|
Szilveszter archívum |
Lássuk akkor, hát, hogy mi is a keresztény böjt. Az egyház a zsidóktól
vette át ezt a gyakorlatot, de valamiképpen hatással volt rá az görög
filozófiai iskolák hagyománya is.
Az ószövetségben úgy értelmezték a böjtöt, mint az Istenhez intézett
kérést, mint annak jelét, hogy imádságukat komolyan gondolják; másrészt,
pedig mint vezeklési és bűnbánati gyakorlatként éltek vele. Isten
bocsánatát és segítségét kérték, ha bajban voltak, mert a külső
szorongattatás számukra mindig az engedetlenség következménye volt. Így a
böjttel fejezték ki a megtérési szándékukat, hogy visszatérnek
Istenhez.
Mindezt az egyházatyák is hangsúlyozzák írásaikban, a régi szerzetesek
számára nyilvánvaló összefüggés állt fönn a test és lélek között. Ha a
test elhájasodik, a lélek is hájas és tompa lesz. A sok evés és ivás
csökkenti az ember szellemi éberségét. Szerintük testi és lelki egészség
egyetlen egészet alkot.
Ezzel kapcsolatosan írja Nagy Szt. Athanász: „Nézd csak, hogyan hat a
böjt: Meggyógyítja a betegségeket, kiszárítja a testből a fölösleges
nedveket, kiűzi a gonosz szellemeket, elhessegeti a helytelen
gondolatokat, nagyobb világosságot ajándékoz a szellemnek, megtisztítja a
szívet, megszenteli a testet, végül pedig elvezeti az embert Isten
trónja elé... Nagy erő a böjt és nagy sikerekre vezet”.
A böjt során tehát kiválnak a káros anyagok a testből és megszabadul a
salaktól, és ez által bizonyos betegségektől is – ezt ismerte fel a mai
orvostudomány is.
Szent Athanász, azonban nem áll meg a böjt tisztán testi hatásánál,
hanem beszél a lelkiekről is. A böjt kiűzi a gonosz szellemeket,
elhessegeti a helytelen gondolatokat, és nagyobb világosságot ajándékoz a
szellemnek. Vagyis a böjt megtisztítja a testet és a lelket is. Ő úgy
értelmezi az embert, mint test és lélek egységét. Számára a gondolatok
tisztasága és a test egészsége szorosan összefüggnek.
Ha fontos számomra a test egészsége, ügyelnem kell arra, hogy jó
gondolataim legyenek. És megfordítva, nem várhatom el, hogy szellemem
világos legyen, ha teletömöm a testet étellel, alkohollal.
A böjtnek fontos szerepe van a bűnök elleni harcban is. A régi
szerzetesek kipróbált eszközként vetik be a böjtöt, hogy kiharcolják
tulajdonképpeni céljukat: szívük tisztaságát. Nyitottak akarnak lenni
Isten számára, el akarják érni, hogy állandóan Isten jelenlétében
éljenek, s hogy gondolataik és érzéseik mindig Istennél és Istenben
időzzenek.
A szív tisztasága számukra azt jelenti, hogy belső nyugalomra, békére
jussanak, azáltal, hogy szívüket egészen Istenre irányítják, s hogy az Ő
Lelke teljesen áthatja őket. E cél eléréséhez a szerzetesek különféle
eszközöket alkalmaztak: imát és elmélkedést, hallgatást, kétkezi munkát,
testvéri szeretetet, és persze böjtöt is. Amikor tehát a böjtről
beszélünk, szem előtt kell tartanunk összefüggését az imádsággal, a
kétkezi munkával és az irgalmasság cselekedeteivel.
Szt. Athanász arról is beszél, hogy a böjt megszenteli a testet. A test a
böjtölés által a Szentlélek templomává lesz. Áthatolhatóvá válik Isten
Lelke számára. Az ember az Úré – nemcsak lélek, hanem test szerint is. A
testünk mi vagyunk; nem csupán rendelkezünk a testünkkel. És ha meg
akarunk nyílni Istennek, azt a testtel kell elkezdenünk. Ha az Úré
akarunk lenni, ennek testileg is érezhetővé kell lennie.
A böjt „megszenteli a testet és végül elvezet Isten trónja elé”- mondja
Szt. Athanász. Isten jelenlétébe helyez bennünket. Nyitva tartja azt a
sebet, amely Isten felé lendít bennünket, nehogy elsietve másutt
keressük vágyaink kielégítését: embereknél, vagy pedig e világ
szépségeinél. A böjt testileg érezteti velünk alapvető rendeltetésünket:
hogy úton legyünk Isten felé, mert belső nyugtalanságunkat,
ürességünket, éhségünket egyedül Isten képes elcsendesíteni, betölteni,
kielégíteni.
Az egyházatyáknál a böjt mindig olyan értelmezésben szerepel, amely
eleve feltételezi a test és a lélek egységét. Sohasem csak a test
egészsége vagy csak a lélek gyógyulása a fontos számukra, hanem mindig a
teljes ember. Ha az ember helyesen él, ha megfelelően odafigyel testére
és lelkére, akkor egyben egészségesen is él. Ezért a böjt az
egyházatyák számára sohasem pusztán külsődleges fegyelem, nem valami
teljesítmény, amit fölmutathatunk Istennek, hanem olyan gyakorlat, amely
által az egész embernek kell megfelelő állapotba kerülnie.
Ezért, „Ha olyan önmegtartóztatást és böjtöt akarsz gyakorolni, amely
Istennek tetszik, akkor óvakodj minden rossz gondolattól és szótól,
minden gonosz rágalomtól, minden ítélkezéstől, és ne nyisd meg füledet a
gonosz beszédnek. Tisztítsd meg szívedet a test és a lélek minden
szennyfoltjától (2Kor 7,1), minden haragtól és irigységtől”- tanácsolja
az öreg szerzetes.
Így a testi böjtölést szellemi böjtölésnek kell kísérnie, jobban mondva:
a helyesen értelmezett testi böjt egyben mindig szellemi böjt is, azaz a
rossz gondolatoktól, szavaktól, rágalmazástól, pletykától, ítélkezéstől
való tartózkodást is jelenti.
A szerzetesek a rossz gondolatok elleni küzdelmet értik szellemi böjt
alatt. Ebben a harcban a szerzetes az aszkézis bevált fegyvereit veti
be: a hallgatást, a kétkezi munkát, az imát, a lelki olvasmányt, az
elmélkedést és a testi böjtöt, amely nélkül a szellemi böjt lehetetlen.
Befejezésül szeretném idézni a nyugalomba vonult Szentatyát, Benedek
pápát a már mondottakkal kapcsolatosan: az igazi böjt célja, hogy ne
önmagunknak éljünk, hanem, hogy megnyissuk szívünket Istennek és
testvéreinknek. Fedezzük fel a keresztény böjt értékét és mély értelmét.
Jézus így válaszolt a sátánnak: "nem csak kenyérrel él az ember, hanem
minden Igével, amely Isten ajkáról való". Az igazi böjt tehát a valódi
táplálékra irányul, ami azt jelenti, hogy a Mennyei Atya akaratát
tesszük. A testi böjt Isten utáni éhséggé és szomjúsággá alakul át.
Segít abban, hogy kerüljük a bűnt és megedződjünk a saját rendetlen
vágyaink elleni küzdelemben.
A böjt, ha imával és az irgalmasság cselekedeteivel, adakozással
párosul, hozzájárul ahhoz, hogy leküzdjük önzésünket, és megnyitja
szívünket Isten és testvéreink szeretetének. A böjt sohasem öncélú: ez
azt jelenti, hogy szabadon megfosztjuk magunkat valamitől, hogy másokon
segítsünk. Ezáltal konkrétan arról teszünk tanúságot, hogy nehézségekkel
küzdő testvéreink nem idegenek a mi számunkra.
Imádság, böjt, és jócselekedet - gyakoroljuk ezt a hármas utat, hogy növekedjünk Isten és embertársaink szeretetében.
vasárnap, február 22, 2015
Bejegyezte:
Szilveszter Barát
dátum:
0:30
Kommentáld!