
kegyelme óvjon bennünket, hogy akár a baj és szenvedés, akár a túlságos
gondtalanság vagy közömbösség hatása alatt terméketlen szőlővesszőkké
váljunk.
Kommentáld!