Az imént felolvasott evangéliumi szakaszban (Jn 8, 21 – 30) két kérdés hangzott el.
Az első kérdés arra
vonatkozik, hogy Jézus hová megy, mire gondolhatott, amikor azt mondta,
hogy „én elmegyek, és ti hiába kerestek, oda ti nem jöhettek”. Az őt
hallgató zsidók öngyilkosságra gondolnak, mi pedig gondolatban
elővételezzük azt a jézusi utat, amely a felemeltetésen keresztül vezet
az Atyához. Jézus "elmenetele" tehát egybeesik az ő "felemeltetésével",
keresztre feszítésével, s még inkább mennybemenetelével.
Ez tulajdonképpen összefügg a "lentről" és a "fentről" illetve az "ebből
a világból" és a "nem ebből a világból" kifejezésekkel. A "világ" szó
itt az emberi gyengeség és bűn birodalmát jelenti. Jézus és övéi nem
"ebből a világból" valók, mert jelen van már bennük valami, ami Istentől
származik, amivel Jézus ajándékozta meg őket, nevezetesen az örök élet
csirája.
„Ha nem hiszitek, hogy ÉN VAGYOK, meghaltok bűneitekben” – vagyis
elveszítitek az örök boldogságot. A "bűnökben meghalni" ebben az esetben
a zsidók vonakodására utal, akik nem akarják elhinni, hogy Jézus joggal
mondja önmagáról: "én vagyok", azaz joggal teszi Istenné magát.
A második kérdés arra vonatkozik, hogy kicsoda Jézus. A zsidók
lekicsinylően kérdezik: De hát ki vagy te? Ha előre pillantunk az
evangéliumi szakasz későbbi részére, amelyben Jézus azt mondja, "mielőtt
Ábrahám lett volna, én vagyok", vagy az itteni válaszra, amikor azt
mondja „a kezdet”. Akkor háttérbe szorul a földi származásra vonatkozó
valamennyi elképzelés, hogy kik a szülei, hol született stb.
Tulajdonképpen itt az Atyaistennel való lényegi egységről van szó, s
amikor eljut a tudatukig, hogy miről beszél, akkor „köveket ragadtak,
hogy megkövezzék”(8,59) – mert úgymond ember létére Istenné tette magát.
Egyébként halálos ítéletének, kivégzésének is ez az oka.
Aki nem hisz a megfeszített Krisztus Istenségében és nem adja meg magát
neki, az nem nyerheti el az üdvösséget. Az ember a kereszt áldott
jelében nyerte el a megváltást. A szent kereszt, amely előtt
nagypénteken térdet hajtunk, nem egyszerű jelkép, hanem a legnagyobb
valóság: a Keresztből születik a keresztény, a krisztuskövető élet, a
Megfeszített ad életet a kereszténynek, és a megkeresztelt hívő csak az
Úr keresztjéhez tapadva és kínszenvedése végtelen érdemeiben bízva,
nyerheti el az üdvösséget.
A választott nép a pusztai vándorlás során állandóan zúgolódott és
lázadozott az Úr ellen. Semmi nem volt megfelelő nekik, megbánták, hogy
kijöttek Egyiptomból, és Mózest hibáztatták. Ő pedig állandóan
könyörgött az Úrhoz, hogy ne büntesse a népet. Így történt ez a rézkígyó
esetében is, aki feltekintett rá a kígyók által megmart emberek közül,
az nem halt meg.
Ami a választott néppel történt a pusztai vándorlás idején, az a mi
életünkben is megjelenik. Nem elég egyszer megszabadulni a bűntől,
megtérni: az csak a kezdete egy hosszú útnak, amely az üdvösségre vezet.
Ez az út pedig fáradságos és kísértésekkel teli. A legsúlyosabb
kísértés az, hogy visszakívánkozunk előző állapotunkba. Már nem
emlékszünk a rabság gyötrelmeire, a bűn következményire, a lelkiismeret
kínzó marcangolására, csak arra, hogy ott volt mit ennünk és innunk, az
Istentől jövő táplálék viszont unalmasnak, ízetlennek tetszik.
Amikor elkezdünk zúgolódni és elhagyjuk magunkat, akkor támadnak a
mérges kígyók: vad ösztöneink, pusztító szenvedélyeink, melyek
ráébresztenek hálátlanságunkra, s arra, hogy a magunk erejéből semmire
sem mennénk.
Ekkor kell föltekinteni az Emberfiára, aki a kereszten magasba
emeltetett. Nem a rutinszerű feszületre pillantás ment meg, hanem a
Megfeszítettel való újfajta, bensőséges találkozás. Szent Ferenc
atyánkat a San Damianó-i feszület Krisztusa szólította meg, feltárva
előtte hivatását és küldetését, Avilai Szent Terézt a szenvedő Krisztus
szemlélése közben érintette meg a kegyelem és emelte ki a középszerű
apácaéletből.
Ezt a találkozást kínálja fel nekünk is az Egyház Nagyböjtben, amikor
Krisztus szenvedésére emlékeztet, ezért is takarja lepel
Feketevasárnaptól Nagypéntekig a feszületeket, hogy a
keresztleleplezéskor új szemmel tudjunk Jézusra tekinteni, aki a Fán
függve szerezte meg nekünk a gyógyulást.
Ezért Jézus nyomatékosan kihangsúlyozza a mai evangéliumi szakaszban
Isteni mivoltát, kétszer is mondja "ÉN VAGYOK" ugyanazzal a szóval,
amivel Isten nyilatkoztatta ki magát Mózesnek az égő csipkebokornál.
Igen, Ő az, aki meg tud menteni bennünket a bűntől. Tekintsünk fel rá!
Ne zúgolódjunk, lázadozzunk úgy, mint a választott nép a pusztai
vándorlás idején, az ennivaló, az innivaló, a múló dolgok miatt!
Ne feledjük az evangéliumi figyelmeztetést: „ti elsősorban az Isten
országát és annak igazságát keressétek, s ezeket mind megkapjátok
hozzá!” (Mt 6,33)
Kommentáld!