„Prófétát támasztok nekik testvéreik köréből… ajkára adom szavaimat, s ő
mindent tudtukra ad, amit parancsolok neki” (Mtörv 18, 15-20).
Az első olvasmányból kiderül, hogy Isten nem közvetlenül, hanem
választottai, „szócsövei” által szól az emberiséghez. A próféták után,
az Újszövetség kezdetén, a második isteni személy, Jézus Krisztus, az
istenember által tanít, mégpedig úgy „mint akinek hatalma van”- olvastuk
a mai evangéliumi szakaszból. Aki azért jött, hogy az isteni
tanítással, a szentségek rendelésével és példaadó életével szebbé tegye
életünket, világunkat és megmutassa az örök boldogságba vezető utat.
Mennybemenetelekor ezt a feladatot az apostolokra és azok utódaira, a
püspökökre és papokra bízta.
Így a püspök, a pap fölkent, fölszentelt prófétája az Úrnak. Az egyházi
rend szentsége révén maga a Mester él titokzatos módon a kiválasztott
személyben. És mégis, a mai világban sokak szemében a pap olyan színben
tűnik fel, mint a kereskedelmi ügynök valamilyen árú képviseletében,
amit alig akar megvásárolni valaki.
De ez nem is csoda, hiszen ma egy olyan világban élünk, amikor, ahhoz,
hogy valaki komolyan vegye a kereszténységet, az árral szembe kell
úsznia. Nagyon sok esetben csak a keresztény szólam a divat, nagyon
sokan megelégszenek azzal, hogy meg vannak keresztelve, hogy voltak
elsőáldozók, hogy eljárogatnak időnként a templomba, de már azt
sokallják, hogy a szürke hétköznapok közepette is, az evangélium
tanítása szerint alakítsák magatartásukat, cselekedeteiket, beszédüket.
A papokról mindig is beszéltek. Gyakran tették meg regények, filmek,
színdarabok fő- vagy mellékszereplőjének. – Igaz, sokkal többször
negatív figuraként, mint pozitív hősként. Mindezeket összevetve nem kell
csodálkoznunk azon, hogy az emberekben hamis, vagy hiányos kép alakult
ki rólunk. Azt hiszem, mondanom sem kell, hogy a sok negatív irodalmi
ábrázolás a legtöbb esetben nem felel meg a történelmi hűségnek,
valóságnak. Igaz, sajnos azt sem lehet állítani, hogy a papság minden
egyes tagja, minden időben hívatásának magaslatán állt volna. Már a 12
apostol között is volt egy áruló. De hát létezik-e olyan emberi
közösség, amelynek minden egyes tagja hívatása magaslatán áll, tökéletes
és hiba nélküli?
A papokról alkotott hiányos és hamis kép eredete oda vezethető vissza,
hogy sok ember előtt nem világos, hogy mi a papság lényege, sajátságos
küldetése és feladata. Nem tudják, hogy a papi hívatás másokért végzett
szolgálatot jelent. Azoknak sikerül helyes képet alkotni a papról, akik
fölfogják és megértik, hogy a papság lényege: Isten akaratából, a
krisztusi hívásra igent felelve szolgálja az embereknek az Istennel való
élő kapcsolatát. A pap Isten népét tanítja, irányítja és segíti
megszentelődésüket. A szó legnemesebb értelmében szolgálja őket. Azt
teszi, amire senki sem képes e földön: oda áll az Isten és ember közé,
bemutatja a legszentebb áldozatot: a kenyeret és bort Krisztus Testévé
és Vérévé változtatja Istentől kapott hatalmánál fogva, szentségeket
szolgáltat ki, a krisztusi örömhírt hirdeti és tanítja.
Soha sem szabad szem elől tévesztenünk, hogy a papi rend alapítója maga
Jézus Krisztus. Aki földi életében személyesen hívta meg azokat a
férfiakat, akiket kiválasztott. Évekig tanította őket, majd hatalmat
adott nekik a gonosz szellem felett, gyógyító és egyéb csodatevő erővel
ruházta fel őket. „Menjetek és hirdessétek: közel van a mennyek országa.
Gyógyítsatok betegeket, támasszatok föl halottakat, tisztítsatok meg
leprásokat, űzetek ki ördögöket” (Mt 10,7). Sőt személyes megbízottaivá
teszi őket: „Aki titeket befogad, engem fogad be”(Mt 10,40) – mondja
választottainak.
A Szentírás tanúskodik arról, hogy az apostolok tovább adták ezt a
hatalmat, vagyis papokat szenteltek: „Az egyházak élére előjárókat
rendeltek és imádkozva, böjtölve az Úr oltalmába ajánlották őket”
(14,23) olvashatjuk az Apostolok Cselekedeteiben.
Mindebből és számtalan más szentírási idézetből az következik, hogy a
papi rend nem önmagát találta fel és ajánlja szolgálatát az embereknek,
ahogy állítják rólunk tévesen némely vallás tolakodó és házaló hirdetői,
hanem isteni intézkedés következtében jött létre.
Egyébként erre utal az első olvasmányban Mózes is: „Prófétát támaszt
néked az Úr, a te Istened a te saját nemzetségedből s a te testvéreid
közül”… Tehát, egyfelől isteni hívás, küldetés és hatalommal való
felruházottság létezik, másfelől, gyarló emberi természet, e világiság,
hiszen nem földön túli lények a papok, hanem testvéreik közül, saját
nemzetségükből és saját koruk társadalmából származó emberek.
Mi következik ebből? – Részben az, hogy mindig hatékonyan fognak működni
Isten felszentelt papjai, és munkájukat megsemmisíteni sohasem lesz
képes a sátán, legfeljebb károkat okozhat. „Mi közünk egymáshoz,
názáreti Jézus?” – szól a gonosz lélek az általa megszállt emberből,
akit Jézus végül is elhallgattatott.
Másrészt viszont a pap magán viseli korának hibáit. Van egy régi
közmondás: „minden népnek olyan papja van, amilyent megérdemel”. Így,
gyenge közösségből, gyenge pap kerül ki. Materiális közösségből,
anyagias pap. Kényelem szerető családból, puhány Isten szolgája, és így
tovább.
Korunk legsúlyosabb problémái közé tartozok: a vallási közömbösség, a
langyosság, a középszerűség, olykor a hitetlenség és az, hogy akik
hívőknek vallják magukat azok közül is sokan úgy élnek, mintha igazából
nem hinnének. Ők simán össze tudják egyeztetni a haragtartást,
bosszúállást, a templomba járással, - a megbocsátani nem akarást a
szentgyónással, szentáldozással, - a napi imát az állandó kritizálással,
pletykával, megszólással - az Isten iránti szeretetet, a felebarát
gyűlöletével.
Egyszóval ezen utóbbi emberek életében, bár bevallásuk szerint Istenben
hisznek, a valóságban Isten még sincs jelen mindennapjaikban, nincs
hatással életükre, magatartásukra, gondolkodásmódjukra, cselekedeteikre,
beszédjükre. És ha ez így van, akkor valójában mit jelent kereszténynek
lenni? Mi értelme hívőnek mondani magunkat? Ha a vallásosság csak egy
maszk, álarc, amit sajnos nem csak a farsangi mulatságokon hordozunk!
Szent Ferenc atyánk mondotta: „Hirdessétek az evangéliumot, és ha
szükséges, még a szavakkal is”. A Szentatya, Ferenc pápa mondta egy
alkalommal: „Hirdessük az evangéliumot életünkkel, tanúságtételünkkel.”
Majd hozzá tette, hogy „a hívek és a lelkipásztorok következetlensége a
között, amit mondanak, és amit csinálnak, a szó és az életmód közötti
különbség aláássa az egyház hitelességét”.
Az imént vázolt problémák azok, amelyek, egy hívatásának élő pap életét
nagyon meg tudják nehezíteni. Ilyenkor úgy érzi magát sok pap, mintha
ellenkező irányba rohanó vonat záró lámpája lenne. Az a benyomása, hogy a
ma születő világban nincs helye, mert annak nincsen rá szüksége. Hiszen
a nemhívők a múlt századokból visszamaradt csodabogárnak tekintik, - a
magukat hívőknek vallók közül pedig sokan csak annyira veszik igénybe a
papi szolgálatot, amennyire az kielégíti a vallási hagyományokhoz való
felszínes, üres ragaszkodásukat.
Egyébként, ha valami többet akar, ha nem elégszik meg a felszínnel és
hallgatóit is a mélyebb, elkötelezettebb, az öntudatosabb keresztény
élet felé sarkalja, ha arra ösztönzi, pl. hogy - tudatosabban
kapcsolódjanak be a szentmiseáldozatba, ne csak szemlélői, hanem aktív
résztvevői legyenek, - ha arra figyelmeztet, hogy nem az élettársi
kapcsolat, hanem a szentségi házasság az Isten akarta életforma, - ha
arra emlékeztet, hogy az igazi értékeket, nem a reklámok és filmek hősei
tolmácsolják hanem az evangéliumok, akkor könnyen a fejéhez vághatják:
„Mi közünk egymáshoz, názáreti Jézus?” S mi mást tehetne ilyenkor a pap,
mint Mestere nyomdokaiba lépni, aki nem akarta a bűnös halálát, hanem,
hogy megtérjen és éljen. Ő nem azért jött, hogy elítélje a világot,
hanem, hogy lehetőséget és alkalmat nyújtson mindazoknak a megtérésre és
üdvözülésre, akik hisznek benne, és bűnbánatot tartanak.
Hitünkből eredő meggyőződésünk, az hogy Isten az emberi élet eredete és
célja. Teremtményi voltunkból következik, hogy Istent, még ha akarnánk
sem rázhatjuk le. Amíg az ember él, Isten nem lehet közömbös a számára,
sajnos ez sokszor csak idős korban tudatosul. Éppen ezért prófétákra,
papokra mindig is szükség lesz. Isten részéről azért, hogy az Ő üzenetét
és akaratát továbbítsák az emberek felé. Az embereknek pedig azért,
hogy közvetítsenek köztük és az Isten között.
A mai szentmiseáldozatban a Boldogságos Szűzanya és e templom
védőszentjének, Szent György vértanúnak közbenjárására kérjük Urunkat,
Istenünket, hogy küldjön nekünk buzgó lelkületű és szentéletű papokat,
akik vállalják az isteni küldetést! Ugyanakkor adjon Őhozzá, Istenhez
ragaszkodó öntudatos embereket, akik a korral és divattal nem törődve,
elutasítják a kétéltűséget, a „maszkos kereszténységet” és felvállalják
az örök érvényű keresztény értékeket, s mernek és akarnak is, a Jézusi
tanítás fényében élni, gondolkodni, cselekedni, és beszélni.
Kommentáld!