Szentmártoni Mihály atya egyik írásában olvashatunk egy incidensről,
melynek tanúja volt, s amely egy nemzetközi és vallásközi kongresszuson
történt. Az egyik keresztény előadó kissé kihívó kérdésére, hogy mit
tanulhatunk mi keresztények más vallásoktól, az egyik muzulmán így
válaszolt:
„Megtanulhatnátok komolyabban venni az Istent!”
Igen, gyakran pontosan keresztény körökben, oly könnyedén vitatkoznak
Istenről, hogy az emberben akaratlanul is felmerül a gyanú, hisznek-e
ezek az emberek egyáltalán Istenben, vagy csak elméleti szinten
foglalkoznak a témával, aminek semmi köze az életükhöz?
Ilyen mentalitásnak, felfogásnak köszönhetően, ahol nem veszik komolyan
az Istent, nem csoda, hogy nap, mint nap olyan eseményeknek vagyunk a
tanúi, amelyek arra utalnak, hogy az emberek egyre agresszívebbekké,
erőszakosabbakká válnak. Egymás támogatása, megértése látszólag túl nagy
elkötelezettséget igényel, mindenki inkább csak saját érdekeivel
törődik.
Ma is, csak úgy, mint annak idején, az ószövetségi Bábelben, az emberek a
hatalom összpontosítására törekednek, hogy elfoglalhassák az Isten
helyét. Bábelben, mialatt azonban az emberek közösen a torony építésén
fáradoztak, hirtelen észrevették, hogy a tornyot egymás ellen építik.
Miközben arra tettek kísérletet, hogy Istenhez hasonlóvá váljanak, sőt,
az Istentől függetlenítsék magukat, azt a veszélyt kockáztatták meg,
hogy emberi mivoltuktól is megfosztják magukat. Mert ahol az ember ki
akarja rekeszteni Istent az életéből, ott egyre kevésbé lesz képes a
szeretetre, egyre kevésbé lesz igazi ember, aki képes a megegyezés, a
kölcsönös megértés és az együttműködésre.
A bibliai, bábeli toronyépítésről szóló történet (vö Ter 11,1-9) ma is
időszerű: az ember uralja a természet erőit, azokat egészen odáig menően
manipulálja, hogy „összefabrikálja” magát az emberi életet is.
Ebben a helyzetben az Istent komolyan venni, az Istenhez imádkozni már
túlhaladottnak, hiábavalónak tűnik, mivel mi magunk is meg tudjuk
valósítani azt, amit akarunk. Igaz, hogy megsokszoroztuk a kommunikációs
lehetőségeket: a mobil telefon, az internet jóvoltából, elősegítettük
az információ gyors áramlását, de állíthatjuk-e azt, hogy növekedett
egymás megértésének a képessége?
A nagy kommunikációs lehetőségek ellenére, paradox módon talán ma egyre
kevésbé értjük egymást, s talán egyre inkább igaza van a költőnek (Tóth
Árpád), amikor azt vallja, hogy ember és ember között a roppant, jeges
űr lakik!
„Ó, csillag, mit sírsz! Messzebb te se vagy,
Mint egymástól itt a földi szívek!
A Sziriusz van tőlem távolabb
Vagy egy-egy társam, jaj, ki mondja meg?
Ó, jaj, barátság, és jaj, szerelem!
Ó, jaj, az út lélektől lélekig!
Küldözzük a szem csüggedt sugarát,
S köztünk a roppant, jeges űr lakik!”
Ez olyan, mint ha az emberek között a bizalmatlanság, a gyanakvás, a
kölcsönös félelem érzése kígyózna, egészen odáig, hogy végül egymást is
veszélyesnek, ellenségnek tartják, egymás után leselkednek, egymás ellen
áskálódnak, egymást jelentgetik…
Ahol az emberek Istenné akarnak válni, azaz ők maguk akarják megmondani,
hogy mi a jó és mi a rossz, ott egymás ellen harcolnak, illetve ahol
nem veszik komolyan az Istent, ott az embert sem veszik komolyan.
Ahol azonban elfogadják Isten igazságát, ott megnyílnak az Isten működésének, aki támogatja és egyesíti őket.
Ahol meg tanulják komolyan venni az Istent, ott helyre áll az egység,
ott megvalósul az összefogás, a szeretetben való kommunikáció, ott az
emberek elkezdenek keresztény módon élni, ami annyit jelent, hogy nem
zárkóznak be saját énjükbe, hanem kölcsönösen befogadják egymást,
képesek lesznek egymás meghallgatására, a javak megosztására, a közösség
megteremtésére, a békesség helyreállítására. Az „én” logikáját a
keresztény életformában a többes szám, a „mi” váltja fel, mély, belső
alázattal.
Igen, ahol komolyan veszik az Istent, ott a megosztottságot és az
elidegenülést az egység és a megértés váltja fel. Szent Pál apostol
szerint azonban az embert a test és a lélek kívánságai közötti belső
megosztottság, konfliktus jellemzi. Nekünk pedig választanunk kell,
nincs helye kompromisszumnak, megalkuvásnak, nem szolgálhatunk egy
kicsit az Istennek is, egy kicsit a mammonnak, az ördögnek is.
Igen, ahol komolyan veszik az Istent, azt az Istent, aki Atya, Fiú és
Szentlélek, vagy rövidebben fogalmazva: Szentháromság, ott a bábeli
szétszóratás, káosz helyét átveszi a rend, az emberek közötti egység és
megértés. Ott eltűnik a félelem, a szívek új erővel telnek el, a nyelvek
megoldódnak és őszinte beszédbe kezdnek, hogy mindenki megérthesse a
meghalt, feltámadt és mennybe ment Jézus Krisztus üzenetét. Ahol
komolyan veszik a háromszemélyű egy Istent, ott a megosztottságot és az
elidegenülést az egység és a megértés váltja fel.
Egyébként az egész keresztény élet a Szentháromságból származik, s a
Szentháromságba tér vissza, mint végső céljához. „Menjetek – mondta
Jézus tanítványainak mennybemenetele előtt –, tegyetek tanítványommá
minden nemzetet. Kereszteljétek meg őket az Atya, a Fiú és a Szentlélek
nevében” (Mt 28,19).
A keresztény élet tehát a Szentháromság nevében kezdődik el és arra
épül. Aki az Egyházba való felvételét kéri, az Krisztus Urunk által
Isten dicsőségének szentelt templom lesz, a Szentlélek lakóhelye a
keresztség szentségének felvételekor. Ezt követően feloldozást kap
bűneitől, felkenik a szent krizmával, pappá szentelik vagy megáldják
házasságát „az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében”.
És amikor útja végéhez ér, szerettei a lélekajánlás imájának szavaival
így imádkozhatnak: „Költözzél el, keresztény lélek, ebből a világból a
mindenható Atya Istennek nevében, aki téged teremtett, Jézus Krisztus,
az élő Isten Fia nevében, aki érted kínhalált szenvedett, a Szentlélek
Úristen nevében, aki reád kiáradt.” A lenyűgöző ima összefoglalja
mindazt, amit a Szentháromság az emberért tett; megmutatja, hogy mindaz,
amivel, mint ember, mint teremtmény bír, a Szentháromságtól származik.
Az eucharisztikus áldozat, a szentmise is a Szentháromság nevében
kezdődik és teljesedik be. Az Eucharisztia, az Oltáriszentség is
ajándék: az Atya adja „az igazi mennyei kenyeret” (Jn 6,32), és ez az
élő és éltető kenyér maga az emberré lett Fiú, akinek „teste valóságos
étel, és vére valóságos ital” (Jn 6,55). Mindez azonban nem történhet
meg a Szentlélek nélkül, mivel „a Lélek az, ami éltet” (Jn 6,63),
Krisztus dicsőséges Emberségét éltetve a Lélek teszi őt alkalmassá az
élet közlésére.
Ezt a fenséges valóságot fejezi ki a keresztvetés: ezzel kezdődik minden
szertartás, ezt tartalmazza minden szentség és az Egyház áldásai, a
hívők is ezzel jelölik meg magukat nap közben többször is, amikor imát
kezdenek, illetve végeznek.
A keresztény ember életében minden a Szentháromság nevében történik és
kell hogy történjen. Az egész keresztény életnek méltónak kell lennie
arra, hogy a hívő hittel, szeretettel, hálával és odaadással hódoljon az
Atya, a Fiú és a Szentlélek előtt.
Az Egyház élete is a Szentháromság misztériumára, titkára épül. „Az
egyetemes Egyház – tanítja a Zsinat – mint az Atya, a Fiú és a
Szentlélek egyességéből egybegyűlt nép áll előttünk” (LG 4). Hogy a
hívők egy legyenek az egyetlen Egyházban, ezért könyörgött Jézus az
utolsóvacsorán az Atyához: „Megosztottam velük a dicsőséget, amelyben
részesítettél, hogy egy legyenek, amint mi egy vagyunk: én bennük, te
bennem, hogy így ők teljesen egy legyenek, s megtudja a világ, hogy te
küldtél” (Jn 17, 22-23).
Jézus, az Atya Egyszülötte, részesítette az embereket Isten Fia
dicsőségében, hogy ők is bekapcsolódhassanak a szentháromságos élet
titokzatos áramába, a szeretet és az egység áramkörébe. Krisztus azt
akarja, hogy a hívők szeretete és egysége a boldog Szentháromság
szeretetét és egységét tükrözze, ezért könyörög a Főpapi imában.
Azt akarja az Úr Jézus, hogy a hívők kölcsönös szeretetük révén „egy
legyenek, mint mi”- fogalmaz. A különböző civilizációjú, politikai
gondolkodásmódú, magatartású és beállítottságú emberek ilyen egysége
csak Istenben lehetséges, vagyis kizárólag úgy, ha minden hívő komolyan
veszi Istent és személyesen egyesül Istennel a szeretetben. Jézus ezért
kéri: „Amint te, Atyám, bennem vagy és én j benned, úgy legyenek ők is
bennünk” (Jn 17,21).
E nélkül az Istenben való személyes lét és élet nélkül nincs őszinte,
tartós, mély, a különbözőségeken vagy eltérő érdeken túllépő egység.
Csak a háromszemélyű egy Istentől származó és az Istennel egyesítő
szeretet teheti meg ezt a csodát. És Krisztus ezért a csodáért
könyörgött a főpapi imában az Atyához, hogy valamennyi hívő „legyen
tökéletesen egy”; példaként pedig a Szentháromság oszthatatlan egységét
állította elénk.
Az eszmény oly magasrendű, hogy az emberi értelem belevész. És mégis ez a
cél, erre kell törekedni, és az Egyháznak – amelyet mi mindannyian
alkotunk –, az a hivatása, hogy ezt tanúsítsa a világ számára, hogy „a
világ higgye, hogy te küldtél” – mondja főpapi imájában az Úr Jézus.
Igen a hívek egységének és szeretet közösségének ténye el kell, hogy
vezesse a világot arra, hogy felismerje a kereszténység igazságát, és
megvallja, hogy Krisztus az Isten Fia, aki az Atyával és a Szentlélekkel
egységben él, és szeret bennünket most és mindörökké.
Bejegyezte:
Szilveszter Kakucs
dátum:
0:30 vasárnap, május 31, 2015
Kommentáld!