A mai Szentírási részek üzenete az Isten és a felebarát iránti szeretet
főparancsára irányítja figyelmünket. Éppen ezért a farizeus által
fölvetett kérdésnél, melyik a főparancs, nem az a fontos, hogy alattomos
szándékkal, csapdát állítva kérdez-e, vagy tényleg tisztázni akarta,
hogy az akkor érvényben lévő ószövetségi törvény 613 rendelkezése közül
melyik az első, a legfontosabb, hanem sokkal inkább a Jézus által adott
válasz: „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és
teljes elmédből… Szeresd felebarátodat, mint saját magadat.”
Ha jobban szemügyre vesszük ezt az evangéliumi szakaszt, akkor látni
fogjuk, hogy a Jézus által meghirdetett főparancsnak iránya hármas:
szeretni kell Istent, felebarátot és saját magunkat.
Jézus szerint itt a felebarát iránti szeretet mércéje saját magunk –
(majd később látni fogjuk, a mérce Ő maga lesz, aki életét áldozta
értünk a kereszten): tehát szeresd embertársadat, mint saját magadat.
Ezért ahhoz, hogy felebarátomat szeretni tudjam, el tudjam fogadni,
előbb önmagamat kell elfogadnom és szeretnem. Mert aki még önmagát sem
tudja elviselni, az még kevésbé tudja elfogadni embertársát,
felebarátját. Aki viszont képtelen elfogadni és szeretni embertársát,
annak az Isten iránti szeretetének őszintesége, helyessége is
megkérdőjelezhető. Mert amint hallottuk a mai evangéliumi szakaszból, az
Isten és embertárs iránti szeretet szorosan, és elválaszthatatlanul
összetartozik egymással, és a kettőnek az alapja az önmagunk iránti
szeretet.
Az embernek nem könnyű hibáival és gyengeségeivel elfogadnia és
ugyanakkor helyesen szeretnie önmagát, anélkül, hogy beleesne az
önostorozás, vagy az önszeretet, az önzés, az egoizmus bűnébe.
Ha mélyen önmagunkba nézünk, rájövünk arra, hogy telve vagyunk hibákkal,
gyarlóságokkal, gyengeségekkel, kisebb-nagyobb vétkekkel. Rájövünk
arra, hogy mennyire gyengék, gyarlók, sokszor szeretetlenek, és
kibírhatatlanok tudunk lenni. Rádöbbenünk arra, hogy telve vagyunk
túlzott aggódással, hogy életünk folyását és tetteit a félelem
irányítja, aminek következtében nyugtalanság és békétlenség uralkodik a
szívünkben, és ezt kisugározzuk a környezetünkre is. Így pedig nem
tudjuk elfogadni magunkat, szeretnénk, ha jobbak, tökéletesebbek
lennénk. De ezek csak vágyak maradnak, mert egyik pillanatról a másikra
nem tudunk megváltozni. A lélek ugyan kész, de a test gyönge – mondja
Pál apostol. Az ember ilyen állapotba kerülve szinte meghasonlik
önmagával, így nem tud megbékélni bensőjében, zsákutcába kerül élete.
A hivő embernek, vagyis nekem itt siet segítségemre a Szentírás, és
tudomásomra adja, hogy mindezek ellenére van kiút a zsákutcából, mert
van Valaki, aki engem így is elfogad, aki engem minden gyarlóságom
ellenére szeret. Ez a Valaki pedig a Teremtő és Gondviselő Isten. Aki
tenyerébe írta nevemet Izajás próféta szerint, és nem tud úgy a
tenyerébe nézni, hogy nevemet abban meg ne látná, rám ne gondolna.
Isten szeretett engem már létezésem előtt. Szent Ágoston azt mondja:
„Teremtettél, mert szerettél”. Isten, nem a miatt szeret engem, ami
vagyok, hanem azért vagyok, mert szeret engem. Ha Isten szeretetének
nincs alapja, nincs oka, akkor nem is semmisülhet meg. Éppen ezért Isten
szeretetét soha nem veszíthetem el, mert nem saját teljesítményemnek
köszönhetem, mert Isten szeretete ingyenes ajándék, amely szabadságot,
békét és boldogságot ad.
A csodálatos isteni ajándéknak, az irántam való isteni szeretetnek a
felismerése segítséget nyújt ahhoz, hogy elfogadjuk önmagunkat úgy,
amint vagyunk, és erőt ad ahhoz, hogy lassan-lassan azzá váljunk, akivé
lennünk kellene, akinek Isten szeretne látni bennünket.
De ugyanakkor ez a fölfedezett ingyenes isteni szeretet arra ösztönöz
minket, hogy ezt tovább adjuk, másokkal is megosszuk, hogy embertársaink
felé forduljunk vele.
A Kivonulás könyvének szent írója is megtapasztalta Isten ingyenes
ajándékát, szeretetét, az egyiptomi rabságból való szabadulás
történetében. Ezért figyelmezteti népét, a mai első olvasmány szerint,
hogy ezt az ingyenes isteni szeretet nem szabad megtartani, hanem tovább
kell adni: „Az idegent ne használd ki, és ne nyomd el… hiszen ti is
idegenek voltatok Egyiptomban”; mintha azt mondaná: ti, akik annyit
szenvedtetek az egyiptomiak kínzása miatt ne okozzatok szenvedést a
köztetek élő idegeneknek. S mindezt nem elég csupán humanitárius
érzelemmel tenni, hanem Istenre való tekintettel, akinek különös gondja
van a megpróbáltakra, aki meghallgatja kiáltásukat, és együtt érez
velük.
Az Isten és emberszeretet parancsai szerepelnek már az ószövetségben is
külön-külön. Jézus ezeket idézi, annyi különbséggel, hogy a két törvényt
szinte összeolvasztja, és kijelenti, hogy „ezen a két törvényen
alapszik az egész törvény és a próféták.” Azaz az Istennek a
Szentírásban kinyilatkoztatott akaratát az Isten és a felebarát iránti
szeretet kettős parancsába lehet összesűríteni.
A keresztény embernek nincs szüksége arra – mint pl. az izraelitának –,
hogy törvények sokaságát (613) tartsa észben, sem arra, hogy kinyomozza
melyek a fontosabbak ezek közül. Elég, ha egy törvényt megtart, a
Krisztus által meghirdetett szeretet főparancsát, hogy teljesen megértse
és megélje mindazt, amit Jézus tanított. Ezért mondja Szt. Ágoston
püspök: „Szeress, és tégy, amit akarsz”! – mert aki szeret, az rosszat
nem tesz. Aki Istent teljes szívével szereti, az készen áll akarata
teljesítésére, és feltétel nélkül szolgálatára szenteli magát.
Nos, pontosan Isten akarata miatt és az érte vállalt szolgálat
szellemében kell szeretni az embertársat, és nagylelkűen a segítségére
sietni a szükségben lévőnek. Jézus példája nyíltan megmutatja: úgy
teljesíti az Atya akaratát, hogy az emberek szolgálatára bocsátja magát,
üdvösségükért feláldozza önmagát.
Megváltó műve, kereszthalála, egyenesen kifejezi az Atya és az emberek
iránti szeretetét. A kereszténynek ugyanezen az úton kell járnia: nem
szakíthatja el, tehát az embertárs szeretetét az Istenszeretettől,
vagyis az emberszeretetet nem fokozhatja le egyszerű humanitárius,
emberbaráti cselekedetre. De Isten szeretetét sem szakíthatja el az
embertárs szeretetétől, mert ez csak afféle eszményi, platonikus ábránd
lenne.
Az isten- és emberszeretet szoros kapcsolatban van egymással. Aki
megízlelte az Isten megismerésének és szeretetének örömét, indítást
érez, indítást kell, hogy érezzen arra, hogy ezt az örömet megossza
embertársaival. Az Istentől kapott szeretetet tovább akarja, és tovább
kell, hogy adja másoknak. Ezért szögezi le Szent János apostol és
evangélista, a szeretett tanítvány, hogy: „Ha valaki azt állítja:
Szeretem Istent, de testvérét gyűlöli, hazudik. Mert aki nem szereti
testvérét, akit lát, nem szeretheti Istent sem, akit nem lát”.
Igazából azzal mérhetem le Isten iránti szeretetem hatékonyságát,
milyenségét, nagyságát, hogy milyen kapcsolatban állok az
embertársaimmal: minden emberrel. És itt elsősorban nem azokról van szó,
akik szimpatikusak számomra, akik hasonló elveket vallanak, mint én,
akikkel egy táborba, egy „gáskába” tartozom, hanem azokról, Krisztus
tanítása szerint, akik nincsenek az ínyemre, akik másként gondolkodnak,
akik nincsenek velem egy véleményen, akik az ellen táborhoz tartoznak,
akik gyengék, akik elesettek és…
Az első keresztények életében a kívülállók megcsodálták, hogy hitük
milyen szépen megmutatkozik az egymás iránt való magatartásukban. És
ebben volt az ő nagyságuk, az ő erejük. Ezért volt az, hogy bár
kockázatos, életveszélyes volt kereszténynek lenni, az üldözések idején,
mégis egyre többen csatlakoztak hozzájuk, mert látták, hogy hogyan
élnek és mennyire szeretik egymást.
És mi a helyzet ma? Egy alkalommal India volt miniszterelnöknője, Indira
Gandhi, európai útjáról hazatérve így nyilatkozott: Európában láttam
vasárnapi keresztényeket és hétköznapi pogányokat.
Megdöbbentő a kijelentése, s mégis elég gyakran igaz. Vajon mit mondana
akkor, ha a mi falunkat, közösségünket, családunkat látogatná meg, s
bepillantást nyerhetne a szürke hétköznapjainkban folytatott
életvitelünkbe, hallaná párbeszédeinket, láthatná magatartásunkat, munka
és szórakozás közben egyaránt?
Befejezésül leszögezhetjük, hogy a mai napon Isten üzenete arról
tanúskodik, hogy az istenszeretet lényege: tegyük meg Isten akaratát
életünkre vonatkozóan. A felebaráti szeretet legfőbb jellemzője pedig: a
tisztelet, az őszinte jóakarat, a segítőkészség és a türelem – baráttal
és ellenséggel szemben egyaránt.
Vagy úgy is fogalmazhatnánk: Isten akarata az, hogy Krisztust lássam és
szolgáljam embertársaimban, mert ez a feltétele annak, hogy nyugodt
lelkiismerettel fordulhassak hozzá az imában és járulhassak az Úr
asztalához a szentmiseáldozatban. Nem méltó Jézus barátságára, az, aki
közömbös mások sorsa iránt, vagy lenézést, irigységet és haragot táplál
szívében.
Kommentáld!