Mi már az első adventnek, a Krisztus-várásnak csak az emlékét
ünnepeljük. De várjuk Krisztus második eljövetelét, illetve a vele való
találkozást, amikor ítéletet tart felettünk. Erre vonatkozik a mai
evangéliumi szakaszban a figyelmeztetés, hogy nem tudjuk sem a napot,
sem az órát. Ezért kell ébernek lennünk és komolyan vennünk a
felszólítást: „vigyázzatok és virrasszatok!”(Mk 13, 33-37)
Igen, a mai nappal kezdődő adventi időszak egyik lényeges programja a
virrasztás. Virrasztás az éjszakában, emberi tévelygéseink, bűneink
sötétjében és várakozás az Úrral való találkozásra.
Jókai Anna írónővel valljuk, hogy „a virrasztás nem krónikus
álmatlanság, izzadt forgolódás a gyűrt párnák között. Nem átmulatott
éjszakák duhaj mámora, talp-alá húzott zeneszóval. Nem vadász les a
zörgő avarban, csőre töltött puskára támaszkodva. Nem a fájdalom
agressziója a gyötrött szervezet ellen, és nem monoton-ajak ima,
zsibbadó aggyal és fásult szívvel, de nem is vetélkedő: ki bírja tovább?
A virrasztás önként vállalt szolgálat, megfeszített összpontosítás,
fegyelem az indulatokban, figyelem a környezetre és a bel-valóra,
fogadása a jóval-érkezőnek, a settenkedő ártalmasok leleplezése, védelem
és elhárítás, szolidaritás a szenvedővel, emlékezés a világteremtés
hajnalára, rendíthetetlen várakozás Isten verőfényes delére.”
Virrasztani sokféleképpen lehet: fizikailag és lelkileg. De amíg az első
kínlódás és fizikai igénybevétel, addig a másik lehet értelmes és
örömteli. Virrasztani lehet gyötrelmesen, szenvedve a félelemtől, a
testi-lelki fájdalomtól, vagy akár a krónikus álmatlanságtól. De lehet
felelősségtudattal, másokért és mások helyett őrséget állva: éjszaka az
álmukat vigyázva, nappal viszont talán éppen felszínes és meggondolás
nélküli ténykedéseiket. És lehet reménységgel, remélni a lét
értelmességébe és az abban megnyilvánuló szeretetbe vetett hittel és
bizalommal várva a virradó hajnalt, a sötétség elmúlását, a bűn
rabigájából való szabadulást…
„Vigyázzatok és virrasszatok!”- mondja az Úr. Mi lehetne más egy
katolikus hívő számára a virrasztás, mint az Üdvözítő figyelmeztetésének
állandó észrevétele: „Virrasszatok, mert nem tudjátok, mikor érkezik
meg a ház ura…”(Mk 13,33-37). „Virrasszatok, mert nem ismeritek sem a
napot, sem az órát…”(Mt 25,13).
Késznek kell lennünk minden pillanatban, hogyha az Úr az ajtón zörget.
Ebben az értelemben a virrasztás az idők jeleinek figyelmes szemlélését
is jelenti. Jelenti azt, hogy nem merülünk el a mindennapok ügyes-bajos
dolgaiban, hanem ezeken túltekintve próbáljuk életünk eseményeit
elhelyezni Isten tervének nagy összefüggésében. Ezért a keresztény is
valamilyen eszméhez vagy eszményhez, egészen pontosan Krisztusba vetett
hitéhez, Krisztus tanításához viszonyítja az őt körülvevő dolgokat. Ez a
fáradozás nem pusztán egyéni igyekezet, hanem az egyház egészének
küldetéséhez tartozik.
A keresztény ember virrasztása tehát az idők jeleinek keresésére, a
dolgok, helyzetek, magatartások jellegének felismerésére irányul. Az
idők jeleinek felismeréséhez a hívő ember megkapja a Szentlélek
ajándékát. Ám mindez személyes odafigyelést és erőfeszítést kíván, olyan
megfontolt életet, amely ellenkezik a mérlegelés nélküli sodródással, a
minden mindegy hamis elvével. Ez pedig éppolyan nehéz, mint álmos ember
számára a virrasztás, a vigyázódás.
Hétköznapi feladataink teljesítése közben is mindig keressük a helyes,
erkölcsös, az Isten akarata szerinti cselekvés útját. Így ez a
virrasztás azt is jelentheti, hogy reggelenként az ember áttekinti
napját, Isten előtt megfontolja, hogy mi lehet számára kísértés, vagy
alkalom a jó cselekedetre, esténként pedig lelkiismeret-vizsgálatban
megkérdezi magától, sikerült-e a jó tetteket megvalósítania, a rossznak
ellenállnia. Bűnünk belátását bánatnak, az erkölcsi sikereken érzett
örömet pedig Isten iránti hálaadásnak kell követnie. A megkeresztelt és
megbérmált ember ebben az isteni erőtérben él. A Szentlélek pedig
Krisztus ígérete szerint eszünkbe juttat mindent, amit Krisztustól
hallottunk. Természetesen nem az emlékezőtehetségünket növeli meg
csodálatosan, hanem arra segít, hogy az adott helyzetben ismerjük fel,
hogy mi Isten akarata, mi a dolgok igazi értéke.
Az ember értelmes lény, tudja, hogy véges és éppen ezért értelmet akar
adni életének. És ez az értelem nem más, mint a Teremtő akaratának
elfogadása. Tudjuk a kinyilatkoztatásból, honnan jövünk és hová megyünk.
Ezért életünket, sorsunkat, munkánkat, örömünket és bánatunkat az
isteni Gondviselésre bízzuk. Rendületlenül, állhatatosan.
Ebben az értelemben a virrasztás a jelenben élést, a csináld, amit
csinálsz, életformáját jelenti. Amíg fiatal az ember, mindig egy nagy
„majd”-ban él, de amikor az emberélet útjának felén túl van, akkor
hajlandóságot érez arra, hogy a múltat idealizálja. Viszont a keresztény
realitás az, hogy nem nosztalgiázik a múltról és nem idealizálja a
jövőt.
A jelenben úgy él, hogy a napi kihívásoknak próbál megfelelni. Jézus
Krisztusnak van egy nagyon egyszerű, mégis hatalmas mondata, amikor az
isteni gondviselésről szól a Hegyi Beszédben: „Ti keressétek először
Isten országát, s az ő igazságát, a többit mind megkapjátok. Ne
aggódjatok tehát a holnap miatt, a holnap majd gondoskodik magáról. Elég
a mának a maga baja” (Mt 6,33-34).
Az Isten országáért. Úgy fáradozni, hogy nem aggodalmaskodva a mai
feladatoknak megfelelni. Az öntudatos keresztény nem dugja strucc
módjára homokba a fejét a meglévő problémák elől, de meggyőződéssel
vallja: a holnap majd gondoskodik magáról, a jelenben kell élnünk.
Vajon tudomást szereztünk-e már valóban arról, hogy közöttünk van az
Isten országa? Jézus eljövetele óta nyilvánvaló, hogy elközelgett az
Isten országa. Ezért kell megváltoztatni az életünket. Közöttünk van az
igazságosságnak, a békének, az örömnek az országa. De vajon mit
tapasztalunk belőle? Egy olyan világban, amelyben a széthúzás jobban
érzékelhető, mint az, hogy emberek egymásra találnának, hol van az Isten
országa? Ahol minden mintha szétesőben lenne, hol tapasztalható az
egység, a rendezettség, a béke? Egy olyan világban, ahol vannak emberek,
akik másokon akarnak uralkodni, másokat akarnak kihasználni, hol van a
messiási ország látomásának képe, ahol együtt lakik a farkas a
báránnyal, párduc a gödölyével?
„Vigyázzatok és virrasszatok!”- mondja az Úr. De vajon érzékenyek
vagyunk-e a jelekre? Észrevesszük-e, hogy hol van szükség éppen miránk?
Hajlamosak vagyunk arra, hogy visszavonuljunk saját várunkba, ahol
berendezzük a magunk szűk világát, és nem veszünk tudomást arról, hogy
ez a világ, amelyben élünk, sóvárogva várja Isten gyermekeinek a
megnyilvánulásait, ami az őszintén megélt krisztuskövetésben bontakozhat
ki.
Igen, elsősorban megélt kereszténységre van szüksége ennek a világnak,
élő kövekből felépülő közösségekre és tiszta szívű, lelkű emberekre van
szüksége a mi világunknak: ennek a politikába (nem az igazi közügyekbe)
belegabalyodott világnak.
Az adventi hajnalok várakozásában, virrasztásában nem szabad, hogy
elfelejtsük: nem csak mi várjuk a fényt. Minden ember várja. S mi,
keresztények, Krisztus-hordozók, a fény hordozói kell, hogy legyünk
minden megnyilvánulásunkban: szavainkban és tetteinkben egyaránt. Igaz,
sokszor csődöt mondtunk, ezért van okunk a bűnbánatra. De van
lehetőségünk arra is, hogy mindig újrakezdjünk. Itt van a kellő idő, itt
van az üdvösség napja!
Mi, akik egész életünkben a teljességre várunk, nem hagyhatjuk, hogy
zavaros maradjon bennünk és körülöttünk a világ. Tiszta értékrendet kell
kialakítani magunkban. Az értékrend elveket jelent. Kell, hogy tiszta,
világos elveink legyenek. A "minden mindegy, csak nekem jó legyen" elv
az értékrendben valahol nagyon alacsonyan áll. Tovább kell látnunk
önmagunk korlátain és érdekein: felelősek vagyunk önmagunkért, de
ugyanakkor másokért is.
Hogy valóban találkozhassunk az Úrral, meg kell szüntetnünk
egyenetlenségeinket. Nem keveredhet össze bennünk az igen és a nem. Nem
vegyülhet össze az igaz és a hamis, nem hangoztathatunk szépen szóló
szólamokat, ha összekeveredik bennünk a hazugság az igazsággal.
Tisztulnunk kell. Évről évre tisztábbá kell válnunk. Érnünk kell. Amikor
most újra figyelmeztet bennünket az adventi hajnalok, a várakozás
ideje, legyen nyitott a szívünk, és legyünk készek arra, hogy rendet
teremtsünk az életünkben. Mert tiszta értékrendhez való ragaszkodás
nélkül Istenre váró ember nem élhet – sem egymagában, sem családjában,
sem országában, sehol a világon.
Bejegyezte:
Szilveszter Barát
dátum:
23:00
szombat, november 29, 2014
Kommentáld!