Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
10 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
Az elmúlt vasárnap a szőlőskert és a szüret állt az olvasmányok előterében, mint prófétai kép, hasonlat. A mai liturgia az Isten által minden ember számára készített lakoma képével ábrázolja az üdvösséget, az eljövendő boldog örök életet.
Izajás próféta az eljövendő örök életet, mint dús lakomát írja le -
amelyen most már a leszüretelt bor is terítékre kerül. A próféta úgy
jellemzi ezt a boldog korszakot, hogy hiányozni fog belőle mindaz, ami
jelen életünket megkeseríti: "Örökre megsemmisíti a halált, - az Úr -
letörli a könnyet minden arcról" (Iz 25,6).
A fájdalom és a halál hiánya
logikusan egy földöntúli életre irányítja az ember gondolatát, az örök
boldogságra, amiről a Jelenések könyvében a következőket olvashatjuk:
"Nem lesz többé halál, sem gyász, sem jajgatás, sem vesződség" (Jel
21,4).
A mai evangéliumi szakaszban az üdvösség lakomája új vonást kap:
menyegzői lakoma lesz belőle. A Mindenható Úristen minden embert meghív
Fiának az emberi természettel tartott menyegzőjére: ez a nász a
megtestesüléssel kezdődött, és a kereszthalálban teljesedett be.
"A mennyek országa hasonló a királyhoz, aki menyegzőt rendezett fiának.
Elküldte szolgáit, hogy szóljanak a meghívottaknak..." A király az
Isten, a lakoma az emberré lett Fiú által hozott üdvösség, a szolgák a
próféták és az apostolok, a meghívást visszautasító vagy a szolgákat
bántalmazó és megölő szereplők a választott nép tagjai és mindazok,
akik, mint ők, elutasítják Jézust.
Megismétlődik a gonosz szőlő munkásokról szóló példabeszédben bemutatott
helyzet, van azonban egy lényeges különbség. A szőlőmunkásoktól valami
olyat kért a szőlősgazda - a rájuk bízott szőlő termését -, amit
kötelességük volt megadni, ebben a jelenetben viszont semmit sem kérnek
tőlük, amit az igazságosság alapján meg kellett volna adniuk, itt
viszont azt, amit nagy jósággal, nagyszerű ajándékként kínálnak fel
nekik, Isten szeretetét utasítják el.
Annak az embernek a magatartása ez, aki meg van győződve: neki nincs
szüksége üdvösségre, vagy úgy el van merülve anyagi ügyeiben, hogy nincs
ideje gondolni se az Istenre, se az örök életre. Mindezek pusztulásukba
rohannak, helyükbe pedig mások kerülnek.
"A menyegző kész!": Isten Fia megtestesült és áldozatul adja magát az
emberiség üdvösségéért. Isten azonban továbbra is hív: "Menjetek ki a
keresztutakra, s akit csak találtok, hívjátok meg a menyegzőre"- mondja
szolgáinak.
Azonban a lakomára való meghívás és az oda történő belépés még nem
jelenti a végső üdvösséget. Íme, itt egy ember, aki nem öltött menyegzős
ruhát, s ezért kivetik "a külső sötétségbe": természetesen nem a külső
ruha hiánya miatt, hanem mivel nélkülözi az üdvösségre szükséges belső,
lelki felkészültséget. Elsősorban a kereszteléssel hozhatjuk
kapcsolatba.
Az ünnepi ruha nélkül megjelent vendég azokat jelképezi, akik a
keresztség szentségében ugyan Jézus Krisztushoz kapcsolták életüket,
azonban nem ennek megfelelően élnek. Tehát arról az emberről van szó,
aki névleg az Egyházhoz tartozik, de nem él a kegyelmi eszközökkel, a
szentségekkel, az ima, a szentmiseáldozat kínálta lehetőségekkel, hitét
nem kísérik tettek.
Látszólag Krisztus tanítványa, de szíve mélyén nem Krisztusé, nem
Krisztusért él. Ezzel kapcsolatosan olvashatjuk a Jelenések könyvében:
„A laodiceai egyház angyalának ezt írd: Ismerem tetteidet, hogy se
hideg, se meleg nem vagy. Bárcsak hideg volnál, vagy meleg! De mivel
langyos vagy, se hideg, se meleg, kivetlek a számból”(3, 14-16).
A szigorú bánásmód, amelyben ez az ember részesült, komoly
figyelmeztetést jelent a névleges keresztényeknek, akik már a keresztség
szentségével beléptek Isten országába, azonban életvitelük nem felel
meg az ország követelményeinek.
"Sokan vannak a meghívottak, de kevesen a választottak". A példabeszéd
nem azt akarja mondani, hogy a választottak száma ténylegesen nagyon
alacsony, hanem azt, hogy ez a szám kisebb, mint a meghívottaké, mivel
egyesek hanyag módon nem válaszoltak az isteni meghívásra. Vagyis a
meghívás mindenkinek szól, de csak az lesz választott, aki elfogadja
Krisztus tanítását, az evangéliumot és tudatosan szerinte alakítja
gondolkodásmódját, magatartását és éli mindennapjait.
Végezetül elmondhatjuk, hogy az örök élet lakomájának a kezdete,
megjelenítése a szentmise. Itt élhetjük át elsősorban, földi életünkben
Isten eljövetelét, jelenlétét közöttünk: Jézus Krisztus tanításában,
testének és vérének vételében, a közösség imájában, énekében.
Az Egyháznak minden egyes tagja hivatalos erre a szeretetlakomára. Minden vasárnap figyelmeztet az Úr a harangszó által is, hogy tegyünk eleget a meghívásnak. De hányan vannak ma is, akiknek hiába szól a harang, mert ők nem törődnek vele, nem érnek rá, éppen mással vannak elfoglalva.
A másik lényeges dolog, hogy a lakomán való boldog részvétel a menyegzős
ruhán fordul meg. És ez a ruha nem emberi vagy anyagi tehetség kérdése,
hanem azon a jóindulaton és készségen múlik, hogy a lakomára tisztán
akar-e valaki belépni.
Ha valaki méltatlan létére meghívást kapott az isteni életre és azt
hiszi, hogy ez semmire sem kötelezi, az nem kerülheti el a végső
ítéletet. A kegyelem csak a régi ember levetése után képes az új,
tökéletesebb életet kialakítani. Ennek az életnek a feltétele tehát a
megtisztulás, a bűnbánat: "Tartsatok bűnbánatot, mert elközelget Isten
országa"- figyelmeztet bennünket az Úr.
A példabeszéd mindnyájunknak lehetőséget ad arra, hogy megfogalmazzuk
alapvető keresztény magatartásunkat. Arról szól, hogy meghívást kaptunk
Isten országába. Ha valaki ezt komolyan elfogadja, akkor egész életét
ennek keretében kell elhelyeznie. Folytonosan törekedjen arra, hogy ezt a
meghívást minél jobban értékelje és minél határozottabban ennek
szellemében alakítsa életét.
vasárnap, október 12, 2014
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!