Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a ZARÁNDOKLAT - Élő egyház közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
ZARÁNDOKLAT - Élő egyház vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
11 éve | Rádiné Zsuzsa | 0 hozzászólás
1963. június 3-án, ötven évvel ezelőtt halt meg XXIII. János pápa. A jó pápa – így nevezték el. Andrea Riccardi emlékezik meg róla az olasz Corriere della Sera napilapban.
Elmondja, mekkora fordulatot jelentett a megválasztása abban a korban: eltávolodott a katolikus világot az utóbbi két évszázadban belengő pesszimizmustól. Érthetőnek tűnt ez a pesszimizmus, hiszen úgy látszott, a történelem az Egyháztól távol zajlik, egy olyan társadalom épül, amelyben Isten a peremre szorul.
A kereszténység aranykorába vágyódtak
vissza az emberek. A harmincas években erre a nosztalgiára így válaszolt
Etienne Gilson francia filozófus: illúzió azt hinni, „hogy a
kereszténység, amely egy folymatos vallási forradalom a világ szívében,
egyszer csak egy sikerre vitt forradalom lehetne.” Nincs aranykor,
amelyet vissza kellene sírni.
XXIII. János kemény időben élt.
Kelet-Európa kommunista rezsimek uralma alatt állt, egyházai
haldokoltak. A gyarmatosítás véget ért. Az Egyháznak el kellett
helyeznie magát a világ új színpadán. A tradicionalisták meg akarták
védeni a gyarmati rezsimeket, úgy érezték, ezen múlik a kereszténység
továbbélése, mert gátat szabnak a kommunizmusnak és az iszlámnak. János
pápa azonban szembeszállt a „balszerencse prófétáival”, akik egy olyan
múltat sírtak vissza, amelyről ő történészként jól tudta, mennyi
fájdalommal volt tele. Ünnepélyesen megnyitotta a II. Vatikáni Zsinatot.
Az Egyház története új irányt vett ezzel. A pesszimizmus olykor
védőfalat jelent a világ ellen, mert nem vesszük a fáradságot, hogy a
maga összetettségében találkozzunk vele. Ellenszenvből szőtt háló. Ezzel
szemben János pápa rokonszenvvel tekintett az emberekre és a népekre,
még a hidegháború idején is. Sokféleképpen megmutatta ezt, felmutatta az
irgalmasságot, mint az Egyház meghatározó arcvonását. Mellékesnek
tűnhet, de a katolicizmus utolsó fél évszázadának lényegi döntése ez.
Egy
ilyen hosszú távra szóló döntés vajon megtérül? Maga VI. Pál a zsinatot
éppen ennek segítségével értelmezte, amikor lezárásakor ezt mondta: „Mi
történt? Egy összecsapás, egy csata, kiközösítés? Lehetett volna az is,
de nem ez történt… Végtelen rokonszenv járta át. Az emberi szükségletek
felfedezése.” Abraliam Heschel, a próféták híres kutatója úgy beszélt
az ebből kialakuló áramlatról, mint a rokonszenv vallásáról.
János
pápát sokan kritizálták. A zsinat után nehéz idők következtek, belső
küzdelmek, válság, a gyakorló hívek számának csökkenése, növekvő
szekularizáció… Karl Barth evangélikus teológus így fogalmazott: „a
kereszténység albérletben van mások házaiban”. A válság talaján él az
Egyház. De ez nem a véget jelenti. II. János Pál rengeteg válsággal
nézett szembe, reménnyel és rokonszenvvel. Hálával tekintett elődjére,
aki abban a lehetetlen geopolitikai helyzetben is hitt a lengyel
katolicizmus jövőjében. Bizonyította, hogy a rokonszenv nem naiv
önfeladás, hanem annak a megértése, hogy van valami, ami egyesít, nem
pedig megoszt.
A remény és a rokonszenv ma is lényeges dolgok.
Fontos itt, a nyugati világban egyre inkább jelentőségét vesztő
Európában. Az Egyház úgy döntött, rokonszenvvel fordul az emberek felé,
nem zárkózik be a pesszimizmusba. Ma Ferenc pápa szavaival teszi ezt.
Sokan XXIII. Jánoshoz hasonlítják. Az biztos, hogy a zsinati örökséget
hordozza, ez látszik az emberekkel kialakított rokonszenv-kapcsolatából
és a jövőbe vetett tekintetéből is. Kezdettől fogva ezt mondta a
bíborosoknak: „Soha nem adjuk meg magunkat a pesszimizmusnak, annak a
keserűségnek, amelyet az ördög mindennap felkínál; ne engedjünk a
pesszimizmusnak, az elbátortalanodásnak.” Nem olyan üzenet ez, amelyet
versengve tesznek az újságok címlapjára, de mély folyamatokat indít
útnak, amelyeknek talán még nem tudjuk felmérni a hatását. Olyanokat,
amilyeneket János pápa indított el.
Magyar Kurír
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!