Manapság népszerű műfaj a közvélemény-kutatás, különösen egy-egy
politikai választás előtt. Máskor egy egész országot szavaztatnak le
döntő fontosságú kérdésekben.
– A mai evangéliumi szakasz tanúsága
szerint 2000 évvel ezelőtt az Úr Jézus is közvélemény-kutatást rendezett
saját személyére vonatkozólag: „Kinek tartanak engem az emberek?”-
kérdezte apostolaitól. A liturgia pedig elénk tárja a mai vasárnappal a
jézusi közvélemény-kutatás eredményét. Teszi ezt azzal a célzattal, hogy
a mai keresztényeket, vagyis bennünket is döntés elé állítson és arra
ösztönözön, hogy mi magunk is választ adjunk a kérdésre.
Nagyon fontos ennek a kérdésnek a tisztázása. Fontos, mert ettől függ
keresztény azonosságunk megőrzése, hitünk élővé tétele, sőt földi és
örök boldogságunk is. Hiszen ha Jézus valóban a Messiás, ahogy Péter
apostol vallja, vagy az élő Isten fia, ahogy Szt. Máté evangélista
fogalmaz, akkor el kell döntenünk, hogy mihez kezdünk ezzel a tudással,
engedjük-e hogy hatással legyen az életünkre, a mindennapjainkra, hogy
újjá teremtsen bennünket, vagy sem?
Visszatérve a kérdésre: „Kinek tartanak engem az emberek?”
Az ellenséges világ kritikáját tapintatosan elhallgatták a felmérést
végző tanítványok. Az evangéliumok egyéb helyeiből azonban könnyen
összeállíthatjuk a fölsorolást: „falánk és borissza ember…, Belzebub
cinkosa…, törvényszegő…, forradalmár…, lázító…, istenkáromló…” Ezek
nemcsak tekintélyét kezdték ki, becsületébe gázoltak bele, de a halálos
ítélet meghozatalát is elősegítették.
Viszont a jó-szándékúak véleménye kevésbé volt sértő a Mesterre.
Keresztelő Jánossal…, Illéssel…, Jeremiással hasonlították össze. A
közös vonás ezekben, hogy prófétának, nagy embernek, de csak embernek
tartják.
Azonban bármennyire is elemeznénk a hasonlóságokat, mégis sokkal
kirívóbbak a különbségek. Érezte is ezt biztosan mindegyik apostol, de a
kérdésre, hogy „hát ti kinek tartotok engem? - nem találtak megfelelő
választ.
Egyedül Péter válaszolt a többiek nevében is: „te vagy a Messiás.”
Sokkal egyszerűbb volt mások véleményét ismételgetni, azok észrevételét
sorolgatni. Annál nehezebb feladatnak bizonyult valami olyant mondani,
ami a mélyről jön, ami személyes, ami tökéletesen fedi a valóságot.
Mert az Úr nem arra volt kíváncsi, hogy jól tudják-e a leckét, hogy
képesek-e mint egy kis iskolás, megismételni, amit tőle hallottak, vagy
mások mondtak. Azonosulniuk kellett vele, különben hogyan is válhattak
volna a későbbiekben apostollá?
Jézus kérdése, bennünket is sürget, nekünk is választ kell adnunk e
kérdésre. Igaz sokkal egyszerűbb lenne elmondani azt, amit a hittanórán
tanultunk, vagy mások véleményét ismételgetni. Például, hogy mit mondtak
a nagy emberek, a szentek, esetleg a történészek Jézus személyéről,
vagy éppen az ellenségei?
Azonban a kérdés sokkal személyesebb, ma az Úr az én személyes
véleményemet szeretné hallani, itt és most. A hitem szavát, az életem és
tetteim hitvallását várja az Úr. És itt nem lehet mellébeszélni, nem
lehet kitérni a válasz elől. Olyan választ kell adnom, amelyet csak én
adhatok és senki más, mélyről jövőt és személyeset, olyat, ami mögött
tartalom és elkötelezett élet van.
Itt figyelembe vehetjük Péter apostol vallomását, aki a mennyei Atya
kinyilatkoztatását foglalta szavakba: „te vagy a Messiás”, vagy Szt.
Máté evangéliumában: „Te vagy Krisztus az élő Isten fia". De úgy tűnik,
hogy ez a vallomás nélkülözi a személyes jelleget, ti. „az én számomra
kicsoda Jézus Krisztus?" Nos, erre az evangéliumokban Tamás apostol
válaszolt a legszemélyesebben. Amikor kételkedése után újra megjelent az
apostoloknak és köztük neki is a feltámadt Krisztus, akkor térdre
roskadva ennyit mond: „Én Uram, én Istenem".
Tamás apostol azzal, hogy Krisztust Urának és Istenének vallotta, egy
egész életre elkötelezte magát mellette. Ettől a pillanattól kezdve
Tamás életében minden egészen megváltozott. A Krisztus istenségébe
vetett hit megvilágította egész emberi létét, új értelmet és célt adott
neki. Ettől kezdve legfontosabb feladatának érzi, Krisztust vinni az
emberekhez, Krisztust hirdetni a nemzeteknek Olyannyira mély volt ez a
Krisztus melletti döntés, hogy később, amikor életét menthette volna, ha
megtagadja Krisztust, ő nem tette. Inkább választotta a halált, mert
Krisztus nélkül az életet értelmetlenek találta.
Mindannyiunk súlyos kötelessége a Krisztusba vetett hitet nemcsak
megvallani, hanem tovább adni, ahogyan tette Tamás és a többi nagy
Krisztus-követő. Krisztus arra küld bennünket, hogy szerepünk a kovászé
legyen, vagyis, belülről alakítsuk át, szenteljük meg azt a világot, azt
a családot, azt a munkaközösséget, azt a baráti kört, amelyben élünk.
Ránk vár az a kényes feladat, hogy az élet minden területére és
állapotába elvigyük az evangélium örömhírét: „Isten úgy szerette a
világot, hogy egyszülött Fiát adta érte, hogy mindaz, aki hisz benne,
annak örökélete, örök boldogsága legyen”(Jn 3,18). Azonban e feladatnak
csak akkor tudunk eleget tenni, ha hitünk alapja nem a szokás, nem a
hagyomány, amit nem lehet eléggé hangsúlyozni, hanem a személyes
meggyőződés. „Hiszek, mivel meggyőződtem az igazságról”.
Ne feledjük, ha hitünk alapja a személyes meggyőződés, az öntudatos hit,
akkor igehirdetésé válik az életünk és mindenkori magatartásunk.
Lényünkből és viselkedésünkből fog sugározni az a tény, hogy „az Úr
nekünk édes Istenünk” és vidám dolog Őt szolgálni. Életvitelünkön pedig
meg fog látszani az, hogy Istennel szeretet viszonyba, élő, személyes
kapcsolatba kerülni olyan csodálatos élmény, hogy tőle kedvünk kerekedik
magunkhoz ölelni az egész világot, és jónak lenni mindenkihez.
A történelem véres lapjai között mindig ott derengett a remény fénye: a
Jézus Krisztusról szóló evangélium jelenléte. Mindig voltak emberek,
akiket megérintett a jézusi tanítás, akik megélték az evangéliumot, mert
az Úr Jézussal való találkozás annyira valóságos volt a számukra, hogy
bele szerettek és érte képesek voltak mindent megtenni.
Gondolok itt az evangéliumbeli szamariai asszonyra, aki ott hagyja
korsóját Jákob kútjánál, mert hírül akarja adni a település lakóinak,
hogy találkozott a Messiással, Jézussal. - Assisi Szt. Ferenc atyánkra,
aki az anyagi jólét biztonságát elhagyva szegénységben követte
Krisztust, s ezzel egy olyan forradalmat indított el, amely belűről
reformálta meg az egyházat. – Vagy Árpádházi Szt. Erzsébetre, aki a
szegényekben, a szenvedő betegekben, a társadalom kivetettjeiben
szolgálta Krisztust. – Illetve a közelünkből, Altorjáról származó,
boldog Apor Vilmos vértanú püspökre, aki az üldözöttek, a zaklatottak
védelmére kelve áldozta életét Krisztusért a második világháború alatt
Győrben. - De fölidézhetjük Erdély nagy és hitvaló püspökének, Isten
szolgájának, Márton Áronnak az alakját, aki a legnehezebb időkben, az
ateista diktatúra éveiben volt az igazságnak őre, az üldözötteknek
védelmezője és népének jó pásztora, s akinek „tanítása és példája” ma is
világító jel mindannyiunk számára. – De utalhatunk korunk szentjére,
boldog Kalkuttai Teréz anyára, akivel volt szerencsém találkozni, s aki a
kényelmesebb kolostori életet feladva, minden idejét, s energiáját
Isten imádására, s a felebarát, a szegények legszegényebbjeinek
szolgálatára fordította. - De idézhetnénk korunk öntudatos és
elkötelezett családjait, vagy éppen az egyedül élőket is, azokat a
férfiakat és nőket, időseket és fiatalokat, akik életvitelükkel,
mindennapi magatartásukkal, beszédjükkel és tetteikkel tesznek tanúságot
arról, hogy a Jézussal való találkozás, az ő személye és tanítása
életbevágóan fontos az ő számukra.
Külső és belső csendet kellene teremtenünk, magunkba szállnunk és
elgondolkodnunk a már mondottak segítségével. Vajon miért van az, hogy
mi, akik hívőknek valljuk magunkat, sokszor olyan élettelen magatartást
tanúsítunk, olyan az életvitelünk, hogy az egyáltalán nem vonzó, sőt
olykor taszító, mert a szürke-hétköznapok közepette, akár mint
munkaadók, akár mint munka vállalok, amikor egy kis anyagi érdek, könnyű
gazdagodási lehetőség van a háttérben, úgy viselkedünk, mintha sohasem
hallottunk volna az Úr Jézus tanításáról, evangéliumáról. Némelykor úgy
tűnik, mintha belefáradtunk volna a Krisztus-követésbe. Sokszor a
mindennapi életünk olyan, mintha sohasem találkoztunk volna Vele.
Vajon nem azért van ez így, mert a kérdésre: hogy „az én számomra
kicsoda Krisztus?"- helytelen, olcsó, felszínes választ adtunk, vagy
egyáltalán nem válaszoltunk rá, közömbösök maradtunk?
Akkor végül is: Ki számomra, számodra Jézus?
Talán Tamás apostollal Uradnak, Istenednek vallod Őt? Az Úrnak, Istennek
engedelmeskedni, szolgálni szoktak; az ember odaajándékozza neki a
szívét. Ki, vagy mi foglalja el a te szívedet?
Még egy kérdés: Mit kér tőled Jézus, ha őt Uradnak, Istenednek vallod,
abban a konkrét élethelyzetben és állapotban, amelyben élsz, akár mint
munkaadó, akár mint munkavállaló, a családban, akár mint férjtől,
feleségtől, akár mint szülőtől vagy gyermektől, a munkahelyen, az
iskolában, a szórakozó helyen, az utcán?
Ne feledd, Jézus mindent kér, mert mindent neked adott a kereszten.
Ezért tiszta szívet kér tőled, melynek közepében Ő áll. Egy szegény és
szabad szívet kér, amelyben ő lesz a te gazdagságod. Egy engedelmes és
rendelkezésre álló szívet kér, amelybe az Ő akarata befogadást és az Ő
szava meghallgatást nyerhet. Azt kéri, hogy – amint Mária, a názáreti
Szűz, a szabad, szegény és engedelmes szívű lány – te is hittel mondjad:
„Íme, itt vagyok, legyen nekem a te igéid szerint…”
És most, amikor már tudod, hogy kicsoda számodra Jézus, és azt is, hogy
mit kíván tőled: fáradt vagy? “Kelj föl és egyél…- mondta az angyal a
menekülő, fáradt Illés prófétának – vegyétek és egyétek, ez az én
testem… - ismétli a pap minden szentmisében Krisztus szavait –, mert még
hosszú út vár rád” (1Kir 19,7).
Lehetetlennek tűnik ma az öntudatos, elkötelezett keresztény élet?
„Istennél semmi sem lehetetlen”(Lk 1,37). Félsz? Nyisd ki életed kapuját
Krisztusnak, aki azt mondja: „ne félj, mert én veled vagyok minden nap a
világ végezetéig. ”
Kommentáld!