A
legfiatalabb dogma Máriáról, de maga az
ünnep igen ősi. Szent István király is
Nagyboldogasszony ünnepén halt meg.
Mária, mint mindannyiunk édesanyja
közbenjár értünk fiánál, imádságra,
bűnbánatra hív mindannyiunkat.
Szűz Mária, Jézus anyja, Istenanya.
Jézusra való tekintettel Isten megóvta
őt a bűntől, és élete végén
testestül-lelkestül a mennybe vitte. Az
egyház ősi hitét 1950-ben tette XII.
Pius pápa kötelező hittétellé. Mária,
égi édesanyánk, Jézus közeléből segít
életünk küzdelmeiben.
Ma az Egyház a Boldogságos Szűz Mária
mennybevitelét ünnepli, amit a magyar
népnyelv egyszerűen csak
Nagyboldogasszonynak nevez. Azt a
hitigazságot, dogmát ünnepli ma az
Egyház, hogy a Boldogságos Szűz Mária
halála után nem úgy halt meg, mint
akárki közülünk. Az ő testét nem érte
romlás, hanem a mennyei dicsőségbe
testestől-lelkestől felvétetett, s a
mindenható Isten a mindenség
királynéjává tette. A rózsafüzér titkai
közül a dicsőséges ezen két titkát
ünnepli az Egyház: ki téged Szent Szűz a
mennybe fölvett; s a másik: Ki téged
Szent Szűz a mennyben megkoronázott.
Ezt a hitigazságot dogmaként vallja az
Egyház, vagyis olyan hitigazságként, ami
biztos hitigazság a kinyilatkoztatásban.
Abban a tanításban, amit nekünk az Isten
megmondott, amit minden katolikus
kereszténynek vallania kell, ha
katolikusnak tartja magát. Ezért fontos,
hogy minél jobban megértsük ezt a
dogmát, mely tulajdonképpen az utolsó az
eddig kihirdetett dogmák sorában: XII.
Piusz pápa hirdette ki 1950-ben, s azóta
nem hirdettek ki új dogmát.
A Nagyboldogasszony hittitkának jobb
megértéséhez adja kezünkbe az Egyház a
mai napon az imént hallott evangéliumi
szakaszt, amely Mária Erzsébetnél tett
látogatásáról szól. Azon túl, amit a
Szentírás olvasásakor ebből a szakaszból
megismerünk, még számtalan más jelentés
húzódik meg. Mert a Szentírásban szinte
semmi sincs véletlenül leírva, főleg az
Újszövetségben nem, ami már az
Ószövetségre épít. Tehát az evangéliumi
szöveg egy elsődleges jelentésen túl
hordoz magában egy mélyebb, másodlagos
jelentést is.
Erzsébet így köszönti Máriát: "Hogyan
lehet, hogy uramnak anyja látogat el
hozzám?" Ehhez hasonló felkiáltás már
hangzott el az Ószövetségben. Akkor,
amikor Dávid Jeruzsálembe akarta vitetni
a frigyládát, mely a szövetség tábláit
tartalmazta, s egy zsidó számára az
Isten jelenlétének mindennél elevenebb
jelképe volt. Mielőtt a frigyládát Dávid
Jeruzsálembe vitette volna, megrendült e
titok előtt, s így szólt: "Hogyan jöhet
hozzám az Úr ládája?" Íme, ezen
ószövetségi előkép alapján az
egyházatyák már a kereszténység első
századaiban Máriát az Úr frigyládájának
nevezték. Mária az Isten jelenlétének
frigyládája, a szíve alatt megtestesült
Ige által.
Az ószövetségi frigyláda nagy
tiszteletben részesült. Nem érinthette
akárki, s amikor a már kőből épült
Templomban volt, nem láthatta akárki.
Oly magasztos és szent dolog volt, hogy
amikor a frigyládát Jeruzsálembe vitték,
s egy ember méltatlanul megérintette
azt, azon nyomban meghalt. Amikor pedig
Krisztus idejében már nem volt a
Templomban a frigyláda - mert a
történelem viharaiban nyoma veszett -
akkor még annak helyét is úgy tisztelték
a Templom Szentek Szentjének nevezett
legbelső termében, hogy oda csak egyszer
egy évben léphetett be a főpap.
Az Isten jelenlétének ez a hordozója - a
frigyláda ilyen magasztos és szent volt.
Hát akkor mennyire volt szent Mária, aki
az Isten valódi jelenlétét hordozta, aki
Isten valódi jelenlétét hordozta szíve
alatt! De micsoda alázatosság ez Isten
és Mária részéről: most már nemcsak a
kiváltságosok láthatják, közeledhetnek
hozzá, s nem kell szörnyethalnia annak,
aki megérinti ezt a frigyládát. S az
igazi frigyláda nem csak Erzsébethez
megy el, hanem hozzánk is eljön, s
elhozza legszentebb magzatát.
De ahogyan az ószövetségi frigyláda is
csak hordozója volt a benne lévő
szövetségi tábláknak, úgy Mária is csak
hordozója az Isten Fiának. Nem az ő
érdeme az, hogy ez így történt, hanem
egyedül Isten kegyemének köszönheti
mindezt. De ez nem kisebbíti Mária
érdemeit sem, mert ahogyan megénekelte a
Magnificatban: "Ezentúl boldognak hirdet
minden nemzedék." Valóban boldog vagy
Mária, ó áldott frigyládája az Úrnak!
Mert meghallottad az Isten szavát és
hittél is annak. Nemcsak anyja voltál
Jézus Krisztusnak, hanem tanítványa is -
mégpedig a leghűségesebb tanítványa.
De nem csak Mária teste volt ilyen
magasztos - amely hordozta az örök Igét,
s amely ezért testestől-lelkestől
fölvétetett a mennybe -, mert a mi
testünk sem alábbvalóbb. Mi is egyfajta
frigyládái vagyunk az Úr jelenlétének.
Azért, mert minden ember Isten képére és
hasonlatosságára lett teremtve. Amikor a
szentáldozásban magát az Úr Krisztust
vesszük magunkhoz, mi is az örök Ige
hordozóivá leszünk. Azért is vagyunk az
Úr frigyládái, mert minden
megkeresztelt, megbérmált ember a
Szentlélek temploma, ahogy Szent Pál
apostol mondja. Láthatjátok tehát, hogy
az egész szentháromságos Isten jelen van
testünkben: az Atya megteremti
testünket, a Fiú lakást vesz benne a
szentáldozásban, a Szentlélek pedig
templomot.
Nagy titok ez, és sajnos az emberek
többségének már nem sokat jelent ez.
Igazából mi sem tudnánk mit kezdeni
vele, ha nem volna olyan példaképünk,
mint Mária, aki már eljutott a
megdicsőülés állapotába. Nemcsak lelke,
hanem teste is megdicsőült Jézus
Krisztus után, aki feltámadásával
elsőként dicsőítette meg az emberi
testet, s felvitte a Szentháromság
szeretetközösségébe.
Mária tehát példaképünk abban, hogy
hogyan viszonyuljunk testünkhöz, s
abban, hogy mi fog történni ezzel a
testtel Krisztus második dicsőséges
eljövetelekor, a feltámadáskor. De ami
fontosabb: nem csak testünk sorsát
mutatja meg Mária, hanem azt is, hogy
hogyan kell élnünk, hogy erre a
megdicsőülésre eljussunk. Hiszen, mint
mondottam, nem csak anyja, hanem
leghűségesebb tanítványa is volt
Jézusnak Mária. Emlékezzetek arra, hogy
pünkösdkor ott találjuk az apostolok
között, amint együtt imádkozik velük. Az
Egyház tanítása vallja, hogy Mária azóta
is imádkozik velünk és értünk Istennél a
dicsőségben: az Egyház anyja lett,
különleges közbenjárónk Istennél.
Mária hite, szeretete és Krisztussal
való tökéletes egysége legyen példakép
számotokra. Ahogyan ő hordozta Krisztus,
s volt Isten engedelmes szolgálóleánya,
s ahogyan ő volt a leghűségesebb
tanítvány, úgy nekünk is példát véve
róla Krisztus hordozókká és hűséges
tanítványokká kell lennünk. Mert ez a
hiteles kereszténység, ez példaértékű a
környezetünk számára, amely távol kerül
Istentől: ez a csendes példaadás.
Íme, ez a mai ünnep üzenete, erre tanít
bennünket a ma ünnepelt hittitok. Ezért
imádkozzunk, hogy méltók legyünk erre a
nagy ajándékra és példaképre, Máriára.
Hogy mi is krisztushordozókká váljunk és
hűséges tanítványok maradjunk az élet
minden vihara közepette is.
|
Kommentáld!