|
Esztelnek - Ferences templom - 2013-as felvétel |
A karácsony ünnepét közvetlenül megelőző napok liturgiájában és
zsolozsmájában gyakran ismételgettük: „Jöjj el Urunk Jézus”. Ez a
visszatérő fohász a világ minden részén felszállt a hívek, a papok,
szerzetesek és szerzetesnők szívéből s szüntelenül visszhangzott az
egyház imájában.
Most Karácsonykor már Isten nagy misztériumát szemlélhetjük, aki emberré
lett Szűz Mária méhében, Betlehemben született, hogy osztozzon törékeny
emberi létünkben! Eljött közénk és elhozta az üdvösséget az egész világ
számára. Küldetése, hogy összegyűjtsön minden embert és népet Isten
gyermekeinek egyetlen családjában.
Azt is mondhatnánk, hogy karácsony misztériumában, titkában, az
üdvtörténetben bekövetkezett „minőségi ugrást” szemlélhetjük,
ünnepelhetjük. Az embernek, aki a bűnnel eltávolodott a Teremtőtől,
Isten felkínálja Krisztusban egy vele való új és még teljesebb
szeretetközösség ajándékát. Az ember szívében így ismét fellobban a
remény lángja, miközben megnyílnak a mennyország kapui.
Éppen ezért Karácsony ünneplése mindenki számára legyen jó alkalom arra,
hogy mélyen átélje Jézus születése nagy eseményének értékét és
jelentését.
Istennek az időben és az időn kívül véghez vitt valamennyi tette közül a
legnagyobb a második isteni személy, az Ige megtestesülése. Legnagyobb,
mivel célja nem egy egyszerű teremtmény létrehozása, bármily magasrendű
legyen is, hanem maga az Isten, az örök Ige, aki az időben emberi
testet és természetet vett magára. Legnagyobb mivel Isten irgalmas
szeretetének legmagasabb rendű megnyilvánulása, ami Isten lényegére
utal, ahogyan Szt. János evangélista fogalmaz: Isten maga a szeretet.
Legnagyobb végül az embereknek hozott mérhetetlen jó miatt: a bűnök
bocsánata, a mennyek országának megnyitása, ugyanis az egész emberi nem
üdvössége és örök boldogsága teljesen az Ige megtestesülésétől, Jézustól
függ.
Az Ige, a megtestesülés után is ugyan az maradt, aki volt, mégsem
szégyellte, hogy isteni mivoltában magára vegye a bűn miatt elesett
emberi természetet: „kiüresítette önmagát, és hasonló lett az emberhez.
Külsejét tekintve olyan lett, mint egy ember”(Fil. 2,7) – mondja Pál
apostol. Az örök Ige így valóban Emánuel, velünk az Isten lett, aki
azért jött, hogy köztünk fölverve sátrát, hozzánk mindenben hasonló
legyen a bűnt kivéve és megszabadítson bennünket a bűn rabságából, a
sátán igájától.
Íme, kedves testvérek, végtelen szeretetében ezt művelte velünk az
Isten, aki megkönyörülvén a bűn mélységébe zuhant teremtményén, habozás
nélkül elhatározta Egyszülött Fiának megtestesülését. „Krisztus Jézusnak
a küldetése a világban, hogy igazi közvetítő legyen Isten és az ember
között – olvassuk a II vatikáni zsinat dokumentumaiban AG 3 – Isten Fia
valódi megtestesülés útján jött el, hogy az embereket az isteni
természet részesévé tegye”.
Így Jézus, a megtestesült Ige az üdvösség és a szentség egyetlen
forrása. „Ő a láthatatlan Isten képmása”(Kol 1,15), Ő a tökéletes ember,
aki visszaadta Ádám leszármazottainak, az első bűn óta eltorzult
Isten-képmásoknak Istenhez való hasonlóságukat. Krisztus nélkül az ember
Istent nem szólíthatná Atyának, nem szerethetné őt gyermekeként, nem
remélhetné, hogy részesedik benső életében, nem lenne kegyelem, se Isten
boldog színe látása. Jézus nélkül az ember a pusztán emberi élet rabja
volna, nélkülözné az ideiglenesen, és örökre a természetfeletti
távlatokat.
Az Ige megtestesülése, azaz Istennek az egész világ üdvösségére és
megvilágosítására szolgáló legnagyobb műve homályban, az éjszaka
csendjében, a legszerényebb és legemberibb körülmények között megy
végbe. Mint ismerős előttünk, a császár népszámlálással kapcsolatos
rendelete arra kötelezi az áldott állapotban lévő Máriát és Józsefet,
hogy elhagyják a kis názáreti házat. S íme máris úton vannak,
gyalogosan, mint a legszegényebbek, jóllehet közel van Mária szülésének
ideje. Aki parancsol ember, de mély hitük révén a pogány császár
rendelete mögött meglátják Isten akaratát, és mennek bízva a
Gondviselésben. Isten mindent tud, Isten majd mindenről gondoskodik.
Ezzel az életformával kapcsolatosan mondja Pál apostol: Isten „mindent a
javukra fordít azoknak, akik őt szeretik”(Róm 8,28).
Semmi sem történik véletlenül. Az Üdvözítő születésének helyét már
megjövendölte a próféta: „De te, Betlehem, bár a legkisebb vagy Júda
nemzetségei között, mégis belőled születik majd nekem, aki uralkodni fog
Izrael fölött”(Mik 5,1). Viszont a jövendölés, a Gondviselésben való
bizalom és az alázatos házaspár engedelmessége révén teljesedik be.
Beérve a városba szállást keresnek, „de nem jutott neki szállás”(Lk
2,7), így nincs más hátra, mint a városon kívül lévő barlang-istállóban
húzódni meg. Az állatok menedékhelyének ridegsége nem csüggeszti el
őket, se meg nem botránkoznak: tudják, hogy a születendő Gyermek Isten
Fia, ugyanakkor azt is tudják, hogy Isten művei mennyire különböznek az
ember műveitől. És ha Isten azt akarja, hogy legnagyobb műve itt
teljesedjék, ebben a nyomorúságos barlang-istállóban, ebben a nagy
szegénységben, Máriának és Józsefnek nincs semmi ellenvetése. Elég volna
csak egy csöppnyi emberi okoskodás, hogy elrémüljenek, kételkedjenek,
elbizonytalanodjanak, és süllyedni kezdjenek, mint később Péter apostol,
amikor Jézus fele indul a vízen járva. Mária és József mélyen
alázatosak, ezért tanulékonyak és feltétel nélkül hisznek Istenben.
Isten pedig a maga stílusában felhasználja mindazt, ami a világ szemében
szegény és megvetett, s így valósítja meg legnagyobb művét, a
megváltást.
Az éjszaka csendjében és sötétségében Mária világra hozza gyermekét, a
„Magasságbeli Fiát”(Lk 1,32). Így végre történelemmé vált, „amit az Úr a
próféta szavával mondott: Anya lesz a szűz, és fiat szül, Emmanuel lesz
a neve. Ez azt jelenti Velünk az Isten”(Mt 1,22).
Ki tehát ez a betlehemi gyermek? És az Ige testé lett és közöttünk
lakott. Olyan megszokott már évről-évre ez a gyermekarc, mint ahogy
megszoktuk már, hogy szentáldozáskor magunkhoz vesszük azt a kis
ostyadarabkát, aminek ugyanolyan az íze, mint a többinek - pedig ha
sokszor belegondolnánk, hogy micsoda valóság rejtezik abban a kicsin
ostyában... Ugyanígy az a betlehemi kicsiny gyermek sokkal több, mint
aminek látszik: Ő a Teremtő Isten Fia, az évezredeken keresztül várt
Messiás.
Erről a csodálatos eseményről először a pásztorok szereznek tudomást az
angyal híradása folytán, aki elmondja nekik a jó hírt: „Ma megszületett a
Megváltotok…”(Lk 2,11).
Különös csengése van ebben a jó hírben a MA szónak, amire a karácsonyi
ünnepi liturgia újra és újra visszatér nyolc napon át. A liturgia ma
szavának jelentése kettős. Jelenti első sorban Jézus Krisztus időben,
test szerinti születésének valóságát, azután pedig az ő születésének
lélek szerinti, örök érvényét és erejét. Jelenti tehát az örök mát is,
amelyben mi élünk. Jelenti azt, hogy a test szerint megszületett
Megváltó, az Úr Jézus, lélek szerint bennünk is meg kell, hogy
szülessék. Mert, ahogy a sokat idézet vers mondja (Angelus Silesius):
„Ha Jézus százszor is születne Betlehemben, elvesznél, ha nem születne
meg szívedben”.
„A megtestesülés jó hír a mai világnak, amelyből hiányzik Isten. Annak a
világnak, amelyet a félelem és a bizonytalanság ural. Annak a sötét
világnak, amelyben sokan fordulnak gyógyszerekhez, hogy élni tudjanak”.
Ezt az örömhírt, hogy – Isten annyira szerette a világot, hogy
Egyszülött Fiát adta érte, a jó hírt, hogy „Isten közel van hozzánk,
olyan közel, hogy kisgyermekké lett” – egy napon az angyalok és a
pásztorok hirdették az embereknek.
Ez a feladat ma már nem rájuk vár, hanem ránk, keresztényekre, akik
karácsonyt ünneplünk. Mert mit érne az Úr Jézus születésének
megünneplése, ha nem tudnánk ezt életünkkel hirdetni embertársainknak, a
minket körülvevő világnak?
Valójában Karácsony ünneplése, annak szívében igazi és őszinte, aki mind
elevenebb hittel és szeretettel fogadja be életébe az Urat, aki engedi,
hogy saját lelkébe megszülessen és éljen, hogy általa is
kinyilváníthassa a benne hivőknek a békét, a jóságot, az emberszeretetet
és az odaadást.
Kommentáld!