Kedves Zarándok Testvérek!
Nagyboldogasszony napján ünnepeljük hitünknek ama igazságát, hogy a
Szent Szűz teste, amely az Üdvözítőt a világnak adta, földi életének
befejezése után visszatért Istenhez a mennybe, vagyis Isten egészen
egyedül álló módon dicsőítette meg azzal, hogy testét is felvette a
mennyei boldogságba.
Egyébként magyar vonatkozásban ez a legősibb Mária-ünnep. 1038-ban Szent
István királyunk, Imre herceg halála után, ezen a napon ajánlotta
országát, s népét a Szent Szűz oltalmába. Ez volt a világtörténelem első
ország felajánlása a Szent Szűznek. A többi katolikus ország csak
évszázadok múlva követte Szent István példáját.
De nemcsak népünk és a nyugati egyház számra a legnagyobb Mária ünnep a mai, hanem a keleti, az ortodox egyházak számára is.
Éppen ezért nem csoda, ha ezekben a napokban nagyon sokan keresik fel a
Mária kegyhelyeket. Szinte érezni a kegyelem áradását az ilyen
zarándoklatok, búcsújárások alkalmával, hisz a hitben erősek még
erősebbek lesznek, a lanyhák, az alvók felébrednek, a bűnösök,
lelkibetegek meggyógyulnak egy-egy őszinte szentgyónás keretében.
Vagyis az őszinte és helyes Mária tiszteletnek, a buzgó
templomlátogatásnak, az áldozatos búcsújárásnak eredménye, hogy
forróbban ragaszkodunk Szent Fiához és Fia tovább élő misztikus
testéhez, az anyaszentegyházhoz, amely elkísér bennünket a bölcsőtől a
sírig és minden életszakaszban, minden nehéz órában itt van mellettünk
szentségeivel.
Kedves Zarándok Testvérek! A vallási ájtatosságunknak eme
megnyilvánulási formája nagyon jó alkalom arra, hogy mindazok, akik itt
Segesden élnek, akik zarándokként a megyéből, valamint a megye határain
kívülről, illetve a jelenlegi országhatárokon túlról, a Keleti Kárpátok
hegylábaitól is ide jöttek, egyetlen család tagjainak érezzék, érezzük
magunkat, akik a kulturális különbözőségek ellenére összegyűltünk a
Fájdalmas Anya kegyhelyén, Nagyboldogasszony ünnepén.
Olyan anyáról van szó, akit Isten kiválasztott, hogy világra hozza az
Atya örök Igéjét. A szűzi fogantatásában Szeplőtelen Mária úgy járta
végig földi zarándokútját, hogy rendíthetetlen hitére, töretlen
reménységére, alázatos és végtelen szeretetére támaszkodott, követve
Jézus nyomdokát. Fia mellett állt anyai gondoskodással születésétől
kezdve egészen a Kálváriáig, ahol fájdalomtól megkövülten nézte végig
keresztre feszítését, szorította magához Fia élettelen testét, de
továbbra is töretlen maradt reménysége. Mária azután megtapasztalta a
feltámadás örömét, amikor a keresztre feszített Jézus üresen hagyta a
sírt maga mögött, örökre legyőzve a bűn és a halál hatalmát.
Mária, akinek szűzi méhében Isten emberré lett, a mi Édesanyánk is,
hiszen Jézus a kereszten, nekünk ajándékozta őt, mint anyát, bennünket
pedig gyermekeiként Mária gondjaira bízott.
Ma, Nagyboldogasszony ünnepén égi Édesanyánk, az első olvasmány, a
Jelenések könyve szerint a Nap aranysugaraiba öltözött Asszonyként áll
előttünk, ma ő rá tekintünk, mint a biztos remény és a jó rossz fölötti
végleges győzelmének jelére, mert alkonyati kort élünk. Még el sem
felejtettük a kommunizmust, amikor az ateista gondolkodás a
keresztényeket a peremre szorította, most pedig az új Európában a
keresztény hitet szorítják háttérbe, a magánszférába, amikor nincsenek
figyelemmel az öreg kontinens keresztény gyökereire.
Ma alkonyati kort élünk, amikor a keresztény erények és értékek homályba
vesznek, sajnos sokszor a magukat hívőnek nevező családok, személyek,
életében is. Éppen ezért tekintetünket a Napba-öltözött Asszonyra
emeljük, az Atyaisten „legkedvesebb leányára”, hogy a belőle sugárzó
erények ne szoruljanak ki se a mi életünkből, se a családjaink, se
társadalmunk, se népünk életéből.
Más-vallású testvéreink közül sokan a szemünkre vetik, hogy túlságosan
tiszteljük a Szűzanyát – igaz, ma már közülük is egyre többen követik
példánkat, néznek föl Máriára. Testvéreim, a helyesen gyakorolt Mária
tisztelettel nem esünk túlzásba. Hiszen a Biblia tanításából kiindulva
azt valljuk Máriával kapcsolatban, hogy ő is ember, mint mi, ő is
teremtmény, mint mi. – Igaz, van egy óriási különbség közöttünk éspedig
az, hogy Mária Jézus anyja, Jézus pedig valóságos Isten és valóságos
ember, vagyis Istenember, s ennek következtében az Ő édesanyja, Mária
Istenanya. S mint ilyen Isten legkiválóbb teremtménye.
Kedves Zarándok Testvérek! Mária, a mennybe fölvett Istenanya életéből
mindenekelőtt az ő hitét kell kiemelnünk és elsajátítanunk, ha valóban
azt akarjuk, hogy „üdvösségünk nyílt kapuja” legyen földi pályafutásunk
végén. Rokona – Erzsébet – is a hitét dicséri, mondván: „Boldog, aki
hitt annak beteljesedésében, amit az Úr mondott neki” (Lk 1,45).
Mária boldog, sőt boldognak mondja őt minden nemzedék, de boldogsága nem
kizárólag Istenanyaságából fakad, hanem abból, hogy felismeri és
teljesíti Isten akaratát. A hit tehát boldogság forrása is lehet.
Napjainkban, amikor sokaknál a hit alkonyát tapasztaljuk, bizony nem árt
tudatosítani a szentírási üzenetet, hogy a hit boldogság forrása lehet!
Mária boldogsága mindenki számára elérhető, hiszen ehhez csak meg kell
hallani Isten szavát, és hűségesnek kell maradni hozzá. Ahogy Mária
tette! „Először a szívében foganta meg Jézust, aztán a méhében” – mondja
Szent Ágoston. Mindenki felemelkedhet Máriához, akinek a szívében
megfogan Isten tanítása. „Minden lélekben, aki hisz, megfogan és
megszületik Isten Igéje” (Szent Ambrus). Ha pedig felemelkedünk Mária
hitéhez, akkor már itt a földön részesülhetünk Mária boldogságában,
földi életünk után pedig fölemeltetünk a mennyei boldogságba. Amellyel
kapcsolatosan az apostol azt mondja: „Szem nem látta, fül nem hallotta,
emberi szív föl nem fogta, amit Isten azoknak készített, akik őt
szeretik” (1Kor 2,9).
Azonban nem elég Mária hitét elsajátítanunk és általa boldogulnunk,
hanem azt úgy kell megélnünk, ahogy ő élte, hogy vonzó legyen mások
számára: természetesen elsősorban gyermekeink, szeretteink, közvetlen
környezetünk számára.
Épen ezért a mi Mennyei Édesanyánk arra szólít fel bennünket, hogy
kerüljük a rosszat és tegyük a jót, engedelmesen követve a minden
keresztény szívébe bevésett isteni törvényt. Mária, aki a legnagyobb
megpróbáltatás idején is megőrizte reményét, azt kéri tőlünk, hogy ne
csüggedjünk, amikor otthonunk ajtaján kopogtat a szenvedés és a halál,
azt kéri, hogy tekintsünk bizalommal a jövőbe. Arra buzdít bennünket a
Szeplőtelen Szűz, hogy legyünk egymás testvérei és közösen törekedjünk
egy igazságosabb, szolidárisabb és békésebb világ építésére.
Kedves Szülök, nagyszülők, nevelők, jó lenne, ha tudatosítanátok
mindannyian, hogy a gyermekek, akiknek életet adtatok, akiket neveltek,
nem csak testük van, hanem halhatatlan lelkük is.
Az ember úgy van megalkotva, hogy két összetevője, teste és halhatatlan
lelke van. Éppen ezért nincs igaza a híres „Cigány-báró” című operett
egyik áriájának, amely ezt énekli: „Az élet célja semmi más, mint egy jó
evés és jó ivás”. Nem ez, nem lehet ez az élet célja.
Természetesen szükség van az embernek ételre, italra, ruhára, egészséges
lakásra, testet-lelket üdítő szórakozásra, pihenésre. De ez nem minden.
„Nemcsak kenyérrel él az ember…”- mondja az Úr Jézus. Más is kell neki,
az anyagvilág kincseinél, tiszavirág életű örömeinél sokkal többre
áhítozik az emberi szív. Szt. Ágoston, a nagy püspök szerint, az emberi
szív a Végtelenre van beállítva. Egy hosszú, bűnökkel telített élet után
mondja: „Magadnak teremtettél Uram minket és nyugtalan a mi szívünk,
míg Te benned meg nem nyugszik Istenünk”.
Valamiképpen erre érez rá a nagy költőnk, József Attila is, amikor így
ír: „Tele vágyakkal zokog a lelkem / Szerető szívre sohase leltem /
Zokog a lelkem. // Keresek Valakit s nem tudom, ki az? / A percek
robognak, tűnik a Tavasz / S nem tudom, ki az. // Csüggedő szívvel
loholok egyre, / Keresek valakit a Végtelenbe, / Loholok egyre. //
Könnyim csorognak - majd kiapadnak: / Vágyak magukkal messzebb ragadnak -
/ Majd kiapadnak! // Búsan magamnak akkor megállok, / Szemem csukódik,
semmit se látok - / Akkor megállok. // Lelkem elröppen a Végtelenbe, /
Tovább nem vágyom arra az egyre, / A Végtelenbe.” (Keresek Valakit)
Igen, az ember tudva vagy nem tudva, erre a Végtelenre, az Istenre
éhezik és szomjazik, s addig nem fogja megtalálni lelke nyugalmát, élete
igazi célját, boldogságát, amíg Istenre nem talál.
Kedves Zarándok Testvérek! Ma, amikor figyelmünket a napba öltözött
Asszonyra irányítjuk, akit Isten testestül, lelkestül fölvett a mennyei
boldogságba, ne feledjük, hogy az ő életének útja is
megpróbáltatásokkal, szenvedésekkel volt telítve: szívét a fájdalmak
tőre járta át. Ezért Fájdalmas Anyának is nevezzük őt, akinek
tiszteletére jött létre ez a kegyhely. De a szenvedésekkel telített,
golgotás út végén a dicsőség várt rá. Így lett a fájdalmas anyából,
dicsőséges anya, mind a földön, mind pedig a mennyben.
Mária földi dicsőségét a saját szemünkkel láthatjuk. Hiszen melyik
emberi teremtményt szólították, hívták annyiszor örömben, fájdalomban,
könnyek között, melyik nevet sóhajtották többször az emberi ajkak, mint
éppen az övét? Krisztus után melyik teremtményhez fohászkodtak,
könyörögtek többször, Krisztus Urunk után kinek emeltek számosabb
templomot? Melyik arcot igyekeztek annyiszor ábrázolni, mint az övét?
Húsz évszázad bizonyítja, hogy igazi prófécia, jövendölés volt, amit a
Szentlélektől eltelve a Magnificatban kijelentett: Íme, ezen túl
boldognak hirdetnek engem az összes nemzedékek!
Tehát nagy Mária dicsősége a földön. De Mária „Isten dicsőségében” van,
nem az emberekében. Az emberek dicsősége a földön és az Egyházban csak
halvány tükörképe Isten dicsőségének. Isten dicsősége – maga Isten,
amennyiben az ő léte fény, szépség, ragyogás, és főképp szeretet.
S mit tesz Mária ebben a dicsőségben? Megvalósítja azt a hivatást,
amelyre minden ember és az egész Egyház meg lett teremtve: Mária az
égben teljesen „Isten fölségének dicsérete” (Ef 1, 14). Mária dicséri,
magasztalja az Istent. De mondhatnánk azt is, hogy maga Mária az Isten
dicsősége, abban az értelemben, hogy dicsekszik Istennel, az ő
teremtőjével, és Isten dicsekszik vele, az ő teremtményével.
Mária magasztalja Istent, s eközben örül, ujjong és boldog. A lelke most
valóban „ujjong az Istenben”. De fölmerül bennünk a kérdés, hogy a
Boldogságos Szűzanya, akit boldognak mond minden nemzedék, és aki már
célba ért, aki Isten dicsőségében van, egyáltalán gondol-e ránk, az ő
gyermekeire, akik ebben a siralomvölgyben élnek, vagy talán elfelejtett
bennünket? Egyáltalán milyen hely jut nekünk immár az ő szívében és
gondolataiban?
Azt hiszem miként az ószövetségi Eszter, aki a jólétben, a király
palotájában sem felejtkezett el bajba jutott népéről, hathatósan járt
közbe érte, úgy Mária sem feledkezik meg rólunk, ő is közben jár értünk,
akik hozzá menekszünk, míg csak meg nem szabadulunk e siralomvölgyből.
Tehát a Boldogságos Szűzanya nem tétlenkedik a mennyei dicsőségben, nem
unatkozik, hanem dicsőíti Istent és közbenjár érettünk, kik hozzá
menekszünk. A feltámadt Jézusról azt írta Szt. Pál apostol, hogy „az
Isten jobbján közbenjár értünk” (Róm 8, 34). Jézus közbenjár értünk az
Atyánál, Mária pedig közbenjár értünk a Fiúnál.
Kedves Zarándok Testvérek! Amikor Mária közbenjáró hatalmáról beszélünk,
akkor nem valami kitalált, vagy elvont következtetésekről beszélünk.
Mária közbenjáró hatalma a történelemből, s nem valami elvont fogalomból
mérhető le. Hogy Mária kegyelmeket és isteni segítséget eszközölt ki, a
zarándok Egyház számára, vagyis a hozzá menekülök, az őt kérők számára,
ez azért igaz, mert megtörtént és kézzelfoghatóan bizonyítható.
Elég csak a különböző kegytemplomokban, a kegyszobrok, képek közelében
hálából elhelyezett emléktárgyakra és a köszönetnyilvánító
márványtáblákra gondolnunk, amiket „hálából a Szűzanyának” felirattal
láttak el az adakozók, annak jeléül, hogy életükben megtapasztalták a
Szűzanya hathatós testi-lelki, vagy éppen anyagi támogatását. Minden
egyes emléktárgynak és táblának külön-külön története van, de a
befejezés mindegyiknél ugyan az, vagyis annak megvallása, hogy „sohasem
lehetett hallani, hogy Mária bárkit is magára hagyott volna, aki
oltalmát kérte és segítségért Hozzá folyamodott”.
De bizonyítékok vagytok ti magatok is kedves testvérek, akik
elzarándokoltatok ide, hogy köszöntsétek a Szűzanyát és segítségét,
oltalmát kérjétek ügyes-bajos dolgaitokban. S mindezt teszitek azért,
talán épen személyes tapasztalat alapján, mert meg vagytok győződve
arról, hogy van hatalma és együtt érző anyai szíve, közbenjárni, illetve
kiesdeni számotokra a szükséges kegyelmeket. Igen, itt és a világ
számtalan búcsújáró helyén és templomában, hányan és hányan nyertek el
kegyelmeket úgy, hogy jól tudták, Mária közbenjárására lettek
meghallgatva!
Kedves Zarándok testvérek, a mi földi utunk is Máriáéhoz hasonlóan,
szenvedésekkel, keresztekkel van szegélyezve, de az örök dicsőségbe
vezet.
A mai szép ünnep arra figyelmeztet bennünket, hogy a halál után nem a
megsemmisülés, nem a beolvadás, a Nirvána vár reánk, hanem a mennyei
Atya! Hozzá, haza megyünk. Tulajdonképpen ez a hit teszi értelmessé,
értékessé és boldoggá az emberi életet.
Vigyázzunk nagyon, hogy ezt a szent hitet, amit Szent István királyunk
hagyott ránk, a hitnek, a reménynek és a szeretetnek a fáklyáját
sértetlenül őrizzük meg, és sértetlenül adjuk is tovább gyermekeinknek,
szeretteinknek, s minden jóakaratú embernek.
Ehhez kérjük égi Édesanyánk segítségét: „Üdvözítőnk édesanyja, /
mennyeknek megnyílt kapuja, / tengerjárók szép csillaga, / Boldogságos
Szűz Mária! // Légy segítség hű népednek! / az elesett bűnösöknek, / ki
szülője Istenednek, / Anyja lettél Teremtődnek. /…/ Azért, édes
Istenanyja, / légy bűnösök szószólója, / botló lábunk támasztója, /
üdvösségünk nyílt kapuja.” / … Ámen.
Kommentáld!