Advent harmadik vasárnapján a szentmise kezdő éneke így szól: "Örüljetek
az Úrban szüntelenül, újra mondom, örüljetek, mert az Úr közel van"
(Fil 4,4). A régiek erről a bevezető énekről ezt a vasárnapot az öröm
vasárnapjának nevezték. Az első olvasmányban Izajás próféta is az
örömről, örömhírről beszél, és azt mondja, hogy: „Nagy örömmel
örvendezem az Úrban, lelkem ujjong az én Istenemben”(Iz 61, 10). A
szentleckében pedig Szent Pál azt mondja: „Legyetek mindig derűsek”(1
Tessz 5,16).
Ma, amikor az egyház, annyi szenvedés, annyi megpróbáltatás, annyi sok
baj és szomorúság ellenére is, örömre szólít fel, azt hiszem érdemes
elgondolkodnunk azon, hogy mi is az öröm, azaz öröm, amiről a keresztény
hit beszél, és hogyan juthatunk annak birtokába?
A hittudósok azt mondják, hogy az öröm nem erény, hanem az erény
gyakorlása, gyümölcse. Éppen ezért nem lehet egyszerűen begyakorolni,
megszerezni nevetéssel, énekléssel vagy tánccal. Ezért van az, hogy a
legnagyobb komikusok, humoristák, azok, akik a nevettetés zseniális
adományával rendelkeznek, magánéletükben gyakran melankolikus,
szomorkodó emberek.
Az belső, a lelki öröm egyszerűen nem a nevetésből, nem a kacagásból
fakad. Amint a virág és a gyümölcs feltételezi a fát, az ágat, ahonnét
születik, amely hordja és táplálja, úgy a belső örömnek is van
előfeltétele. De mindenekelőtt ezt a valamit, aminek az öröm a virága és
a gyümölcse, birtokolni kell. Alig, hogy ez megjelenik, lehetővé válik
az öröm, erőlködés nélkül, anélkül, hogy gondolnánk rá. És ez a valami a
szeretet.
Mikor tudunk igazán örülni? Amikor megtaláltuk, azt, amit keresünk,
amikor birtokában vagyunk annak, amit akartunk, amit valamiképpen
szerettünk? Minden öröm feltételez valamilyen szeretetet, és meg is
felel valamilyen szeretetnek. „Mond meg nekem, minek örülsz, és én
megmondom, mit szeretsz" - tartja a népi-mondás.
Az öröm megszerzésének tehát első feltétele, hogy szeressünk valamit,
mert szeretet nélkül nincs öröm. Azonban van egy második feltétele is: a
birtoklás. A pipázó embernek nem elég az, hogy szeret pipázni. Ahhoz,
hogy pipázni tudjon, szüksége van a pipára, és a belé való dohányra. Az
öröm, létünk elnyugvása és kibontakozása a szeretet tárgy biztos
birtoklásában van. Éppen ezért nagyon lényeges, hogyha ki akarjuk
kerülni a szomorúságot, akkor ne szeressük meg azt, amit sohasem
birtokolhatunk, vagy amit hamarosan el kellene veszítenünk.
Aquinói Szt. Tamásnál, minden idők egyik legnagyobb keresztény
gondolkodójánál, hittudósánál olvashatjuk: Az öröm szükségképpen
nyomában jár az Isten iránti szeretetnek. Vagyis az öröm előfeltétele az
Isten iránti szeretet. A kereszténység az öröm vallása és nem a
szenvedésé. Igaz jelképünk a kereszt, de ez a kereszt minket nem csak
Krisztus halálára emlékeztet, hanem föltámadására, és még inkább Isten
végtelen szeretetére.
Vallásunk lényege a szeretet, az pedig az öröm kiapadhatatlan forrása. A
keresztény élet és az öröm között szükségszerűen lényegi összefüggés
van. Paul Claudel, a neves francia költő mondja: „Tanítsd meg őket rá –
már, mint a keresztényeket -, hogy nincs más kötelességük a világon,
mint az öröm”. Az egyik dán teológus (Kierkegaard) szerint pedig: „Aki
igazán eleven viszonyban van Istennel és ennek a viszonynak a
szellemében akar élni, valójában egyetlen kötelessége van: Legyen
vidám”. Ha a kereszténynek, mint embernek ezer oka van is a
szomorúságra, mint kereszténynek mindig van legalább egy oka az örömre:
Vele van az Isten. Szent Pál gyakran szólít fel az örömre, mondván:
„Örüljetek az Úrban szüntelenül. Újra csak azt mondom, örüljetek - és
azt is megmondja, hogy miért kell örvendeni -, mert az Úr közel van".
Miért kel hát örülnünk? Mert a keresztény embernek egyik legnagyobb
kötelessége az öröm, mégpedig: Istennel-, felebarátjával és önmagával
szemben.
Kötelesség - Isten iránt, mert Isten örömre teremtett bennünket. Örömünk
a legegyszerűbb és legigazibb mód annak kifejezésére, hogy tudatában
vagyunk a természet és a kegyelem ajándékainak, és hálásak vagyunk értük
Istennek. Amikor valaki ajándékot ad nekünk, viszonzásul nem is annyira
köszönetünket várja, mint örömünket, örömünk az igazi jutalma. Ugyanez
vonatkozik az Istennel való kapcsolatunkra is.
Másodszor azért is Istennel szembeni kötelességünk, mert a
legközvetlenebb tanúbizonyság, amelyet az Ő igazsága mellett tehetünk. -
Az ateista filozófus Nitzsche mondotta: „A megváltottaknak
megváltottabbaknak kellene látszaniuk ahhoz, hogy hinni tudjak a
Megváltójukban". Igen, az embereknek jelekre van szükségük, hogy
higgyenek. Erre pedig nincs jobb jel a keresztény örömnél. Ez talán
meggyőzőbb a szeretetnél is. A szeretet csalóka is lehet, de az öröm - a
mély, megzavarhatatlan belső öröm -, nem csal. Ilyen öröm csak valós és
hiteles forrásból származhat. Tehát ezért is kötelesség Isten iránt az
öröm.
Az öröm kötelesség a felebaráttal szemben is. „Hordozzátok egymás
terhét...” (Gal 6,2) - mondja Szt. Pál apostol. Mások terhét hordozni
annyit jelent, hogy megpróbáljuk könnyebbé tenni az életüket. Ebben
pedig óriási segítséget jelent az öröm, az ha feltudjuk deríteni
embertársaink életét. Mohamed szerint a "jócselekedet az, ami mosolyt
csal a másik ember ajkára". Egy másik mondás szerint: "Semmi sem használ
jobban a léleknek, mint elérni azt, hogy egy másik lélek kevésbé legyen
szomorú". A kínai közmondás pedig azt tartja: "Mindig meg marad egy kis
illat annak kezén, aki rozsát kínál". Igen, miközben sikerül másoknak
örömet szerezni, az minket is boldogsággal tölt el, derűssé tesz.
De ugyanakkor az öröm kötelesség önmagunkkal szemben is, mert ettől függ
testi-lelki egyensúlyunk. „A vidám szív jó vért szül, a megszomorodott
lélek kiszárítja a csontokat" (17,22) - olvashatjuk a Példabeszédek
könyvében.
Tény, hogy az öröm mélyebb lélegzést hoz létre, ezzel elősegíti a
vérkeringés jobb működését és az idegsejtek kellő ellátását. Ezzel
szemben a levert kedélyállapot akadályozza a szívműködést, gátolja a
lélegzést és megmérgezi a szervezetet. A nagy bölcselő Arisztotelész
szerint "az ember nem élhet sokáig öröm nélkül". Viszont az is tény,
hogy az öröm nélkülözhetetlen a lelkiéletben. „Föltétlenül szükséges,
hogy aki előre akar haladni a lelkiéletben, abban meg legyen az öröm":
(A. Szt. Tamás)
Öröm nélkül nincs életszentség sem. Ugyanis az örvendező lelkű ember
ajándék a környezetének és Krisztus ügyének legjobb szószólója. A
savanyú és keserű képű "szentek" – igazából ilyennek nem léteznek a
szentek társaságában -, mindig gyanúsak, mert talán maguk sem hisznek az
evangéliumban, a krisztusi örömhírben.
A lélek gyümölcsei közé tartozik: a szeretet, az öröm, a békesség...
(Gal 5,22). Éppen ezért az örömöt nem lehet parancsolni, megvenni, vagy
kölcsön kérni. De nem lehet összetéveszteni az olcsó szórakozások
kábulatával sem. Az öröm feladat, amelyet komolyan kell vennünk. Fel
kell magunkba ébreszteni, ápolni kell, szüntelenül megújítanunk,
fáradságosan kiküzdenünk természetünk és a világ lefelé húzó hatalmaival
szemben.
Az ember Isten öröméből lett és örömre van teremtve. Ujjongó boldogság
csak ritkán jut osztályrészünkül, de mindennapi életünk tele van szórva
apró kis örömökkel. Aki ráneveli magát a kis örömök művészetére,
felfedezésére annak életét elönti a fény. Azonban aki az öröm útján akar
járni, annak meg kell tennie egy döntő lépést: ki kell lépnie
önmagából. Mert az önző ember szűk belső világában elhervad, illetve meg
se tud születni az öröm.
Itt van a mi nagy tévedésünk: mohó igényeink kielégítését tartjuk
örömünk forrásának, holott az Úr Jézus szerint "nagyobb boldogság adni,
mint kapni..." (Apcsel 20,35). Aki a szeretet lendületével adni tanul,
annak öröme megsokszorozódik.
Befejezésül hadd idézzük Szent Ferenc atyánk bölcs útmutatását a már
mondottakkal kapcsolatban: „Miféle arcot vágsz? - kérdezi az egyik
testvért. Talán megsértetted az Istent? Mert más ok nem lehet a
szomorúságra. Ha így van, hozd rendbe szénádat és ne légy mások terhére
szomorúságoddal.”
Kommentáld!