
Az Úr Jézus tanítását örömhírnek, evangéliumnak nevezte. Az örömhír
egyetlen témáról szól, az Isten országáról. Mind az, amit Jézus a
törvényről, Lélekről, világvégéről, angyalokról és örökéletről mondott,
az, az Isten országáról szóló tanítás része. A Lélek tevékenysége nála
Isten országának építésében áll, bölcs mondásai Isten országáról
tanítanak. A földi élet utáni mennyország pedig Isten országával azonos,
a végső befejezett formájában.
Ugyanis Jézus az emberiség örök üdvösségét egy világvége, a földi élet
utáni ország képében fogalmazta meg. Ő ennek az eljövendő országnak a
látomásában élt, gondolkodott, dolgozott. Isten országát állandóan maga
előtt látta, mint végső célt. Ez az ország azzal kezdődik el, hogy élni
kezdik törvényeit, ami nem más, mint az Isten és felebarát iránti
tevékeny szeretet, amit Jézus főparancsként hirdetett meg és
életpéldájával támasztott alá.
Isten országa ezen a földön van, de nem e világból való. Itt nem
meghatározott, földrajzilag körül határolt területről van szó. Itt nem
kellenek katonák, akik területeit megvédik vagy növelik. Isten országa
egyetlen térképen sem szerepel. Mégis mindenütt jelen van, ahol Isten
uralkodik. Mindenütt jelen van, ahol szeretete, gyógyító ereje megtöri a
bűnt, megszabadítja az embereket, és megváltoztatja a világon uralkodó
szellemiséget.
Az Isten országa tehát Jézus tanításában nem egy hely, hanem egy sajátos
kapcsolat Isten és ember között. Jézus ebben az értelemben hirdette
meg, hogy az Isten országa egészen közel van: ez az örömhír. Sőt, „az
Isten országa elérkezett hozzátok" (Mt 12,28) mondta Jézus, jelen van
tehát, működik. Nem feltűnő módon, hanem titkosan, mint a búzamag a
földben, de ellenállhatatlan hatalommal, amit Isten az ember szívébe
helyezett. Ebben az Isten akarata valósul meg, aki azt akarja, hogy
"felemelje, isteni életében részesítse az embereket" (LG. 2).
Mindezt oly módon teszi, hogy Fia, Jézus Krisztus körül közösségbe
gyűjti az embereket. Ez a közösség az Egyház. Krisztus az, aki szavával,
az általa végbevitt jelekkel – melyek Isten országát kinyilvánítják –,
és a tanítványok szétküldésével maga köré gyűjti az embereket.
Országának eljöttét különös módon is megvalósítja húsvét nagy titka:
kereszthalála és feltámadása által. Minden ember meg van híva erre a
Krisztussal való egységre.
Az Isten országa tehát Krisztus személyében jött el, Origenész,
keresztény író találó kifejezése szerint Jézus Krisztus maga az Isten
országa.
Mit tudhatunk erről az Országról? Először is azt, hogy az Isten országa
soha nem választható el Jézus Krisztus személyétől. Ő az, aki meghirdeti
ennek az Országnak a minden emberhez szóló örömhírét. Az Ő földi
életével kezdődött el ennek az Országnak a megvalósulása az emberek
között, s Jézusban lesz a beteljesedése is a végső időkben.
Másodszor: világosan kell látnunk azt is, hogy az Isten országa nem
választható el az Egyháztól, a Krisztus által alapított közösségtől, de
nem azonos annak látható valóságával, hiszen nem zárhatjuk ki azt, hogy
mind Krisztus működése, mind a Szentlélek kegyelme a látható Egyház
keretein kívül is megtapasztalható.
Az Isten országa tehát az egész világra, benne minden emberre és emberi
közösségre vonatkozik. Jó és rossz emberek egyaránt meg vannak hívva,
hogy ennek az Országnak polgárai legyenek, s egyedül Isten ítélheti meg
az embereket, hogy ki mennyire élt a felkínált kegyelmi lehetőségekkel.
Az Egyház az Isten Országára irányuló intézmény, amely egyrészt Jézus
megbízásából minden korban hirdeti ennek az Országnak az evangéliumát,
másrészt jelzi annak folyamatos megvalósulását és növekedését.
Az Isten Országának növekedésénél érkezünk el a harmadik fontos elemhez.
Az Isten országa nem úgy jön létre, hogy a földi királyságokhoz
hasonlóan Isten országot alapít, vagy elfoglalja egy másik országnak a
területét.
Isten országa nem fizikai terület, mint mondtuk korábban. Sokkal inkább a
szívhez, a gondolkodás megváltozásához, az újjászületéshez, a hithez
van kötve. Jézus határozottan megmondta Nikodémusnak: „Bizony, bizony,
mondom néked: ha valaki nem születik újonnan, nem láthatja meg az Isten
országát” (Jn. 3,3).
Az Isten országa úgy valósul meg, hogy az isteni törekvés folyamatosan
átformálja a világot és az embereket, s ez a törekvés nem más, mint
Isten üdvözítő szándéka. Azzal járulhatunk hozzá Isten Országának,
Krisztus uralmának és az Egyháznak a növekedéséhez, ha a világ
történelmében és a saját személyes életünkben is felismerjük ezt az
üdvözítő isteni szándékot és együtt működünk vele.
Az Isten országa bennünk, bennem, és általam valósul meg. Ha ragaszkodom
Krisztushoz és az Ő Egyházához, akkor az üdvösség útján járok, és ezért
az üdvösségért, ami a legnagyobb lelki kincs számomra képes vagyok
mindent odaadni. Úgy mint az igazgyöngy kereskedő, aki amikor egy nagyon
értékeset talált, fogta magát eladta mindenét amije csak volt és
megvette ezt az egyet. Vagyis az Isten országa csak azoké lesz, akik
megküzdenek érte.
Kt. Isten szeretete úrrá lett a halálon, és e győzelem a földön veszi
kezdetét. Jézus nem egy majdani, felhőkön túli mennyország kétes
fényével hiteget minket. Azt mondja: „Isten országa nem szemmel
láthatóan jön el, mert az Isten országa köztetek van”.
Ez az ország az egymást kölcsönösen szolgáló szeretet birodalma, ahol az
alázat diadalmaskodik, ahol a szelídség hatalom, s ahol az emberekben
oly mérhetetlenné fokozódik a vágy Isten és egymás iránt, hogy a
szeretet áradásának ez az igénye szinte megteremti az örökkévalóságot.
Ezért az igazi honvágyat igazi hazánk után meg kell őriznünk, hogy ezt
semmi és senki ne tudja kioltani vagy megrontani bennünk.
Egy lelkész az Isten országáról prédikál. Egy nagyképű híve, a
templomból kijövet kifogásolta, hogy a lelkész nem adta meg a címét
ennek az országnak. - Most megadom, mondta a lelkész. A falu végén, a
főutca 269-es száma alatt van egy elhagyott öregasszony, akinek senkije
és semmije nincs. Menjen el, vigyen neki egy szekér tűzifát, küldjön
neki egy-egy liter tejet, s akkor ott megtalálja az Isten országát.
Kt. Az Isten országa szellemi valóság, ezért nem látható, de a
megvalósulásán fáradozó emberek külső életvitele jelzi a jelenlétét. Az
Isten országa az ember jobbik énjében van, s amikor jót cselekszik,
akkor láthatóvá teszi... Mi is így tapasztalhatjuk meg...
Isten országa tehát nem földi birodalom, hanem azoknak a lelkeknek
közössége, akiket Isten Krisztusban magának kiválasztott, elhívott s ezt
az elhívást az egyes személyek közreműködése által a megtérésben és
újjászületésben megpecsételte.
Így, Isten országát nem láthatja meg mindenki, mert annak nincsenek
határai: sem a térképen, sem a földgömbön, sem a világűrben nem
jelölhető ki a helye. Tér és idő feletti lelki birodalom. Isten
akaratának diadala. Csak az láthatja meg, az szerezhet róla közvetlen
tudomást, aki már a hitnek szemével néz, a hitnek szemével pedig csak az
lát, aki már megismerte az újjászületés titkát. A hitetlen ember vak és
süket, nincs füle az Evangélium meghallására, és nincs szeme Isten
országa meglátására. Isten országa csak a hit szemével látható. Viszont
aki nem látja Isten országát, nem is mehet be abba.
A modern ember lelki válsága abban van, hogy az emberekből kiábrándult,
elveszett a bizalom az emberi jóság, megértés és igazság iránt, az
isteni kegyelmet és igazságot pedig nincs hite elfogadni.
Viszont Isten országa nem a csodaváró embereké, hanem a bűneikből
megtért és újjászületett embereké. Ahhoz, hogy Isten országát
megláthassuk, s abba beléphessünk, először nem a világnak, hanem nekünk
kell megújulnunk! Mert, Isten országának kapuja az újjászületés.
A számkivetésbe induló Aranyszájú Szent János (+407) mondta: „Életünk
vándorút, amelyen öröm és bánat gyorsan tovatűnik. A világ tarka vásár,
amelyben egy ideig adunk és veszünk, azután hazamegyünk.”
A kinyilatkoztatásból tudjuk, hogy a mi hazánk a Szentháromságos egy
Isten kebelén van. Mindez nem jelenti azt, hogy idegen nekünk ez a földi
élet. Az Isten országa ugyanis nem „odaát” kezdődik, mint a búzakalász
élete sem a föld felett indul meg. Csak annyira vagyunk idegenek a
földön, amennyire idegen a búzaszem a föld alatt: kifelé törekszik, de
ugyanakkor egyáltalán nem lehet mondani, hogy földalatti élete nem
fontos, mert hiszen kifelé törekszik. Sőt! Döntő a földalatti élete. Így
van a mi földi életünkkel is. Nem végcél a földi élet, mert „fölfelé”
törekszünk. Az isteni életünknek itt kell kicsíráznia, táplálkoznia,
szárba szökkennie és megérnie. Isten országát, az örök életet csak az
kapja meg, aki elkezdi építeni itt a földön, és remekbe szabott élettel
bizonyítja, hogy a „kicsiben” hű, hogy bemehessen Urunk örömébe.
A messzi idegenbe került emberek, bármilyen jól is megy a soruk új
hazájukban, csak sóhajtoznak, és azt mondják: jó itt minden, de csak nem
a mi hazánk ez. E földi élet vándorútnak számít! A mi igazi hazánk túl
van az anyagi világ korlátjain! A mi hazánk Istennél van!
Ezért érdemes elgondolkodni azon, hogy mi, hogyan válaszoltunk Jézus
hívására és hová terveztük igazi hazánkat? Ha eltévedtünk, míg nem késő,
addig lépjünk bűnbánattal Jézus nyomába. Ha megtesszük, akkor
Titokzatos Testének életáramlásába kapcsolódunk, s a Szentháromság
kebelére haza találunk. Adja Isten, hogy így legyen.
Kommentáld!