|
Nyárádremetei kereszt |
„Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki benne hisz, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3:16).
Valahányszor olvasom, hallom, vagy idézem a fenti szavakat, midig olyan
jóleső tudat tölt el, hisz annyira pozitív, erőteljes, előremutató
üzenete van a Szentírás eme legismertebb, legtöbbet idézett mondatának.
Azt hiszem, ha a Szentírás lényegét egyetlen mondatban akarnánk
összefoglalni, ezt a mondatot idézhetnénk. Viszont ha ennek a mondatnak a
lényegét egy szóban akarjuk összefoglalni, akkor a szeretetre kell
gondolnunk. Isten szeretetére. A szeretet Istenére.
Milyen is ez a szeretet, miért olyan nagyszerű és annyira lényeges?
Először is, mert Isten szeretete személyes. „Most hát ezt mondja az Úr, a
teremtőd, Jákob, az alkotód, Izrael: Ne félj, mert megváltalak; neveden
szólítalak: az enyém vagy”(Iz 43, 1). Tehát Isten nem egyszerűen az
egyik általa teremtett bolygóját szánta meg, amikor kifejezte
szeretetét, hanem elsősorban az embert szereti együttesen és
külön-külön, személy szerint is. Szerette az embert a bűnbeesés előtt és
után is, szerette, mert ismerte, szereti – pedig ismeri, tudja, mi
lakik az emberben. Mielőtt Fiát adta értünk, mintha csak ránk nézett
volna, és azt mondta: szeretem ezt az embert, és bármibe is kerül,
megmentem a pusztulástól.
Másodszor, Isten szeretete cselekvő. Isten a legnagyobb ajándékozó.
Ajándékozni pedig nem egyszerű dolog. Ha nem csak azért adunk valamit,
hogy „adjunk valamit”, akkor az komoly, tervszerű cselekvést igényel.
Végig kell gondolni, hogy mire van szüksége annak, akit meg akarunk
ajándékozni, minek örülne igazán, mekkora áldozatot tudunk vállalni, elő
kell készítni az ajándékot az átadásra…
Isten szeretete nemcsak Jézus halálában, mint eseményben nyilvánult meg,
hanem abban az egész folyamatban, ahogyan mindezt megtervezte,
előkészítette és megcselekedte. Bizonyíték erre a szentírás ószövetségi
része.
Harmadszor, Isten szeretete hatékony, vagyis Isten szeretetének ereje
van. Ez a szeretet képes megváltoztatni a világ történelmét, és az
emberiség, az egyes ember sorsát, életét, ha befogadja. Ezzel
kapcsolatosan idézhetjük Szent Pál apostolt, miután találkozik a
damaszkuszi úton a személyes Istennel, élete megváltozik, a keresztény
üldöző Saulból Pál lesz, a népek apostola. De idézhetnénk Szent Ferenc
atyánkat is, aki fiatal korában, katonaként a világ szemében akart
naggyá leni, de miután Isten megszólította őt, minden törekvése, s vágya
az volt, a gazdagságot elhagyva, hogy a lehető legtökéletesebben
követhesse, a leghűségesebben azonosuljon a szegény és alázatos
Krisztushoz.
Ha Isten szeretete képes megváltoztatni a világot és benne az embert,
akkor mégis mi a baj? Mi az oka annak, hogy a világ ott tart, ahol tart?
Hogy mi az alapvető baj, arra egy kis történettel világíthatunk rá.
Vándorolt egy ember a sivatagban, az élet vizét rejtegető oázis felé, és
látta, hogy nagyon sok ember áll ott, szorosan összepréselődve, és az
oázis közepe felé néznek. Körbe ment, de a tömegtől nem tudott bemenni,
és nem tudta, hogy mi a csudát néznek ezek odabent. Látott egy embert,
aki felugrálva be-benézett. Megkérdezte tőle, hogy mi van odabent? Ott
van a király! - mondta ez az ember, és ugrált tovább. - És látod őt? -
kérdezte a vándorunk. - Nem, de ott van benn, hát nem csodálatos?
A vándorunk aztán továbbment a sivatagban, és nem messzire az oázistól
látott egy valakit, egy egyszerű embert, ahogy üldögélt egy homokbucka
árnyékában. Odament hozzá, és megkérdezte tőle: hát te ki vagy, és mit
csinálsz? A férfi ránézett, és szomorúan azt mondta: Én vagyok a király,
de én sem tudtam bejutni az oázisba. Vagy, ahogy Szent János
evangélista fogalmaz a mai evangéliumi szakaszban: „A világosság a
világba jött, de az emberek – nem fogadták be, mert – jobban szerették a
sötétséget, mint a világosságot, mert tetteik gonoszak voltak”.
Ez a mai kereszténység tragédiája is, hogy éppen a Király nincs benn, a
világosságot nem fogadja be. A Jelenések könyvében olvashatjuk: „Nézd,
az ajtóban állok és kopogok. Aki meghallja szavam, és ajtót nyit,
bemegyek hozzá, vele eszem, ő meg velem” (Jel. 3.20).
Ha Krisztus bennünk van, akkor van szeretet. Ha nincs bennünk, akkor
nincs szeretet. Ilyen egyszerű. Krisztus zörget szívünk ajtaján. Lássuk
meg az ő szeretetét, higgyünk abban, hogy ő szeret minket. Legyen ez élő
bizonyosság bennünk, mert sokszor ez hiányzik. Tudjuk, hogy szeret, de
nem él bennünk elevenen ez a tudat – viszont ha igen, akkor tovább
tudjuk adni ezt a szeretetet. A baj az, hogy nem izzik bennünk ez a
szeretet, mint a parázs. Tudni kevés, át kell élni, életünk alapjává
kell lennie, hogy Isten szeret minket.
Mert Isten szeretete választ vár. Szeretete egyetemes, minden emberre
kiterjed, de válaszolni csak az egyes ember tud személyesen. A mi
válaszunk a belé vetet hit, lehet. Ennek a hitnek személyesnek kell
lennie – egy létező, élő Istenben bízónak. Ennek a hitnek cselekvőnek
kell lennie – engedelmességgel, szolgálattal párosulnia. És végül ez a
hit hatékony lesz – megment a pusztulástól, az örök haláltól, és
megajándékoz az örök élettel a szeretet Istenének boldogító színe
látásával.
Azt hiszem jogosan tesszük fel a kérdést, hogy hogyan lehet a miénk,
azaz isteni szeretet, amelyre olyan nagy szükségünk lenne. A választ
Szent János apostol első levelében találjuk meg: „Szeretteim, szeressük
egymást, mert a szeretet Istentől van, és mindenki, aki szeret, Istentől
van, és mindenki, aki szeret, Istentől való és ismeri Istent. Aki nem
szeret, nem ismeri az Istent, mert az Isten szeretet… A szeretet nem
abban áll, hogy mi szeretjük Istent, hanem hogy ő szeret minket, és
elküldte a Fiát bűneinkért engesztelésül”. (1 Ján. 4.7-10)
János apostol ebben a szentírási részben beszél azokról, akik ismerik
Istent és azokról, akik nem. A két csoport onnan ismerhető meg, hogy
akik ismerik őt, azok szeretnek, akik nem ismerik, azok nem. Ne értsük
félre, nem az elméleti ismeretről, az elméleti tudás birtoklásáról
beszél az apostol: az nagyon kevés. Attól nem leszek jobb ember
önmagában, ha tudom, hogy van Isten.
Szent János apostol azt is elmondja az imént idézet részben, hogy: „Az
Isten szeretete abban nyilvánul meg bennünk, hogy az Isten elküldte a
világba egyszülött Fiát, hogy általa éljünk”.
Ha megértjük, ha a szívünk mélyéig hatol, és életünk alapjává válik
Jézus áldozata, az a tény, hogy Isten létére emberré lett, s vállalta
értünk, értem a kereszthalált, akkor érthetünk meg valamit az Isten
szeretetéből. Ha ez megtörténik, akkor nyilvánvalóvá lesz bennünk az
Isten szeretete, mégpedig az által, hogy megváltozott életet fogunk
élni, új életet, szeretetben való életet. S minél mélyebben él bennünk
ez, minél inkább a hatalmába keríti a lelkünket Isten felfoghatatlanul
hatalmas szeretete, annál előrébb jutunk, míg végül úgy fogunk szeretni,
mint ahogyan Jézus szeretett minket.
Nem magunknak kell kicsiholnunk magunkból a szeretetet, hiába próbáljuk,
úgysem fog sikerülni. De ha megvan bennünk az Isten jóságának és
szeretetének átélése, akkor búcsút mondhatunk az izzadós és erőlködős
kereszténységnek, és valóságos szabadságban tudunk szeretni mindenkit.
Ekkor nyilvánvalóvá válik az Isten szeretete, még pedig azaz igazság,
hogy Isten szeretete embereket képes átalakítani, hogy bűnösökből képes
szenteket formálni…
Nyilván mindannyian szeretnénk, hogy Krisztus beköltözzön a szívünkbe és
benne lakozzon. Szeretnénk mindannyian fejlődni és előrehaladni a
keresztény életben. Ezzel kapcsolatosan Szent Pál apostol azt mondja
szemlélnünk kell Krisztust, mint személyes megváltónkat, törekednünk
kell megismerni az Ő szeretetét:
„hogy a hittel Krisztus lakjék szívetekben, s gyökeret verjetek, és
alapot vessetek a szeretetben. Akkor majd fel tudjátok fogni az összes
szenttel együtt, mi a szélesség és a hosszúság, a magasság és a mélység,
megismeritek Krisztusnak minden értelmet meghaladó szeretetét, és
beteltek az Isten egész teljességével”(Ef 3.17-19).
Úgy lehet betelni Isten teljességével, hogy magamban és magam körül
csendet termetek, tartózkodom minden zajos mulatságtól, különösen most a
nagyböjti szent időben és elgondolkodom az ő szeretetéről, időt töltök a
kereszt lábánál, szeretetének bizonyítékánál. Ha egyre inkább
elmélyülök az ő szeretetének a szemlélésében, akkor megértem és egyre
inkább élő valóság, a boldogság forrása lesz számomra az, hogy Jézus az
életét adta értem a kereszten. Az, hogy „úgy szerette Isten a világot,
hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki benne hisz, el ne vesszen, hanem
örök élete legyen.”
Ne feledjük, csak Istentől tanulhatjuk meg a szeretetet, és csak
Krisztusban, a Szentlélek által. Minden más út zsákutca, azaz
járhatatlan.
Adja meg az Úr, hogy egyre több fogalmunk legyen az Ő szeretetéről, és
egyre előrébb haladjunk a szeretet útján a teljes beteljesedésig. Ámen.
Kommentáld!